Gå til innhold

Samboere/gifte- hvor mye betaler dere hver i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg får meg full jobb kommer jeg til å tjene ca 400000 i året, og han tjener ca 600000. Månedlige utgifter blir vel på ca 20000 i regninger/lån og mat kommer utenom. Synes ikke det er rettferdig at det skal deles 50/50 når han tjener en del mer enn meg. Han er uenig. I forhold til oppgaver i hjemmet gjør jeg stort sett alt. Hva mener dere?

Anonym poster: 70327f4dbb544d5ddbd14926f568dde3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Lønningene kommer inn på en konto og så setter vi over på andre kontoer (sparing, regning/boliglån og matkonto). Resten bruker vi som vi vil, noen måneder bruker han mye på seg selv, andre måneder gjør jeg det.

Han har 300 000,- mer enn meg i årslønn, men har ikke noe problem med denne løsningen :)

Anonym poster: 1c4de642ec5d5d0186a5d1368abc6673

Skrevet

Jeg syns det er kjekkest å ha felles økonomi. Poenget med å campere sammen og være sammen med noen er at man skal dele både inntekter og utgifter. Jeg tjener omtrent 4 ganger så mye som kona, men bryr meg ikke om hvem sine penger vi bruker. Jeg lar henne styre økonomien. Hvis en av oss ønsker å kjøpe noe som koster mer enn ca fem tusen kroner så snakker vi gjerne sammen om det for å være enig om at vi har råd og at det er et fornuftig kjøp. Og jeg bryr meg lite om hva hun bruker penger til så lenge vi har litt overskudd på kontoen etter at regninger og sparing er trukket fra. Men slikt er greit så lenge begge er litt fornuftige og ikke sløser med penger.

Men jeg har hatt en partner hvor denne metoden ikke funket, for hun elsket å kjøpe ting og tang og brukte opp litt for mye av "mine" penger på ting som jeg ikke hadde sansen for. Så da var løsningen å porsjonere opp pengene i "dine" og "mine" penger. Jeg syns ikke det var like morsomt og vi kranglet ofte om økonomien.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener mer enn min samboer. Vi deler alle felles utgifter likt, det har vi alltid gjort. Han sier det er uaktuelt for han å ikke bidra med halvparten til fellesskapet. Det samme hadde jeg følt. Hvis ikke den ene er student eller uten jobb, så bør man bidra likt synes jeg. MEN - det er lurt å tilpasse utgiftene slik at den som tjener minst ikke blakker seg helt på felles utgifter. Bolig/mat bør jo legges opp så det passer begge, ikke bare den som tjener best, for da lever man fort over evne totalt sett.

Jeg gjør også mye hjemme, jeg liker å stelle hjemme, skal ikke ha "betalt" av samboer av den grunn. Men så lager han all maten da ;) For det liker han å gjøre.

Skrevet (endret)

Helt felles økonomi. Ingen "mine" og "dine" penger. All lønn inn på en konto og derfra allokeres alt. Dermed har vi like mye penger å more oss med. Mannen min tjener MYE mer enn meg, men det er jo ikke noe gøy å være sammen dersom vi ikke kan gjøre ting sammen fordi vi skal fordele alle utgifter i 2 og jeg ikke har råd til noe selv.

Edit: Bare for ordens skyld, vi er gift. Men det samme gjaldt når vi var samboere før vi giftet oss.

Endret av NewYorkNewYork
Skrevet (endret)

Jeg tjener mest og jobber mest. Vi har ikke felles økonomi, men felles driftskonto for å si det sånn, hvor vi setter inn like mye hver måned til mat, husleie og andre regninger. Lånet deles også likt, siden vi eier 50 % av boligen hver. For større innkjøp til gagn for begge tar den som har råd og/eller lyst regningen. Oppgaver i huset deles forholdsvis likt, men etter interesse og kompetanse (jeg liker å vaske klær og tar nesten all klesvask, han liker å vaske gulv og tar nesten all gulvvask osv.).

Enkelte ganger skjevfordeler vi en større utgift, for eksempel reiser som koster en del.

Red.: dette mener vi er den mest rettferdige løsningen. Første pri for oss begge må være husholdningsutgiftene og det deles likt, det som blir til overs av lønningene er vårt eget hver for oss.

Endret av Karmosin
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Me skeivfordeler etter inntekt. Så me betaler 50% av fellesutgifter i forhold til inntekt. Så sambo betaler mindre enn meg i mnd, men prosentvis like stor del av lønna. Han sit igjen med meir enn viss me deler 50% etter utgiftene, men ikkje like mykje som om alle inntekter og utgifter var satt som fellesinntekter og utgifter. Personlige lån (studielån og eventuelt bruk av kredittkort) går i frå våre private kontoer.

Husarbeid tas ikkje hensyn til. Ser for meg at det fort blir bråk viss det skal inkluderes i regnestykket.

Endret av Sola^
AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og han tjener en del mer enn meg. Vi setter inn prosentvis. Så vi betaler like mye i prosent.

Egentlig så spiller det ikke så stor rolle for oss, for ting går litt om hverandre. Men vi endte på den løsningen.

Anonym poster: e97854a64ca24498edff3c5190e9a665

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør som Karmosin. Har felles konto til faste utgifter (boliglån, strøm etc.), og en til husholdningsutgifter, hvor vi begge setter over en fast sum hver måned.

Vi tjener forøvrig akkurat det samme og har det ganske enkelt sånn sett.

Anonym poster: 76c2f81f2314e8644d9adc2b033179f7

• Liker 1
Skrevet

Vi er gift og har felles økonomi og felles konto. Eneste vi har hver for oss er BSU :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tjener alle deres menn mer enn dere?:) Bare nysgjerrig :)

Anonym poster: 536f4483e8d8a80598fbcb30f5d20189

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle? Det er tre kvinner i tråden som tjener mer enn mannen og en som tjener likt. Har du vanskelig for å lese?

Min mann tjener mer enn meg fordi jeg er ufør. Hadde jeg vært frisk og fått fullført utdanningen hadde jeg mest sannsynlig tjent mer enn han.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle? Det er tre kvinner i tråden som tjener mer enn mannen og en som tjener likt. Har du vanskelig for å lese?

Min mann tjener mer enn meg fordi jeg er ufør. Hadde jeg vært frisk og fått fullført utdanningen hadde jeg mest sannsynlig tjent mer enn han.

Litt frekt av deg "kan du ikke lese"...Jeg mente ikke noe med mitt spm!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, men hver sin konto. Vi har delt opp utgiftene - den ene betaler noen poster, den andre - andre poster. Vet ikke om det er akkurat 50-50 eller 40-60, men for oss er det helt greit - begge to har penger igjen som de disponerer selv og begge to er fornøyde med fordelingen. Husarbeid er ikke så jevnt fordelt ( :fnise: ), men hans jobb krever at han jobber overtid når det trengs og da blir det dumt å forvente at han tar oppvasken etter 12 timer på jobben.

Jeg mener at det viktigste er å prate sammen og finne en løsning som er greit for begge to. Det trenger ikke være samme fasit for alle, for familiene er forskjellige. For oss har det aldri vært aktuelt med felles konto,

Anonym poster: 3c8b1344e3ad97a70516d5a3383e79f6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Hver lønningsdato overføres alle hans penger over på min utgiftskonto. Jeg betaler alle faste utgifter derfra. Vi tjener ikke mer enn at det meste går med til faste utgifter, sparing og mat/husholdning. Vi har ca. en tusenlapp hver i "lommepenger" hver mnd. Akkurat nå tjener han ca. det dobbelte av hva jeg tjener (jeg er arbeidsledig). Tidligere har rollene vært snudd om. Når vi begge er i jobb tjener vi omtrent likt.

Anonym poster: 8c123188f40da6a1a816e5dda2c70b4e

Gjest barista
Skrevet

Jeg føler det kommer ann på om dere er gift eller bare samboere. Dersom dere er gift er det fellespenger.

Dersom dere er samboere så er hverken av delene rettferdig. Selv har jeg kun hatt fellesøkonomi i samboerskap, men da har vår inntekt vær omtrent lik.Hva KGbrukere mener er ingen fasit. Dersom han ikke ønsker å dele penger, å ha fellesøkonomi må det være noe du respekterer. Det er hans valg.

Personlig synes jeg det vil må vurderes i forhold til utgifter, huslån, studielån og lignende. I starten av ett samboerskap vil det, etter min mening, være lurt å ha advskilt økonomi med felleskonto, men etterhvert gå over til felles økonomi da jeg går utfra at samboerskap tar sikte på ekteskap.

Skrevet (endret)

Vi er gift og har delt økonomi, det gjelder uansett om vi bor sammen eller hver for oss. For oss er det den mest ryddige måten å gjøre det på. Vi har en felles tankegang, og man betaler etter evne, men de pengene vi får inn er våre egne. Så hvis jeg har lyst på en bukse så spør jeg ikke mannen min om det, for det er mine penger. MEN, hvis mannen min har det litt trangt økonomisk, og jeg har det romslig, så støtter jeg alltid mannen min. F.eks reiser vi snart til Bulgaria. Jeg betaler hele reisen fordi jeg tjener nå mye mer enn min mann, og synes det da bare skulle mangle at jeg bidrar mest. Han bidrar der han kan. Dessuten har han høyere husleie enn det jeg har, og da er det klart at det blir det eneste rettferdige slik jeg ser det. Da jeg hadde det litt trangt var det mannen som bidro mest. Det viktigste er at den andre part har det godt, at man kan sitte på restaurant og kose seg uten at den ene føler at "nå må jeg bidra med mitt for her deles det 50/50".

Selv om vi har separat økonomi er det ingen av oss som teller penger, det er ikke slik det fungerer i praksis.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Nigiria
Skrevet

Når jeg får meg full jobb kommer jeg til å tjene ca 400000 i året, og han tjener ca 600000. Månedlige utgifter blir vel på ca 20000 i regninger/lån og mat kommer utenom. Synes ikke det er rettferdig at det skal deles 50/50 når han tjener en del mer enn meg. Han er uenig. I forhold til oppgaver i hjemmet gjør jeg stort sett alt. Hva mener dere?

Anonym poster: 70327f4dbb544d5ddbd14926f568dde3

Jeg mener at så lenge såpass tjener så bra, vil det være naturlig å dele utgifter 50/50. Hadde blitt en annen sak om forskjellen var større og en av dere eksempelvis tjente 250.000 i året.

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer tjener ca tre ganger mer enn meg. Han betaler 1000,- mer i mat og husleie til borettslaget på 2500,- ellers deler vi alle utgifter 50/50. Han mener vi skal putte alle penger inn på en konto, trekke alle regninger derfra og dele resten 50/50, jeg vil ikke det før inntekten min er noe høyere enn i dag.

Anonym poster: 46a505d5df37639c52b5c41b2d1c525d

Skrevet

Fordi vi har to forskjellige jobber.

Selv om mannen tjener nesten 200.000 mer enn meg får vi utbetalt ca det samme. Så brutto lønn trenger ikke bety så innmari mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...