Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oi.. Lurer plutselig på om jeg er gravid. IKM først til helgen, men kjennes symtomene fra sist. Ikke planlagt, så i helgen som var drakk jeg nesten ei flaske rødvin, og på grunn av sterke smerter spiste jeg hele 3 voltarol (reseptfrie smertestillende) på mandag. De sa på apoteket da jeg kjøpte dem at de måtte jeg IKKE ta hvis jeg var gravid. Hvis jeg nå er gravid, hvor farlig er dette? Ikke noe å gjøre med nå selvfølgelig, men tenker mer på det nesten enn om jeg er gravid eller ikke :(

Anonym poster: 5c3467da4bc77c5d4a95ab257f863b3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en test for å finne ut om du er gravid. Deretter må du nesten bare vente å se hvordan det går, dersom du er gravid. Ring en lege?

Anonym poster: d16a8e5dcfd5e813ed6b6d9b39e2e850

Skrevet

Fra felleskatalogen "Graviditet: Kontraindisert under graviditetens 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Resultater fra epidemiologiske studier indikerer økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis etter bruk av prostaglandinsyntesehemmere tidlig i svangerskapet. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til omtrent 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Dersom diklofenak brukes av kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester av svangerskapet, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Brukt i 3. trimester kan prostaglandinsyntesehemmere gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon (kan lede til nyresvikt og oligohydroamnion). For moren og det nyfødte barnet: Mulig forlenget blødningstid, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel."

Ta det opp med legen din om det viser seg at du er gravid, det trenger jo ikke få noen konsekvenser i det hele tatt.

Skrevet

Så tidlig i svangerskapet går det nok bra, tenk på alle som ikke vet at de er gravid og drikker. Jeg fant ut at jeg var gravid når jeg var 8 uker på vei og da hadde snuste jeg og hadde vært på byen flere ganger, hadde veldig dårlig samvittighet men heldigvis gikk det bra! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk dere! Litt tidlig å teste tror jeg, så jeg får bare vente og se til helgen. Viser det seg at jeg er gravid får jeg ta det opp med legen. Heldigvis "bare" tatt 3 piller og kun i løpet av ett døgn, ble litt beroliget av utklippet fra felleskatalogen. Og når jeg tenker over det så har vel veldig mange barn fått seg en fest eller to før mødrene visste om dem. Jeg får bare krysse fingrene og håpe på det beste, lite jeg får gjort uansett.

Anonym poster: 5c3467da4bc77c5d4a95ab257f863b3b

Skrevet

Som regel går slikt helt fint. Ved langvarig eller hyppig bruk gjennom graviditeten kan man nok begynne å snakke om alvorlige konsekvenser tenker jeg, men når en vet at en er gravid så dropper man jo selvfølgelig slikt. To dager før jeg testet positivt drakk jeg en flaske vin og noen cider, men ser ikke på det som noen krise akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...