Susa Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 (endret) Etter hvert må vi jo kjøpe et sete nr 2, og jeg har kikket litt rundt på bilstoltester. Har funnet ut at Britax Multi Tech 2 og Maxi cosi Mobi er gode seter. De gjorde det også best i en svensk test fra 2013. (finner bare norske tester fra 2011, og der gjorde Britax'en det dårlig, men kan det være "bare" multi Tech", at multi Tech 2 er bedre? Britax har hodestøtte, noe Maxi cosi mangler. Britax kan vendes da barnet ikke kan sitte bakover lengre, men har lest noe om at det da ikke er noe bra sete??? Har lest at Britax er hardt å sitte i Maxi cosi setet er mykere, og dermed bedre på langturer. Maxi cosi kan justere ligge/sittestilling. Er det positivt/negativt? Har dere noen erfaringer som dere kan dele med meg, om disse eller andre seter? Edit: Glemte å legge med bilstoltesten jeg fant... http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol Endret 15. mai 2013 av Susa
Britt Banditt Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Vi hadde MultiTech og var fornøyd med det. Jeg mener grunnen til at det kom dårlig ut i en test var at det ble testet forovervendt (og ingen kombiseter er gode forovervendt, da bør man heller ha en ren beltestol), eller om det var den testen der det fikk dårlig score fordi det var enkelt å feste feil (det er virkelig ikke vanskelig å feste, det tar litt ti første gang, men når man først kan det så er det ikke vanskelig..). Hvis jeg skulle kjøpt igjen så hadde jeg nok kjøpt det, eller Besafe sitt (som jeg ikke husker hva heter i farta, men i hvert fall det som kan være bakover). 1
*Joyce* Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 (endret) Kombisetene er jevnt over ikke særlig gode forovervendt - da er det bedre å kjøpe en beltestol som bruker bilens seler når barnet er stort nok til det. Men helst bør barnet sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til det er minst 4 år gammelt. Det med dårlige resultater fremovervendt er også noe av årsaken til at det kan være ujevne testresultater på kombisetene, kombinert med at mange får trekk for at de er vanskelige (-re) å montere riktig. Det viktigste ved kjøp av sete er imidlertid rett å slett at dere tar med ungen og bilen til en forhandler og prøver ulike alternativer i bilen. Det er flere faktorer som spiller inn, som tilgjengelig plass og helningsgrad på baksetet, og det er vanskelig å si hva barnet deres vil sitte best i. Dere bør også være klar over at bakovervendte seter med Isofix-feste er godkjent opp til 18 kg, mens bakovervendte som holder til 25 kg festes med bilens belter + ofte forankringsseler. Multitech er ganske ruvende, det samme er Besafe-setene (Izi Combi/Izi Kid), mens Britax Max-way og Two-way er ganske nette. Ellers har du også Brio Zento og Akta Graco Duologic, samt det nye Cybex Sirona, uten at jeg kjenner så godt til disse setene. Med andre ord - det er en god del muligheter, og jeg tror ikke jeg ville bestemt meg på forhånd før dere har prøvd ulike seter i bilen. Så lenge setene brukes bakovervendt og er riktig montert, er visst ikke de sikkerhetsmessige forskjellene så store. Da er det viktigere at setet står godt i bilen og at barnet sitter godt. Vi har vært innom flere seter til vår eldste, som er lang for alderen, for å ha henne bakovervendt lengst mulig, og har forsåvidt vært fornøyd med alle til sin tid. Etter babysetet har vi brukt Besafe Izi Combi - det vokste hun ut av da hun var rett over 2 år - deretter Multitech og tilslutt Britax Two-way frem til vi måtte snu henne nå nettopp, siden hun var blitt for lang til TW med sine 114 cm. Two-way er det bakovervendte setet som har lengst rygg, hvis det skulle være interessant. Endret 15. mai 2013 av *Joyce*
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Jeg mener grunnen til at det kom dårlig ut i en test var at det ble testet forovervendt (...) Det stemmer. Kombiseter blir testet den veien de er 'dårligst', og det er stort sett forovervendt. Som et rent bakovervendt sete så er det mye bedre. Vi har Multi Tech og er kjempefornøyde. Jenta sitter veldig godt i det, har gjort siden vi byttet fra babystol. Det er litt tungvint å montere siden det er både seler og støtteben som skal festes, i tillegg til vanlig belte, men absolutt ikke vanskelig. Men om dere skal flytte setet jevnlig mellom biler ville jeg nok valgt et annet, pga monteringen og siden det er litt stort og tungt. Fordelen er at MT er opp til 25 kg, ikke 18 som mange andre. Som en annen har nevnt, så er Two Way litt lenger i ryggen og lettere (litt mindre også?), så det er jo noe å vurdere. Anonym poster: 73cc3149ee41c55ed6f02721b9a4f44c
absinthia Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Vi har maxicosi mobi og er kjempefornøyd. Har ikke peiling på multi tech da jeg ikke har prøvd det. Bestemte oss for den vi har etter å ha lest oss gjennom en del tester og valgte den fordi sittestillingen ( hvor mye tilbakelent) kunne reguleres lett, men ærlig talt så tror jeg at stolene som begge er i øverste skikte når det gjelder sikkerhet, komfort og brukervennlighet ( for de som sitter inni) sikkert er jevngode. -Så vi valgte den som hadde det beste pristilbudet av de to vi vurderte.
Gjest Helle Skrevet 17. mai 2013 #6 Skrevet 17. mai 2013 Anbefaler multitech 2! Dersom dere har planer om at barnet skal sitte lenge bakovervendt/evt har et stort barn, er det et perfekt sete. Tar ikke så stor plass i bilen som feks. Besafe x3 setet, og det er veldig lett å montere når man har prøvd et par ganger. Trekket er lett å vaske med klut(flekker setter seg ikke godt) og det er veldig stødig og virker solid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå