Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Var hos legen sist fredag og da jeg skulle melde meg i luka så satt dama først i telefonen, jeg stod tålmodig og ventet. Så la hun på, men hun bare satt der og så ned i bordet i kanskje 5 minutter, så ser hun opp på meg, smiler ikke, nikker ikke, kun et tomt og surt blikk. Så går hun. Da står jeg der i 5 minutter uten at noen sitter der før hun kommer tilbake og fortsetter å sitte i telefonen. Totalt har jeg vel stått der i 15 minutter kanskje og ventet tålmodig før jeg begynner å banke på glasset (etter at hun er ferdig i telefonen), men får ingen reaksjon. Etter noen minutter til så kommer en annen kunde og sier til meg at man ikke trenger å melde seg, at man bare skal sitte å vente. Jeg prøvde å se om det stod noen lapp eller noe om det, men det gjorde det ikke. Var hos legen for ca ett år siden og da var det slik at man måtte melde seg i luka så her har det sikkert skjedd noe nytt jeg ikke har fått med meg i mellomtiden. Hvorfor kunne ikke dama ha sagt noe så jeg slapp å stå der og føle meg dum? Greit, de hadde kanskje ikke fått gjort noe annet om de skulle si i fra til hver person, men de kunne da vel ha satt opp en lapp om det? Så i dag var jeg hos legen igjen, bestilte time i går. Da gjorde jeg det i hvertfall riktig, gikk og satt meg og ventet og ventet. Så fastlegen min flere ganger gikk ut og inn og hentet kunder. Jeg så ved flere anledninger at hun så på meg, men hun vinket ikke, nikket ikke eller sa noe som helst og hun stod bare vel en meter unna meg. Etter å sittet der i hele 1 og en halv time så begynte jeg å bli utålmodig og lurte på hvorfor det tok så lang tid og jeg så jo at det hadde kommet flere andre lenge etter meg som ble hentet av samme lege jeg har. Klarte å få kontakt med dama i luka, ei annen denne gangen og hun kunne si til meg at det ikke var i dag jeg skulle til legen, men i morgen. Så hvorfor kunne ikke fastlegen bare sagt til meg når hun ser meg at jeg hadde tatt feil dag? Eller har leger en regel om at de ikke skal kunne prate med kunder eller noe uttenfor kontoret? Har hørt om det, men trodde ikke den var så streng. Har vært hos andre gjennom livet mitt, ikke leger, men eks frisør, på butikken, på McDonald's til og med og aldri har jeg opplevd en sånn overlegen behandling. Det var faktisk en gang jeg tok feil frisørtime også og frisøren sa i fra med en gang da jeg kom uten at jeg trengte å vente eller si noe selv. Er dette vanlig med leger og på legekontoret eller er det bare jeg som var veldig uheldig? Nå er jeg ellers fornøyd med min fastlege så skal selvsagt ikke bytte. Usikker på om jeg skal si i fra eller om all skyld ligger på meg. Nå har noe sånt aldri skjedd meg før heller.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Du virker noe sensitiv. Anonym poster: f9542c188de5ce35824d0addc731549e 7
KaDust Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Herregud så glad jeg blir over legekontoret jeg går på når jeg leser dette Umulig å si om det er normalt eller ei, vet at legekontoret til samboer er helt forskjellig fra det jeg går på. Dog, der jeg går er de veldig flinke til å gi beskjeder og henge opp lapper hvis det er noe nytt i systemet dems. 1
stripen Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Det kan jo være at fastlegen din ikke husket timelisten i hodet, og antok at du skulle senere, eller til en annen lege? Jeg har fått andre leger noen ganger. Synes det var dårlig at de i luken ikke kunne si i fra til deg, evt. henge opp lapp. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, fordi at noen plasser vil de at man skal si i fra at man har kommet, og andre ikke. 7
Gjest Indra Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Men hvordan skal legen din vite at du er der fordi du tror at du har time? Det var jo du som gikk på feil dag. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 De burde ha skrevet lapp. Så hadde sluppet å forklare folk det hele tiden. En fastlege har ofte over 1000 pasienter. Det er ikke sikkert legen din har oversikt over alle pasientene hun skal ha i morgen (...), hun har vel nok med de som er den dagen. Det er ikke alltid så lett å kjenne igjen navn og ansikt på hundrevis av ulike personer. Men om du har snakket mye med henne, kjente hun deg nok igjen. kanskje hun lurte, men ikke sa noe? Kanskje hun trodde du ventet på en annen lege? Og jeg er ikke lege, men kan skjønne dem også... Anonym poster: 1223bdefaeaf8a5a8fa263c7e3fd38fb
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 du har vel bare vært uheldig med dårlig service. men du virker litt sensitiv som noen sier her
-Jiinxs- Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Ja, du har opplevd litt dårlig service mtp at dama kunne gått ha snakket med deg, og bekreftet timen din selv om det ikke var normalt å gjøre. Resten er nok din egen feil og de eller legen vet sikkert ikke hvem du er. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Kanskje legen trodde du var der fordi du skulle inn til sykepleieren og ta prøver? Anonym poster: 16ef4303041a1513846ac37240a266f3
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Kanskje legen trodde du var der fordi du skulle inn til sykepleieren og ta prøver? Anonym poster: 16ef4303041a1513846ac37240a266f3 Legen har plikt til på forhånd (som regel dagen i forveien) å sette seg inn i sykehistorien og aktuelle problemer for alle planlagte pasienter h*n skal ha en gitt dag. Dette letter arbeidet for legen og bedrer kvaliteten på konsultasjonene. Han skulle således vite at TS ikke hadde time den dagen, og h*n burde fortalt TS at h*n ikke hadde time den dagen. Når TS først var møtt opp, burde legen selvfølgelig ha tilbudt TS å få konsultasjonen snarest mulig, selv om timeavtalen først var satt opp neste dag. TS måtte riktignok i så fall ventet på at legen hadde tid til han/henne, evt kunne de avtalt et tidspunkt senere på dagen. Uansett har både legen og sekretæren gjort seg skyldig i grov uforstand i tjenesten, og en klage på legen til fylkeslegen grunnet den overlegne oppførselen ville være velbegrunnet.
Gjest RockOn Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 Legen har plikt til på forhånd (som regel dagen i forveien) å sette seg inn i sykehistorien og aktuelle problemer for alle planlagte pasienter h*n skal ha en gitt dag. Dette letter arbeidet for legen og bedrer kvaliteten på konsultasjonene. Han skulle således vite at TS ikke hadde time den dagen, og h*n burde fortalt TS at h*n ikke hadde time den dagen. Når TS først var møtt opp, burde legen selvfølgelig ha tilbudt TS å få konsultasjonen snarest mulig, selv om timeavtalen først var satt opp neste dag. TS måtte riktignok i så fall ventet på at legen hadde tid til han/henne, evt kunne de avtalt et tidspunkt senere på dagen. Uansett har både legen og sekretæren gjort seg skyldig i grov uforstand i tjenesten, og en klage på legen til fylkeslegen grunnet den overlegne oppførselen ville være velbegrunnet. ?! Jeg går da til legekontoret for å få ny respekt eller å levere urinprøve feks, uten at jeg har time hos legen. Dette er det helsesekretæren som ordner. Jeg hadde blitt ganske overrasket hvis jeg satt og ventet på et resultat og legen min kom for p si at jeg ikke hadde time? Men ja, ufordragelige kvinnemenneske av en sekretær legen din har!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Legen har plikt til på forhånd (som regel dagen i forveien) å sette seg inn i sykehistorien og aktuelle problemer for alle planlagte pasienter h*n skal ha en gitt dag. Dette letter arbeidet for legen og bedrer kvaliteten på konsultasjonene. Han skulle således vite at TS ikke hadde time den dagen, og h*n burde fortalt TS at h*n ikke hadde time den dagen. Når TS først var møtt opp, burde legen selvfølgelig ha tilbudt TS å få konsultasjonen snarest mulig, selv om timeavtalen først var satt opp neste dag. TS måtte riktignok i så fall ventet på at legen hadde tid til han/henne, evt kunne de avtalt et tidspunkt senere på dagen. Uansett har både legen og sekretæren gjort seg skyldig i grov uforstand i tjenesten, og en klage på legen til fylkeslegen grunnet den overlegne oppførselen ville være velbegrunnet. Gjør det vondt?
Gjest S Skrevet 15. mai 2013 #13 Skrevet 15. mai 2013 Legen har plikt til på forhånd (som regel dagen i forveien) å sette seg inn i sykehistorien og aktuelle problemer for alle planlagte pasienter h*n skal ha en gitt dag. Dette letter arbeidet for legen og bedrer kvaliteten på konsultasjonene. Han skulle således vite at TS ikke hadde time den dagen, og h*n burde fortalt TS at h*n ikke hadde time den dagen. Når TS først var møtt opp, burde legen selvfølgelig ha tilbudt TS å få konsultasjonen snarest mulig, selv om timeavtalen først var satt opp neste dag. TS måtte riktignok i så fall ventet på at legen hadde tid til han/henne, evt kunne de avtalt et tidspunkt senere på dagen. Uansett har både legen og sekretæren gjort seg skyldig i grov uforstand i tjenesten, og en klage på legen til fylkeslegen grunnet den overlegne oppførselen ville være velbegrunnet. Er du syk i pæra eller? Greit at legen skal sette seg inn i personene, men det betyr ikke at de kjenner igjen alle pasientene deres bare ved å se et tryne. Fastleger har ofte opp mot 2000 pasienter. Har selv møtt opp feil dag på legekontor og når legen kom ut for å rope opp en ny pasient la ikke legen merke til meg enda jeg er i nær familie. Virker som ts har møtt på en dårlig resepsjonist, men ikke forvent at fastlegen din skal kunne koble 2000 ansikt opp mot 2000 navn i journaler..
*Nellik* Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Var hos legen sist fredag og da jeg skulle melde meg i luka så satt dama først i telefonen, jeg stod tålmodig og ventet. Så la hun på, men hun bare satt der og så ned i bordet i kanskje 5 minutter, så ser hun opp på meg, smiler ikke, nikker ikke, kun et tomt og surt blikk. Så går hun. Da står jeg der i 5 minutter uten at noen sitter der før hun kommer tilbake og fortsetter å sitte i telefonen. Totalt har jeg vel stått der i 15 minutter kanskje og ventet tålmodig før jeg begynner å banke på glasset (etter at hun er ferdig i telefonen), men får ingen reaksjon. Etter noen minutter til så kommer en annen kunde og sier til meg at man ikke trenger å melde seg, at man bare skal sitte å vente. Jeg prøvde å se om det stod noen lapp eller noe om det, men det gjorde det ikke. Var hos legen for ca ett år siden og da var det slik at man måtte melde seg i luka så her har det sikkert skjedd noe nytt jeg ikke har fått med meg i mellomtiden. Hvorfor kunne ikke dama ha sagt noe så jeg slapp å stå der og føle meg dum? Greit, de hadde kanskje ikke fått gjort noe annet om de skulle si i fra til hver person, men de kunne da vel ha satt opp en lapp om det? Så i dag var jeg hos legen igjen, bestilte time i går. Da gjorde jeg det i hvertfall riktig, gikk og satt meg og ventet og ventet. Så fastlegen min flere ganger gikk ut og inn og hentet kunder. Jeg så ved flere anledninger at hun så på meg, men hun vinket ikke, nikket ikke eller sa noe som helst og hun stod bare vel en meter unna meg. Etter å sittet der i hele 1 og en halv time så begynte jeg å bli utålmodig og lurte på hvorfor det tok så lang tid og jeg så jo at det hadde kommet flere andre lenge etter meg som ble hentet av samme lege jeg har. Klarte å få kontakt med dama i luka, ei annen denne gangen og hun kunne si til meg at det ikke var i dag jeg skulle til legen, men i morgen. Så hvorfor kunne ikke fastlegen bare sagt til meg når hun ser meg at jeg hadde tatt feil dag? Eller har leger en regel om at de ikke skal kunne prate med kunder eller noe uttenfor kontoret? Har hørt om det, men trodde ikke den var så streng. Har vært hos andre gjennom livet mitt, ikke leger, men eks frisør, på butikken, på McDonald's til og med og aldri har jeg opplevd en sånn overlegen behandling. Det var faktisk en gang jeg tok feil frisørtime også og frisøren sa i fra med en gang da jeg kom uten at jeg trengte å vente eller si noe selv. Er dette vanlig med leger og på legekontoret eller er det bare jeg som var veldig uheldig? Nå er jeg ellers fornøyd med min fastlege så skal selvsagt ikke bytte. Usikker på om jeg skal si i fra eller om all skyld ligger på meg. Nå har noe sånt aldri skjedd meg før heller. Legen var nok opptatt med pasientlisten sin for dagen, og da var nok ikke du i fokus. Dette er nok ikke noe å ta opp med legen, du kan ikke kreve at legen skal tenke over hvorfor akkurat du sitter på venterommet når du ikke har time den dagen. Det er ditt ansvar å komme deg til legen på riktig dag.
Gjest Elseby13 Skrevet 15. mai 2013 #15 Skrevet 15. mai 2013 Det heter pasient når man er hos legen, ikke kunde.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #16 Skrevet 15. mai 2013 At de i luka ikke enset deg er ikke profesjonelt. Og det burde du si i fra om til legen din som jo er sjefen til dem. Men at legen din ikke sa i fra at du ikke hadde time. Hvordan kan du forvente at legen din kjenner deg igjen når du ikke hadde vært der på et år? En vanlig fastlege har mellom 900 og 1500 pasienter på listen sin, noen færre noen flere. Men jeg kan garantere deg at de ikke kjenner alle av utseende når pasienten det er snakk om er der sjelden. Anonym poster: 3241eef18fb7ec437a437d8ab8c1b0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå