Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei...blir veldig takknemmelig om dere kan svare:

Jeg er gravid i 6. uke.

Etter å ha gått en lengre tur i går, og bært noe mindre tungt i 3 minutter, fikk jeg plutselig sinnsykt vondt i korsryggen. Jeg lå derfor på sofaen det meste av dagen, da det gjør litt vondt å sitte. Og jeg det er småsmertefullt å gå også. Det "verker" ikke hele tiden, men gjør vondt når jeg ikke er i den "riktige posisjon", og det er ikke mange posisjoner som er riktige. Jeg kjenner noen "stikk" i korsryggen, og noen ganger føles det som om smerten forplanter seg litt nedover benet.

Jeg følte meg bedre i dag da jeg sto opp, men etter en halvtime med litt "småaktivitetet" og gåing, er jeg som i går igjen. Det verste er at det gjør vondt å sitte oppreist. Jeg arbeider "heldigvis" ikke for tiden, og trenger ikke å gå til legen for legeerklæring eller noe, men jeg er selvfølgelig nysjerrig etter å få vite hva dette er for noe.

Jeg trente litt styrke og tok meg en joggetur i forgårs - jeg er jo litt "redd" for at kroppen min ikke har tålt belastningen. Jeg vet man får mer fleksible ledd når man er gravid - og jeg har fleksible ledd fra før av. Så jeg ved ikke om det er det, eller om det er bekkenløsning. Hva tror dere?

Ville dere ha kontaktet lege allerede nå, eller ville dere ventet et par dager for å se om smerten gikk over?

Hvis det er bekkenløsning, vil jeg jo gjerne vite hva jeg skal gjøre med det - om det er noe som kan hjelpe osv.

Anonym poster: c135bbd8917dfa04ea68ff6cea0e6df7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo legge til at jeg aldri har hatt ryggproblemer før...

Skrevet

Hei...blir veldig takknemmelig om dere kan svare:

Jeg er gravid i 6. uke.

Etter å ha gått en lengre tur i går, og bært noe mindre tungt i 3 minutter, fikk jeg plutselig sinnsykt vondt i korsryggen. Jeg lå derfor på sofaen det meste av dagen, da det gjør litt vondt å sitte. Og jeg det er småsmertefullt å gå også. Det "verker" ikke hele tiden, men gjør vondt når jeg ikke er i den "riktige posisjon", og det er ikke mange posisjoner som er riktige. Jeg kjenner noen "stikk" i korsryggen, og noen ganger føles det som om smerten forplanter seg litt nedover benet.

Jeg følte meg bedre i dag da jeg sto opp, men etter en halvtime med litt "småaktivitetet" og gåing, er jeg som i går igjen. Det verste er at det gjør vondt å sitte oppreist. Jeg arbeider "heldigvis" ikke for tiden, og trenger ikke å gå til legen for legeerklæring eller noe, men jeg er selvfølgelig nysjerrig etter å få vite hva dette er for noe.

Jeg trente litt styrke og tok meg en joggetur i forgårs - jeg er jo litt "redd" for at kroppen min ikke har tålt belastningen. Jeg vet man får mer fleksible ledd når man er gravid - og jeg har fleksible ledd fra før av. Så jeg ved ikke om det er det, eller om det er bekkenløsning. Hva tror dere?

Ville dere ha kontaktet lege allerede nå, eller ville dere ventet et par dager for å se om smerten gikk over?

Hvis det er bekkenløsning, vil jeg jo gjerne vite hva jeg skal gjøre med det - om det er noe som kan hjelpe osv.

Hei, søstera mi hadde noe lignende når hun var gravid, hun gikk til sånne folk som "knekker" på deg elns... etter en gang der så var det bedre, det viste seg at det var noe som hadde låst seg slik at det stakk et eller annet sted, men hun fortsatte å gå dit et par ganger etter det å

P.S kan jo være at det var noe helt annerledes men just saying, liksom :)

Skrevet

Jeg har hatt dette selv siden uke 9 (17 nå) og var endelig hos en fysioterapeut i forrige uke. Han sa at det er ikke ordentlig bekkenløsning jeg har (eller alle gravide får bekkenløsning, men man kaller smertefull bekkenløsning for bare bekkenløsning) men ganske nært. I tillegg sliter jeg med korsryggen oppover og det har ingenting med bekkenet å gjøre. Klart man kan få vondt i korsryggen ved bekkenløsning/bekkenplager, men hvis smertene går oppover i tillegg så har det med å gjøre at man løfter for tungt, ingenting med bekkenet å gjøre. Jeg løfter egentlig noe tung i jobben min men har fått lov å slippe og har mye mindre plager i korsryggen, men bekkenplagene er der ennå.

Hadde det vært ordentlig bekkenløsning så hadde du og jeg ikke klart å gå uten krykker eller brukt rullestol. Du kan jo se det an til over helgen, eller bare ring fastlegen i morgen og be om en time snart, si hva det gjelder så slipper du å vente 3 uker eller noe sånt på timen. Og be fastlegen om en henvisning til en fysioterapeut. Du får henvisningen i hånda og ringer en fysioterapeut, husk å si at du har en henvisning når du bestiller timen, så du vet at du får time hos en som har en driftsavtale med kommunen så du får behandlingen billigere eller gratis. Siden jeg er så nært ordentlig bekkenløsning slapp jeg å betale for første timen, skal tilbake i morgen og det kan godt hende at jeg må betale. Har man ordentlig bekkenløsning så skal fysioterapi være gratis. Neste gang jeg er gravid skal jeg ikke vente så lenge med time hos fastlegen hvis jeg får de samme plagene.

Fysioterapeuten sa at jeg kan bli bra eller fortsetter å være som nå frem til fødselen, eller kan bli verre selvsagt. Det er veldig individuelt.

Det kan jo hende at jeg er på bærtur og at det feiler deg noe helt annet, men det høres ut som det jeg har.

Skrevet

Takk for svar begge to.

Til ivrig skribent: Det var godt å høre - har lest litt om bekkenløsning, og det gjør meg jo litt redd angående det å gå gravid. Jeg har også lest om bekkenlåsning, noe som kunne minne om det jeg har.

Uansett, da ringer jeg legen imorgen og håper jeg får time fort...de har det så travelt på det legekontoret jeg har tilknytning til! Jeg har vært litt aktiv i dag, så nå klarer jeg nesten ikke å gå uten å klynke av smerte;)

Men har det kanskje litt bedre enn i går, merker feks. at jeg kan ligge på ryggen, i motsetning til i går. Så mitt håp er at det gradvis forsvinner. Men bedre å ringe legen for en sikkerhetsskyld.

Bra at du har fått det bedre i alle fall :)

Skrevet (endret)

Håper du slipper å bli plaget av bekkenløsning så tidlig, selv om det er mulig. Bekkenløsningen utarter seg forskjellig til forskjellige kvinner. Noen har vondt foran i skambenet, mens andre får det i korsryggen og nedover bena.

Det kan evt. være låsning og da er kiropraktoren god å ha. Der trenger du ikke henvisning.

Men det kan jo "bare" være et hekseskudd el. som ikke har noe med graviditeten å gjøre, og det er jo kanskje best å håpe på det!

Så du denne nettsiden? http://www.bekkenlosning.no

Får håpe du blir raskt bedre og kommer inn til legen før det tar for lang tid!

Hadde det vært ordentlig bekkenløsning så hadde du og jeg ikke klart å gå uten krykker eller brukt rullestol.

Det er ikke helt sant! Bekkenløsning har flere grader og du kan være sterkt plaget uten å være avhengig av hjelpemiddler.

"Bekkenløsning med gangvansker" (henvisningskode:W9) gir rett til gratis behandling hos fysioterapeut (med driftsavtale). Du trenger likevel ikke være avhengig av krykker eller rullestol for å få denne diagnosen.

Det er ikke som om bekkenet er løst og bare holdt sammen av huden! ;)

Endret av Miss I.W.
Skrevet

Det er ikke helt sant! Bekkenløsning har flere grader og du kan være sterkt plaget uten å være avhengig av hjelpemiddler.

"Bekkenløsning med gangvansker" (henvisningskode:W9) gir rett til gratis behandling hos fysioterapeut (med driftsavtale). Du trenger likevel ikke være avhengig av krykker eller rullestol for å få denne diagnosen.

Det er ikke som om bekkenet er løst og bare holdt sammen av huden! ;)

Jo det er forskjellig grader, men så lenge man er gangfør meste parten av tiden (innimellom kan jeg ikke gå selv) så regnes det ikke som full bekkenløsning. Og det er egentlig kun når man sliter med kroniske gangvansker at man får dekket behandlingen helt. Jeg er i grenseland sa fysioterapeuten siden jeg stort sett klarer å gå. Han er egentlig er en manuellterapeut og kjent for å være veldig dyktig, så jeg stoler på det han sa ;)

Og ja jeg vet at bekkenet sitter sammen med hjelp av div bånd (som ligamentbåndene som vi gravide får smerter i) og sånt, ikke bare huden, så hva mente du med det? :)

Skrevet

Jeg klarer å gå uten krykker, men fysioterapeuten min var aldri i tvil om at behandlingen skulle være gratis. Så dette varierer nok litt ettersom.

Anbefaler TS å komme seg til fysioterapeut eller manuellterapeut så fort som mulig for å få tips til forebyggende øvelser, hva man bør unngå, og for å legge en plan for tiden fremover.

Skrevet

Jeg har bekkeløsning med gangvansker for andre gang, så jeg snakker ut ifra erfaring. Jeg har aldri hatt behov for krykker.

Jeg har på denne tiden vært hos tre forskjellige leger, to fysioterapeuter og på sykehuset hos spesialister, samt kiropraktor for bekkenlåsning i den ene hofteleddet. Jeg synes fysioterapeuten din er for streng!

Den siste kommentaren var ment som morsom og aldeles ikke personlig mot deg, Yesterday. Det virker som om noe tror at vi tror det når vi hører om bekkenløsning! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Alle får bekkenløsning. De som får plager av det, da kalles det symptomgivende bekkenløsning.

Anonym poster: abdae4f794cbf6f18b615e668be189fa

Skrevet

Takk igjen for svar :)

Jeg har en mistanke om at det er bekkenlåsning, og ikke bekkenløsning, men jeg vet jo ikke.

Jeg får se hvordan smertene utarter seg utover dagen, hvis de fortsatt er betydelige, så ringer jeg legen.

Jeg pleier alltid å vente i det lengste med å kontakte lege, men jeg kan forstå på dere, at hvis det er bekkenløsning / bekkenlåsning, så burde jeg komme i behandling fortest mulig...

Skrevet

Det kan fint være bekkenløsning. Tidlig i svangerskapet er det hormoner som "utløser" det. Jeg fikk det i uke 7 med førstemann og i uke 5 denne gangen.. Var så ille at jeg et par uker måtte gå med krykker. Da jeg var 24 uker forsvant det helt og jeg kunne løpe, hoppe, gå turer uten problemer..

Skrevet

Fikk foressten dekket fysioterapibehandling helt.

Skrevet

Jeg slet med en del vondt i korsryggen ganske tidlig, men ved hjelp av kiropraktor (som jeg allerede gikk til pga nakkeproblemer) forsvant det i store perioder. Nå har jeg bekkenløsning, men kun på forsiden.

Det er mange råd der ute som er forvirrende; fysioterapeuten på jobb og jordmor ville at at jeg skulle gå korte skritt, mens kiropraktoren ba meg gå så normalt som mulig. Nå har jeg gått mesteparten av vinteren på is med brodder, så akkurat det rådet ble litt glemt fordi jeg fokuserte på å ikke falle ;)

Men det aller viktigste er at du så fort som mulig kommer deg til legen. Fysioterapeuten kan gi deg øvelser som styrker bekkenet og kiropraktor kan knekke opp hvis det er låsninger i skjelettet. Jeg har brukt Klinikk for Alle og er kjempefornøyd, selv om det ikke er mye de får gjort nå som det bare er 3 uker igjen til min termin.

Skrevet

Jeg får og gratis fysioterapi selv om min sa at de er veldig strenge på det, jeg har jo ikke kroniske gangvansker selv om jeg har det ca daglig, jeg er i grenseland sa han. Ikke ta det med krykker så bokstavelig da, var for å forklare at det er ille når det er veldig smertefull bekkenløsning :)

Annonse
Skrevet

Det er uansett lurt å komme seg tidlig til behandling for å forebygge. Jeg begynte å få vondt i uke 15, kun litt på natten. Det ble gradvis verre og nå er jeg i uke 37 og må skaffe krykker for å avlaste bekkenet og slippe å halte rundt. Men det er veldig stor forskjell på plager og hvor plagene sitter hos den enkelte. De fleste som er på gruppetimer hos fysioterapeuten der jeg går får behandlingen gratis, men ingen bruker krykker.

Skrevet

Jeg forstår det som om dere har fått behandling selv om tilstanden ikke var så ille i starten.

Jeg var til legen i dag, og gikk vel egentlig ut med følelsen av å ikke ha fått noen avklaring.

Legen sa bare, at smertene kom på grunn av fleksible ledd, og at det ikke var noe jeg kunne gjøre med det. Det ville hjelpe meg å gå rett i ryggen, var det eneste hun kunne komme med. Hun sa at jeg kunne risikere at det forble slik ut hele svangerskapet.

Jeg angrer nå på at jeg ikke var mer kritisk under konsultasjonen, kanskje kom det ikke klart frem hvor vondt jeg hadde hatt det de siste dagene heller. Jeg hadde jo regnet med å bli henvist til en fysioterapeut eller noe...jeg tror jeg vil kontakte legen igjen og spørre om en henvisning hvis det ikke blir bedre, eller i værste fall værre. Jeg vil jo vite hvordan jeg skal forholde meg til det, hvordan jeg skal trene osv.

Men det kan også være hun har rett? Hun kjente fort på knoklene bak på ryggen, og hadde liksom ikke flere råd å gi. I dag har jeg det imidlertid bedre, så jeg velger å forholde meg positiv inntil videre....;)

Skrevet

Hun mente i alle fall at det ikke var bekkenløsning, for da hadde man vondt foran, sa hun.....

Skrevet

Det syns jeg var rart, jeg har bekkenløsning i leddet bak i ryggen. Det er tre ledd man kan få plager i, to bak og en foran. Noen får i et ledd og noen i alle. Dette er hva min fysioterapeut har fortalt og de er som regel mer dyktige på sånt enn en allmennlege. Det var rart at du ikke fikk henvisning til fysioterapi altså. Jeg fikk det i uke 15 uten at hun undersøkte meg og bare ved at jeg sa jeg hadde vondt i ryggen..

Skrevet

Hmmm...ja da var det litt rart. Hvis hun selv var usikker, burde hun jo henvist meg til fysio. Men hun bagatliserte plagene mine til "vanlige graviditetsplager", og sa samtidig at man ikke kunne gjøre noe ved det. Det var så vidt hun kjente på ryggen min ;)

Men i går gikk det plutselig veldig greit. Får håpe det var mer enn en god dag / et unntak.

Uansett vil jeg gjerne vite hvordan jeg kan trene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...