Gå til innhold

Jente 7 år......gå hjem fra SFO, det å være alene hjemme.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 7år. Hun går i 2 trinn.

Noen ganger vil hun gå hjem fra SFO selv.

Dersom jeg er hjemme, så kan hun det. Men jeg vil gjerne at vi setter ett tidspungt, som feks rett etter leksehjelp, eller kl 15:45.

Men en venninde har friere regler, hun får gå hjem "når hun vil".

Det er gangvei hele veien og trygg skolevei, tar vel omlag 25 minutt for henne å gå. Men jeg kjenner at jeg tenker kidnapping og sånn jeg og blir gal her dersom jeg ikke skal kunne vite når hun kommer.

Dersom jeg VET hun skal gå kl 15, vet jeg at jeg kan begynne se etter henne etter 20 minutt....

Men å sitte hjemme og ikke ane om hun kommer 15:00 eller 16:00 eller 17:00......

Er det jeg som er rar, eller er det vanlig at jenter har så frie tøyler at de går hjem når de selv vil?

Bor i ei bygd, det er totalt 40 elever på sfo, det er ikke midt i oslo vi snakker om.

Og hva med å gå hjem fra sfo og komme til tomt hus.......de dagene jeg er på jobb...... er hun som 7 år for liten tilå ha nøkkel og komme hjem alene?

Bør hun få mobiltelefor slik at hun skal ringe og si at hun er på vei hjem?

Er det vanlig å sende mobil med på skolen??

Herres, jeg aner ikke jeg,, i følge henne så får alle andre ha mobil, meni følge henne så får alle andre sitte fremme i bilen også da..... og alle andre får være oppe tilkl 21, og alle andre får ha med leker i senga, og alle andre får ha nugatti hver dag.....så det er ikke gpdt å vite...........

Anonym poster: a48526caca0cc671f732593d52e95241

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det skal være et avtalt klokkeslett for når hun skal gå hjem. Her jeg bor, KREVER sfo at det skal være avtalt når ungen skal gå hjem. Dvs det kan godt være ulikt klokkeslett fra dag til dag, men de skal ha beskjed fra foresatt om tidspunkt.

Jeg syns en sjuåring er for liten til å være alene hjemme, men jeg vet flere i min datters klasse som gikk hjem og var alene hjemme allerede etter jul i 1. trinn, så det er ulike meninger. Så er det forskjell på ungene; hvor trygge føler de seg hjemme alene, er de til flinke til å passe på nøkkel og slikt, samt om de er av typen unge som finner på alt mulig rart som kan være potensielt farlig (type begynne å koke mat el.).

Hvis dere ikke her fasttelefon, går det jo an å ha en billig gammel mobil med kontantkort liggende hjemme så hun kan ringe deg når hun kommer hjem hvis hun avtalt skal gå hjem til tomt hus.

Jeg har ei jente i 3. trinn som trives veldig godt på sfo og gjerne vil gå der i 4. trinn også. Det skal hun selvsagt få lov til; vil heller at hun er der og leker med andre barn enn å gå hjem og kanskje bare sitte å se tegnefilm til jeg kommer hjem. Men dersom hun ombestemmer seg skal hun fra høsten få ha redusert plass på sfo en periode og øve seg på å være litt alene hjemme. Hun har 5 minutter skolevei, og en bror som kommer hjem fra skolen før jeg er ferdig på jobb, og vil dermed ikke bli lenge alene hjemme. Så er hun en jente som ikke finner på mye rart alene hjemme uansett.

Syns ikke du er spesielt streng i forhold til andre, syns det er fornuftig å passe på at hun ikke er så lenge alene hjemme samt at det er avtalt NÅR hun skal gå hjem. Trenger jo ikke være kidnappere og pedofile rundt hvert hjørne der, men godt å føle seg trygg uansett. Jeg bor på et lite sted og sfo teller vel 40 elever på skolen ungene mine går på, men her har det vært etpar episoder i fjor der en voksen tok kontakt med et barn for å "lokke det med seg". Så jeg syns du er fornuftig som tar forholdsregler, og bare ikke la deg presse av andre som har mer fri flyt både på være alene hjemme og leggetider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alene hjem fra skolen samt låste meg inn i et tomt hus hver dag fra jeg begynte på skolen som 7-åring. Var alene hjemme 2-3 timer før foreldrene mine kom hjem fra jobb. Dro forøvrig også alene hjemmefra til skolen hver dag, mamma satt på en klokke som ringte på det tidspunktet jeg skulle dra hjemmefra.

Nå er riktignok dette 25 år siden, men vi bodde i Oslo (men ikke midt i sentrum), så forholdene kan da ikke være så annerledes kontra en bygd i 2013?? Det er da bare fint at barn lærer seg å ta ansvar!

Anonym poster: 3afe65dce0231c4ec790a2d9f598104d

• Liker 19
Skrevet

Jeg gikk hjem fra skolen da jeg var 6 år. De første ukene gikk mamma med meg, jeg fikk klar instruks om hvilken vei jeg skulle gå, og jeg måtte gå med venner. Kjør på, sier nå jeg! Hadde riktignok ikke nøkkel, for mamma var alltid hjemme, men da vi flyttet til et nytt sted fikk jeg det. Husker jeg var så stolt, og det ga et positivt push i selvtillitten at foreldrene hadde slik tiltro til meg.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes hun burde være på SFO til du henter henne de dagene du jobber. Når du er hjemme burde du selv hente henne på skolen. Sånn gjorde jeg med mine i alle fall :)

Skrevet

Barn har absolutt godt av å gå til og fra skolen. Barn i dagens samfunn blir kjørt til døra overalt og de har ikke vondt av å gå litt. Så lenge hun har en trygg skolevei og kan veien. Om hun er gammel nok til å være alene hjemme, avhenger jo mye av hvor moden hun er. Noen kan fint være alene noen timer når de er 6 år, andre er kanskje ikke klar før de er 10.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alene hjem fra skolen samt låste meg inn i et tomt hus hver dag fra jeg begynte på skolen som 7-åring. Var alene hjemme 2-3 timer før foreldrene mine kom hjem fra jobb. Dro forøvrig også alene hjemmefra til skolen hver dag, mamma satt på en klokke som ringte på det tidspunktet jeg skulle dra hjemmefra.

Nå er riktignok dette 25 år siden, men vi bodde i Oslo (men ikke midt i sentrum), så forholdene kan da ikke være så annerledes kontra en bygd i 2013?? Det er da bare fint at barn lærer seg å ta ansvar!

Anonym poster: 3afe65dce0231c4ec790a2d9f598104d

Samme her, men ikke i Oslo. Den gangen eksisterte ikke SFO og alle overlevde, de fleste mødrene jobbet den gangen og. Så vi barn kom hjem til tomme hus, både jeg og mine venninner gjorde det.

TS: enten avtal et fast tidspunkt og endre på det ved behov, eller avtal at jenta kan velge selv når hun vil gå mellom kl 15 og 16. Da vet du at hun senest går kl 16 og tidligst kl 15.

Anonym poster: 74c15c5464cde99da6027a450e39e348

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er for tidlig og ville ikke latt mine barn gjøre det. De gikk hjem alene noen ganger, men da var jeg hjemme og de kom ikke til tomt hus.

• Liker 1
Skrevet

7-åringen min (2.klassing) går stort sett hjem alene. Det hender hun blir hentet, men som oftest går hun selv. Det har hun valgt selv. Hun kommer hjem til tomt hus, og er alene fra 1-2 timer. Som sagt, hennes valg og ønske.

Hun begynte å være såvidt alene hjemme mens vi var i butikken osv da hun akkurat hadde fylt 6. Fortsatt hennes valg.

Vi har fortsatt full SFO-plass, praktisk med tanke på ferier osv. Jeg tviler på at hun går på SFO i 4.klasse...

• Liker 1
Skrevet

Gikk alltid hjem alene fra andre dag på skolen. Dvs jeg gikk jo gjerne med naboungen eller andre fra skolen. Hjemme var det fint lite folk før etter firetida. Mine brødre og alle andre jeg vet om hadde det likt.

Hva er egentlig problemet? Var ikke noe SFO før og foreldrene mine kom gjerne ikke hjem før 5-tida.

Skrevet

Hmm, skjønner at det er litt vanskelig, men tror at hvis du avtaler tidspunkt og er hjemme, så er det mer enn ok. Vi ble stort sett bare sendt hjem og gikk den halvtimen det tok langs trang bilvei uten noe gangfelt. Vi gikk gjerne flere venner sammen, så det var vel litt av grunnen til at alle synes det var greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alene til og fra skolen fra fadderordningen var over i første klasse (6,5 år). Hadde ca 15-20 minutter å gå, oppvokst i Groruddalen, ingen SFO. Mamma var hjemme 2-3 dager i uken og vi hadde ikke mobil, men fasttelefon. Jeg kunne bestemme selv om jeg ville gå hjem eller bli med venner, bare jeg ringte med en gang jeg kom frem. Var avtale mellom foreldrene i klassen at alle fikk låne tlf for å ringe hjem, og vi ble minnet på det av venners foreldre. Hendte at jeg glemte å ringe, men mamma visste jo hvor jeg dro oftest, så da ringte hun rundt. Også fikk jeg kjeft etterpå. ;)

Tipper jenta di helt fint klarer å gå hjem selv noen dager, i hvertfall om du er hjemme og venter. Om dere f.eks avtaler på morgenen at hun skal gå kl 15 så vet du jo når du kan vente henne hjem. Det går jo an å ha en mobiltelefon med kontantkort liggende i sekken, så kan hun ringe når hun går fra skolen om du er veldig bekymret. Det er nok ikke uvanlig å ha en mobil i sekken til sånt bruk. Tror det er godt for både deg og jenta di at hun får prøve seg, det skaper tillit og mestringsfølelse, og ikke minst er det sunt at hun får gå og prøve seg selv. :)

Anonym poster: af21c6cfcf8817f2de9a7c28a09ec4ba

Skrevet

Min datter fikk gå hjem med egen nøkkel etter jul 1. klasse.. vi hadde bestemte tidspunkt, hun gikk halv 4, var hjemme ca 4 og jeg kom hjem rundt halv 5.

Hun fikk egen mobil og ringte når hun gikk fea sfo og når hun kom hjem. Både fordi det var koselig med en telefon, men også med tanke på kidnappere..

Nå går hun i tredje, har bare sfo 3 dager i uka og går hjem rett etter skolen de andre dagene. Hun trives godt med å være litt alene. Hun perler, tegner, klipper og limer.

Hun har alltid vært moden for alderen og følger reglene som er satt.

Vi er også veldig heldige for jeg jobber 5 min hjemmefra og kan reise hjem om det er noe.. har også hjemmeværende nabo med flere barn, så hun kan også henvende seg der om det er noe..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på SFO og her må alle ha med skriftlig melding, eller så må foreldre ha snakket med oss på forhånd før barnet får forlate området.

Jeg jobber også i 2. klasse, og synes ikke de er store nok til å ha mobil, få være hjemme alene osv.

Anonym poster: aa82c55c8b01c817256283697feb323f

Gjest lisha
Skrevet

Jeg syns det er for tidlig, selv hvor modne og flinke de er!

Selv fulgte mamma meg til skolen og kom og møtte meg hver dag etter skoleslutt frem til 4.klasse. I slutten av tredje klasse, så fikk jeg lov å møte mamma litt lengre unna skolen etterhvert, men hun var aldri langt unna likevel;)

Og når jeg begynte å gå hjem alene, så kom jeg aldri hjem til tomt hus!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg elsket å gå hjem alene og føle at jeg var sjefen på skoleveien. Jeg kunne stoppe og plukke blomster og gå i mitt eget tempo uten at voksne skulle mase. Det var en av få arenaer jeg hadde hvor jeg hadde kontrollen selv og det er jeg overbevist om at er bra for barn.

Anonym poster: 2da78fc8c8eb27b2c97016ec144bec4e

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var syv år så var jeg nøkkelbarn og hade ansvaret med at poteter og gulrøtter var skrelt til mora mi kom heim, hvis ikke ble det ingen middag, I dag babygjør folk de store ungene sine så det ligner noe. Skjerp dere.

• Liker 8
Skrevet

Jeg gikk alene hjem fra skolen når jeg var 7 år. Det var bare 1 km og jeg måtte ringe til min mor med en gang jeg kom hjem å fortelle at jeg hadde kommet trygt frem.

Nå for tiden har jeg inntrykk av at de fleste barn har mobil så da går det an å be om en sms når barnet går fra skole/sfo og en sms når barnet har kommet hjem :)

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg begynte på skolen (80-tallet) ordnet jeg meg selv om morgenen (foreldrene mine var i fjøset, så dem så jeg ikke før jeg dro), pakket matpakke og gikk i veg. SFO fantes ikke og jeg gikk hjem igjen når skolen var ferdig.

Ofte var pappa et sted hjemme (bonde), i et uthus eller ute på jordet. Men noen ganger var han ikke det. Da måtte jeg vente på trappa eller gå til naboen (også bonde) for å se om det var noen hjemme der. Ble jeg kald gikk jeg inn i fjøset til kuene. Nå skal det sies at det nok aldri tok så mye som en time før pappa dukket opp, da.

Mamma kom igjen når barnehagen stengte (de jobbet hun) og laget middag. Før den tid hadde jeg som oftest laget meg noen brødskiver el. Pappa var ikke så opptatt av sånt.

Dette var en fin barndom, som jeg ikke har noe å utsette på. Likevel kjenner jeg at jeg nok kommer til å være langt mer hønemor selv. Kommer nok aldri til å dra hjemmefra før barna er oppe og påkledd. Og de blir nok SFO de dagene ingen av oss har mulighet til å dra hjem tidlig å ta hjemmekontor el.

Anonym poster: 0727c94f25ffba34c28f2952c8872a3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til og fra skolen (2 km) fra jeg gikk i andre klasse. Men jeg kom aldri hjem til tomt hus. Jeg hadde også ansvar for lillesøsteren min når vi gikk til og fra skolen. Og det gikk bra det.

Når mitt barn er 8 år (får det var jeg når jeg gikk i 2 klasse) så er det mulig han får gå til eller fra skolen alene, men ikke før. Ikke fordi jeg ikke tror han vil klare det, men jeg er livredd for mobbing, kidnapping ol. Mulig det er liten sjanse for det, men jeg er ikke villig til å ta den sjansen.

Anonym poster: 3c1f392f1255009bbdc301f9700bfbbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...