Gå til innhold

Venninne og dette med uføre

Anbefalte innlegg

Gjest orkidebuketten
Skrevet

Hei. Jeg er en dame på 38 år som er uføretrygdet på grunn av ME. Jeg er sengeliggende 95 % av tiden. Og har noen få venner som kommer på besøk. De vet at ikke jeg orker så lenge.

I går fikk jeg besøk av en ganske ny venn som jeg traff via jobb. Og vi har mye felles, begge kommer fra samme sted, begge har flyttet til nytt sted og vi er gift begge to.

Hun hadde med seg litt mat og kos så det er kjemoehyggelig.

Men så kommer det som jeg syntes er så vannvittig irriterenede

Min venninne sier til meg at hun skal sykmelde seg( sliter med et kne) for hun ville heller bli uføretrygdet enn å jobbe som sykepleier.

Du er heldig du sier hun til meg, ja vel???? jo for du kan sove så lenge du vil, du kan shoppe masse, du kan dra til syden når du vil,. du kan rett og slett gjøre som du vil uten noen som hindrer deg.

Jeg kjenner at jeg blir målløs mange ganger. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette men mest for å få ut litt frustrasjon

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tanken slått deg at hun kanskje ville oppmuntre deg? "Du er jo heldig også, som kan sove så mye du vil". Alle vet vel innerst inne at det er kjedelig - men går an å tenke at det faktisk er deilig innimellom også? Etter en lang uke er det alltid deilig med lørdag feks. Men den lørdagen er kjedelig i lengden. Men å si dette til en som vet hva det vil si, er vel ikke vits.

Gjest Bente
Skrevet

Jeg er ikke uføretrygdet men har slitt mye med sykdom og er derfor mer hjemme enn på jobb.

Jeg får også høre dette altfor ofte. At jeg er så heldig som får sove lenge, at jeg kan gjøre hva jeg vil når jeg vil, at jeg slipper å stresse med jobb og andre kjedelige ting..

De forstår ikke at jeg sover for å bli bedre (står opp 9), jeg kan virkelig ikke gjøre hva jeg vil når jeg vil, jeg har ikke vert på shopping på snart ett år!!!! Jeg kjøper ting via nettet for jeg orker bare ikke å gå så mye. Og jo, jeg stresser med jobb selv om jeg ikke jobber så mye. Jeg er jo så lei meg for at jeg må være hjemme og får en slags skyldfølelse for ikke å gå på jobb..

Men jeg tror de har begynt å skjønne det da. Jeg er jo ikke med på fester lenger, kino, bilturer, ferie... Og når jeg er med på slike ting kan jeg plutselig bli så dårlig når jeg kommer hjem at jeg må holde sengen i flere uker.

Det er skikkelig kjipt at folk tenker på den måten. Alt jeg vil er å kunne jobbe "normalt" igjenn!

Skrevet (endret)

Det er skikkelig kjipt at folk tenker på den måten. Alt jeg vil er å kunne jobbe "normalt" igjenn!

Men for en som jobber, er jo tanken på ferie, søvn etc like behagelig som ditt ønske om jobb. Du sier vel til folk at du kunne tenkt deg muligheten til jobb, uten å få høre at du ikke forstår deg på det å ha jobb. Endret av AnneBonny
  • Liker 1
Skrevet

Folk sykemelder seg for så masse rart, så der er jeg enig. Jeg forstår at for det kan andres skader virke helt teite. Du ønsker vel som flere andre i din situasjon å komme ut i jobb, kunne gjøre ting og ha et mer energisk liv enn hva du har for tiden. Det er ikke så rart. Hun burde forstått at hun kunne spart seg for den kommentaren, men det er ikke alltid man tenker over hva man sier eller forstår at andre kan takle det på en vond måte. Det var nok virkelig ikke meningen hennes heller.

Samtidig som vi ikke skal undervurdere andres smerter her. Selv om du sikkert har det helt forferdelig, og ''vinner'' det å ha det verst betyr det ikke at andre kan ha det vondt. At hun vil sykemelde seg for kneet sitt er hennes sak. Det kan være utrolig vondt og vanskelig for henne å jobbe om hun har problemer med kneet, ihvertfall som sykepleier da mye av jobben innebærer å gå/løpe rundt.

Jeg syntes kanskje du bør prøve å se det litt fra andres side også. At du har det verst betyr ikke at andre ikke har det ille!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg selv om jeg ikke er ufør selv. Ikke rart folk ser ned på uføre når det er flere som jukser seg til ufør når de egentlig kunne jobbet, om så redusert. Min mor har slitt med begge knærne, men fikk hjelp (jo jeg skjønner at ikke alle kan hjelpes) og er i full jobb. Vil ikke venninna di jobbe som sykepleier så kan hun jo finne seg en annen jobb, kanskje en redusert stilling om hun vil ha litt fri til å gjøre som hun vil.

Selv har jeg noen diagnoser som andre blir ufør for, er gravid i tillegg, men jobber 100%. Tipper at jeg lett kunne fått uføretrygd om jeg tok det opp med fastlegen (selvsagt ikke pga gravid). Faren min måtte krangle med NAV fordi de vil ikke la folk være mindre enn 50% ufør, men far ble til slutt hørt og fikk 20% ufør som han hadde behov for, men han kunne jo fått 50% noe andre hadde takket ja til uten å tenke seg om.

Jo det er godt med helg, men når man har ligget i sengen hele uken (har vært langtidssykemeldt selv, hvor jeg har vært sengeliggende) så betyr ikke helga og det å kunne sove lenger noe. Og man kan ikke bruke dagene på å shoppe og reise til syden når man er sengeliggende!

:hug:

Anonym poster: b951b6b4e08936300b52ff940b520229

Gjest Bente
Skrevet

Men for en som jobber, er jo tanken på ferie, søvn etc like behagelig som ditt ønske om jobb. Du sier vel til folk at du kunne tenkt deg muligheten til jobb, uten å få høre at du ikke forstår deg på det å ha jobb.

Jeg forstår hva du mener. Men det er en forskjell alikevell. Jeg ønsker å gå på jobb noe som jeg ikke kan siden jeg er syk. Når jeg er syk kan jeg heller ikke gjøre andre ting. En som jobber som ønsker å være hjemme kan faktisk gjøre dette uten medisinske problem samtidig som den personen faktisk kan finne på andre ting å gjøre.

Skrevet (endret)

Jeg forstår hva du mener. Men det er en forskjell alikevell. Jeg ønsker å gå på jobb noe som jeg ikke kan siden jeg er syk. Når jeg er syk kan jeg heller ikke gjøre andre ting. En som jobber som ønsker å være hjemme kan faktisk gjøre dette uten medisinske problem samtidig som den personen faktisk kan finne på andre ting å gjøre.

Nei jeg f.eks kunne ikke slutta å jobbe uten medisinsk problem. Økonomien må rulle, regninger må betales, mat må betales. Og ja, av og til har tanken på å bli syk vært der uten at det er en seriøs og alvorlig greie. Tankene man har trenger på en måte ikke å bety Let`s do it, eller I can do it. Endret av AnneBonny
Gjest Bente
Skrevet

Nei jeg f.eks kunne ikke slutta å jobbe uten medisinsk problem. Økonomien må rulle, regninger må betales, mat må betales. Og ja, av og til har tanken på å bli syk vært der uten at det er en seriøs og alvorlig greie. Tankene man har trenger på en måte ikke å bety Let`s do it, eller I can do it.

Du kan helt fint ta deg fri/slutte å jobbe. Økonomien er jo en helt annen sak. Uansett er det kjempe mange som ikke orker jobbe lenger og begynner å nave. Du må bare tilrettelegge deg det. Selge bilen, flytte..ol. Det jeg snakker om er at den som er frisk og jobber har mer valg enn de som er hjemme og er syk. Da blir det annerledes.

Skrevet (endret)

Du kan helt fint ta deg fri/slutte å jobbe. Økonomien er jo en helt annen sak. Uansett er det kjempe mange som ikke orker jobbe lenger og begynner å nave. Du må bare tilrettelegge deg det. Selge bilen, flytte..ol. Det jeg snakker om er at den som er frisk og jobber har mer valg enn de som er hjemme og er syk. Da blir det annerledes.

Ja, det er helt klart at den som ikke jobber pga sykdom har mindre valg sådan.

Også at mange skaper et dårlig rykte for resten som er syke. (NAVer er vel ordet for dette nå? Så jeg velger å sette NAVer og ufør i to forskjellige båser. En NAVer er vel en frisk person som utnytter seg av nav og gidder ikke å jobbe. En ufør eller lignende er vel en som ikke kan jobbe. Jo mer man skiller disse to i ordvalget, jo mer kan man se forskjellen).

Jeg forstår deg. Men noen MÅ jobbe, noen KAN ikke jobbe (alle kan vel bli syk en dag, det er ikke det). Hun er syk i kneet sitt nå og enda verre er det at hun er sykepleier, nok til at hun sikkert tenker "Det hadde vært deilig å sove"

Men den som jobber for eksempel. Det er ikke bare å selge bilen, det er ikke bare å flytte vekk. Joda, disse finnes også. (jeg skjønner hva du mener med det å tilrettelegge så ikke misforstå) Og de kan gjerne fortelle om det uten at jeg blir lei meg:P Et par jeg kjenner tok et helt friår og reiste rundt, og gnir det inn til resten av oss døende her i norge med en reise blogg ;) Jeg kan sikkert gjøre det om... la meg tenke......

Endret av AnneBonny
Gjest orkidebuketten
Skrevet

Tror dette ble ganske så misforstått. Ja hun har vondt i kneet, men ikke mer enn at hun kan jogge 1 mil om dagen, fly på byen. Det det handler om er at hun tror det er fryktelig jevt å få uføre. Det er noe hun sier gjentatte ganger at jeg er heldig som får penger for å dra meg, late meg.

Jeg vet at man har forskjellig syn på ting, men hun vet at jeg heller ville vært i jobb. Hun sover ikke lenge i helgene, hun starter treningen på morgenen klokka 7, dette har hun gjort siden jeg ble kjent med henne.

Så det er ikke lett å vite hva hun ville med kommentarene sine

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror dette ble ganske så misforstått. Ja hun har vondt i kneet, men ikke mer enn at hun kan jogge 1 mil om dagen, fly på byen. Det det handler om er at hun tror det er fryktelig jevt å få uføre. Det er noe hun sier gjentatte ganger at jeg er heldig som får penger for å dra meg, late meg.

Jeg vet at man har forskjellig syn på ting, men hun vet at jeg heller ville vært i jobb. Hun sover ikke lenge i helgene, hun starter treningen på morgenen klokka 7, dette har hun gjort siden jeg ble kjent med henne.

Så det er ikke lett å vite hva hun ville med kommentarene sine

Ja men med dette sagt så blir det noe annet. Da har du vel rett i at dette ble misforstått:

Min venninne sier til meg at hun skal sykmelde seg( sliter med et kne) for hun ville heller bli uføretrygdet enn å jobbe som sykepleier. Du er heldig du sier hun til meg, ja vel???? jo for du kan sove så lenge du vil, du kan shoppe masse, du kan dra til syden når du vil,. du kan rett og slett gjøre som du vil uten noen som hindrer deg.

Kan man egentlig være ærlig om slikt? Si at det er kjipt å ville bli uføretrygdet pga soving, shopping og reising? Spør om hun har tenkt til å hinke til himalaya.

Endret av AnneBonny
Gjest Gjest
Skrevet

det folk sjelden forstår er at de som er ufør ikke nødvendigvis kan gjøre som de vil. for min del kan jeg ikke reise på ferie når jeg vil fordi jeg ikek vet om helsa holder. ikke kan jeg sove når jeg vil pga uro og smerter. ikke kan jeg shoppe når jeg vil nettopp pga at helsa ikke alltid tilater det.

syns folk er jævli ignorante når det gjeldeer uføre mennesker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...