Krysanti Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Pga en særdeles kranglete mage må jeg i en periode prøve å kutte ned på brød, pasta, poteter og ris. De to førstnevnte er helt fy, mens poteter og ris kan jeg prøve å spise innimellom. Jeg er i tillegg laktoseintolerant, og kan derfor ikke spise yoghurt eller lignende. Hittil har jeg spist knekkebrød basert på rug og havre og det fungerer fint, så jeg kommer til å holde fast på knekkebrød. Men hva er det viktig for meg å spise mye av nå? Særlig trenger jeg tips til frokost og lunsj, når jeg ellers ville spist en skive eller tre. Jeg trener fire dager i uken, to styrkeøkter og fire kondisjonsøkter og er opptatt av å spise nok til å ikke gå for mye ned i vekt (jeg "ommøblerer" kroppen, jeg slanker meg ikke ). Noen som har gode tips?
Gjest bustyvel Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Kan du ikke lage større porsjoner med salat m/ kylling/laks e.l. som du kan ha med som lunsj og mellom-måltid? Hva med omelett med diverse fyll? 1
Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Kikertpannekaker! Utrolig enkelt og kan varieres i det uendelige. Røra kan stå i kjøleskapet så du kan lage deg det til frokost (med pålegg, eggerøre, salat, alt mulig - også passende til middag, til taco og sånt). Til lunsj kan du ha ulike salater, omeletter, supper og middagsrester.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Det er jo bare å lete etter lavkarbo-retter uten melkeprodukter eventuelt bytte ut fløte med laktosefri fløte eller kokosmelk. Det er et hav av forslag på forum.lavkarbo.no. Anonym poster: ab9ade0ce4ce6567e95fdb0e9893636c 1
Supraspinatus Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Et annet tips er at faste oster (som hvitost/norvegia) og smør er tilnærmet laktosefri. Noen reagerer imidlertid på dem, men da skal du være rimelig sensitiv. Det er dog null problem å kutte alle meieriprodukter hvis du vil. Det er ikke noe streng nødvendighet. Husk å spise mye grønnsaker og alltid ha noe fett på grønnsakene. Det øker opptaket av vitaminer. Lykke til! 1
emfase Skrevet 17. mai 2013 #7 Skrevet 17. mai 2013 Du kan ta en tur på helsekost og be om erstatningsprodukter for disse. Husk å få i deg nok fiber ellers vil magen fortsette å krangle. Det finnes tilsetninger du kan blande inn i f.eks frukt / bær smoothie. Har du prøvd soyamelk eller kokosmelk? Sistnevnte er veldig bra for indre organer. Du kan bytte poteter ut med andre røtter, men kanskje ikke de som er særlig sterke på smak, som f.eks sellerirot, blomkål og i noen tilfeller kålrabi. Da vil jeg anbefale å koke alle grønnsakene godt så de "herser" mindre med magen. Ellers har de noe som heter angel hair på helsekost. Det ser veldig merkelig ut men det smaker godt. Prøv frøbaserte brød. Jeg sverger til lavkarbo brød, men maks to skiver om dagen. Du kan også bruke kokosmel og andre typer mel i steden for det vanlig melet. kokosmelk kan brukes i steden for melk og dersom du setter den i kjøleskapet vil den skille seg og du kan bruke den øverste delen som erstatning for kremfløte
Supraspinatus Skrevet 17. mai 2013 #8 Skrevet 17. mai 2013 Du kan ta en tur på helsekost og be om erstatningsprodukter for disse. Husk å få i deg nok fiber ellers vil magen fortsette å krangle. Det finnes tilsetninger du kan blande inn i f.eks frukt / bær smoothie. Har du prøvd soyamelk eller kokosmelk? Sistnevnte er veldig bra for indre organer. Du kan bytte poteter ut med andre røtter, men kanskje ikke de som er særlig sterke på smak, som f.eks sellerirot, blomkål og i noen tilfeller kålrabi. Da vil jeg anbefale å koke alle grønnsakene godt så de "herser" mindre med magen. Ellers har de noe som heter angel hair på helsekost. Det ser veldig merkelig ut men det smaker godt. Prøv frøbaserte brød. Jeg sverger til lavkarbo brød, men maks to skiver om dagen. Du kan også bruke kokosmel og andre typer mel i steden for det vanlig melet. kokosmelk kan brukes i steden for melk og dersom du setter den i kjøleskapet vil den skille seg og du kan bruke den øverste delen som erstatning for kremfløte Jeg vet ikke om du er klar over det, men det du sier er selvmotsigende. Du råder til å være påpasselig med å få i seg fiber, men samtidig råder du til å koke grønnsakene mer. Koking av grønnsaker bryter ned fiberet i grønnsaker. Fiber i grønnsaker er somoftest det som fører til "kranglete" eller luftig mage dersom man ikke har matintoleranser. Behovet for kostfiber er nok kraftig overdrevet. Det er et behov, men det er ikke sånn at mer er bedre. 2
emfase Skrevet 17. mai 2013 #9 Skrevet 17. mai 2013 Jeg tror det ble en liten misforståelse her. Dersom du har en veldig ømtålig mage, kan det være en ide å koke alle grønnsaker godt, da blir det enklere for magen å behandle dem samtidig som . Jeg anbefaler å bruke fibertilskudd i pulverform blandet inn i f.eks bær smoothie dersom du føler magen trenger mer fiber. Det er bare å prøve seg fram til hvor mye fiber din mage trenger for at tarmfunksjonen din blir optimal. Dersom du spiser sunt og variert, så vil du som regel ikke trenge fibertilskudd - men alle mager er forskjellige. Du kan også bruke pofiber, men dette er fremkalt av potet og det gjelder igjen å prøve og feile for å se hva magen din tåler best. Pofiber er best å bruke i sauser eller baking. Ellers finner du fiber andre steder, som f.eks diverse frø og nøtter, uten at det behøver å inneholde mye karber. Men som sagt; om du trenger fibertilskudd kommer helt an på hva slags type lavkarbo diett du velger å gå på. Dessverre bytter mange ut karboene med fett og det kan ha flere negative effekter. Dersom du bytter dem ut med kjøtt og grønt i steden, vil du ganske enkelt få i deg optimal dose av daglig fiber. Det er ikke snakk om store mengden du trenger heller for å ha en optimal balanse i magen, ca 20 - 30 g om dagen. Du vil som regel merke det på hvor hyppig avføringen er. Husk at dersom du spiser for mye fiber, kan det også gi oppblåst mage, så det gjelder som sagt å finne en balanse. Jeg ville prøvd å finne fram til en type kosthold som du føler deg komfortabel med, deretter finne ut hvor mye fiber denne kosten inneholder. Dekker det ditt daglige behov?
Supraspinatus Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 Jeg tror det ble en liten misforståelse her. Dersom du har en veldig ømtålig mage, kan det være en ide å koke alle grønnsaker godt, da blir det enklere for magen å behandle dem samtidig som . Jeg anbefaler å bruke fibertilskudd i pulverform blandet inn i f.eks bær smoothie dersom du føler magen trenger mer fiber. Det er bare å prøve seg fram til hvor mye fiber din mage trenger for at tarmfunksjonen din blir optimal. Dersom du spiser sunt og variert, så vil du som regel ikke trenge fibertilskudd - men alle mager er forskjellige. Du kan også bruke pofiber, men dette er fremkalt av potet og det gjelder igjen å prøve og feile for å se hva magen din tåler best. Pofiber er best å bruke i sauser eller baking. Ellers finner du fiber andre steder, som f.eks diverse frø og nøtter, uten at det behøver å inneholde mye karber. Men som sagt; om du trenger fibertilskudd kommer helt an på hva slags type lavkarbo diett du velger å gå på. Dessverre bytter mange ut karboene med fett og det kan ha flere negative effekter. Dersom du bytter dem ut med kjøtt og grønt i steden, vil du ganske enkelt få i deg optimal dose av daglig fiber. Det er ikke snakk om store mengden du trenger heller for å ha en optimal balanse i magen, ca 20 - 30 g om dagen. Du vil som regel merke det på hvor hyppig avføringen er. Husk at dersom du spiser for mye fiber, kan det også gi oppblåst mage, så det gjelder som sagt å finne en balanse. Jeg ville prøvd å finne fram til en type kosthold som du føler deg komfortabel med, deretter finne ut hvor mye fiber denne kosten inneholder. Dekker det ditt daglige behov? Australske forskere, og nå også norske, driver med forskning på dette med enkelte karbohydrater og IBS osv. Konseptet er å unngå matvarer med høyt innhold av FODMAP (Fermentable Oligosacharides Disacharides Monosacharides And Polyols) og en kan lese mer om dette her: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/ Fiber gir oppblåsthet fordi det mater tarmbakteriene. Jeg sier ikke at man ikke trenger fiber, men det er ikke slik at vi har et helt enormt behov som ikke dekkes dersom man spiser normalt med grønnsaker. Jeg reagerer på det du skriver om fett (som jeg har uthevet). Hva i alle dager er gale med det? Hele konseptet til lavkarbo er jo å få energien sin fra fett fremfor karbohydrater. Spiser man bare kjøtt og grønnsaker så klarer man ikke å få i seg nok energi, det er unødvendig dyrt, lite bærekraftig og man blir aldri skikkelig mett. Spiser du lavkarbo selv? 2
emfase Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Australske forskere, og nå også norske, driver med forskning på dette med enkelte karbohydrater og IBS osv. Konseptet er å unngå matvarer med høyt innhold av FODMAP (Fermentable Oligosacharides Disacharides Monosacharides And Polyols) og en kan lese mer om dette her: http://www.friskogfu...-gjore-med-det/ Fiber gir oppblåsthet fordi det mater tarmbakteriene. Jeg sier ikke at man ikke trenger fiber, men det er ikke slik at vi har et helt enormt behov som ikke dekkes dersom man spiser normalt med grønnsaker. Jeg reagerer på det du skriver om fett (som jeg har uthevet). Hva i alle dager er gale med det? Hele konseptet til lavkarbo er jo å få energien sin fra fett fremfor karbohydrater. Spiser man bare kjøtt og grønnsaker så klarer man ikke å få i seg nok energi, det er unødvendig dyrt, lite bærekraftig og man blir aldri skikkelig mett. Spiser du lavkarbo selv? Ok, jeg skal prøve å formulere meg litt bedre.... Jeg mener ikke at man skal kutte ut fett helt. Jeg mener at det er mange som går på lavkarbo som ikke tenker på å spise sunt, og spiser altfor mye fett (f.eks de som øser i seg bacon, bernaise osv). Dette er tyspisk for en del LCHF kurer, men dette beskriver ikke alle lavkarbo kurer. Det kan også lett bli sånn for man vet ikke helt hva man skal spise for å fylle hullet til de sterkt savnede potetene. Man behøver altså ikke å direkte bytte karbo (med fett med mindre man kommer rett fra en low fat diet selvsagt....) Jeg tar her utgangspunkt i et menneske med relativt sunt kosthuld og normal balanse mellom fett, proteiner og karber. Da kan man enkelt benylle lavkarbo produkter som erstatter FY-produktene, uten å nødvendigvis erstatte karbene med fett. Det eneste "ekstra" fettet man da får i seg er fordi man bestemt velger fetere produkter i steden for lettprodukter (f.eks fløte + vann i steden for melk). Jeg går på lavkarbo selv. Fettinntaket mitt hadde vært høyere dersom jeg ikke lavkarbet, spesielt hvis jeg tenker på all sjokoladen jeg spiste. Var det noe spesielt du tenkte på? Om lavkarbo direkte hjelper mot irritabel tarm vet jeg ikke.. Jeg skal ikke si min mening om slike diagnoser. De strides om hva som egentlig forårsaker IBS og om det egentlig er en diagnose som er like lite spesifikk som "lumbalsmerter". Dessuten, hvis påstandene om at IBS er psykisk betinget, så er det jo begrenset hva et endret kosthold kan gjøre. Ingenting av dette er mine ord, det er kun siste nytt fra helsenorge, jeg har ingen mening om det. Grunnen til at jeg nevner fiber er at dette blir brukt som behandling til pasienter med IBS og andre mageplager. Det er også flere tilfeller hvor lavkarbere ikke får i seg noe fiber og dermed får problemer med magen. Skal du prøve FORMAP diett? Jeg skummet så vidt gjnnom artikkelen, men skal lese gjennom den litt senere.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #12 Skrevet 18. mai 2013 Ok, jeg skal prøve å formulere meg litt bedre.... Jeg mener ikke at man skal kutte ut fett helt. Jeg mener at det er mange som går på lavkarbo som ikke tenker på å spise sunt, og spiser altfor mye fett (f.eks de som øser i seg bacon, bernaise osv). Dette er tyspisk for en del LCHF kurer, men dette beskriver ikke alle lavkarbo kurer. Det kan også lett bli sånn for man vet ikke helt hva man skal spise for å fylle hullet til de sterkt savnede potetene. Man behøver altså ikke å direkte bytte karbo (med fett med mindre man kommer rett fra en low fat diet selvsagt....) Jeg tar her utgangspunkt i et menneske med relativt sunt kosthuld og normal balanse mellom fett, proteiner og karber. Da kan man enkelt benylle lavkarbo produkter som erstatter FY-produktene, uten å nødvendigvis erstatte karbene med fett. Det eneste "ekstra" fettet man da får i seg er fordi man bestemt velger fetere produkter i steden for lettprodukter (f.eks fløte + vann i steden for melk). Jeg går på lavkarbo selv. Fettinntaket mitt hadde vært høyere dersom jeg ikke lavkarbet, spesielt hvis jeg tenker på all sjokoladen jeg spiste. Var det noe spesielt du tenkte på? Om lavkarbo direkte hjelper mot irritabel tarm vet jeg ikke.. Jeg skal ikke si min mening om slike diagnoser. De strides om hva som egentlig forårsaker IBS og om det egentlig er en diagnose som er like lite spesifikk som "lumbalsmerter". Dessuten, hvis påstandene om at IBS er psykisk betinget, så er det jo begrenset hva et endret kosthold kan gjøre. Ingenting av dette er mine ord, det er kun siste nytt fra helsenorge, jeg har ingen mening om det. Grunnen til at jeg nevner fiber er at dette blir brukt som behandling til pasienter med IBS og andre mageplager. Det er også flere tilfeller hvor lavkarbere ikke får i seg noe fiber og dermed får problemer med magen. Skal du prøve FORMAP diett? Jeg skummet så vidt gjnnom artikkelen, men skal lese gjennom den litt senere. De som spiser mye fett gjør det ikke for å fylle tomrommet etter poteter, men skal man være streng på karbohydratene må man spise mye fett. Hvis man spiser 15-20 g karbohydrater, må man tilføye kroppen energi gjennom fett. Anonym poster: 11e94839285fdafef8f4d5046a2516ab 1
emfase Skrevet 18. mai 2013 #13 Skrevet 18. mai 2013 Beklager at jeg blandet inn lavkarbo diett inn i dette. Jeg tenkte på en helt annen tråd mens jeg svarte og sporet litt av
emfase Skrevet 18. mai 2013 #14 Skrevet 18. mai 2013 De som spiser mye fett gjør det ikke for å fylle tomrommet etter poteter, men skal man være streng på karbohydratene må man spise mye fett. Hvis man spiser 15-20 g karbohydrater, må man tilføye kroppen energi gjennom fett. Anonym poster: 11e94839285fdafef8f4d5046a2516ab Jeg sier ikke at alle gjør det, jeg sier at noen gjør det, og jeg sier at jeg ikke ville gjort det. Du har rett i at det finnes lavkarbo kurer som baserer seg på høyt fettinntak i kosten. Det finnes også lavkarbo kurer som ikke inneholder et høyt nivå av fett. Jeg anbefaler heller sistnevnte. Kroppen kan fortsatt være i ketogen tilstand uten å følge disse lavkarbo kurene som baserer seg på høyt fettinntak. Når cellene dine ikke har karbohydrater å lage næringsstoffer av, vil de begynne å lage næringsstoffer av fettet som allerede er i kroppen, derfor behøver man ikke tilsette ekstra fett i kosten. Men du kan, hvis du vil. Men jeg anbefaler det ikke, for jeg tror at det er bedre med mer grønnsaker i steden for mer fett.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #15 Skrevet 18. mai 2013 Jeg sier ikke at alle gjør det, jeg sier at noen gjør det, og jeg sier at jeg ikke ville gjort det. Du har rett i at det finnes lavkarbo kurer som baserer seg på høyt fettinntak i kosten. Det finnes også lavkarbo kurer som ikke inneholder et høyt nivå av fett. Jeg anbefaler heller sistnevnte. Kroppen kan fortsatt være i ketogen tilstand uten å følge disse lavkarbo kurene som baserer seg på høyt fettinntak. Når cellene dine ikke har karbohydrater å lage næringsstoffer av, vil de begynne å lage næringsstoffer av fettet som allerede er i kroppen, derfor behøver man ikke tilsette ekstra fett i kosten. Men du kan, hvis du vil. Men jeg anbefaler det ikke, for jeg tror at det er bedre med mer grønnsaker i steden for mer fett. Men da havner du i et ekstremt eneergiunderskudd, noe som på sikt sannsynligvis påvirker forbrenningen din og muskelmassen. Det du holder på med høres mer ut som en sultekur. Kroppen trenger en viss grad av næring, og det må man tilføye i form av karbohydrater eller fett, man kan ikke kutte ut begge deler. Anonym poster: 11e94839285fdafef8f4d5046a2516ab 2
emfase Skrevet 18. mai 2013 #16 Skrevet 18. mai 2013 Men da havner du i et ekstremt eneergiunderskudd, noe som på sikt sannsynligvis påvirker forbrenningen din og muskelmassen. Det du holder på med høres mer ut som en sultekur. Kroppen trenger en viss grad av næring, og det må man tilføye i form av karbohydrater eller fett, man kan ikke kutte ut begge deler. Anonym poster: 11e94839285fdafef8f4d5046a2516ab Det stemmer at man ikke kan kutte ut karboer OG fett. Men jeg har aldri sagt at jeg kutter ut fett heller. Jeg sa at jeg ikke spiser mye fett og at jeg ikke erstatter karboene med fett. De lavkarbo kurene som ikke baserer seg på høyt fettinntak, har aldri fått betegnelsen som sultekurer. Jeg er ikke sulten og jeg spiser normalt med fett (og ikke mye fett slik som LCHF-kurene). I steden for å bytte poteter, ris og pasta med fett, bruker jeg andre grønnsaker med lite karbohydrater i. Jeg ligger på 15 karber hver dag og får i meg nok fett gjennom kjøtt og "hel-produkter" i steden for "lett-produkter". Jeg kjører ikke noe nazi-opplegg hvor jeg ikke tillater meg å kose meg, jeg har f.eks. lavkarbo is som har fløte som hovedingrediens. Det er noe kroppen fint tåler mens man fortsatt har overflødig fett å gå på, i og med at drivstoffet for cellene ikke kommer fra fettet du spiser men fra fettet som allerede er i kroppen. Når jeg ifølge BMI er midt på treet normalvektig ifølge, skal jeg enten gradvis øke karber til 100 per dag eller gli over til GI diett i steden. Har ikke bestemt meg helt ennå. Da har jeg fortsatt en fettprosent i kroppen som ligger på 5-10 %, uten at jeg behøver å sulte meg for å holde vekta.
Løvetanten Skrevet 18. mai 2013 #17 Skrevet 18. mai 2013 Når jeg ifølge BMI er midt på treet normalvektig ifølge, skal jeg enten gradvis øke karber til 100 per dag eller gli over til GI diett i steden. Har ikke bestemt meg helt ennå. Da har jeg fortsatt en fettprosent i kroppen som ligger på 5-10 %, uten at jeg behøver å sulte meg for å holde vekta. Nå følger jeg deg ikke helt... Du sier at når du er normalvektig så har du en fettprosent på mellom 5 og 10%. Det er jo helt ekstremt lite og på nivå med de mest rippede fitnessdamene- de ligger på mellom 8-12% Normale verdier for kvinner:Ages 20-39: 21% to 32%Ages 40-59: 23% to 33%Ages 60-79: 24% to 35% 1
emfase Skrevet 18. mai 2013 #18 Skrevet 18. mai 2013 Nå følger jeg deg ikke helt... Du sier at når du er normalvektig så har du en fettprosent på mellom 5 og 10%. Det er jo helt ekstremt lite og på nivå med de mest rippede fitnessdamene- de ligger på mellom 8-12% Normale verdier for kvinner:Ages 20-39: 21% to 32%Ages 40-59: 23% to 33%Ages 60-79: 24% to 35% Jeg er tydeligvis forferdelig dårlig til å uttrykke meg.... Jeg mener at jeg stopper vektreduksjonen på et stadie hvor kan fortsatt slanke bort 5% av kroppsvekten mitt uten at jeg blir undervektig. Er greit å ha litt å gå på. Hvis jeg har ca 5 % "overflødig" fett sånn at jeg har noe å "ta av" for å si det sånn. Nå har jeg bare gjort en enkel hoderegning, og er mulig jeg har fått litt for høyt eller litt for lavt tall da.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #20 Skrevet 18. mai 2013 Jeg sier ikke at alle gjør det, jeg sier at noen gjør det, og jeg sier at jeg ikke ville gjort det. Du har rett i at det finnes lavkarbo kurer som baserer seg på høyt fettinntak i kosten. Det finnes også lavkarbo kurer som ikke inneholder et høyt nivå av fett. Jeg anbefaler heller sistnevnte. Kroppen kan fortsatt være i ketogen tilstand uten å følge disse lavkarbo kurene som baserer seg på høyt fettinntak. Når cellene dine ikke har karbohydrater å lage næringsstoffer av, vil de begynne å lage næringsstoffer av fettet som allerede er i kroppen, derfor behøver man ikke tilsette ekstra fett i kosten. Men du kan, hvis du vil. Men jeg anbefaler det ikke, for jeg tror at det er bedre med mer grønnsaker i steden for mer fett. Kroppen kan være i ketogen tilstand uten få i seg noe voldsomt med fett, ja. Men sunt er egentlig dette? Tatt i betratning at fett blir den eneste skikkelige energikilden man har igjen når man kutter ut karbohydratene, høres det særdeles risikabelt ut å ikke spise mer fett enn hva et "normalt, sunt kosthold" (som generelt av en eller annen grunn ofte er synonymt med et ganske beskjedent inntak av fett..) gir. Hvorvidt man trenger ekstra fett etter å ha kuttet karbohydratene, beror jo forøvrig uansett i meget høy grad på hvor mye fett personen i det enkelte tilfelle spiser fra før av. Folk har forskjellige kosthold. Å si at man ikke trenger ekstra fett blir ikke bare meningsløst, men også altså altfor generelt og derfor ofte også feil. Forøvrig baserer du visst argumentasjonen din på en forutsetning om at (mettet?) fett er usunt. Dette er noe som blir mer og mer omdiskutert. Jeg ble overasket over å se i dagets Dagblad (tror jeg det var), i et stort oppslag om hjertesykdom, at det var sukker/karbohydrater som var listet opp øverst over ting å unngå/kutte ned på dersom man ønsket å redusere risikoen for å utvikle hjertesykdom. Fett var faktisk ikke på listen i det hele tatt. Nå er jo ikke Dagbladet alltid en voldsomt seriøst avis, men det illustrerer ihvertfall at synet på fett som farlig er noe som kan være på vei ut. Anonym poster: 6f497216e970945ad01746c25840c659 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå