Gå til innhold

Hvor gamle er barna deres før de får være ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av "Er jeg for engstelig" tråden, og har lyst til å høre hvordan dere gjør dette.

Hvor gamle er barna deres før dere lar dem være utenfor alene?

Hvordan er omgivelsene der dere bor?

Dere som bor i landlige omgivelser, i blindveier og lignende,- tørr dere la en 4 åring løpe omkring alene, og bare se til dem sånn innimellom/ høre dem?

Dere som bor i tette nabolag,- føler dere at naboene nok vil se det om det skulle skje noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i et middels stort (lite?) boligfelt med liten trafikk, og de fleste som bor her er småbarnsfamilier. Hovedveien går nedenfor feltet. Ikke noe problem for ungene å komme seg dit hvis de vil, men det er ytterst få/ingen av de minste som gjør det.

Sønnen min er 4 1/2 og leker ofte ute alene eller sammen med naboungene.

Føler meg trygg på å slippe ham avgårde, men er selvfølgelig bevisst på at han er ute alene og ser jo etter innimellom.

Nå er han av den hjemmekjære typen, så som regel dukker han opp før jeg begynner og kikke etter ham. :ler:

Skrevet

Jeg er en pyse. I fjor fyllte min minste seks år midt på sommeren, da fikk han utvidet ute-alene-grensene til å gjelde hele veien vi bor i. Den er ca 250 meter lang og består av eneboliger i en blindvei der alle kjenner alle.

Tviler på at jeg utvider grensene noe særlig mer på en stund. Ikke det at han ikke hadde klart seg, men tenk på alt det grusomme som kan skje....

Skrevet

Ute alene fra 4 år og hjemme alene (mens mor er en kjempekjapp i butikken og har mobilen med slik at barnet ken ringe hvis det er noe slik vi har øvt og øvt på)fra en 6+ år.

Skrevet

Min 4-åring får springe alene til lekeparken dersom det er andre barn som vi kjenner der (40-50 meter unna).

Ser lekeparken fra stuevinduet, og sjekker ca. hvert 10. minutt at jeg ser henne.

Skrevet

4 åringen jeg er delansvarlig for leker ute alene hos oss, men vi bor landlig og tomta er klart avgrensa fra omgivelsen. Vi både ser og hører godt om none kommer og jeg sjekker selvfølgelig hvordan det går med jevne mellomrom...

Skrevet

Vi bor i hus, i veldig rolige omgivelser.

Det er en stor parkeringsplass foran hagen, med veldig lite traffik.

Min sønn på snart tre får være ute i hagen alene.

Selvfølgelig følger vi med heletiden, og stort sett er hagen vår alltid full av unger. Eldste jenta på 9 har alltid masse venninner her. Og han henger med dem.

Gjest Nicoline
Skrevet

Vi bor i et rolig villaområde og her løper ungene ute alene fra de er 2 år. Det høres rett og slett trist ut og ikke la 5-, 6- og 7-åringer få være ute uten tilsyn.

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi bor veldig landlig til, og lar ungene få være alene ute fra treårsalderen, selvfølgelig med jevnt tilsyn.

Når jeg er ute og kjører reagerer jeg forholdsvis ofte på at foreldre lar ungene sine leke ute i veien i boligstrøk. Små barn sykler uten hjelm i bratte bakker - uten mulighet for å stoppe eller oppdage en evt. bilist. Selvfølgelig er det bilistens ansvar å kunne stoppe, men jeg skjønner ikke hvordan enkelte foreldre bare kan sende ungene sine ut i trafikken.

Skrevet

Vi bor forholdsvis landlig til og jeg har ingen problemer med å sende min sønn på 3 år ut her alene.Men nå er det vår i bakkene og ytterdøra står åpen slik at jeg kan høre han hele tiden.Jeg er ofte å ser til han og går som regel ut for å være sammen med ham etter en stund.Han synes fort det blir litt kjedelig å være ute alene og står i døra å roper.. :)

Samboeren min har en sønn på seks (snart sju) Og han er alene ute.Han sykler eller går til kompiser i nabolaget og går alene til skolen hver dag. (ca 1,5 km)

Nå bor vi i en liten by,akkurat her vi bor er det ikke så tett mellom husene så vi har stor plass rundt huset for ungene å leke på.Hadde jeg bodt i et høyhus i Oslo hadde nok saken vært noe annerledes.

Jeg skjønner godt at foreldre som har opplevd skremmende ting i sitt nærmiljø blir ekstra forsiktig.Men vi må prøve å ikke bli for hysteriske eller overbeskyttende.Jeg vet alt om det :wink: ,og det gjør vel de fleste foreldre.Barna er jo det viktigste vi har og jeg tror alle foreldre har hatt tildels hysteriske tanker om ting som kan skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...