Gå til innhold

kostliste

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

vil bare først orientere om at hvis noen synes dette innlegget er upassende så kan det slettes, bare visste ikke selv hvor dette kunne passe inn. (forslag tas med takk)

men det har seg slik at min søster er hjemme i påsken, med ei kostliste. den skal være på rundt 1000 kcalorier... jeg har mine tvil på at den er det.. er kanskje kritisk til fagpersonen som skrev den men, hvis likevel...synes 1000kcalorier høres mye ut i forhold til hva slags mat hun spiser!! noen som kan komme med sin mening?

frokosten består av 2 husman knekkebrød med magerost, middagen skal være en liten porsjon..det hun spiser er en halv kylling bit og grønnsaker (ergo: jeg synes det er for lite) kvelds er det samme som frokost og seinkvelds er en yoghurt..

det er også det hele....

er det noen som vet hvor jeg kan finne andre kostlister for å sammenligne?

vet ikke helt om det er rett av meg å bry meg, men.. ja.. er det ikke det søstre er til!??! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000 kalorier er for lite for en voksen normal kvinne, selv om hun skal gå ned i vekt. Det vil bare føre til at forbrenningen hennes går ned. Jeg ville tro at 1500 kalorier ville være mer passende..

2 husmann knekkebrød = 78 kalorier. Magerosten blir ikke mange kaloriene.

Midagen kan ikke være mange kaloriene, er det en halv kyllingfilet det er snakk om? og grønnsaker.. Ca 200-300 kalorier kanskje?

En yoghurt er litt over 100 kalorier.

DVS:

Frokst 100 kalorier + middag 300 kalorier + kvelds 100 kalorier + senkvelds 125 kalorier = 625 kalorier.

Sånn ville jeg regnet det i alle fall.. Og det ar absolutt altfor lite mat! Det er det en virkelig syk person spiser. JEg spiste ikke så lite da jeg hadde problemer engang.

Har hun virkelig vært hos en fagperson?

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig, det høres ALT for lite ut. Vil tom tippe at middagen er enda mindre.... En halv kyllingfilet er ca 50 kcal tror jeg. Grønnsaker tilnærmet 0 kcal!

Frokost: 100

Middag: 100-150 (max)

Kvelds: 100

Kvelds 2: max 100 (dersom lettyoughurt så er det bare 60-70 kcal)

Totalt 450 kcal!

Dersom ikke søsteren din besvimer i løpet av påsken, så forstår jeg ikke noe som helst!! Grete Roede sitt opplegg sier ca 1100-1300 kcal per dag ved vektreduksjon. Søk litt på sidene www.greteroede.no så finner du nok flere kostlister å sammeligne mot!

Herregud! Høres ikke ut som en fagperson som har skrevet denne listen nei!

Gjest Ethereal
Skrevet

Hva slags diett er det egentlig? Lider søsteren din av noen form for spiseforstyrrelser, og har derfor fått spiseplan med seg hjem? Isåfall må planen være manipulert, for det der er alt for lite mat til å opprettholde et normalt stoffskifte.

Skrevet
Hva slags diett er det egentlig? Lider søsteren din av noen form for spiseforstyrrelser' date=' og har derfor fått spiseplan med seg hjem? Isåfall må planen være manipulert, for det der er alt for lite mat til å opprettholde et normalt stoffskifte.[/quote']

Hvis jenta sliter med spiseforstyrrelser kan dette kostholdet faktisk være en god start i en oppbygningsfase.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei!

jeg setter stor pris på andre sine meninger om dette. og jo, hun har en spiseforstyrrelse, eller rettere sagt: på vei ut! må slenge på at hun egentlig har vært kjempe flink! idag smakte hun faktisk litt små godt! **meget stolt over henne** hehe...

hun prøver å presse sine egne grenser innenfor området når det gjelder mat, men ser tydelig at det er vanskelig for henne. men jeg begynte å tvile på at den kostlisten hadde 1000 kcalorier. men antar at hun må ta det litt etter litt...men jeg antar at de som skrev den egentlig regna med større middag... !? kan godt hende..

som sagt, takk for deres meninger om det...

Skrevet

Ernæringsfysologen som satte opp denne kostlisten regnet sikkert med en litt større middag en hva hun spiser. men jeg synes det er veldig bra at hun tar det litt etter litt, mye større sjanse for at resultatet blir vellykket da, i stedet for å gå rett på en kostliste på 2000 kalorier. en slik opptrapping er bra for henne fordi hun blir gradvis tilvendt større mengder mat enn hun er vant til å spise, dessuten går ikke kroppen hennes inn i sjokk (dette har jeg vært gjennom :-? ) ønsker søsteren din lykke til.

Gjest Tralala
Skrevet

For det første så har dem fleste her inne lite (nær ingen) peil på kosthold og ernæring. For å ha sagt det.. Leser dere i det hele tatt om det? Eller går dere ut i fra det alle andre sier ?

Selv så leser jeg veldig mye om det.. har prøvd en del forskjellig og har faktiskt oppnådd best resultater ved en diett på 1000 - 1100 kalorier.

Gikk på det over en medium periode, oppnådde min vekt og la på 500 - 700 kalorier ca for å holde vekten stabil.

www.iform.no er bla en veldig fin side for å lese om kosthold, tilskudd osv.

Skrevet

Til deg tralala: jeg vet endel om ernæring, leser en del om det også, så ja, jeg sitter inne med en del kunnskap om temaet. jeg er ikke helt sikker på hvorfor du la inn dette innlegget, hvem er du uenig med?

for en person med spiseforstyrrelser som prøver å bli frisk og komme tilbake til en normal kost, er det viktig med opptrapping. målet er å komme opp til hva en normal person forbrenner i løpet av en dag (oppimot 1700-2000 kalorier), men ting tar tid.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ernæringsfysologen som satte opp denne kostlisten regnet sikkert med en litt større middag en hva hun spiser. men jeg synes det er veldig bra at hun tar det litt etter litt, mye større sjanse for at resultatet blir vellykket da, i stedet for å gå rett på en kostliste på 2000 kalorier. en slik opptrapping er bra for henne fordi hun blir gradvis tilvendt større mengder mat enn hun er vant til å spise, dessuten går ikke kroppen hennes inn i sjokk (dette har jeg vært gjennom   :-? ) ønsker søsteren din lykke til.

ja, du har nok rett i det. hun fikk først en på ca 2000kalorier men, dette gikk ikke så bra. så nå har hun fått denne... og synes hun greier den veldig fint! antar at noen ganger er det best "å gå rett på" (2000kcal) mens andre ganger må man ta det litt etter litt (1000kcal)

godt å høre at du har kommet deg igjennom dette her!(?!! =)

Gjest Tralala
Skrevet

Til ei som spiseforstyrrelse så passer det ganske bra til en start ... 1000 kalorier om dagen er ikke mye, men akkurat nok til at man klarer å få spist opp all maten. Gradvis så øke i antall karorier .. alså mengde mat ..

Så klart det er ikke nok til at et menneske klarer seg over LAANG til, men har du spiseforstyrrelse så skal man være glad for at hu får i seg såpass !!

Skrevet

ja, du har nok rett i det. hun fikk først en på ca 2000kalorier men, dette gikk ikke så bra. så nå har hun fått denne... og synes hun greier den veldig fint! antar at noen ganger er det best "å gå rett på" (2000kcal) mens andre ganger må man ta det litt etter litt (1000kcal)

godt å høre at du har kommet deg igjennom dette her!(?!! =)

Tja. er faktisk ikke lenge siden jeg fikk min kostliste, to og en halv uke siden, men jeg jobber med det. håper søsteren din klarer det også, bra hun har mennesker rundt seg som bryr seg :)

• 3 år senere...
Skrevet

Om man har vært underernært/fulgt et lite kosthold i over lang tid har kroppen innstilt seg på dette, og dermed må man begynne en plass, for så å gå fremover. -Hadde hun kjørt rett på 2000 kcal hver dag, kunne det rett og slett vært farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...