AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #1 Skrevet 14. mai 2013 Bor i firemansbolig, hvor det er en kommunal leilighet rett over gangen. Der bor det en mann og ei dame, tipper de er rundt 30 år. De flyttet inn for litt siden, og nesten fra dag 1 de flyttet inn har de ringt på gjentatte ganger å spurt om diverse. Som å bomme røyk, låne penger, bli kjørt eller låne telefon. I tillegg spiller de høy musikk, så jeg kjenner det dunker inni leiligheten. Musikken kan gå hele dagen, og som oftes helt fram til rundt 04 på natta. En gang ringte det på døra våres hvor det sto to menner og spurte om naboen var hjemme fordi han skyldte de penger for heroin Når vi pusset opp her for litt siden, kom hun og spurte snekkerne om hun kunne få en røyk. Litt etter spurte hun om enda en. Det er som regel hun som ringer på hos oss, trur ikke typen hennes er like "tøff", men han kommer som regel ut etterhvert han også. En av de første gangene da hun spurte om å få låne penger, ga samboeren min henne noen tomflasker og hun loooovte at han skulle få tilbake de 50 kronene. Det fikk han etter 2 uker. Men en annen gang kjørte samboeren min de til byen, da sa de at han skulle få 200 kroner til uka, noe han aldri fikk. Som dere sikkert forstår er det alltid samboeren min som åpner døra når de ringer på, da jeg er redd for at jeg ikke klarer og si nei. Det er vell i gjennomsnitt 2 ganger i uka de ringer på. Vi har sagt fra til borettslaget at de spiller høy musikk hele dagen, noe de hadde fått flere klager på. Men føler ikke helt at jeg tørr å si ifra at de ringer på hos oss hele tiden... Anonym poster: 0832135405f03086368ab61e6e8b81b1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2013 #2 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Ikke si i fra. Lag skriftlig klage. Klag skriftlig hver gang de bråker. Bråker de kl fire om natten så tilkalles politiet. Og hva er det for dustefakter på deg som er redd for at du ville sagt ja til å låne dem penger eller kjøre rundt på dem eller bidra til narkohandel? Og hvorfor i all verden åpner dere døren (kikkhull, er det dustene åpner dere ikke døren). Men altså: hver gang husordensreglene ikke overholdes så klag, skriftlig. Overholdes ikke alminnelig nattero tilkall politi og klag skriftlig til styret dagen etter. Muntlige klager har en tendens til å bli sett på som uforpliktende mas, mens mange nok skriftlige klager må føre til handling fra styret til slutt. Endret 15. mai 2013 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #3 Skrevet 14. mai 2013 Men de vil jo skjønne at det er vi som klager.. Og jeg vil ikke rote meg borti noe tull, og få noe bråk. Er ikke han jeg er redd for, det er hun, da hun virker litt for frampå og "rappkjefta". Ja, jeg er fult klar over at det høres idiotisk ut. Er vell kanskje litt feig, både samboer og meg selv. Vi har akkurat satt opp kikkehull i døra, men vi fant ut det bare vil bli dumt å la vær å åpne døra, når vi deler samme verandra, med bare en liten skillevegg imellom. Da vil de jo vite at vi er hjemme... Vet allerede at politiet kjenner til de, da politiet ringte på døra våres forrig uke og spurte om vi viste hvor hun bodde. (Det er bare hans navn som står på postkassa og døra) Så jeg har tenkt mange ganger på å ringe politiet når det spilles musikk midt på natta i en ukedag. Det var senest i stad 22:30 at de ringte på begge to for å spørre samboeren min og han kunne kjøre hun til en annen by, ble lovet 800 kroner men han sa nei. Da ble han ståendes der i 20 hvor de fortsatte å mase og fikk etterhvert låne telefonen hans. Anonym poster: 0832135405f03086368ab61e6e8b81b1
globalagogo Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 For noen ekle naboer. Jeg hadde ikke klart å ikke få fred fra naboene mine et par ganger i uka. Si nei, TS! Det er viktig å stå opp for seg selv. Røyk og panteflasker får de f*en skaffe seg selv. Ble litt kvalm av å lese om dem... 2
sara-ellis Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Uff, skjønner ikke at du holder ut! Det beste med å bo i Oslo er jo at man slipper å forholde seg til naboene sine. Jeg har selv kommunale boliger rett over veien, og hver gang brannvesenet eller politiet er her i området så er det der. Jeg sier ikke at det er krise at du bor i et bygg med en kommunal bolig, noen får bo der fordi de har dårlig råd, men det er jo ikke kjekt å bo vegg i vegg med narkomane. Klag til styret og klag til de som deler ut boligen.
Gjest Rosetorne Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Ikke lån dem penger. Ikke lån dem røyk. Ikke kjør dem noe sted. Ikke involver dere med mennesker som kun er ute etter å være parasitter, fordi de ikke tenker logisk og hjernen er i konstant medisintåke. Om dere hele tiden viser dem at dere gir etter, at det lønner seg å mase på dere, vil dere aldri bli kvitt dem. Prøv å avvise, send skriftlig klage på bråk til boligeier/styreleder om dere vil være anonyme. 3
Cordelia Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Dere må lære dere å si NEI, rett og slett. Og hvis dere ikke klager, så blir dere jo bare stående på stedet hvil. Altså, si nei, og lukk døra.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 Nei jeg holder jo egentlig ikke ut Men når det kommer til å si ifra blir jeg så ufattelig feig. Synes det er skikkelig ekkelt at politiet var her, og hvertfall da de folka ringte på døra våres og skulle ha tak i han på grunn av heroinpenger. Folka som letet etter han kjørte innom gårsplassen her sånn 3 ganger om dagen i en uke, sikkert får og se om han var hjemme.. De gangene hun har lånt telefonen eller har spurt om å bli kjørt har det vært for å enten bestille MAT eller får å hente mat! Synes det er helt greit når naboer spør om noen tjenester en sjelden gang, og det var jo det vi først trudde de første gangene de spurte. Men så ble det liksom litt vell ofte. Viste ikke at det var kommunale boliger her når vi kjøpte leiligheten, og det var ikke noe problem med hun forrige som bodde der. Vi har klaget til styret, og de skulle sende mail til kommunen. Mener du jeg burde ringe kommunen selv? Vi har sagt nei til de, de siste gangene og skal fortsette med det. Men vi synes det er ordentlig ubehagelig å ha sånne folk som naboer. Og innerst inne vil vi begge at de bare må flytte ut.. Anonym poster: 0832135405f03086368ab61e6e8b81b1
Gjest Rosetorne Skrevet 14. mai 2013 #9 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Ja, klag til kommunen, de betaler sikkert for sosialboligen og bør få vite hvordan de oppfører seg. Når man får både torpedoer og politiet på døra, er det bare å avvise alle tilnærmelser fra de naboene. Jeg ville vært mye mer bekymret over torpedoer enn politiet, da... Og dette viser jo at det kan være problematisk å være konfliktsky. Det er mye vanskeligere å ta tak i dette nå som de har sett at de kan utnytte dere. De ser etter penger overalt, de er avhengige av stoff og har lite penger, Det var vel for å teste dere, det å få hjelp til å bestille mat...eller så var langeren der også, mest sannsynlig, tenker jeg. Mat bør uansett folk klare å bestille sjæl. Men lykke til! Eneste løsningen er vel at de flytter, eller at dere gjør det. Men skjønner at dere ikke ønsker en åpen konflikt med mennesker med kontakter i et kriminelt miljø. Forhold dere derfor til politiet, kommunen pg eventuell styrer i boligsameiet eller hva det nå er. Endret 14. mai 2013 av Rosetorne 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Disse naboene er som barn og må behandles deretter: dere må si nei. Hver gang de ringer på - si nei. Ikke låne telefon, ikke bli kjørt, ikke låne penger. Og man har ingen forpliktelse til å åpne døren for noen bare fordi man er hjemme. Har du sett i kikkhullet St det er dem så la være å åpne. Lager de noe styr av det så si bare: jammen jeg har ingen interesse av å låne/kjøre dere på noen som helst måte og ikke vil jeg at dere skal komme på døren. Livet er fullt av situasjoner der en må stå opp for seg selv. Det er selvsagt ikke kjekt med konflikt, men å gi etter fordi en er konfliktsky gjør ikke konflikten mindre - heller større. Og politiet kan være den mest fantastiske støtten da de selvsagt bidrar med logg om når de var der dersom de kastes ut og klager på dette. Og nei: det er ikke dere som skal kontakte dem som leier ut til dem, det skal styret gjøre. Heretter bør dere klage hver gang - skriftlig - det er noe slik at styret får et redskap mot dem.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 Si neeeeeeeeei fremover, så blir dere kvitt maset. Åpne døren men si nei og lukke døra fort så dere slipper "men bla bla bla" og blir overtalt. Bråket tar dere opp med borettslaget eller politiet. Anonym poster: 54e3a9aa68e9df34169d9e80ef30a8ff
Montefalco Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Neste gang de ringer på, forteller dere de at dere har sett dere lei på oppførselen, og at det er slutt på alle tjenester som å låne de penge, telefon og å kjøre de. Si også at de må overholde normal oppførsel og holde ro i bygget. Ved bråk, klager dere skriftlig til styret hver gang. Send kopi til kommunen. Dersom det er veldig mye bråk, kan det dokumenteres med lydopptak på moblen. Det største problemet i slike saker er dokumentasjonen, så lag dere en logg der alt som skjer noteres. Ved besøk av narkolangere, klager dere til styret, med koipi til kommunen og politiet. Husk at dette er naboene deres ikke vennene deres.
dobri123 Skrevet 15. mai 2013 #13 Skrevet 15. mai 2013 Si NEI! Ikke noe annet, ikke diskuter med de eller hør på når de prøver å overtale dere. Spør de om penger, si nei. Spør de om kjøring eller røyk, si NEI! Uansett.. Fortsett sånn så gir de seg til slutt. Fortsetter de å mase kan du si at du er opptatt og må gå, så lukker du døren etter deg! Er det bråk på kveldene send skriftlig klage. Hjelper ikke dette kan du ringe politiet hver bidige gang. De finner seg nok ikke i det!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Syns at de bare skal si nei, de trenger ikke forklare at de ikke vil gi de noe lenger, naboene er voksne mennesker og vil skjønne greia om de tenker seg om. Anonym poster: 54e3a9aa68e9df34169d9e80ef30a8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå