Gå til innhold

Har man trent hardt nok når man blir støl?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å trene endel styrketrening, 4-5 ganger i uken, men er usikker på om jeg trener hardt nok til å få de resultatene jeg vil. Ser andre skriver at man må trene så hardt at det svir i musklene/tårene presser på osv, men føler ikke jeg trener så hardt. Så spørsmålet er altså om man har trent bra hvis man er støl i musklene dagen etter?

Anonym poster: 8d535b42572c7c52be9a4502df7e9ba7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Man er støl fordi man bruker muskler man vanligvis ikke bruker.

Anonym poster: 5b5e488b672040fbf6e5785592f538f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Man er støl fordi man bruker muskler man vanligvis ikke bruker.

Anonym poster: 5b5e488b672040fbf6e5785592f538f3

Det samme jeg også har trodd, men har trent de samme øvelsene over flere måneder.

Skrevet

Stølhet sier ingenting om kvaliteten på en treningsøkt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du trener 4-5 ganger i uken, håper jeg du kjører splitt-program?

Anonym poster: 1b5a08f98f7171230d6ea512fd13f4e6

• Liker 1
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg trener 4-7 økter i uken og blir aldri støl lengre.

Har splitt-program i tillegg til cardio.

Det er helt normalt :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg prøver å trene endel styrketrening, 4-5 ganger i uken, men er usikker på om jeg trener hardt nok til å få de resultatene jeg vil. Ser andre skriver at man må trene så hardt at det svir i musklene/tårene presser på osv, men føler ikke jeg trener så hardt. Så spørsmålet er altså om man har trent bra hvis man er støl i musklene dagen etter?

Det der er tull.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok jeg ville snakket med en på treningssenteret ditt og ikke få "gode råd" hos "spesialister" på KG.

Her spriker rådene som du ser i alle tråder. Og de rådene som gis på KG stemmer veldig sjeldent med min virkelighet ihvertfall ... Jeg trener nesten hver dag og når jeg trenger råd så snakker jeg med andre på treningssenteret eller en av instruktørene.

Anonym poster: e291b137382cd510d34425755ba679f1

Skrevet (endret)

Som de andre sier: stølhet kommer når musklene har gjort noe uvant.

Og styrketrening trenger da absolutt ikke svi; utholdende styrke med mange repetisjoner svir, i hvert fall for meg, men tung styrke med få repetisjoner gjør ikke vondt på noen måte mens jeg holder på, Musklene bare "slutter å virke" :ler:

Endret av Klips
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok jeg ville snakket med en på treningssenteret ditt og ikke få "gode råd" hos "spesialister" på KG.

Her spriker rådene som du ser i alle tråder. Og de rådene som gis på KG stemmer veldig sjeldent med min virkelighet ihvertfall ... Jeg trener nesten hver dag og når jeg trenger råd så snakker jeg med andre på treningssenteret eller en av instruktørene.

Det er kanskje ikke så dumt nei :)

AnonymBruker
Skrevet

Og styrketrening trenger da absolutt ikke svi; utholdende styrke med mange repetisjoner svir, i hvert fall for meg, men tung styrke med få repetisjoner gjør ikke vondt på noen måte mens jeg holder på, Musklene bare "slutter å virke" :ler:

Sånn føler jeg det også ofte, at musklene "Slutter å virke" :D Men det bør jo ikke være uvant for musklene slik som jeg trener når jeg har holdt på en godt stund?

Skrevet

Åja, for de på treningssenteret er jo grundig utdannede og høyt kvalifiserte eksperter som virkelig vet hva de snakker om.

Vel, kanskje 10% av dem, i beste fall.

• Liker 3
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg har sett instruktørene på mitt senter lære bort markløft og knebøy, og ta betalt for å gi det samme programmet til alle som tror de får et "tilpasset" program. Jeg ville aldri spurt dem om råd. Det er lurt å spørre eksperter om råd, men å jobbe som PT eller instruktør gjør en dessverre ikke til ekspert... Så, man bør være like kritisk til å spørre kg om råd, som til å spørre en tilfeldig ansatt om råd.

AnonymBruker
Skrevet

- Hvordan kan man vite om man har trent hardt nok?

- Når man merker det i kroppen dagen etter så må det da iallefall tyde på at musklene har blitt aktivert og gjort en jobb?

- Jeg kan fortsatt bli støl av de samme øvelsene jeg har gjort lenge. Spesielt når tyngden økes og det kjennes tung på trening.

Anonym poster: 8e5e594521a590726d707799faef8e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er tull.

Hvorfor må dere gi bort "råd" om styrketrening?

Anonym poster: dd1c76fa2cfe463c6537b747f448edf5

Skrevet

Jeg blir støl dersom jeg løfter en litt for tung pappeske og ikke dumper den på gulvet med en gang men holder på den i et par minutter. Jeg vil ikke kalle det en ordentlig treningsøkt, haha :P Stølhet kommer når du bruker muskler du ikke pleier bruke - i første omgang - og etterhvert som kroppen blir vant til treningen, går det verste av stølheten mer og mer bort. Også viktig å tøye veldig godt, da.

Skrevet

hva er splittprogram ?

Skrevet

hva er splittprogram ?

Tradisjonelt er det et program der man deler opp kroppen i flere økter fordelt på flere dager. Slik at man en dag gjerne trener bein, en annen bryst og den tredje rygg. Ikke nødvendigvis akkurat den kombinasjonen, men konseptet er slik.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Hvor ofte bør man trene hver muskelgruppe hvis man kjører splittprogram? Hvis jeg splitter for mye blir det jo til at hver muskelgruppe kun trenes en gang i uken. Er dette nok? Jeg trener styrke ca 4 ganger i uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...