Nerdemamma Skrevet 14. mai 2013 #1 Skrevet 14. mai 2013 Hei! Nå har jeg blitt ferdig med min aller første duk. Og jeg har hørt at jeg må dampe den før jeg kan gi den vekk. Men jeg har aldri dampet noe før. Kan noen forklare i pinlig nøyaktig detalj hvordan jeg damper en heklet duk? Skrevet dette innlegget på telefonen, så beklager skrivefeil og slikt :-)
Eirasi Skrevet 14. mai 2013 #2 Skrevet 14. mai 2013 Jeg har dampfunksjon på strykejernet, kan hende du har også? Hvis ikke kan du fukte et håndkle, legge håndkleet enten under eller over duken(husker aldri), og deretter stryke det. Mens duken er fuktig så strekker du den slik at den får finere form og mønsteret kommer tydeligere fram. Bytt litt på å stryke og forme den. Dampinga gjør den lettere å forme, da heklede duker har en tendens til å rulle eller krøller seg, spesielt etter vask(bomullen krymper jo litt). 1
Gjest Spirula Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Jeg har dampfunksjon på strykejernet, kan hende du har også? Hvis ikke kan du fukte et håndkle, legge håndkleet enten under eller over duken(husker aldri), og deretter stryke det. Mens duken er fuktig så strekker du den slik at den får finere form og mønsteret kommer tydeligere fram. Bytt litt på å stryke og forme den. Dampinga gjør den lettere å forme, da heklede duker har en tendens til å rulle eller krøller seg, spesielt etter vask(bomullen krymper jo litt). Håndkleet må over duken. Jeg bruker aldri dampfunksjonen på strykejernet når jeg skal dampe duker eller buksepress, da er det kun et vått oppvridd kjøkkenhåndkle som gjelder!
Nerdemamma Skrevet 15. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2013 Tusen takk for svar begge to! Helt fabelaktige svar! Nå skjønner jeg litt hva det går i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå