Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen fortelle meg hvordan en trådløs sone egentlig fungerer? Hjemme har jeg trådløs forbindelse til min bærbare Compaq Evo N800v og en D-link. Det funker fint.

Men, så har jeg sett at noen Cafeer, Statoil og andre tilbyr trådløse soner i sine lokaler, gratis. Hvordan går jeg da frem - med min PC? Er det mye hokus pokus og innstillinger som skal gjøres?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Siden det er gratis er det ikke noe poeng i MAC-kontroll eller WEP-key. Går ut i fra at det bare er plug n' play, selv om jeg ikke har prøvd det ;)

Skrevet

Bedrifter tilbyr mange av sine brukere en såkalt VPN løsning.

Skrevet
Bedrifter tilbyr mange av sine brukere en såkalt VPN løsning.

Og hva har det med trådløst nett å gjøre?

Skrevet

VPN er ett trådløs nett (lukket), hvor man har online acsess. Men så har man jo kun acess der som VPN er satt opp. Gardermoen, og noen Narvesen kiosker (God know why?)

Gjest Anonymous
Skrevet

VPN har i utgangspunktet ingenting med trådløse nett å gjøre, men det er en svært god måte å kryptere dataene sine mellom to punkter, og siden standardkrypteringene til trådløse nett er svært svake, brukes ofte VPN-baserte løsninger for å løse dette problemet.

Skrevet
VPN er ett trådløs nett (lukket), hvor man har online acsess. Men så har man jo kun acess der som VPN er satt opp. Gardermoen, og noen Narvesen kiosker (God know why?)

Nei, der tar du nok feil. VPN har ingenting med trådløst nett å gjøre. VPN har med sikker kommunikasjon mellom to punkter å gjøre (enkelt fortalt). Og på enkelte trådløse nett må man "ekstrakonfigurere" for at VPN skal fungere, eller man må "ekstrakonfigurere" VPN slik at det fungerer på trådløse nett.

Vi har kjørt VPN her i et par år, men bare ett av dem trådløst...

Men tilbake til spørsmålet: Du vil nok få den instruksjonen du trenger når du kjøper tilgang til den trådløse sonen. Hva jeg har fått med meg er det ingen som tilbyr gratis tilgang, men hvordan de styrer tilgangen vet jeg ikke. Kanskje de må ha macadressen på nettverkskortet ditt, kanskje får du en liten diskett med innstillinger, kanskje et passord - ikke vet jeg. Men for at flest mulig skal kunne bruke det, bør det teknisk sett ikke være vanskelig.

Skrevet

Det er stortsett bare å ta med seg PCen med WLAN-kort og sette seg i den trådløse sonen. Så må f.eks. søke etter WLAN og koble til. Er du heldig, er nettet åpent og du kommer inn uten problemer. Statoil og Gardermoen, tar seg f.eks. betalt.

Og Anafugia.. VPN er ikke et trådløst lukket nett.. :o

VPN - Virtual Private Network. Noder på et offentlig nettverk (som f.eks. Internett) som kommuniserer seg i mellom og benytter krypteringsteknologi slik at trafikken mellom nodene ikke kan leses av uautoriserte brukere, på samme måte som om nodene var knyttet sammen via et privat nettverk. VPN gjør det f.eks. mulig for arbeidstakere i en bedrift å sitte hjemme og via Internett koble seg opp mot bedriftens interne lokalnettverk, slik at han/hun har full tilgang til bedriftens nettverk som om man satt på arbeidsplassen.

Skrevet

Og Anafugia.. VPN er ikke et trådløst lukket nett..  :o  

VPN - Virtual Private Network. Noder på et offentlig nettverk (som f.eks. Internett) som kommuniserer seg i mellom og benytter krypteringsteknologi slik at trafikken mellom nodene ikke kan leses av uautoriserte brukere, på samme måte som om nodene var knyttet sammen via et privat nettverk. VPN gjør det f.eks. mulig for arbeidstakere i en bedrift å sitte hjemme og via Internett koble seg opp mot bedriftens interne lokalnettverk, slik at han/hun har full tilgang til bedriftens nettverk som om man satt på arbeidsplassen.

Da kobler de seg opp uten kabel og er i ett lukket nett (internt - i dette tilfellet)...Når alt koker ned til en setning så ser jeg ikke hva som er gale. VPN er ikke for "private" personer...

Skrevet
Da kobler de seg opp uten kabel og er i ett lukket nett (internt - i dette tilfellet)...Når alt koker ned til en setning så ser jeg ikke hva som er gale. VPN er ikke for "private" personer...

1) Joda, vi kopler oss opp med kabel (selv om vi stort sett bare bruker laptop og wlan, så brukes stasjonære med kabel også)!

2) Joda, dette er for private personer som ønsker sikker kommunikasjon mellom to maskiner som ikke står i samme nett. Men for amatører er det ikke, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...