snexi Skrevet 5. april 2004 #1 Del Skrevet 5. april 2004 Flere enn meg som gruer seg til å bli gammel??? Skjønner meg ikke på prioriteringen og fordelingen av midler her. Vi er tross alt et velferds-land, også har vi masse eldre som lider og lever under uverdige forhold. For ikke å snakke om fattige... Nei ta tak i de trengende her i landet før vi sender penger i alle retninger ut av landet.Nå mener ikke jeg at vi ikke skal hjelpe andre land som trenger det, men vi behøver ikke hjalpe ALLE. Så var det dette med innvandringen da; jeg er ikke rassist MEN... stiller meg litt undrende til hvor mye enkelte har å rutte med når de kommer til landet. Og ikke minst hvor mye penger vi bruker på kriminaliteten forårsaket av invandrere. Nå er det nok veldig lett å skjære alle under en kam, men burde vert strengere rammer for dem som ikke vil følge norske lover, kanhende flere hadde tenkt seg om viss straffen var rett ut av landet. Nei prioritet mer de gamle, enslige, narkomane, forebyggingen av arbeidsledige og til slutt oss nyetablerte som setter oss i stor gjeld for å få et lite "kryp inn" å betale for de neste 20 årene(som også staten skal ha sin andel av) Hjertesukk fra ei som beholder humøret men blir litt oppgitt innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 6. april 2004 #2 Del Skrevet 6. april 2004 Nei, jeg gruer meg ikke til å bli gammel. De eldre her i min kommune har det fint. Jeg blir heller ikke plaget av innvandrere med mye penger. (Hvorfor i alle dager skulle ikke innvandrere ha penger?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 6. april 2004 #3 Del Skrevet 6. april 2004 Flere enn meg som gruer seg til å bli gammel??? Skjønner meg ikke på prioriteringen og fordelingen av midler her. Vi er tross alt et velferds-land, også har vi masse eldre som lider og lever under uverdige forhold. For ikke å snakke om fattige... Nei ta tak i de trengende her i landet før vi sender penger i alle retninger ut av landet.Nå mener ikke jeg at vi ikke skal hjelpe andre land som trenger det, men vi behøver ikke hjalpe ALLE. Så var det dette med innvandringen da; jeg er ikke rassist MEN... stiller meg litt undrende til hvor mye enkelte har å rutte med når de kommer til landet. Og ikke minst hvor mye penger vi bruker på kriminaliteten forårsaket av invandrere. Nå er det nok veldig lett å skjære alle under en kam, men burde vert strengere rammer for dem som ikke vil følge norske lover, kanhende flere hadde tenkt seg om viss straffen var rett ut av landet. Nei prioritet mer de gamle, enslige, narkomane, forebyggingen av arbeidsledige og til slutt oss nyetablerte som setter oss i stor gjeld for å få et lite "kryp inn" å betale for de neste 20 årene(som også staten skal ha sin andel av) Hjertesukk fra ei som beholder humøret men blir litt oppgitt innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 6. april 2004 #4 Del Skrevet 6. april 2004 Også enig med du!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phair Skrevet 6. april 2004 #5 Del Skrevet 6. april 2004 "Flere enn meg som gruer seg til å bli gammel??? Skjønner meg ikke på prioriteringen og fordelingen av midler her. Vi er tross alt et velferds-land, også har vi masse eldre som lider og lever under uverdige forhold." Ja, du begynner å bli gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2004 #6 Del Skrevet 10. april 2004 Som vi gnåler om hvor fælt vi har det her i landet..Når Norge faktisk er et av de beste landene i verden å bo i.Vi har et velferdssystem som mennesker i andre europeiske land, for ikke å snakke om resten av verden, bare kan drømme om.Vi får gratis sykehus, legebehandling og medisiner (ja, vi har selsvagt en egenandel, men den er faktisk ikke så innmari høy i forhold til hva alt dette egentlig koster).Selvsagt er bolig dyrt.Selvsagt er trygdene for lave.Men likevel, vi har ikke så mye å klage på her til lands.Vi er bortskjemte! Og vi skylder på innvandrerne fordi de eldre ikke har det bra. Som et av verdens rikeste, og i tillegg tyntbefolkede land syns jeg vi i Norge har en plikt til å hjelpe mennesker fra andre land.Og de fleste som kommer har ikke mye penger å rutte med, ta dere en tur rundt på flyktningemottakene og se hvilke forhold de lever under! Og flyktningene utgjør faktisk en verdifull ressurs her til lands.At kriminaliteten øker blant innvandrerne skyldes først og fremst dårlig integrering, vi bruker faktisk ikke nok penger på å ta vare på innvandrerne vi tar inn i landet vår. Vil dere vite hvorfor ressursfordelingen her til lands er så skeiv kan dere se litt på skattesystemet.Forsvarsbudsjettet er også verdt å kikke på, dere kan jo f.eks forsøke å rettferdiggjøre de tusener på tusener av ungguttene som mer eller mindre frivillig avtjener førstegangstjeneste uten å lære stort mer enn å re senga si.I bygda Os utenfor Bergen førte de som første kommune i Norge et innvandrerregnskap over utgifter og inntekter bygda hadde i forbindelse med innvandrerne.Resultatet? De tjente på innvandrerne!Mange eldre i Norge lever under vanskelige forhold.Legg ikke uten videre skylda på innvandrerne for det! Det er faktisk nok penger i dette landet, spørsmålet er hvordan de blir fordelt. Jeg har tilbragt en del tid i bl.a sør-amerika, og jeg blir oppgitt når jeg hører hvordan mennesker her til lands syter.Vi har det så forferdelig godt i forhold til flertallet av befolkningen i verden.I Sør-Amerika fikk jeg se en liten gutt dø av sult og kulde, midt i gata.Jeg fikk se virkelig fattigdom og håpløshet.Jeg fikk se hvordan det er å være så fattig at du ikke har penger til mat, i et land der du er overlatt til din egen skjebne, uten noen velferdsstat til å passe på at du overlever. Selv studerer jeg på statens regning, foreldrene mine har ikke spess. mye penger, og iallefall ikke nok til å sponse studiene mine.Hadde jeg bodd i f.eks Argentina ville jeg ikke kunne studert i det hele tatt.Jeg hadde nemlig ikke hatt råd! Når jeg var syk for et par år siden fikk jeg rehabiliteringspenger og senere attføring.Jeg fikk stipend når jeg gikk på videregående.Dette er penger fra statskassa! Tenk litt over hvor mye vi faktisk får/har før dere klager, vi vet ikke hvor godt vi har det i dette landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 10. april 2004 #7 Del Skrevet 10. april 2004 Som vi gnåler om hvor fælt vi har det her i landet..Når Norge faktisk er et av de beste landene i verden å bo i.Vi har et velferdssystem som mennesker i andre europeiske land, for ikke å snakke om resten av verden, bare kan drømme om.Vi får gratis sykehus, legebehandling og medisiner (ja, vi har selsvagt en egenandel, men den er faktisk ikke så innmari høy i forhold til hva alt dette egentlig koster).Selvsagt er bolig dyrt.Selvsagt er trygdene for lave.Men likevel, vi har ikke så mye å klage på her til lands.Vi er bortskjemte! Og vi skylder på innvandrerne fordi de eldre ikke har det bra. Som et av verdens rikeste, og i tillegg tyntbefolkede land syns jeg vi i Norge har en plikt til å hjelpe mennesker fra andre land.Og de fleste som kommer har ikke mye penger å rutte med, ta dere en tur rundt på flyktningemottakene og se hvilke forhold de lever under! Og flyktningene utgjør faktisk en verdifull ressurs her til lands.At kriminaliteten øker blant innvandrerne skyldes først og fremst dårlig integrering, vi bruker faktisk ikke nok penger på å ta vare på innvandrerne vi tar inn i landet vår. Vil dere vite hvorfor ressursfordelingen her til lands er så skeiv kan dere se litt på skattesystemet.Forsvarsbudsjettet er også verdt å kikke på, dere kan jo f.eks forsøke å rettferdiggjøre de tusener på tusener av ungguttene som mer eller mindre frivillig avtjener førstegangstjeneste uten å lære stort mer enn å re senga si.I bygda Os utenfor Bergen førte de som første kommune i Norge et innvandrerregnskap over utgifter og inntekter bygda hadde i forbindelse med innvandrerne.Resultatet? De tjente på innvandrerne!Mange eldre i Norge lever under vanskelige forhold.Legg ikke uten videre skylda på innvandrerne for det! Det er faktisk nok penger i dette landet, spørsmålet er hvordan de blir fordelt. Jeg har tilbragt en del tid i bl.a sør-amerika, og jeg blir oppgitt når jeg hører hvordan mennesker her til lands syter.Vi har det så forferdelig godt i forhold til flertallet av befolkningen i verden.I Sør-Amerika fikk jeg se en liten gutt dø av sult og kulde, midt i gata.Jeg fikk se virkelig fattigdom og håpløshet.Jeg fikk se hvordan det er å være så fattig at du ikke har penger til mat, i et land der du er overlatt til din egen skjebne, uten noen velferdsstat til å passe på at du overlever. Selv studerer jeg på statens regning, foreldrene mine har ikke spess. mye penger, og iallefall ikke nok til å sponse studiene mine.Hadde jeg bodd i f.eks Argentina ville jeg ikke kunne studert i det hele tatt.Jeg hadde nemlig ikke hatt råd! Når jeg var syk for et par år siden fikk jeg rehabiliteringspenger og senere attføring.Jeg fikk stipend når jeg gikk på videregående.Dette er penger fra statskassa! Tenk litt over hvor mye vi faktisk får/har før dere klager, vi vet ikke hvor godt vi har det i dette landet. Amen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 10. april 2004 #8 Del Skrevet 10. april 2004 Veldig enig ! Nå må man slutte å skylde på andre for at man ikke har det bra :fy: Foresten, det er valg neste år, vær vennlig& stem! Ser du på eldre i asiatiske land, vil du se at de har de veldig bra, selvom de lever under fattigrensa, hvorfor? De har kjærlighet, de har folk som er glad i dem! Her i landet er det lett å slenge fra seg sine foreldre på nærmeste gamlehjem, "hA DET så fint mamma, besøker deg om et år kanskje". Ville aldri gjort noe sånt mot mine egne foreldre, som har reist meg opp, bidratt med så mye, og lært meg det meste. Men nå ble det litt salt og litt pepper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 10. april 2004 #9 Del Skrevet 10. april 2004 Flere enn meg som gruer seg til å bli gammel??? Skjønner meg ikke på prioriteringen og fordelingen av midler her. Vi er tross alt et velferds-land, også har vi masse eldre som lider og lever under uverdige forhold. For ikke å snakke om fattige... Nei ta tak i de trengende her i landet før vi sender penger i alle retninger ut av landet.Nå mener ikke jeg at vi ikke skal hjelpe andre land som trenger det, men vi behøver ikke hjalpe ALLE. Så var det dette med innvandringen da; jeg er ikke rassist MEN... stiller meg litt undrende til hvor mye enkelte har å rutte med når de kommer til landet. Og ikke minst hvor mye penger vi bruker på kriminaliteten forårsaket av invandrere. Nå er det nok veldig lett å skjære alle under en kam, men burde vert strengere rammer for dem som ikke vil følge norske lover, kanhende flere hadde tenkt seg om viss straffen var rett ut av landet. Nei prioritet mer de gamle, enslige, narkomane, forebyggingen av arbeidsledige og til slutt oss nyetablerte som setter oss i stor gjeld for å få et lite "kryp inn" å betale for de neste 20 årene(som også staten skal ha sin andel av) Hjertesukk fra ei som beholder humøret men blir litt oppgitt innimellom. * Mer penger til eldreomsorgen? * Mindre penger til u- hjelp? * Mindre penger til innvandrere? * Strengere straffer? * Rett ut med innvandrere som begår forbrytelser? Dette er politikken til et visst parti jeg ikke har mye til overs for, for å si det mildt. Men et hett tips før valget til dere som har disse meningene. Norge bruker faktisk masse penger på eldreomsorg. På visse områder bruker vi egentlig for mye, b.la. er dagens pensjonssystem under utredning, fordi vi rett og slett ikke vil ha råd til det i fremtiden. Det til tross for at vi sparer opp miliarder av kroner i oljefondet hvert år, for å takle eldrebølgen. Når det gjelder såkalte vanskeligstilte grupper i Norge, (innvandrere, aleneforsørgere, handicapede, småbarnsforeldre), er pensjonister den gruppen som økonomisk kommer best ut. Ganske logisk egentlig, de har tross alt hatt et helt liv på seg til å tjene opp pensjonspoeng, betale på huslån og spare i private pensjonsordninger. Når det gjelder u- hjelp, burde det vel ikke engang være nødvendig å si at Norge på ingen måte prøver å hjelpe alle. Jeg tror vi gir ca 1 % av BNP til u- hjelp, og synes ikke akkurat det er en uoverkommelig stor andel. I forbindelse med innvandrere, penger og integrering, vil jeg bare gi til la Bohemes innlegg. Hva strengere straffer angår, så synes jeg USA er et illustrerende eksempel på hva man "oppnår" ved det. Så for å svare på spørsmålet ditt om jeg gruer meg til å bli gammel, så kan jeg vel i alle fall ikke si at jeg gleder meg. Men det har biologiske, ikke økonomiske årsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2004 #10 Del Skrevet 24. april 2004 Tror du har god grunn til å grue deg til å bli gammel. I hvert fall om du ikke har slektninger som er villige til å pleie deg. Stadig nedskjæringer i eldreomsorgen. Færre ansatte, flere pasienter. De rekker kanskje å skifte bleie på deg før den er gjennomvåt, smøre noen tørre brødskiver med syltetøy og gi deg medisiner som demper angsten for ensomheten og for at hjelpen ikke skal dukke opp i tide neste gang brystsmertene kommer. Fordelen med å ha det så jævlig er at døden vil føles som en venn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 25. april 2004 #11 Del Skrevet 25. april 2004 Må si jeg ikke skjønner hvorfor innvandrere ikke skulle ha penger?Skal de jobbe gratis da?Seff hvis de jobber så har de og penger,og at de mer penger å rote med,har noe med prioritering å gjøre.Vi har alle forskjellige priorotering.... For å komme til saken,nei jeg gruer meg ikke til å bli gammel.jobber på sykehjem selv og synes de eldre har det veldig fint der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå