Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 9 mnd har aldri vært spesielt interessert i å sove, helt fra hun var bitteliten har hun for eksempel kun sovet 15-20 minutters dupper, og en sjelden gang en halvtime. Det har alltid også tatt lang tid å få henne til å sove, og hun har bare sovnet av trilling.

Nå er vi nede i tre dupper hver dag, hver på 20-30 minutter. Men det er ofte utrolig vanskelig å få henne til å sovne, verre enn det har vært noen gang før. Spesielt på den siste duppen (i 15-tiden) er det ofte kul umulig å få henne til å sove. Den forrige duppen er da ferdig i 12-tiden, så hun er tydelig trøtt, men det skal ikke soves. Det medfører selvsagt at hun blir ekstremt trøtt og sutrete før leggingen i 18.30-tiden, og tiden mellom kl 15 og kl 18 blir vanvittig slitsom.

I går prøvde jeg i 1 1/2 time å få henne til å sove (fra 15 til 16.30), men tilslutt ble hun kjempesint og hylte (men fortsatt lys våken), så da måtte jeg bare gi opp... Noen andre som har opplevd lignende, og som har noen tips?

Anonym poster: e865b7c50ab5ababca3e8a05d4a181e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor triller du ikke, i stedet for å styre i 1 1/2 time?

Anonym poster: 62af32ea66521c34216610fb172707aa

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor triller du ikke, i stedet for å styre i 1 1/2 time?

Anonym poster: 62af32ea66521c34216610fb172707aa

Det var jo nettopp det jeg gjorde... Trillet henne ute i over en time, men hun ble bare sintere og sintere, så da prøvde jeg tilslutt å ta henne inn i senga i fall hun kanskje ville sove inne. Prøvde en halvtime der også (og hun var som sagt tydelig trøtt, gjespet og gned seg i øynene), men etter masse hyling og fortsatt lys våken noe (og klokka ble dessuten så mye at det ble for sent å ha siste dupp) måtte jeg bare gi opp.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner forresten ikke hvorfor du antok at jeg IKKE hadde trillet, jeg skrev jo i innlegget over at hun bare sovner av trilling... (Men nå ofte ikke av det heller, da)

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ingen som har vært borti en lignende situasjon før? :(

Skrevet

Hmm jo, eller ihvertfall lignende. Her går det litt i perioder hva som fungerer, så vi prøver oss litt fram.

Noen ganger er det trilling, men nå om dagen fungerer det best å legge seg sammen med han i senga med smokk, bamse og dyna godt oppi ansiktet. Legger armen over han og later som jeg sover.

Vårt beste triks er å gi han ei flaske med lunka melk, men han har vært avhengig av dette siden han var bitteliten da (pupp eller flaske). Først nå som han er 1år klarer han å sovne uten melk. :rodme:

Har du prøvd å legge henne tidligere, før hun begynner å bli trøtt? Vi sliter om vi blir litt for seine med legginga (eller for tidlig). Noen ganger føles det som om vi har et "vindu" på ca 5min hvor det er perfekt å legge han. :rolleyes:

Er du sikker på at hun er mett? Vår sovner alltid lettest når han er god og mett.

Ellers vet jeg ikke, vanskelig det der.

Skrevet

For meg høres 3 dupper for et barn som er 9 mnd for mye. Derfor er de korte.

Min jikk til 2 ganger om dagen (2 timer + 1,5 time) og natsovn fra 19 til 6.

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres 3 dupper for et barn som er 9 mnd for mye. Derfor er de korte.

Min jikk til 2 ganger om dagen (2 timer + 1,5 time) og natsovn fra 19 til 6.

Ja, men når hun sover bare 20-30 minutter pr dupp så må det jo nesen bli tre dupper pr dag... Hun står opp kl 6 og sover første dupp fra 8.30-8.50 eller 9 (våkner selv om vi triller videre). Så blir hun trøtt igjen i 11-12-tiden og våkner fra denne duppen igjen senest kl 12.30 (avhenger av når hun har sovnet).

Når vi ikke får henne til å sove lengre pr dupp så er det jo helt umulig å kutte en av duppene.. Det er litt annerledes med din da, som tydeligvis har sovet lengre dupper. Da skjønner jeg jo godt at det holder med to. Og det skulle jeg jo ønske at jenta mi hadde godtatt også, hadde jo blitt så mye enklere for meg...

Stinelin: ja det der med leggevinduet høres litt kjent ut altså.. Kanskje jeg rett og slett må begynne å legge henne litt tidligere til hver dupp??? Er forresten sikker på at hun er mett når hun legges, for hun legges alltid en halvtimes tid etter siste måltid og blir alltid tilbudt pupp rett før leggingen.

Skrevet

Vi er litt der at når han gnir seg i øynene kan det være for seint. Eller, har vært, for nå begynner det faktisk å gå lettere. Vår sov tre dupper på dagen til han var over 11mnd.

AnonymBruker
Skrevet

hva med å utsette de første duppene litt, sånn at dere kan ha to dupper der den siste blir senere slik at ettermiddagen ikke blir så lang for han?

Anonym poster: 727ce4fa5cb0ee333410e4a223f31ed1

AnonymBruker
Skrevet

hva med å utsette de første duppene litt, sånn at dere kan ha to dupper der den siste blir senere slik at ettermiddagen ikke blir så lang for han?

Anonym poster: 727ce4fa5cb0ee333410e4a223f31ed1

Ja, vi kan jo prøve det... Men hun blir som regel kjempetrøtt og sutrete allerede i 8-tiden da, så da blir det jo slitsomt å holde henne våken litt lenger. Men da får vi i det minste slitet/sutringen litt mer fordelt over kortere perioder (med litt pauser innimellom) isteden for at det blir en eneste lang sutreperiode fra 15-tiden til 18.30. Kanskje prøve det i morgen ja!

Skrevet

Vi gikk fra 3 til 2 dupper på den tiden. Første i 9-10 tiden, så nesten rundt 13 om jeg ikke husker feil.. Mulig det var 14. Og han sov så og si aldri mer enn en time! Det kan være en litt vrien periode når man skal redusere, men på ett eller annet tidspunkt må man jo redusere antall dupper.. Og kanskje søvnen blir bedre da. Det er verdt et forsøk! Gi det noen dager f eks.

Jeg loggførte MASSE på den tiden.. Mat, søvn, når han ble trøtt, når han våknet osv. På telefonen. Da så jeg etterhvert mønster jeg ikke greide se i hverdagen. Og kunne sikte meg inn på en rutine som var riktigere for gutten.

Håper det ordner seg :)

Skrevet

Ja det er slitsomt i slike overganger. Her hjelper det noe å gå ut og finne på noe for å dra ut tida mellom duppene. Tar han gjerne i bæretøy og ser på noe spennende. Om vi er inne blir det fort mye sutring.

Vi har også brukt masse tid på å skrive ned soving, mat osv for å prøve å se et mønster. Og så har vi fokusert på å legge til rette best mulig slik at det ikke skjærer seg med søvnen gjennom dagen. Skjønner godt hva du mener om slitsomme ettermiddager. Blir helt sikkert bedre etterhvert når hun går over til færre dupper. Det føles så utrolig intens med mange korte perioder gjennom dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...