Gjest Tanta Skrevet 14. mai 2013 #1 Skrevet 14. mai 2013 Har aldri hørt om noe liknende, og må spørre om KG lesere synes dette er normalt? Far og mor kaller opp barnet med et mellomnavn som har gått fra hans bestemor og hans mor. Barnets mor har også dette mellomnavnet, slik at det blir en fin symbolikk og barnet er veldig klar over at det er kalt opp etter kvinnene i familien. Barnet blir større, foreldrene går så fra hverandre. Far etablerer seg i nytt forhold og barnet blir boende hos sin mor. Far får ny dame, de får barn og velger å kalle dette ved samme mellomnavn som tidligere er brukt på det første barnet. De bruker samme historien om at dette barnet er oppkalt etter kvinnene i hans familie. Hans x og mor til hans første barn har jo også dette navnet. Far har jevnlig kontakt med barnet og alle fungerer som en stor familie med dine, mine og felles barn ved samvær. Jeg fikk høre dette i går, det er snakk om et vanlig jentenavn, ikke "etternavn". Hva må barn nr. 1 tenke når navnet blir brukt på et søsken? Høres lite gjennomtenkt ut
Montefalco Skrevet 14. mai 2013 #2 Skrevet 14. mai 2013 Så lenge det dreier seg om et mellomnavn, ser jeg ikke noe problemer med det. Vet om flere der alle jentene i familien har samme mellomnavn. 1
Chloe- Skrevet 14. mai 2013 #3 Skrevet 14. mai 2013 Om jeg hadde vært kone nummer to hadde jeg hatt litt kvaler med å gi barnet mitt samme mellomnavn som ekskona. Resten av scenarioet høres helt greit ut. 2
Gjest Tanta Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 TS her. Jeg ville heller ikke ha ønsket navnet til en eks på barnet mitt Det som kan bli vanskelig her er at første barn allerede føler seg utenfor. Og så blir også navnet og "arven" videreført til søsken man ikke bor sammen med, kun besøker. Hva som er etisk og respektfullt er en ting, for meg er det en uskreven regel at man ikke velger like navn på søsken, søskenbarn og tar navnet til nære venners barn.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Ganske normalt at alle døtrene får samme mellomnavn i en familie. Anonym poster: 797932c6358a1454e1193f7481c20dc2
Gjest O___o Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Ikke så vanlig i 2013, men joda har hørt om lignende.
Veggdyret Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Kjenner til flere familier der alle barn av samme kjønn deler enten for- eller mellomnavn (type Per Martin og Per Arne, eller Ole Henrik og Nils Henrik). Og så vidt jeg forsto er dette et navn som har gått igjen i farens familie, da er det vel ikke noe rart at begge hans døtre får samme navnet?
Sophie-Ann Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 Tråden er ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod 1
Rotemor Skrevet 14. mai 2013 #9 Skrevet 14. mai 2013 Jeg ville ikke tatt det valget. Men man kan vel også tenke at navnet binder søstrene sammen? De deler en identitet..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #10 Skrevet 14. mai 2013 Jeg tenker at det hadde blitt mer påfallende å ekskludere kull nr.2 fra denne tradisjonen. Anonym poster: f47d65b91cd79f55612d5f0eb5748d26 1
Hedda-78 Skrevet 14. mai 2013 #11 Skrevet 14. mai 2013 Dette høres helt greit ut for meg, hvis jeg forstår det riktig. Det du sier, er altså at de to halvsøstrene har samme mellomnavn, f.eks. Ida Marie og Julie Marie. Og at deres farmor og oldemor også har Marie som mellomnavn? Jeg synes det virker inkluderende, ikke ekskluderende... 3
Gjest Riskjeks Skrevet 14. mai 2013 #12 Skrevet 14. mai 2013 Dette høres helt greit ut for meg, hvis jeg forstår det riktig. Det du sier, er altså at de to halvsøstrene har samme mellomnavn, f.eks. Ida Marie og Julie Marie. Og at deres farmor og oldemor også har Marie som mellomnavn? Jeg synes det virker inkluderende, ikke ekskluderende... Enig. Hvorfor skal "kull nr 2" være uverdige til å videreføre denne tradisjonen?
Gjest Tanta Skrevet 14. mai 2013 #13 Skrevet 14. mai 2013 Jeg personlig ser "kull nr. 2" som fullverdige søsken, og vet med meg selv at hadde jeg et barn med et navn ville jeg ikke ha kalt det neste barnet med samme navn. Det har ikke vært en tradisjon med dette mellomnavnet annet enn at bestemoren fikk samme navn som sin mor. Barnet i kull en fikk navnet fordi det var flott med 4 ledd med navnet da mor hadde det. Veldig fint å lese svarene deres, og hva dere tenker. Navnet er der uansett, er nok håndteringen av det opp i mot den førstefødte som har blitt feil. Barnet føler seg ekskludert. Men det er bare et mellomnavn, tross alt! (ser at navnet mitt ble litt dumt, er en ung kvinne og ikke en gammel tante )
Gjest Tanta Skrevet 14. mai 2013 #14 Skrevet 14. mai 2013 Jeg ville ikke tatt det valget. Men man kan vel også tenke at navnet binder søstrene sammen? De deler en identitet.. Veldig god tanke for å vinkle positivt!
Gjest Funky Punk Skrevet 14. mai 2013 #15 Skrevet 14. mai 2013 I min familie har alle mennene samme mellomnavn. Det har värt tradisjon i lang tid. Om det f.eks er Ove, så heter de Karl Ove, Björn Ove, Lars Ove osv osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå