@lfa Skrevet 5. april 2004 #1 Del Skrevet 5. april 2004 Noen som vet hva dette betyr i praksis? Får man mindre lønn? Mister man diverse rettigheter? Har hørt så mange skrekkhistorier, men vet jo ikke helt hva man skal tro heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 5. april 2004 #2 Del Skrevet 5. april 2004 Vel, dette varierer litt etter hvilket vikarbyrå du er signet up med...Du kan være konsulent i ett konsulent firma, eller du er ansatt i ett konsulent firma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 5. april 2004 #3 Del Skrevet 5. april 2004 Det er intet å være redd for! Det er etter min erfaring ofte ryddigere å bli ansatt via vikarbyra enn dirkte av ett firma. I alle fall hvis du går til ett seriøst vikarbyrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 5. april 2004 #4 Del Skrevet 5. april 2004 Har jobbet gjennom flere vikarbyråer tidligere og har alltid blitt meget godt ivaretatt. Tror ikke egentlig du har noe å engste deg for. Men, det er jo mulig at det finnes useriøse aktører på dette markedet også, som det jo gjør på de fleste områder. Dersom du er knyttet opp til et av de velkjente byråene skulle det ikke være noen ubehagelige overraskelser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 5. april 2004 #5 Del Skrevet 5. april 2004 Noen som vet hva dette betyr i praksis? Får man mindre lønn? Mister man diverse rettigheter? Tja, en har nok mindre rettigheter ved ansatt som vikar. F.eks pensjonsordninger som en kan ha i en fast stilling. Diverse bonuser er det vel ikke vanlig at en får heller. Sånn var det vertfall i en jobb jeg hadde for en del år siden. Jeg var fast ansatt, men det var en del vikarer. Vikarene hadde timelønn som var avtalt via vikarbyrået, men fikk ingen bonus ved "god innsats" som vi faste ansatte. Lønna er vanligvis lavere når en er vikar. Det blir litt "feil" å gå ned i lønn om en skulle bli tilbudt fast ansettelse. Men lønnskostnader vil jo bli redusert for oppdragsgiver ved å gjøre en avtale direkte med vikaren istedet for via vikarbyrå, for det er nok ikke helt billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 5. april 2004 #6 Del Skrevet 5. april 2004 Vikarer får da også pensjonspoeng så lenge man jobber nok antall timer i uka. Jeg får i alle fall det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 5. april 2004 #7 Del Skrevet 5. april 2004 Er forskjell på pensjonspoeng og pensjonsordninger... De fleste vikarbyråer har ikke pensjonsordninger. I tillegg mister man som sagt en del goder. Men hva godene er er avhengig fra bedrift til bedrift. Men jeg er veldig fornøyd med vikarbyrået mitt! Fikk til og med påskeegg til jul av dem noe jeg satte stor pris på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 5. april 2004 #8 Del Skrevet 5. april 2004 Påskeegg til jul? Ok, avsporing.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 5. april 2004 #9 Del Skrevet 5. april 2004 Hihihi! Påskeegg til påske... Til jul fikk jeg julegave både fra vikarbyrået og firmaet jeg jobba i! Minner meg om en av kundene som ønska meg god jul nå rett før påske. Og hun trodde faktisk at det var jul også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 5. april 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 5. april 2004 Ok, men hva hvis man får fast ansettelse i et firma gjennom et vikarbyrå? Altså, ikke bare et vikariat? Har man da noe som fortsatt binder en til vikarbyrået? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #11 Del Skrevet 5. april 2004 Vikarbyråene har en slags bindingstid. F.eks 4 eller 6 mnd. Denne tiden jobber du for vikarbyrået. Etter at bindingstiden er over kan du skive kontrakt med firmaet som har leid deg inn. Vikarbyrå anbefales forresten. Både du og firmaet som leier deg inn har rettigheter og har god tid til å bestemme om dere passer sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 5. april 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 5. april 2004 Vikarbyråene har en slags bindingstid. F.eks 4 eller 6 mnd. Denne tiden jobber du for vikarbyrået. Etter at bindingstiden er over kan du skive kontrakt med firmaet som har leid deg inn. Aah! Da ble jeg straks mye klokere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #13 Del Skrevet 5. april 2004 Godt å høre Når det gjelder lønnsnivået så varierer det. Vikarbyrået får nesten like mye som deg for at du jobber. Dette betyr selvsagt at du ikke blir overbetalt. Her i Oslo får man mellom 100 og 130 kroner pr time for en standard kontorjobb tror jeg. Kommer litt an på varighet og erfaring. I tillegg tar byrået ca 100 kroner pr time. Det betyr at firmaet som leier deg inn betaler 200-230 kroner. Jeg har fått ekstremt god oppfølging gjennom byrået. De kontakter meg ca 1 gang i uken og spør om trivsel, arbeidsforhold m.m. Etter 3 mnd vikariat har jeg fast jobb. Jeg har fått god tid til å finne ut om jeg trives og firmaet jeg jobber for har sett hvordan jeg fungerer i jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 5. april 2004 #14 Del Skrevet 5. april 2004 Det som er ok med vikarbyrå er som Lea sier at en har mulighet til å se om en passer inn før en eventuelt binder seg til fast ansettelse dersom det skulle bli aktuelt. De vikaroppdragene jeg har hatt via Manpower så har de ofte satte 14 dager helt i begynnelsen. Sånn at en har mulighet, både for oppdragsgiver og vikar til å trekke seg med en gang dersom det ikke fungerer. I den jobben jeg har nå så ble vikariatet utvidet etter det med 1 mnd. I utgangspunktet var det sagt at jeg kom til å være vikar, altså ansatt via Manpower i 3 mnd før en eventuell fast ansettelse. Men nå ser det ut som det blir raskere, og jeg og sjefen skal ha en prat etter påske. Og da har jeg vært der i 6 uker. På et intervju jeg var på for en stund siden, via Manpower så hadde firmaet tenkt å ha vikar via byrå i ca 3 mnd, for deretter å tegne en egen vikar avtale med den som ble ansatt. Dette var ikke fast stilling, men var ei som skulle i svangerskapspermisjon. Da ville en ikke lenger ha noe som helst med Manpower, i dette tilfelle å gjøre. Men være vikar direkte ansatt i firmaet. Jeg har vært veldig fornøyd med Manpower forresten. De er jo et stort firma, så jeg kan jo forstå om noen føler de ikke når frem. Men jeg synest jeg har vært heldig og fått en veldig god kontakt med min konsulent. Jo lenger jeg har vært der...he,he...jo mer jeg ringte så kom jeg og`i kontakt med andre konsulenter der. Sånn at jeg hadde flere jeg var på "fornavn" med der. Men altså, det kommer jo ikke helt med en gang da. Og når det gjelder presanger og sånt, så fikk jeg en stor bag til jul. Når jeg hadde bursdag for en stund siden så fikk jeg et gavekort på Minicruise med Color Line for 2 personer. Ikke så værst det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #15 Del Skrevet 5. april 2004 Tror at det er ganske vanlig å begynne med 2 uker og senere utvide til 1 mnd. Slik gjorde de med meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 5. april 2004 #16 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har fått ekstremt god oppfølging gjennom byrået. De kontakter meg ca 1 gang i uken og spør om trivsel, arbeidsforhold m.m. Oppfølgling er jo viktig. Men er ikke 1 gang i uken litt "masete"? Er kanskje bare jeg som er rar da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #17 Del Skrevet 5. april 2004 Slett ikke masete. De ringer meg og spør om alt er OK. Tar 2 minutter. Ofte er det i sammenheng med timelister eller noe annet. Ellers så stikker de innom når de skal inn til sjefen i firmaet for å snakke om ansettelse av flere vikarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dårlige erfaringer Skrevet 6. april 2004 #18 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg har dårlige erfaringer med vikarbyrået Kelly Services. De ringte konstant og tilbød meg jobber jeg overhodet ikke ønsket, som jeg var overkvalifisert til. Da jeg var på intervju hos dette vikarbyrået var mannen som intervjuet meg totalt amatør! Han var over 50 år, skulle liksom være den proffe og jeg "med luen i hånden"...Herregud, patetisk. Da jeg sa ja til et oppdrag, viste det seg at vikarbyrået ikke visst helt hva stillingen gikk ut på. Da jeg kom til firmaet hvor jeg skulle jobbe, visste ikke de helle hva jeg egentlig skulle gjøre! Det hele ble en merkelig periode hvor jeg egentlig aldri visst helt hva som var ventet av meg. Ingen instrukser og en rar stum mann jeg skulle samarbeide med. Jeg var avhengig av tall fra ham for å kunne gjør min jobb, men han klarte aldri å komme opp med disse tallene. Herregud....latterlig! Lønnen min var 100,- kr. timen for en jobb som man ellers i en fast ansettelse ville ha tjent over 400.000,-/år i. Det i seg selv er LATTERLIG. Så lav lønn er jo slavearbeid: som i gamle dagers fabrikkarbeidere med luen i hånden. Jeg synes dagens vikarbyråer er som gamle dagers fabrikkeiere... På den annen side kan dette være eneste mulighet til å komme inn på en arbeidsplass..så man kan være avhengig av et vikarbyrå for en stund. Synes det er noe nedlatende med å bli ringt opp og måtte melde fra på meldekort om antall timer og lønn: som om jeg var et barn. En annen ydmykende ting er at de som jobber i vikarbyråene kan være jevngamle og at DE tjener på meg- mens jeg har ofte høyere og bedre utdanning enn dem...likevel er det de som har "makten".. Jeg ble og intervjuet hos ADDECCO en gang og damen der som utførte test og "intervju" var totalt amatør. Hun fremsto som uhyre lite profesjonell! Skremmende synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 6. april 2004 #19 Del Skrevet 6. april 2004 Tydelig at gjest har hatt helt andre erfaringer enn meg. Nå kjenner ikke jeg til de to vikarbyråene, men manpower som jeg bruker, har vært veldig flinke. Jeg synes hun som intervjuet meg var veldig hyggelig og ute etter å bli kjent med meg. I tillegg skaffet hun meg jobb raskt og ba meg si ifra hvis jeg ble satt til noe som ikke var en del av arbeidsoppgavene mine. Grunnen til at de må ha timelister er jo fordi man ikke er fast ansatt et sted og at de forskjellige arbeidsplassene har forskjellige arbeidstider. Ofte så får man månedskontrakter. Manpower har der et veldig bra system hvor man registrerer timene på nettet og man får ny arbeidskontrakt på mail. Men andre vikarbyråer behøver jo ikke være så profesjonelle. Men trodde at det var vanlig å faxe over timelista hvis man ikke har mulighet for å registrere det over internett. Det er dessuten viktig å gi tilbakemelding til vikarbyrået hvis det er noe man er misfornøyd med. Høres ut som om du har vært veldig uheldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. april 2004 #20 Del Skrevet 6. april 2004 Når man jobber med timelønn (vikar eller ikke) så leverer man jo timeliste. Ser ingen forskjell på om man leverer denne til et byrå eller til arbeidsgiveren egentlig. Uansett hvor gamle de som jobber i vikarbyråene er, så skal de jo tjene på å drive byrået. De sitter jo ikke der og jobber gratis. Jeg ble også tilbudt jobber som jeg egentlig ikke ville ha. Greit nok. De ga meg tilbud om en jobb der jeg kunne tjene penger og jeg sto fritt til å takke nei. Det gjorde jeg også, ettersom dette dreide seg om jobbing i romjula og korte vikariater. Men om vikariatet jeg fikk til slutt ikke hadde dukket opp, så hadde jeg garantert tatt et vikariat som var kortere, dårligere betalt og kjedelig. Da beviser man for byrået at man KAN jobbe og det er lettere å få bedre oppdrag senere. Hvis man opplever at arbeidsplassen er dårlig og at man ikke føler jeg hjemme, så er det bare å gå til byrået og si i fra. Enten ordner de opp eller skaffer deg et annet vikariat (dette kan kanskje ta litt tid). Høres ut som gjest har dårlige erfaringer, ja. Jeg kan ikke komme på EN ting som jeg er misfornøyd med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå