Gå til innhold

Vasker mannen din klær i maskinen/henger opp/bretter sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt voksen kvinne her, som stiller spørsmålet.

Jeg blir gang på gang overrasket over hvor mye møkk menn er villige til å bo i om jeg ikke tar initiativene. Dette er voksne og svært oppegående menn.

Jeg har kun møtt 2 menn som ordnet alt selv: begge businesslike. Han jeg nå er sammen med er mer "kunstneraktig" og ganske sløv i forhold til praktiske ting i heimen. Har testet ut å selv ikke gjøre noe men det skjer ikke mye. Føler jeg gjentar og maser og vi har pratet om det flere ganger men ender alltid opp med at om jeg ikke bytter på sengen blir det ALDRI gjort fordi han mener han "ikke er så flink til de tingene der".

Synes det er usexy og utrivelig å bo med en som ikke er like opptatt av ren bolig som det jeg er.

Hva KAN jeg gjøre som virker uten å virke MASETE?

Takk!!

Anonym poster: 08f460f06ec0ffe1c45a7032a6c7ea11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du ikke gidder lage middag til han hvis han ikke tar oppvasken. Du kan lage mat til deg selv. Ignorer han, ikke kos med han. Skjerper han seg ikke så er det på hue og ræva ut!

Eller si til han "hallo vi lever ikke på 1950 tallet!" det pleier jeg si til min type hehe. Eller så skrur jeg av tvn mens han ser fotball. Da blir han forbanna men det driter jeg i.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du foreslått at dere tar en vask sammen? Nå har jeg alltid vært sammen med huslige menn, men hater husarbeid selv, selv om jeg vet det må gjøres. Vi pleide alltid å sette av litt tid hver helg til å vaske/rydde/vaske klær sammen. Etterpå lagde vi mat evt bestilte takeaway og koste oss i nyvasket leilighet.

Anonym poster: 7f18906dad48d5985a2f4b030f3669fb

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Min gjør det. Og han er ikke så buisnesslike, og er attpåtil svigermors lille engel som aldri hadde tatt i en vaskemaskin før han var godt ferdig med tenåra. Men han har aldri mukket på noe husarbeid. Og vasker mitt tøy også.

Og stryker bunadsskjorta mi hver gang jeg skal ha bunaden på. Han er mye flinkere med strykejernet enn jeg er. (Noe han tilbyr selv å gjøre, nei, jeg forventer ikke at han stryker den).

De som påstår at de ikke er flinke til å skifte på senga og at de derfor ikke gjør det, er barnslige og ansvarsfraskrivende. Det er ikke alle mødre og fedre som er flinke til å tørke andre i rompa, men man gjør jo det man må for å ha det hygienisk rundt seg og sine. Om man velger å IKKE gjøre det - da er de ekle. Om de velger å IKKE gjøre det fordi de vet at du gjør det - da respekterer de deg ikke.

Endret av Tirkes
  • Liker 3
Skrevet

Typen min er halvt iraner, jeg pleier si "dette er ikke iran! jeg har ikke tenkt å stå inne å lage mat og gå med burka! vi lever ikke i noe diktatur her, du kan ikke kreve at jeg skal gjøre noe som helst!" Kanskje litt ekstremt men. hehe jeg blir forbanna hvis en mann skal prøve å undertrykke meg. han sa til meg at det er en av grunnene til at han er sammen med meg, for jeg er den eneste som tør si fra eller "sette han på plass". vi er ganske sta begge to men da blir det i allefall balanse i forholdet ;)

• Liker 4
Gjest nicola
Skrevet

Jeg blir gang på gang overrasket over hvor mye møkk menn er villige til å bo i om jeg ikke tar initiativene. Dette er voksne og svært oppegående menn.

Jeg har kun møtt 2 menn som ordnet alt selv: begge businesslike. Han jeg nå er sammen med er mer "kunstneraktig" og ganske sløv i forhold til praktiske ting i heimen. Har testet ut å selv ikke gjøre noe men det skjer ikke mye. Føler jeg gjentar og maser og vi har pratet om det flere ganger men ender alltid opp med at om jeg ikke bytter på sengen blir det ALDRI gjort fordi han mener han "ikke er så flink til de tingene der".

Synes det er usexy og utrivelig å bo med en som ikke er like opptatt av ren bolig som det jeg er.

Takk!!

Tror dette har mye med oppvekst og personlighet å gjøre. Min mann, samt hans brødre har vokst opp med en mor som har tatt de med på alt av husabeid og lært de at de skal gjøre det.

Min mann gjør alt, som jeg gjør i huset. Han liker det ikke, men han gjør det og om jeg er bortreist, er det rent når jeg kommer hjem. Han er huslig og renslig, så han skjønner jo at han må vaske klær, støvsuge, skifte på sengen etc..Synes bare det er skikkelig turnoff med mannfolk som ikke skjønner det.

Vi er trossalt i 2013 nå.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Min liker ikke å vaske klær/henge opp/brette sammen. Han hater også å bytte å senga. Så dette er mine oppgaver. (Før vi flyttet sammen gjorde han det selvsagt selv).

Til gjengjeld er han flink til å støvsuge når det trengs, vaske badet, lage mat, rydde på kjøkkenet, jobbe med hagen osv.

Alt i alt tror jeg vi gjør omtrent 50/50, kanskje han gjør litt mer enn meg.

Du kan forsøke å si at nå er det tid for å gjøre husarbeid og så fordele mellom dere. For eksempel: Nå rydder jeg stua, kan du vaske klær? Eller spørre hvilken oppgave han vil gjøre av de som må gjøres nå.

Skrevet

Til overskriften: Nei, han gjør ingenting med klesvasken med mindre jeg ber ham spesifikt om det. Her om dagen kom han ut av badet og sa "Vaskemaskinen var ferdig, og det så ut som 60-grader, så jeg satte igang tørketrommelen" - og jeg holdt på å ramle av stolen. Jeg som trodde vaskemaskinen var usynlig for mannlige øyne.

Ellers er han ubrukelig på å se hva som trenger å gjøres, og han får angst om jeg sier at ditt og datt må gjøres NÅ. Men om jeg sier: "Alle gulvene trenger støvsuging, og kjøleskapet må vaskes, senest iløpet av imorgen - du kan velge en av oppgavene, så tar jeg den andre." - så blir det stort sett gjort. Det har visst noe med at han må føle at han bestemmer litt også (vel, da kunne han jo bare gjort ting uten at jeg ba ham, men det hjelper på). Er det mange oppgaver som må gjøres tror jeg det kan hjelpe med lister - skrive opp hva som er hvem sitt ansvarsområde, frist for når det skal gjøres, og krysse av når man har gjort det. Gjerne starte med noen få ting og utvide etterhvert - når han har gjort en oppgave fast en del ganger burde det begynne å gå automatisk så han ikke stadig må bli minnet på det igjen, og da kan han få nye oppgaver i tillegg.

For øvrig er han flink til å skru på bil og skifte hjul på begge bilene to ganger i året, så at jeg tar meg av klesvasken alene er helt kurant.

AnonymBruker
Skrevet

Takk!!

Jeg er en businesslike og kunstnerisk mann. For at jeg skal kunne være disse tingene er det viktig for meg å ha det rent og ryddig hjemme.. Så jeg gjør jevnlig husarbeid.

Jeg har samme problemet som deg på jobben. Kjøkkenet ser ut som et grisehus!

I stedet for å gå og irritere meg over det, så rydder jeg jevnlig etter de andre. Det tar meg ikke så lange tiden og jeg slipper å irritere meg over alt rotet.

Kanskje du kan gi han noen arbeidsoppgaver som han har ansvaret for? Noe han faktisk kan trives med å gjøre? I såfall må dere sette dere ned og prate sammen.

Anonym poster: adbf7617494517c81a763acb14f5a7b4

Gjest Funky Punk
Skrevet

Min mann gjör ingenting, bortsett fra når jeg spör om han kan hjelpe meg med noe.

Men det er greit. Jeg liker å pusle med dette selv, i tillegg er jeg hjemme hele dagen og han jobber 100% og mer enn det, så syns det er mest rettferdig at jeg tar meg av husarbeidet.

Han krever aldri noe av meg da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg å respektere at mannen ikke har like stort behov for å ha det ryddig som meg. Derfor tar jeg hoveddelven av husarbeidet, og så tar han å hjelper til :)

Det er mitt problem at jeg trenger å ha det strøkent. Du må respektere den andre personen i forholdet.

Anonym poster: 705ac4e3d2a268d8eb759d5d9299d6c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til overskriften: Nei, han gjør ingenting med klesvasken med mindre jeg ber ham spesifikt om det. Her om dagen kom han ut av badet og sa "Vaskemaskinen var ferdig, og det så ut som 60-grader, så jeg satte igang tørketrommelen" - og jeg holdt på å ramle av stolen. Jeg som trodde vaskemaskinen var usynlig for mannlige øyne.

Ellers er han ubrukelig på å se hva som trenger å gjøres, og han får angst om jeg sier at ditt og datt må gjøres NÅ. Men om jeg sier: "Alle gulvene trenger støvsuging, og kjøleskapet må vaskes, senest iløpet av imorgen - du kan velge en av oppgavene, så tar jeg den andre." - så blir det stort sett gjort. Det har visst noe med at han må føle at han bestemmer litt også (vel, da kunne han jo bare gjort ting uten at jeg ba ham, men det hjelper på). Er det mange oppgaver som må gjøres tror jeg det kan hjelpe med lister - skrive opp hva som er hvem sitt ansvarsområde, frist for når det skal gjøres, og krysse av når man har gjort det. Gjerne starte med noen få ting og utvide etterhvert - når han har gjort en oppgave fast en del ganger burde det begynne å gå automatisk så han ikke stadig må bli minnet på det igjen, og da kan han få nye oppgaver i tillegg.

For øvrig er han flink til å skru på bil og skifte hjul på begge bilene to ganger i året, så at jeg tar meg av klesvasken alene er helt kurant.

Slike ting har vi kvinner en tendens til å glemme. Det er mange ting de gjør i stedet for husarbeid, som vi aldri gjør.

Anonym poster: 705ac4e3d2a268d8eb759d5d9299d6c1

• Liker 1
Skrevet

Her er det mannen som gjør det meste.

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min gjør mer klesvask enn meg. Faktisk er han den eneste som gjør det her, jeg gjør det bare en sjelden gang hvis det er veldig fullt i skittentøyet. :P Jeg hjelper han med å henge opp tøy og brette sammen, men han gjør dette mer enn meg også. Jeg legger som regel klærne på plass da. ;)

Skrevet (endret)

jeg vasker klærene, han og ungene bretter klærene og legger de der de skal:) hele familien gjør det sammen:) og avogtil får gutten min på snart 6 sette på vaskemaskinen :)

Gjør forresten alt de andre husarbeidet, da jeg ikke har noe jobb akkurat nå.

Endret av Anciol
Gjest Kiara!
Skrevet

Nei, han gjør ikke det... men han kan finne på å sette oss opp på vask da. Han må bare finne nøkkelen først, som jeg må si hvor er... :ler:

Ikke har vi bil, ikke pusser vi opp, ikke har vi unger så min gjør veldig lite. Men det er min egen feil som bare gjør det når det passer meg og min jobb. Vi blir nok mer likestilte i hjemmet etterhvert, men akkurat nå har jeg tid og muligheten til å gjøre mer.

Skrevet

Klesvask, tørking, bretting og stryking er min jobb, noe jeg foretrekker å gjøre selv. Ble lei av at mannen vasket alt på 60, og tromlet alt etterpå, med endel ødelagte klær som resultat.

Han støvsuger og skifter på senga, vasking av gulv deler vi på.

Middag, og planlegging av ukesmeny og skrive handlelister er min jobb. Handling deler vi på (ukeshandler). Det er som oftest meg som rydder i huset, da han ikke ser rot før det nesten flyter over.

Sjauing i hagen er hans område, da han liker å holde på med det.

Vasking av bil deler vi også på.

Tror vi gjør sånn ca likt i det lange løp.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Her var _jeg_ den late rotekoppen som måtte "dresseres". Og jeg måtte mases på. Klesvaskingen gikk greit, men ikke så mye annet. Til slutt gjorde jeg ting for å sleppe dårlig stemning og sure miner fra hans side, og etter hvert gjorde jeg det for min egen del. Men når det først er ryddet, er jeg _litt_ flinkere enn ham til å ta fram mopp og grønnsåpe. Nå styrer jeg oftest med klesvask og oppvask og sånt, mens han er ute og ordner ved, fikser bil, eller ordner sikringer, lyspærer og sånne ting. Han også tar en maskin når jeg ikke har kommet så langt, eller har glemt det. Han er forresten oppvokst med at alle skal hjelpe til, og det var ingen kjære mor!

Gjest celine
Skrevet

Hos oss tar mannen all klesvask, mens jeg vasker badene når det trengs.

Jeg hater klesvasken, mens han hater å vaske bad, så det passer ypperlig!

Ellers gjør vi noenlunde lik mengde arbeid innendørs.

Jeg gjør mest utendørs da jeg liker å være i hagen, og har ikke ro i kroppen til å sitte og glo på tittekassa :fnise:

Skrevet

Si at du ikke gidder lage middag til han hvis han ikke tar oppvasken. Du kan lage mat til deg selv. Ignorer han, ikke kos med han. Skjerper han seg ikke så er det på hue og ræva ut!

Eller si til han "hallo vi lever ikke på 1950 tallet!" det pleier jeg si til min type hehe. Eller så skrur jeg av tvn mens han ser fotball. Da blir han forbanna men det driter jeg i.

:sjokkert: Så utrolig respektløst! Sånt kunne ikke falt meg inn å bruke som virkemiddel ovenfor ungdommen i huset engang.

Til spørsmål i HI: Nei, mannen vasker ikke klær, med mindre jeg har sortert først og forteller ham spesifikt hvilket program han skal bruke. Som maya76 sin mann hadde han en tendens til å kjøre alt på 60 og så i trommelen, så det er bedre å gjøre det selv :fnise: Men han gjør mye annet, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...