Fakse Skrevet 5. april 2004 #1 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har et vindu som jeg har så lysst til å ha en lift-gardin i. Men lift-gardiner er dyrt, og vinduet har på ingen måte standard størrelse (så det hjelper ikke med kid interiør her). Derfor tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å sy en selv, men jeg vet ikke hvordan. Har sydd en del selv, men ikke så veldig mye avansert. Om noen kan forklare hvordan jeg skal ta fatt hadde det vært kjempefint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 5. april 2004 #2 Del Skrevet 5. april 2004 Har aldri prøvd selv, men så en "oppskrift" enten på nettet eller i en interiørbok jeg har så jeg har tenkt å prøve å sy en selv etter hvert nå. Skal prøve å finne igjen "oppskriften" jeg, hvis ingen andre finner en før meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 5. april 2004 #3 Del Skrevet 5. april 2004 Man får kjøpt slike "skjellett" for å montere lift-gardiner på. Skal hvistnok være en smalsak å sy selve gardinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 5. april 2004 #4 Del Skrevet 5. april 2004 Det pleier å følge med en søm-instruks i pakka for "gjør det selv". Det er rimelig greit å sy - og det går mye mindre stoff enn til gardiner. Den lønner seg å sy med fôr, da slipper du at gjennomlysningen fra vinduet forandrer inntrykket av stoffet, dessuten blir det bedre hold. Jeg har sydd liftgardin en gang. Det skal være en snor med ringer som sys parallelt nedover gardinen på baksiden, så sys det f.eks. en borrelås øverst på gardinen, denne festes på maskineriet som skrus opp i vinduskarmen. Så tres snorene gjennom ringene, festes i bunn (sy inn en bunnlist i gardina) og trekk trådene gjennom maskineriet. Dette ble ikke spesielt oversiktlig, men kanskje du forsto noe av det? Jeg tror Kirsch har et bedre system enn det jeg brukte, men det er dyrere. Ihvertfall har jeg sett et system hvor du syr smale løpeganger med tynne skinner i for hver brett du ønsker på gardina - og syr små ringer på baksiden av disse skinnene. Da får du et mye penere fall på gardina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. april 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 5. april 2004 De jeg har sett på er også med skinner i løpeganger. Må vel kanskje ut og kjøpe et sånn sett jeg da. Kjøper man stoffet utenom? Jeg har tenkt å bruke ganske lyst og tykkt stoff, så jeg tror ikke det er nødvendig med for. Takk for svar, det er vel egentlig bare å mote seg opp til å sette i gang Trenger man forresten å sy sikk-sakk? Jeg har en gammel maskin som bare kan sy rettsøm så om jeg må sy sikk-sakk får jeg vel låne maskin hos mamma da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 6. april 2004 #6 Del Skrevet 6. april 2004 Man trenger ikke kjøpe "ferdigpakker" for å sy en liftgardin, jeg synest de er dyre. Det du trenger er stoff, 6 kroker, 2 tynne tre lister, 4 - 5 strykbare remser for å tre tråden igjennom, snor for å løfte liften, 1 krok som festes på veggen for å feste snorene når liften er opp heist. Sy en lomme i hver ende med et hull for å tre inn trelisten. Trelisten kan være ca 2 cm bred. Etter å ha sydd ferdig liften, stryk på remsene, legg trelisten inn i "lommen". Fest 2 skruer i toppen av liften for oppheng, fest 4 kroker på innsiden av listen for å tre snorene igjennom de påstrykte remsene og krokene. Simsalabim ferdig.. Dersom det var noen som forstod min lure oppskrift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. april 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 6. april 2004 Klarer ikke helt å se det for meg nei :-? Jeg tror kanskje det kan være lurt å kjøpe ferdigpakke første gangen, også heller bare kjøpe det man trenger neste gang når man har skjønt hvordan ting foregår. Om ikke noen finner en fin oppskrift på web med bilder og detaljerte forklaringer da *treg i oppfattelsen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå