Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere!

Det er første gang jeg beveger meg inn i dette forumet, håper dere behandler meg pent :wink:

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å bli gravid og mamma mens man studerer. Nå har vi ikke gjort noen forsøk ennå (skal jo hvert fall klare å vente til etter bryllupet i juni), men vi har så smått begynt å tenke tanken.

Jeg er 25 nå og har fremdeles to år igjen av utdannelsen min. Det vil si at jeg i beste fall er rundt 27 og han er rundt 32 når jeg har hatt en jobb lenge nok til at det er fornuftig å begynne og prøve. Vi synes det er litt lenge til... Alternativet er at jeg blir gravid en eller annen gang i løpet av de to studieårene som kommer.

Er det noen av dere som har noen tanker rundt dette? Positive eller negative erfaringer? Jeg takker for innspill :)

Amelie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere veninner som har fått barn som studenter. Både alene om ansvar og sammen med barnefar. Det har gått fint for dem alle, men det er selvfølgelig mye slit. Tror det viktigeste er at dere sjekker ut hvordan situasjonen vil bli for dere. Tenk igjennom alt det praktiske, men permisjon, tidspunkt, bosted osv, og finn ut på forhånd hvordan dere vil løse dette. Alt blir selvfølgelig ikke som man har planlagt, men dere stiller i alle fall mye bedre forberedt. Tror det går helt fint jeg :)

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Joda, har selv gjort det og har bare positive erfaringer med det. Dersom du har rett til støtte fra statenslånekasse har de og en super løsning der du vil motta et såkaldt fødselsstipend. Jeg føler faktisk at jeg har mye mer tid sammen med barnet mitt enn det venner i full jobb har...

Skrevet

Jeg kjenner flere studenter som har fått barn, og de fleste synes det går greit - særlig fordi de blir mer strukturerte med studiene når de bare har en viss tid hvor det er mulig å jobbe med studiene (barnehage). MEN: Dersom du skulle kom i den situasjon at du får barnet rett etter at du er ferdig, så får du ingen verdens ting i støtte - utenom fødselspenger (tror jeg det heter - den engangssummen man får) og barnetrygd. Da er det ingen kjære mor fra verken Lånekassen eller staten. Du må nemlig ha arbeidet enn viss tid for å tjene opp rett til svangerskapspenger... Så sørg for at barnet blir født en god stund før studietiden er over!

Amarone

Skrevet

Takker for vettuge innspil :) Som dere sier, tror jeg absolutt det er lurt å sette seg inn i hvilke støtteordninger man har krav på, og dette gjelder jo egentlig uansett hvis man har tenkt til å bli gravid!

Jeg tror også at man skal passe seg litt for å vente til alt ligger perfekt til rette for å få barn. For det første fordi man kanskje aldri kommer til det punktet (det er jo alltid noe som kunne vært bedre), og for det andre fordi jeg tror ikke barn har godt av at alt er perfekt. Med det mener jeg at så lenge man har en trygg og solid base, tror jeg et barn ikke har vondt av alt ikke er så overmåte planlagt og tilrettelagt.

Noen løse tanker sent på kvelden :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...