Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vet det er mange tråder lik som denne, men håper på litt tips om akkurat min problemstilling alikevel. Jeg holder virkelig på å klikke og har snart ingen ting mer å gi. Lille frøken er rolig og grei på dage, og for så vidt på kvelden også...MEN hun blir ikke skikkelig trøtt før tolv tiden. Vi har ingen kveldsrutine, følger bare henne med soving, dupping, våkentid osv på kvelden. Hun dupper flere ganger på kvelden ( i vippestol/vogn), men sovner ikke ordentlig før i tolv tiden. Da sovner vi begge på sofaen og hun sover på brystet mitt til neste amming. Hvordan an vi hjelpe henne å finne roen før tolv? Må vi bare "go whit the flow", eller er det noen tips å få??

Er utslitt:(

Anonym poster: 841a04a8a2df2ecd5d63eb7007f01a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er helt normalt at en på 2,5 mnd ikke har kveldsrutine og ikke finner roen før rundt midnatt.

Vanligvis begynner dette å rette på seg rundt 3 mnd alder, så da er det ikke så lenge til dere mest trolig merker bedring.

Selv om dere ikke har kveldsrutiner ved at hun legger seg tidlig, så kan dere fint legge til rette med faste rutiner for stell. Begynn med kveldsstell til fast tidspunkt, f eks kl 21(dette kan fint forskyves når dere ser hun begynner å ville ta kveld tidligere.

Regner med hun ikke roer seg når dere forsøker å legge henne tidligere. Men er ikke noe i veien for å la henne sove sammen med dere på stua enn så lenge. Ofte har de behov for nærhet og kroppskontakt på kveldstid, la henne få det og kanskje kan det gjøre at hun finner roen tidligere.(i stedet for at dere stresser med at hun er våken og vil ha henne til å sove på soverommet)

Du er sliten ja, men det er slik det er å ha baby. Sliten vil du nok være i lang tid framover, for der vil sikkert stadig være ting som forstyrrer søvnen.

Anonym poster: cb814a851f9d18f355fff9e625d734b3

AnonymBruker
Skrevet

Mini her er 6 uker og vi opplever akkurat det samme. Inntil videre lar vi han styre showet og håper han blir trøtt tidligere etter hvert :)

Anonym poster: 73532dadf844f4b5a87a37ab7860b29f

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men hva trodde du da? At baby skulle sove rundt fra fødsel av, og legge seg kl 19?

Du har kkke mer å gi? Hvorfor? Ungen sover godt om dagen og om kvelden, men du sitter bare våken da eller? Da kan du bare ha det så godt.

Hvis du ikke har hørt det før: Sov når babyen sover!

Anonym poster: 0416d472954c6bc82bc7fd665dbf9418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips. Sov når barnet sover. Det begynner ikke å produsere hormoner som regulerer døgnrytme før tidligs 3 mnd. og da vil man gjerne merke en gradvis endring fra 3,5-4 mnd. alder. Bare godta at slik er det. Det vil spare deg for mye frustrasjon og brutte forventninger. De som har bittesmå babyer som har en "ordentlig døgnrytme", de er heldige fra graviditeten av, vet at barnet da har utviklet et søvnmønster som tilfeldigvis passer inn i de voksnes verden.

For de fleste av oss, er det derimot snakk om å måtte tilpasse seg babyen, så går det seg gradvis til

og ja, det BLIR bedre, selv om det gjerne føles håpløst nå.

Anonym poster: 8b3e2a3dd2ae60c32fd69177f4d0ea8c

• Liker 3
Skrevet

Det er en stor overgang å få barn og mange strever med å sove på dagtid. Likevel er jeg enig i at det er viktig å øve seg på å sove når man kan, når barnet sover. barn er ulike, men flere begynner å bli klare for en døgnrytme mellom 2 og 3 mnd. Barnet ditt trenger mye søvn, men du kan begynne å styre det. Ikke la barnet sove lenger enn 3 timer på dagtid. Da er det lurt å vekke det, skifte bleie og se at det er ordentlig våkent også gi det mat. Så kan det sovne igjen.

Følg med på ettermiddagen (fra kl 18) om det viser tegn til tretthet. Legg da barnet på denne tiden. Lag en fast rutine med pysj på samme tid hver kveld. Det vil nok tilpasse seg rytmen etterhvert.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar. Men hvis vi har kveldsstell på samme tid hver kveld, men tar opp i stua etterpå... Da skjønner vel ikke babyen at det er natt da? ts

Skrevet

takk for svar. Men hvis vi har kveldsstell på samme tid hver kveld, men tar opp i stua etterpå... Da skjønner vel ikke babyen at det er natt da? ts

Begynner dere med kveldsstell på en fast tid, er det bedre å legge barnet på et mørkt rom også går du ut og inn for å gi mat. Synes du det er for slitsomt, kan du utsette kveldsstellet til du selv skal legge deg.

Skrevet

Det kan jo være dere kan ha det litt mørkere, tv av (eller lavt), skape en mer kveldsaktig stemning?

Vi jobbet også litt med "leggerutine" og kveld på den tiden.. Inntil vi skjønte at det var fånyttes. Da gikk det så myebedre! For oss! For selv om han ikke tok kvelden så slappet vi mer av når vi sluttet å stresse sånn med det..

Skrevet

For å være helt ærlig, så har jeg ingen tro på at en 10 ukers baby skjønner at det er kveld bare fordi den får på pysj. Kveldsrutiner er etter min mening veldig oppskrytt som middel for å få spedbarn til å ta natta tidligere på kvelden.

Ts, det er helt normalt at de minste har merkelig døgnrytme. Begge mine har hatt nokså like søvnintervaller dag og natt, og jeg har hatt dem i stua sammen med meg om kvelden og i senga sammen med meg om natta. Jeg skulle gjerne ønske at det hadde vært annerledes, og følte det som paradis da leggetiden ble først kl 22, og etterhvert 21 og 20. Men før det kom så langt, gjaldt det å legge til rette for at vi voksne ble minst mulig stresset av babysituasjonen, og for at babyen skulle få sove best mulig. Det var sykt slitsomt, synes jeg, så du har min sympati!

• Liker 1
Gjest Duftlys
Skrevet

Hei! Vi har en baby på 10 uker nå, og han sovna i lengre strekk fra rundt midnatt da han var nyfødt. Vi har gradvis begynt å legge han for natta tidligere og tidligere, og nå legger vi han 18:30-19 sånn ca, og han sover til 06:00 neste dag, avbrutt av ett nattmåltid. Vi begynte tidlig med rutiner. Selv om nyfødte er døgnville, så merka vi vår var mottakelig for rutiner tidlig. Så har vi bare merka et slags mønster han har. Forrige uke la vi han 20:30, men etter han hadde noen gråterunder på den tida, la vi han ENDA tidligere, så slapp vi at han ble overtrøtt. En må bare prøve seg fram! Vi bader han annenhver dag sånn ca, skifter til pysjamas, gir tran, synger nattasanger og legger han i senga med smokken og kosedyret. Så går vi fram og tilbake og ser til han før han sovner. Om han gråt litt i starten, tok vi han bare opp, og gikk rolig med han rundt i rommet. Tok han ikke ned i stua igjen! Om vi MÅ skifte bleie om natta, gjør vi det bare i senga. Det er stort sett bare tissebleier uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor overgang å få barn og mange strever med å sove på dagtid. Likevel er jeg enig i at det er viktig å øve seg på å sove når man kan, når barnet sover. barn er ulike, men flere begynner å bli klare for en døgnrytme mellom 2 og 3 mnd. Barnet ditt trenger mye søvn, men du kan begynne å styre det. Ikke la barnet sove lenger enn 3 timer på dagtid. Da er det lurt å vekke det, skifte bleie og se at det er ordentlig våkent også gi det mat. Så kan det sovne igjen.

Følg med på ettermiddagen (fra kl 18) om det viser tegn til tretthet. Legg da barnet på denne tiden. Lag en fast rutine med pysj på samme tid hver kveld. Det vil nok tilpasse seg rytmen etterhvert.

Lykke til.

Em, unnskyld meg! Anbefaler du ts å begrense dagsovinga til TRE TIMER? Du er klar over at babyen er 10 UKER?!

• Liker 2
Skrevet

Em, unnskyld meg! Anbefaler du ts å begrense dagsovinga til TRE TIMER? Du er klar over at babyen er 10 UKER?!

Nei da har du misforstått. Jeg sier at det kan være lurt å vekke barnet etter 3 timer på dagtid, gi det mat for så å la det sove mer, nettopp for å hjelpe det å snu døgnrytmen til vår rytme. Barna kan ofte sove 4-5 timer i strekk på dagtid fordi de er vant med det fra magen. Vi kan hjelpe dem å snu dette, samtidig som de bør ha mat hver 3 time. Får de et avbrekk fra søvnen med mat i mellom, kan det være en god start på å snu rytmen.

Og jeg er enig med duftlys at alle nyfødte er forskjellig. Noen er klare for leggetid før andre og det kan ofte vises på ettermiddag/ kveld.

Skrevet

Nei da har du misforstått. Jeg sier at det kan være lurt å vekke barnet etter 3 timer på dagtid, gi det mat for så å la det sove mer, nettopp for å hjelpe det å snu døgnrytmen til vår rytme. Barna kan ofte sove 4-5 timer i strekk på dagtid fordi de er vant med det fra magen. Vi kan hjelpe dem å snu dette, samtidig som de bør ha mat hver 3 time. Får de et avbrekk fra søvnen med mat i mellom, kan det være en god start på å snu rytmen.

Og jeg er enig med duftlys at alle nyfødte er forskjellig. Noen er klare for leggetid før andre og det kan ofte vises på ettermiddag/ kveld.

Ser nå at jeg formulerte meg dumt om soving på dagtid, ikke rart du trodde jeg mente det. Fint du er våken:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...