Gå til innhold

Kan dette være lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte et barn for ca. et år siden, og siden da har jeg bl.a. hatt problemer med hukommelsen. Jeg merket det plutselig rett etter fødselen, at jeg slet med å finne ord. Jeg hadde rett og slett problemer med å føre en vanlig samtale, fordi jeg ikke husket helt vanlige ord, eller jeg stokket om på ordene. Dette er noe jeg aldri har hatt problemer med før. Men de første månedene tenkte jeg ikke så mye på det, siden jeg tenkte det kunne skyldes søvnmangel eller ammehormoner. Og det ble gradvis en god del bedre.

Men fortsatt er det sånn at jeg syns jeg sliter med å finne en del vanlige ord og formuleringer. Jeg merker det spesielt godt i møter på jobb, hvor jeg kan uttale meg ganske klønete, syns jeg selv. Og jeg merker det veldig godt i krangler med mannen min. Så det virker som det blir en del verre når jeg blir følelsemessig oppjaget.

I den samme perioden har jeg også glemt mange ting, f.eks. ting jeg skal huske å gjøre osv. Dette er også en kilde til en del konflikter mellom meg og mannen.

Jeg kom til å tenke på dette med stoffskiftet fordi jeg husker en bekjent en gang fortalte at hun hadde hatt problemer med å finne ord etter fødsel, og oppdaget at hun hadde lavt stoffskifte. Jeg har alltid tenkt på det med stoffskiftet som noe som handler om vekt og nedsatt humør, men jeg har ikke problemer med dette. Har stusset over at jeg har vært en del sliten i vinter, noe mannen min også har påpekt mange ganger som rart siden barnet vårt nå har sovet godt om natta i mange måneder og jeg sover like mye som før jeg fikk barn. I tillegg har jeg det siste året innimellom blitt plutselig mo i knærne. Altså at jeg innimellom plutselig kjenner meg helt svak i beina, og må sette meg ned. Dette var mye etter fødsel, men har blitt litt bedre.

Kan jeg gå til lege og be om blodprøver på dette grunnlaget, eller blir det for tynt og hypokonderaktig? Jeg er sjelden hos lege, så det virker for meg rart å skulle dra for dette. Hva tror dere?

Anonym poster: 45212c8d8a2e3095187b00bb726dd7b5

AnonymBruker
Skrevet

Det å ikke finne ordene var ett av symptomene jeg hadde, men jeg hadde også mange andre symptomer. Du kan jo be om å få tatt en prøve?

Anonym poster: 2a7fe410414633126451cb36d0cadef8

Skrevet

Min søster har lavt stoff skifte, men hun hadde ingen symptomer sa hun. Det er enkelt å få tatt denne blodprøven hos fastlegen. Det er en del kvinner som kan oppleve kortvarige problemer med stoffskiftet etter fødselen. Du kan jo sjekke andre ting i samme slengen som blodverdier. Anemi kan også gjøre en trøtt og gi dårlig konsentrasjon feks.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høytstoffskifte under graviditeten, gikk ned mange kilo istedenfor opp. Noen år etter fødselen ble jeg kjempesliten, frøs og glemte ord. Det var pinlig å snakke med folk til slutt.

Da hadde jeg fått lavt stoffskifte.

Jeg fikk da informasjon fra legen at det er ikke uvanlig å få problemer med stoffskifte etter graviditet.

Gå til legen og be om en blodprøve.

Anonym poster: 0d67ffa39413deb4cc8a6130af2c0375

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Men er det altså i det hele tatt mulig å ha lavt stoffskifte uten å ha vektproblemer? Jeg la på meg lite i graviditeten, og ble ganske tynn da jeg ammet. Har gått opp til samme vekt som før gravditet etter ammeslutt (som er godt innefor normalen, er slank).

Anonym poster: 45212c8d8a2e3095187b00bb726dd7b5

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om du kan kreve at legen skal ta blodprøve av deg, men du kan forsøke og evt. bli sta hvis legen sier det bare er tull. Selv går jeg ikke fra legen før han gjør som jeg sier. Si du er bekymret for stoffskiftet ditt, og vil at han skal ta en blodprøve av deg for å sjekke. Du kan be ham sjekke div. andre ting også, så virker det ikke som at du allerede her stilt diagnose på deg selv. (blodsukker, cortisol osv)

Anonym poster: 7e2885094b6de4682eeaa30b5451fef2

Skrevet

Ja, det er det. Jeg har normal vekt, men lavt stoffskifte. Det jeg merker mest er egentlig hvor kald jeg er på hendene bestandig, og at jeg mister mye hår. Symptomer kan være mye forskjellig. Lavt stoffskifte er veldig vanlig, spesielt i forbindelse med graviditet, så legen vil absolutt ikke se på deg som hypokonder. Det er bare en rutineprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...