AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Ja? Nei? Hvorfor? Anonym poster: 59549ab22a3ebbc45cd9e6b009a36c65
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #3 Skrevet 14. mai 2013 Ja, jeg tror på evolusjon ikke gud Anonym poster: bed3e2faabc3d68bb5bc840fa96f1288
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 Mennesker er fremdeles aper. ..i sko Anonym poster: a3cce1c8b4a90f0b407cc0fa34d5d03e 1
Tibbie Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 ..i sko Anonym poster: a3cce1c8b4a90f0b407cc0fa34d5d03e 1
Gjest Murica Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Vi stammer strengt tatt ikke fra apene direkte, men vi deler stamfar. 7
Gjest Jon Snow Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Vi stammer ikke fra apene vi har felles stamfar med apene 1
Gjest Tirkes Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 Ja? Nei? Hvorfor? Jeg går ut fra at du mener felles opphav. Ja? Ja. Nei? Jo, men som andre har sagt - felles opphav. De er ikke våre forfedre, men våre fettere om du vil. Hvorfor? Hvorfor akkurat JEG har samme opphav som andre aper, i forhold til alle andre? Beklager, men overskriften din stiller litt merkelig spørsmål og hele posten din er fryktelig ordknapp. Du hadde vunnet mye på å bruke fullstendige setninger. Ettersom posten er plassert på religion og livssyn - så antar jeg du mener å spørre om jeg mener at mennesker har felles opphav som aper, og ber meg begrunne min mening. At vi får en debatt om hvorvidt vi er skapt av en gud, naturlig evolusjon eller kanskje mutanter styrt av romvesener som kom og bygde opyramider? Det er i så fall en potensiell underholdende tråd, drept av ja/nei spørsmål, hvor "nei" er riktig svar ut fra feilaktig formulert trådtittel. 1
Gjest Gunfreak Skrevet 14. mai 2013 #9 Skrevet 14. mai 2013 Vi stammer ikke fra apene vi har felles stamfar med apene Teknisk sett feil, vi stammer fra aper og er aper, mennesker og sjimpanser hadde felles stamfar for 5 til 6 millioner år siden, men denne stamfaren er en ape, gruppen memneskeaper har eksistert i over 20 millioner år, så alle våre forfedre de siste 20 millioners år ville være klassifisert som aper 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #10 Skrevet 14. mai 2013 Ja, dette har jeg faktisk tenkt litt på. Jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til den slags historie og religion generelt, så da passer det vel seg å spørre i denne tråden! Går siste året på VGS, og har hatt religion dette året. Der står det at Gud skapte Adam og Eva som de første menneskene, og selv om de sikkert så annerledes ut den gang, ble de vel skapt som MENNESKER(evt. neandertalere?)? Men hvor kommer da teorien om at mennesker først var apekatter(sjimpanser?) fra? Har til og med hørt at vi stammer fra grisen? Er dette da en "naturvitenskapelig" teori, og egentlig fakta, mens de kristne ikke tror på det? Hvis dere skjønner hva jeg mener? Noen som vet? Anonym poster: 5c8f08c0d82b20c468f840edb139ec3a
Tobben70 Skrevet 14. mai 2013 #11 Skrevet 14. mai 2013 I følge evolusjonsteorien så stammer vi fra apene. Eller som mange har påpekt - har en felles stamfar med de andre menneskeapene, og er i teorien også aper. Dette er en teori som Darwin utarbeidet for ca 150 år siden, og som senere er videreutviklet. Det er den rådende teorien på hvordan livet har utviklet seg på jorden, og er å regne som "fakta" Mange kristne tror også på dette, og de som ikke tror på det tar feil. Om det skyldes uvitenhet eller dumskap skal jeg ikke si noe om 1
Gjest Gunfreak Skrevet 14. mai 2013 #13 Skrevet 14. mai 2013 Ja, dette har jeg faktisk tenkt litt på. Jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til den slags historie og religion generelt, så da passer det vel seg å spørre i denne tråden! Går siste året på VGS, og har hatt religion dette året. Der står det at Gud skapte Adam og Eva som de første menneskene, og selv om de sikkert så annerledes ut den gang, ble de vel skapt som MENNESKER(evt. neandertalere?)? Men hvor kommer da teorien om at mennesker først var apekatter(sjimpanser?) fra? Har til og med hørt at vi stammer fra grisen? Er dette da en "naturvitenskapelig" teori, og egentlig fakta, mens de kristne ikke tror på det? Hvis dere skjønner hva jeg mener? Noen som vet? Anonym poster: 5c8f08c0d82b20c468f840edb139ec3a Evolusjon som vi kjenner den i dag, ble først lagt frem av Darwin og Wallace i 1859, samme året kom boken Origien of Species ut som darwin hadde skrevet. Evolusjon er ikke noe nytt, gamle grekerne var inne på tanken, og på slutten av 1700tallet var det flere "teorier" om hvordan dyr ble sånn som de er i dag. Men Darwin og Wallace sin Evolusjon gjennom naturlig seleksjon, var første godt beviste teori om hvordan liv utviklet seg. Det tok ikke mange år før de fleste innen vitenskaps mijøet godtok evolusjon som fakta, men mente det var noe annet enn natrulig seleksjon som gjorde det. Darwin skrev også boka decent of man, hvor han la ut at aper og mennesker er nært beslektet. Dette ble det mye oppstyr om, kristene kunne kanskje godta at hunder og katter hadde utviklet seg, men at mennesker bare er aper og ikke noe annet hadde de problemer med å godta. Så på 1930 tallet, når molekylær biologi kom på banen ble den "moderne evolusjonære syntesen" Laget og det er den vi bruker i dag. Denne moderne evolusjonære syntesen, er en blanding av Darwins Naturlige seleksjon(som nå er godtatt som den store driveren av evolusjon) og Mendel genetikk. Mendel var en munk og botaniker og var den første som kom på genetikk han sente et brev til darwin, men darwin kunne ikke tysk så brevet bare lå i skrive bordet hans. Etter darwin har de bare kommet mer og mer beviser for teorien hans. Vi har tusenvis på tusenvis fosiler, vi har genetikk og anatomi, gjennom genetiske klokker kan vi spore opphavet oss tilbake i tid. Så vi vet når en dyre gruppe slittet fra en annen osv. Vi vet at orangutan splittet fra resten av homonieda for ca. 18 millioner år siden, grorilla splittet fra det som blir mennesker og sjimpanser for ca. 12 millioner år siden, og mennesker og sjimpanser splittet fra hverandre for ca. 5 millioner år siden. Sjimpanser og bonobo slittet fra hverandre for kanskje bare en million år siden. 2
Midgard Skrevet 14. mai 2013 #14 Skrevet 14. mai 2013 Jeg stammer både fra aper og aliens. Jeg stammer ikke, men har en onkel som gjør det. Hvor kom den aliens'n inn i bildet, var det på mor eller far siden ? 1
Gamerfrue Skrevet 14. mai 2013 #15 Skrevet 14. mai 2013 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQJPgbpWuR8d2qpRmnOjWtSLZKqm_i5b0nZen3mVUT89NklMYHv Finnes fremdeles for mange slike aper i verden. 1
Midgard Skrevet 14. mai 2013 #16 Skrevet 14. mai 2013 Ja, dette har jeg faktisk tenkt litt på. Jeg er ikke så kunnskapsrik når det kommer til den slags historie og religion generelt, så da passer det vel seg å spørre i denne tråden! Går siste året på VGS, og har hatt religion dette året. Der står det at Gud skapte Adam og Eva som de første menneskene, og selv om de sikkert så annerledes ut den gang, ble de vel skapt som MENNESKER(evt. neandertalere?)? Men hvor kommer da teorien om at mennesker først var apekatter(sjimpanser?) fra? Har til og med hørt at vi stammer fra grisen? Er dette da en "naturvitenskapelig" teori, og egentlig fakta, mens de kristne ikke tror på det? Hvis dere skjønner hva jeg mener? Noen som vet? Anonym poster: 5c8f08c0d82b20c468f840edb139ec3a Om dette du har hørt om her kommer fra en lærer så burde du og resten av klassen piske vedkommende på balla med en fliset vaier. * Det finnes NULL holde punkter for at adam og eva, enda mindre for at de har vært skapt av noen vesen. * Neandertalerene VAR mennesker. * Det er forskjell på apekatter (Monkeys) og aper (Apes) * Vi stammer like lite fra aper som Toyota stammer fra Bil. Aper er fellesbetegnelse og vi mennesker er inkludert der. (på lik linje med at Toyota er inkludet i betegnelsen bil. En annen måte å si det på er: Hvor langt er det fra Oslo til Norge ? * Vi stammer ikke fra grisen. Vi har et slektsakp til dem (som med alle andre dyr), men det er rimelig langt ut. Har ikke noen tall i farta, men det er ikke så viktig heller. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #17 Skrevet 14. mai 2013 Neida, jeg stammer ikke fra dyr. Du ser at det ikke er noe fellestrekk med dyr og mennesker. Jeg stammer fra Adam og eva og deres incest forhold med deres barn og det gjør alle andre mennesker også. Og noah sin familie igjen,siden gud drepte alle i flommen. Anonym poster: 4666741020835301e73a67928b20a626 1
Hanna! Skrevet 26. mai 2013 #18 Skrevet 26. mai 2013 Ja? Ja, jeg tror vi stammer fra aper (dog ikke de vi har i dag selvsagt ) Hvorfor? Jeg synes Darwins deduktive argument er sterkt. Hvis man tenker gjennom det og tror på at jorden er mer enn noen tusen år så virker det til og med intuetivt. Dessuten synes jeg at "missing links" som de finner hele tiden gjør det mer troverdig. At vi stammer fra aper er noe av det jeg er aller sikrest på av vitenskap faktisk, synes ordet "tror" blir alt for svakt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #19 Skrevet 26. mai 2013 Jeg er skeptisk til nåværende evolusjonsteorier. Ikke fordi jeg ikke tror på vitenskapen generelt, det har mer å gjøre med at jeg liker å være skeptisk. Skeptisisme er det som har drevet verden fremover, ikke blind tro (nei, pun er ikke tilsiktet). Hva jeg er skeptisk til når det gjelder nåværende evolusjonsteorier? Vel, veldig mye handler om å forklare den på en "menneskelig" måte. Det vil si, alt stammer fra noe lite og blir større og større og større, er teorien. Ikke bare i forhold til en bakterie som er blitt til alt liv, det er nå så. Men dette med f. eks. en minihest som har vokst og blitt til zebra og alle andre hestearter som eksisterer (og ikke lenger eksisterer) i dag. Vi vet jo at det ville være idiotisk å hevde at urhunden var en chiuaua som utviklet seg til å bli til ulver og grand danois. (Ja, eksempelet stammer fra han kristne fyren som lager anti-evolusjons-propaganda, men her har han et poeng) Det betyr ikke at evolusjonsteorien som sådan er feil, men at den er "menneskeliggjort". Mennesket fungerer nemlig slik at vi ønsker å se mønstre i alt slik at vi kan forklare (og forutse) ting. Det er slik raseteorier er blitt til, mennesker som har sett at fattige føder fattige, følgelig mener de at det har med arveanlegg å gjøre, for de ser ikke på den sosiale situasjonen der disse barna fødes, skole, forhold, osv. Menneskelig måte å se ting på kan fort bli feil. Der har jeg sansen for Gould, som så på evolusjon som noe stabilt over lang tid, men med kaotiske plutselige tilstander som følge av ytre trauma som gjør at evolusjon innenfor en eller flere grupper/arter plutselig blir gående på steroider. Samtidig kritiserer han andre evolusjonister som bevisst sprer rene løgner. Vitenskap kan ikke fremmes eller vokse på løgner og bedrag. Han var kritisk. Det var hans styrke. Alt for få, opplever jeg i alle fall, er det i dag. Alt for mange tråkker i takt med hverandre og våger ikke å kritisere i frykt for å fremstå som noe annet enn "politisk korrekte innenfor vitenskapen". Er man ikke det må man jo være religiøs. Anonym poster: 888e4510d44792e662df2bb5ee53f603
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #20 Skrevet 26. mai 2013 Herregud. Alle normalt opplyste mennesker vet da vel at vi er i slekt med apene. Det er dessuten noe som er lett å se. Anonym poster: 88d8e6159de774435854c08926b6e239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå