AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 For noen år tilbake led kjæresten min av anoreksi. Dette var rundt da jeg begynte å bli kjent med henne. Hun gikk etterhvret til psykolog for dette og sultet seg selv iallefall ikke lengre, selv om tankene var med henne fortsatt. Venner, familie og jeg støttet henne gjennom denne tiden og det siste året har hun begynt å bli normalvektig igjen. Jeg er kjempestolt av henne og jeg merker hun er stolt selv også. Dessverre var det en jentegjeng med noen motbydelige jenter hvor kjæresten min studerer som fikk tak i dette. Hun går på et relativt lite studium, så "alle kjenner alle". I forrige uke kom jeg hjem til at kjæresten min satt og gråt, hun fortalte at den jentegjengen hadde sagt at de skjønte hvorfor hun hadde sultet seg sånn som hun så ut nå. Og at hun kunne trengt å gå ned i vekt. Det er snakk om en jente som er 164 høy og veier 50 kg. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, jeg prøvde å trøste henne, men jeg følte at jeg ikke nådde helt fram. Jeg er litt bekymret for henne, siden dette skjedde har hun ikke vært like munter som i det siste og jeg tror kanskje hun har spist mindre også. Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: 875030f168ccfadddc4468ba62c611f9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 Ta henne med til lege! Det er viktig. Du kan også ta en skikkelig alvorsprat med denne jentegjengen. Det hadde jeg gjort om jeg var deg. Anonym poster: 1bf7bc77d4e47e1a6612f00aa5ec82e8 1
Adhara Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Fy faen, for noen bedritne jenter! Still opp for kjæresten din så godt du kan, oppmuntre henne til å snakke om ting hvis hun vil det. Vis henne at du er der for henne. Utover det så må hun nesten ta steget selv og åpne seg. Nytter ikke å tvinge henne til lege heller, om hun ikke vil det. 2
HHH Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 skjønner ikke hvordan de kan få seg til å si sånt! Helt ufattelig... Du når nok ikke helt gjennom til henne heller.. Om hun har hatt anoreksi er dette noe som vil følge henne hele livet på en eller annen måte. Det vil ikke si at det trenger å være et stort problem, eller at hun alltid vil være syk, men hver dag går ut på en rekke valg. Hun er nok veldig overfølsom mot slike kommentarer (som de aller fleste er i utgangspunktet) om hun har slitt mye med akkurat disse tankene. En liten trøst kan være at anoreksi ofte ikke KUN handler om dårlig selvtillit på vekt og utseende, men i stor grad behov for kontroll og annet psykisk besvær. Derfor kan det hende at din kjæreste klarer å la denne kommentaren prelle litt av. Jeg får nesten lyst til å råde deg til å kontakte en av disse jentene og si hva du synes om slike kommentarer, hvor mye dette påvirker din kjæreste, velge deg ut en av jentene og gi henne litt ansvar for å få slikt prat til å stoppe. Men dette er kanskje ikke noen vei å gå.. Du må bare støtte din kjære, du elsker henne for den hun er, det er jeg sikker på at hun innerst inne vet, og det hjelper nok garantert! Synes du skal være flink til å gi henne komplimenter, pek gjerne ut ting som ikke er "vanlige" så det ikke blir for tydelig at du prøver å muntre henne opp. Det trenger ikke være kropp og det trenger ikke være de tingene hun er minst fornøyd med (ofte pleier dette være mage, lår etc.) det kan godt være noe spesifikt og litt detaljert. eksempel er: "du har myk hud, hår, lukter godt etc" eller "du har sexy blikk", eller "du tenner meg veldig", eller "du har de søteste hendene i verden", skjønner du poenget? her kan du kanskje flytte fokuset fra alt dette kroppslige, og heller vise at du som hennes kjæreste setter pris på ting hun kanskje ikke tenker over. Et av de komplimentene jeg har blitt gladest for er da min eks sa til meg at han synes jeg hadde så fin sving i korsryggen, det viste at han la merke og så en sånn liten detalj som jeg ikke var klar over selv, og jeg skjønte at han mente dette. Men det viktigste er at du viser du elsker henne, og ikke forventer at hun skal endre seg på noen måte. Hun er heldig som har deg, når hun hr sånne dårlige venninner. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Sitter her og måper! At det er mulig å si noe slikt! Dette er noe som selv en selvsikker, sunn, vakker jente kan bli påvirket av å høre. Ta det opp med jentene. 1
Zim0na Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Be hun kontakte rådgiver på skolen. Noen som jobber på skolen må snakke med denne jentegjengen. Det er vel ikke vits for kjæresten din å konfrontere de selv, tror ikke de har evne til en konstruktiv diskusjon når de sier sånt, virker som de bare vil ødelegge for kjæresten din. Kanskje de er sjalu for at kjæresten din er slank? Er de kraftigere? Du kan jo evt. være med til rådgiver.
Zim0na Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Sitter her og måper! At det er mulig å si noe slikt! Dette er noe som selv en selvsikker, sunn, vakker jente kan bli påvirket av å høre. Ta det opp med jentene. Ja ikkesant det er gangske sykt å si noe sånt. Siden kjæresten til TS har hatt anoreksia så er hun nok ekstra sårbar på dette området, noe "jentegjengen" vet å bruke mot henne. Pga. at hun er ekstra sårbar for dette, blir det bare enda mer alvorlig. Konsekrvensene kan bli større av å si noe sånt. Jeg har hatt anoreksia selv så kan forstå hvordan det kan føles for kjæresten. Men TS bare så du vet det så er det fint mulig å bli frisk. Hvis noen hadde sagt noe sånt til meg i dag så hadde jeg ikke brydd meg så mye som for noen år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå