Gå til innhold

*Klikk* - så går vannet! Noen som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk gravid kom jeg såvidt borti snakk om et "klikk" som mange hører når vannet går. Finner ingen klar informasjon om hva dette er. Har noen opplevd det? Noen som vet hva det er? Jeg opplevde det selv, lå i sengen tidlig en morgen og hørte et klart klikk i magen. Så begynte vannet å renne. Hva i alle dager er det for noe?

Anonym poster: 6792d62bfcb16891de16a80361f32349

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fosterhinnen som sprekker?

Anonym poster: f597a0f626720237e473294f8a229230

Skrevet

Jeg hadde det som deg idet jeg stod opp fra senga. Opplevde det kanskje mer som "knepp" enn "klikk", men det er vel samme sak.

Det er vel ikke så rart at man merker det når det går hull på en diger ballong med vann... (selv om det også er helt normalt å ikke merke det)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo logisk og tenke at det da er fosterhinna som sprekker ja...

Du vet...hvor kommer vannet fra? Åja....

Anonym poster: ab43797db8b3168d6035c19755d1c391

• Liker 1
Skrevet

Hmmm, jeg tror jeg følte et "knepp", men kan ikke si jeg hørte noe.

Ikke at det hadde vært nødvendig heller, da, det var ganske så tydelig hva som hadde skjedd :ler:

Skrevet

Jeg syns det kjentes ut som en vannballong sprakk inni meg, men tror ikke jeg hørte noe ''knepp'', men jeg kjente det veldig godt!

Skrevet

Første fødsel startet med vannavgang da hørte/følte jeg aldri noe knepp. Tredje fødsel derimot kjente jeg et klart knepp, gikk to sekunder hvor jeg rakk å tenke "hva var det?" og så gikk vannet.

Skrevet

Jeg hørte også ett knepp, lurte på hva i alle dager det var fornoe! Reiste meg, så kom vannet. :)

Skrevet (endret)

Her gikk også vannet med et "knepp". Jeg lurte lenge på om jeg innbilte meg lyden, men hørte etterpå at andre også har opplevd en sånn lyd. Lyden kom også sammen med en følelse av et "knepp" i magen. Og så kjente jeg jo at vannet gikk, samtidig som første rie kom. Det var mao. ingen tvil om at fødselen startet her. Jeg husker jeg lå i senga og at klokka var akkurat 6.57, etter at jeg hadde ligget våken siden kl tre og kjent små tak av ubehag i magen. Det var nok ikke rier, men noe som bygde opp mot det. Jeg var ikke i tvil om at første rie var en skikkelig rie. Jeg husker også at baderomsgulvet ikke så ut. Jeg måtte bare reise med for å virkelig sjekke at vannet hadde gått, og gikk ut på badet, og da fosset det. Mye mer enn jeg hadde trodd det skulle gjøre. Fordi det var tvil om at babyen hadde festet seg og han i tillegg lå i seteleie, måtte jeg bare legge meg ned igjen og ligge i bilen på vei til sykehuset, fordi jeg hadde fått beskjed om å gjøre dette for å hindre at navlestrengen kom i klem dersom dete hele startet med vannavgang.

Endret av Vera Vinge
Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

Føltes/hørtes ut som man har vann i øret og det endelig løsner og renner ut.

Endret av Keikolina
Skrevet

Her føltes det ut som et "knepp" noe som brast. Og så kom det fostervann.

Skrevet

Her kom kneppet etter vannet gikk. Sansynligvis så sprak den første hinnen først. 5 timer etterpå kom dette såkalte kneppet og innen noen få minutter kom riene. Jeg ble kjempe redd av dette kneppet, for jeg hadde allerede fått konstantert vannavgang. I tillegg begynte jeg å blø. Trodde morkaken haddd løsnet i det kneppet eller noe :P Ble sendt på sykehuset i full fart og kom inn med så og si full åpning.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Vil bare påpeke at det er langt vanligere at fødsel starter med rier enn med vannavgang.

Skrevet

Vil bare påpeke at det er langt vanligere at fødsel starter med rier enn med vannavgang.

Hva i aaalle dager har det med tråden å gjøre?

• Liker 3
Skrevet

Hva i aaalle dager har det med tråden å gjøre?

Jeg syns det er relevant å nevne det, fordi mange tror de fleste fødsler starter med vannavgang, som på film. Men faktisk er det mindretallet av fødsler som starter sånn. Kan være greit å vite, når man i en tråd som denne fort kan få inntrykk av at dette er den forventede måten å starte en fødsel på.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg syns det er relevant å nevne det, fordi mange tror de fleste fødsler starter med vannavgang, som på film. Men faktisk er det mindretallet av fødsler som starter sånn. Kan være greit å vite, når man i en tråd som denne fort kan få inntrykk av at dette er den forventede måten å starte en fødsel på.

Nettopp det jeg tenkte :)

For de fleste går vannet et godt stykke ut i fødselen, før pressriene (eller må tas før pressriene).

Gjest Elyssa
Skrevet

Jeg kjente et slags knepp/klikk. Jeg tror det var vannet som gikk, men hadde så lite fostervann på slutten at det kom ikke noe ut. Men etter dette bli riene sykt mye sterkere!

Gjest LilleLovely
Skrevet

Jeg lå og halvsov, hørte et høyt (for meg) klikk og tenkte "der er den lyden KG har snakket om! Nå gikk vannet!" Knep igjen, og løp på do. Null søl. Takk KG;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg våknet av ett eller annet, og så begynte vannet å piple (ikke noe splæsj her i gården heldigvis). Det "ett eller annet" var mer en følelse enn en lyd ihvertfall, men jeg vet ikke helt hva det var. Mer som en minirie kanskje? Det var ihvertfall sterkt nok til å dra meg ut av drømmeland.

Skrevet

Nettopp det jeg tenkte :)

For de fleste går vannet et godt stykke ut i fødselen, før pressriene (eller må tas før pressriene).

Men det er INGEN her som diskuterer hvordan en fødsel starter.. Det er snakk om et knepp man hører når vannet går..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...