AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Jeg jobber, og har en utdannelse innen et yrke hvor en har stor kompetanse innen barneoppdragelse og utviklingspsykologi. Satt å snakket med svigermor for en stund tilbake da hun kom med en kommentar jeg ikke helt klarer å riste av meg. Jeg sa at det "negative" med å kunne så mye om utvikling og slike ting var at man ble så obs på alt som kunne gå galt, samt hvor viktig det faktisk er med god stimulering både hjemme og i barnehagen. Da sa hun til meg at det er ofte de som tenker de skal gjøre alt riktig, og med yrker som mitt som ofte får de mest ufordragelige barna. Jeg ble litt satt ut av det, så jeg svarte ikke noe spesielt. Jeg er ikke gravid eller noe enda, har ikke barn, så kommentaren var heldigvis ikke rettet til barna mine. Men allikavel merker jeg at jeg fortsatt er litt lei meg over kommentaren. Tenker dere jeg overreagerer? Mente hun virkelig at hun tror jeg kommer til å få ufordragelige barn? Er da litt spesielt å tenkte det om sine fremtidige barnebarn? Anonym poster: 6b17fd32460b37dd473c89a5715f3072
yxnyx Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 Jeg tolket det heller som en advarsel mot å bli helt fagidiot i oppdragelsen av eventuelle egne barn. 28
edderkoppdame Skrevet 14. mai 2013 #3 Skrevet 14. mai 2013 Enig med yxnyx. Skjønner hva svigermor mener. Kjenner til noen sånne tilfeller med bl.a pedagoger og barnepsykologer. Barn av barnepsykologer er gjerne de verste, og pedagogene er så opptatt av at barna skal få den "rette" stimulansen at barna virker mer som resultat prosjekt enn som unger. Pedagogene har tenkt ut alt til siste detalj og barna virker ofte overstimulerte i tillegg til at de aldri får fred fra foreldrene. Det som også er irriterende med pedagoger er at de er så forbasket belærende og er glad i å påpeke enhver ukorrekt tiltale eller omgang du har med egne eller andres barn, og enten du vil eller ikke blir man studert og vurdert. Typisk setning: "åja, du gjør det sånn ja, jeg tenker mer pedagogisk at barn blablabla .... stimulans.. blablabla .....når de vokser opp....... blablabla . ....... relasjoner...blabla osv." Æsj, ja jeg vet jeg er generaliserende og dette selvsagt ikke gjelder alle, men har litt dårlige erfaringer der ja, men de er snille og greie ellers altså, og det er sikkert mange der ute som ikke er sånn men altså...blabla. Litt som å date en psykolog, går jo for faen ikke an å ha en skikkelig krangel med dem: "nå føler jeg at du er litt ( fyll in fagterminologi)" Argh, aldri igjen! 15
Frøken Smilla Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 Enig med yxnyx. Skjønner hva svigermor mener. Kjenner til noen sånne tilfeller med bl.a pedagoger og barnepsykologer. Barn av barnepsykologer er gjerne de verste, og pedagogene er så opptatt av at barna skal få den "rette" stimulansen at barna virker mer som resultat prosjekt enn som unger. Pedagogene har tenkt ut alt til siste detalj og barna virker ofte overstimulerte i tillegg til at de aldri får fred fra foreldrene. Det som også er irriterende med pedagoger er at de er så forbasket belærende og er glad i å påpeke enhver ukorrekt tiltale eller omgang du har med egne eller andres barn, og enten du vil eller ikke blir man studert og vurdert. Typisk setning: "åja, du gjør det sånn ja, jeg tenker mer pedagogisk at barn blablabla .... stimulans.. blablabla .....når de vokser opp....... blablabla . ....... relasjoner...blabla osv." Æsj, ja jeg vet jeg er generaliserende og dette selvsagt ikke gjelder alle, men har litt dårlige erfaringer der ja, men de er snille og greie ellers altså, og det er sikkert mange der ute som ikke er sånn men altså...blabla. Litt som å date en psykolog, går jo for faen ikke an å ha en skikkelig krangel med dem: "nå føler jeg at du er litt ( fyll in fagterminologi)" Argh, aldri igjen! Jøss, dette kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt! Og jeg har mange pedagoger i både omgangskrets og slekt. Derimot er min erfaring at det er en del med "selvlært pedagogikk" som er i overkant ivrige på det området i sin oppdragelse av egne (og andres ...) barn. Men det beviser jo kanskje bare at det er ulikheter i alle yrkesgrupper. Uttrykket "skomakerens barn har ikke sko" er derimot et uttrykk som dessverre stemmer ofte, etter min erfaring. Når noen blir ekstremt fagfikserte, så glemmer de kanskje å overføre det til barna, eller man ser seg litt blind på egne barn. Spesialpedagogens barn utredes ikke for ADHD fordi "hun er jo bare litt vilter", tannlegens barn pusser ikke tennene "for han vet jo at hvis ikke blir det hull" osv. 6
sebastianen Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Jeg jobber, og har en utdannelse innen et yrke hvor en har stor kompetanse innen barneoppdragelse og utviklingspsykologi. Satt å snakket med svigermor for en stund tilbake da hun kom med en kommentar jeg ikke helt klarer å riste av meg. Jeg sa at det "negative" med å kunne så mye om utvikling og slike ting var at man ble så obs på alt som kunne gå galt, samt hvor viktig det faktisk er med god stimulering både hjemme og i barnehagen. Da sa hun til meg at det er ofte de som tenker de skal gjøre alt riktig, og med yrker som mitt som ofte får de mest ufordragelige barna. Jeg ble litt satt ut av det, så jeg svarte ikke noe spesielt. Jeg er ikke gravid eller noe enda, har ikke barn, så kommentaren var heldigvis ikke rettet til barna mine. Men allikavel merker jeg at jeg fortsatt er litt lei meg over kommentaren. Tenker dere jeg overreagerer? Mente hun virkelig at hun tror jeg kommer til å få ufordragelige barn? Er da litt spesielt å tenkte det om sine fremtidige barnebarn? Anonym poster: 6b17fd32460b37dd473c89a5715f3072 Det du sa tydet jo på selvinnsikt, så kanskje svigermor slett ikke tenkte på deg men andre som ikke hadde selvinnsikt ? 1
edderkoppdame Skrevet 14. mai 2013 #6 Skrevet 14. mai 2013 Jøss, dette kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt! Og jeg har mange pedagoger i både omgangskrets og slekt. Derimot er min erfaring at det er en del med "selvlært pedagogikk" som er i overkant ivrige på det området i sin oppdragelse av egne (og andres ...) barn. Men det beviser jo kanskje bare at det er ulikheter i alle yrkesgrupper. Uttrykket "skomakerens barn har ikke sko" er derimot et uttrykk som dessverre stemmer ofte, etter min erfaring. Når noen blir ekstremt fagfikserte, så glemmer de kanskje å overføre det til barna, eller man ser seg litt blind på egne barn. Spesialpedagogens barn utredes ikke for ADHD fordi "hun er jo bare litt vilter", tannlegens barn pusser ikke tennene "for han vet jo at hvis ikke blir det hull" osv. Tror egentlig ikke det er så vanlig heller, men kjenner noen sære eksemplarer av arten som er sånn og er som parodier på eget yrke, og det kan være det er det svigermoren til TS tenker på. Det siste du skriver tror jeg absolutt har noe sannhet i seg. En av mine nevnte pedagogvenner er så opptatt av at alt skal være korrekt, men evner ikke å legge merke til områder der gullungen åpenbart kommer til kort og sliter.
Wildy Skrevet 14. mai 2013 #7 Skrevet 14. mai 2013 Helt greit å ha fag i ryggen; men ja, det kan bli for mye av det gode. Vet du hva man sier om sykepleiere? Man vet man er sykepleier når nære familiemedlemmer må ha kroppstemperatur på 45 grader eller mangle en legemsdel før de får legetilsyn......;-) Relasjonen forelder\barn er noe helt annet enn fagperson\bruker. Jeg tror det er vanskelig å ha faglige øyner på eget barn, den nære relasjonen "blokker" litt for utsikten. På samme måte som det er vanskelig å være sykepleiere til nære familiemedlemmer; den har jeg kjent mye på, og får det aldri helt til. De faglige vurderingene man gjør blir ikke nødvendigvis så faglige allikevel; men blandes med følelser og vanlig hverdag. Og jeg tror det er viktig å ha i bakhodet at man er først og fremst foreldre; ikke fagperson. 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #8 Skrevet 14. mai 2013 Det var ufint sagt. Anonym poster: 023e980e8d6136de25550335f427bca5 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #9 Skrevet 14. mai 2013 Hun danske damen i den fæle adopsjonssaken, var ikke hun psykolog? Anonym poster: ea54fe3b019c1ffa8025585643f7451b 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #10 Skrevet 14. mai 2013 Svigermoren din har rett, skjønner den er vanskelig å svelge Anonym poster: cf3110b154120a75328a7137cf2fb354 7
Trapp Skrevet 14. mai 2013 #11 Skrevet 14. mai 2013 Enig i poenget til svigermora di. Hilsen pedagog :-) 3
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Kanskje svigermor også tolket det som indirekte kritikk; at hun ikke har stimulert sine barn nok etc pga manglende pedagogisk utdannelse. Svigermor snakket sikkert generelt og ikke om deg spesifikt :-)
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #13 Skrevet 15. mai 2013 Uff, nå må ikke du bli en sånn svigerdatter som tar alt i verste mening. Mamma syntes hun nyhetsoppleseren på tv burde klippe seg, var det et hint til at jeg burde komme meg til frisøren med hår-tjafset mitt? Muligens, men sånt bryr man seg ikke om. Du er ikke gravid en gang! Må da være grenser for hvor varsomt man skal trå rundt et menneske.. Anonym poster: f3e2057972e6ce53f33745bc80666e49 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Det var ufint sagt. Anonym poster: 023e980e8d6136de25550335f427bca5 Enig. Det var høyst uforsiktig sagt etter min smak. Hun driter vel i det faktum at ts som er i d yrket skal bli støtt. Jeg kaller det for manglende sosiale antenner. Anonym poster: 9721256daf4815481249ecb6b26f1898 3
Pria Skrevet 15. mai 2013 #15 Skrevet 15. mai 2013 Støtter svigermoren din. Har noen slike pedagog-bekjente som virkelig har oppdratt noen drittunger (som de selvsagt ikke innser selv). Tror ikke det var ment til deg personlig men jeg ville tatt det som et godt råd. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #16 Skrevet 15. mai 2013 Huff, nå får du vel snart beskyldninger for å være en bruker ved navn Starlit, så snart svigerforeldrene får litt kritikk.. Hvorfor i all verden skal en bli tvunget til taushet vedrørende denne gruppen av familiemedlemmer ?? Skal ingen på nett få uttale seg om svigers pr.dags dato..? En kan jo ikke bare gå rundt å svelge kameler til en blir riv ruskende gal. Anonym poster: 9721256daf4815481249ecb6b26f1898 1
Snakkis Skrevet 15. mai 2013 #17 Skrevet 15. mai 2013 Jeg tolket det heller som en advarsel mot å bli helt fagidiot i oppdragelsen av eventuelle egne barn. Så enig!! 1
Ulrikke Skrevet 15. mai 2013 #18 Skrevet 15. mai 2013 Jeg jobber som pedagogisk leder, og jeg er enig med svigermor Jeg har voktet meg vel for å være pedagog mot min datter, og hun får heldigvis de beste skussmål fra overalt.... De "verste" barna jeg har vært borti etter nesten 15 år i arbeid med barn, er barn av pedagoger eller psykologer.... Og det sier jeg selvom jeg er pedagog selv! Ikke ta det svigermor sier i verste mening - jeg er pedagog, har barn og stebarn, og jeg er enig med henne 1
absinthia Skrevet 15. mai 2013 #19 Skrevet 15. mai 2013 Da jeg vokste opp het det at " det er lærerbarna som er de verste barna" ...det verste var at det var et fnugg av sannhet i det, men så var det også de barna som ble bra folk av når de bare kom seg opp i ungdomsskolealder og senere. Tror det har noe med at disse barna ofte er oppdratt til å bli hørt og kan virke litt frekke for en del voksne - kan jo være ganske irriterende med barn som høres like godt som de synes og gir uttrykk for egne meninger, dersom man har en formening om at " barn skal synes men ikke høres" . Utrolig mange voksne har innerst inne denne holdningen, jeg ser den nesten daglig i min jobb. Heldigvis er det sluttresultatet som teller! 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #20 Skrevet 15. mai 2013 Jeg jobber, og har en utdannelse innen et yrke hvor en har stor kompetanse innen barneoppdragelse og utviklingspsykologi. Satt å snakket med svigermor for en stund tilbake da hun kom med en kommentar jeg ikke helt klarer å riste av meg. Jeg sa at det "negative" med å kunne så mye om utvikling og slike ting var at man ble så obs på alt som kunne gå galt, samt hvor viktig det faktisk er med god stimulering både hjemme og i barnehagen. Da sa hun til meg at det er ofte de som tenker de skal gjøre alt riktig, og med yrker som mitt som ofte får de mest ufordragelige barna. Jeg ble litt satt ut av det, så jeg svarte ikke noe spesielt. Jeg er ikke gravid eller noe enda, har ikke barn, så kommentaren var heldigvis ikke rettet til barna mine. Men allikavel merker jeg at jeg fortsatt er litt lei meg over kommentaren. Tenker dere jeg overreagerer? Mente hun virkelig at hun tror jeg kommer til å få ufordragelige barn? Er da litt spesielt å tenkte det om sine fremtidige barnebarn? Anonym poster: 6b17fd32460b37dd473c89a5715f3072 Oppdragelse av barn er alltid en slags kamp mellom hvor mye barnet skal tilrettelegge seg omgivelsen, og omvendt. Folk som har mye kunnskap om pedagogikk, har ofte en tendens til å tenke at samfunnet skal tilrettelegge for barnet, mer enn omvendt. Derfor synes ofte samfunnet at pedagogbarn er slitsomme. Enklere - og satt på spissen: Ungen din skriker offentlig på bussen, og plager alle rundt. Ubehagelig situasjon for de fleste foreldre. Pedagogikkforeldre: Hva kan jeg gjøre for å få barnet til å føle seg bedre? Ikke-pedagogikkforeldre: Hva kan jeg gjøre for å få barnet til å være stille? Så jeg skjønner på en måte hva svigermoren din mener. Med mindre du tror hun mente det vondt, ville jeg ikke tatt det ille opp. Anonym poster: dca3825a0ca5db21ddd794d08b341e11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå