Gjest King James IV Skrevet 5. april 2004 #1 Skrevet 5. april 2004 Hva er best Les Miserabel Boken av Victor Hugo Les Miserabel Musikalen Les Miserabel Filmen ( Mini-Serien ) jeg sier uten tvil Boken
Catzy Skrevet 5. april 2004 #2 Skrevet 5. april 2004 De kan ikke sammenliknes, synes jeg. Har sett musikalen flere ganger, og hører ofte på musikken. Men det er ikke så lett å få tak i handlingen gjennom disse, spesielt ikke i konsert-versjonen. Men sangene er utrolig fine! Så musikal-versjonen har sin verdi. Boka gir jo hele historien, men Victor Hugo er definitivt ingen mann av få ord... Han beskriver alt mulig i nitidig detalj. Har begynt på boka et par ganger, men gir opp etter ca 50 sider hver gang (beveger meg framover), fordi historien ikke kommer noen vei. Så boka er detaljert, men blir dermed litt vanskelig å lese. Filmen har jeg ikke sett, men regner med at denne er en mellomting. Mer detaljert og forklarende enn musikalen, litt mindre omstendelig enn boka. Du går glipp av en del av historiene rundt, men på den annen side så kommer historien noe sted. Så jeg mener at musikalen er en av verdens beste musikaler, og at boka kanskje ikke er verdens mest actionfylte, men definitivt lesverdig. Men jeg vil ikke sammenlikne dem. Det blir feil å sammenlikne så ulike medier. Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå