Gå til innhold

Vi vurderer å bli katteeiere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familie på 3, oss to voksene og en gutt på 2 år.

Jeg hadde katt i veldig mange år når jeg var liten, men hun ble desverre påkjørt og det begynner å bli en god stund siden nå. Men jeg husker enda hvor stor glede og trøst den snille pusen min gav meg, og jeg savner det så mye! Savner henne utrolig mye..

Vi har ønsket oss en katt i mange år, men har ikke skaffet oss det pga vi har vært mye på flyttefot. Når har vi slått oss til ro, og kommer til å bo her i veldig mange år.

Vi kommer til å tenke veldig godt over dette, blir til å vente hvertfall 6mnd før det skjer.

Derfor håper jeg noen av dere kanskje kan komme med tips, råd og svar på mine spørsmål.

- Hva er best av å adoptere en voksen katt eller få en liten kattunge? Spesielt mtp på at vi har barn?

- Vi tenker på å få et barn til etter hvert. Hvordan er det med babyer og katt? Noe spesielt å tenke på?

- Er det lurt å ha forsikring? Vi skal ha id-chip(?) og h*n skal være/bli sterilisert. Regner med dette koster en del? Noe mer utgifter vi må regne med? Vaksiner og kurer?

- Hva bør vi forvente av slitasje på møblene?

- Hvilken møbler burde vi kjøpe til h*n? Må jo ha matskåler, sted å ha og noe å ha kattedo i, kattesand, kattemat, klorestativ, en plass h*n kan sove.. Hva mer?

- Om sommeren når vi reiser på feire, er det mulig å plassere katten f.eks hos en vennefamilie? Vil det gå? Eller finnes det noe "kattehotell" som den kan bo på? Vi er veldig glad i å reise, men er forberedet på å være mye mer hjemme om vi får en pus å passe på, og f.eks bare reise på ferie om sommeren. Men jeg vil gjerne ha en pus som er del del inne, altså ikke en ren utekatt, dermed vil det jo absolutt ikke være nok om vi får noen til å stikke innom for gi den mat og vann når vi er bortreist. Det vil jo ikke være nok, den trenger jo kos og omsorg.. Jeg vil behandle katten som mitt andre barn, så jeg kan egentlig ikke se for meg å reise fra h*n egentlig. Er veldig viktig for meg å ha en løsning på dette FØR vi får oss katt, hvis ikke er det ikke aktuelt. Kan h*n klare seg alene om vi f.eks reiser bort en heg? så lenge noen gir den mat og vann?

Vil tenke igjennom ALT før vi evt. gjennomfører dette. Jeg vet hvor mye glede h*n vil gi oss, men jeg vil at vi skal være godt forberedt.

Gutten vår elsker dyr, og spesielt katter. Han blir så bedåret av dem, og er skikkelig forsiktig og snill med de han har møtt. Men jeg er litt spent på hvordan det blir når vi får en egen i hus. Han blir 3 år i år, er det noe vi må være forberedt på i forhold til barn og katt?

Dette ble veldig langt ser jeg, men jeg vil gå nøye igjennom dette før vi får en katt å passe på. Jeg vil jo at h*n skal ha et best mulig hjem. Tusen takk om noen ønsker å svare meg og gjerne føy til noe om det er noe vi ikke har tenkt på.

Anonym poster: e5504531c9fdc4c76633b117cefee93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Hva er best av å adoptere en voksen katt eller få en liten kattunge? Spesielt mtp på at vi har barn?

Med tanke på at dere har smårollinger, vil jeg anbefale dere å adoptere en voksen katt. De er flinkere til å si ifra om ungene gjør noe de ikke liker, og tåler litt røffere behandling enn kattunger. De fleste omplasseringsorganisasjoner omplasserer ikke kattunger til familier med barn yngre enn seks år.

- Vi tenker på å få et barn til etter hvert. Hvordan er det med babyer og katt? Noe spesielt å tenke på?

Siden dere har barn fra før av, ville jeg tro det skulle gå greit. Så lenge katten læres opp til at den ikke skal gå oppi barnesengen feks.

- Er det lurt å ha forsikring? Vi skal ha id-chip(?) og h*n skal være/bli sterilisert. Regner med dette koster en del?

Forsikring er et must om dere vil unngå voldsomme vetreinærutgifter i tilfelle rottefelle. Det er ikke spesielt dyrt, årlig utgift baseres på hvor gammel katten er, hvor mye du vil forsikre den for i tilfelle død og hvor mye katten kostet å anskaffe.

ID-chip og kastraksjon koster heller ikke skjorta. Regn med et par-tre tusen for en engangsutgift.

Noe mer utgifter vi må regne med? Vaksiner og kurer?

Vaksine hvert år om katten er mye ute, ormekur minst to ganger årlig i samme tilfelle.

Vår gamlepus får vaksine annenhvert år og ormekur etter behov da hun helst ikke er ute.

- Hva bør vi forvente av slitasje på møblene?

Det varierer veldig, noen katter klorer på alt, andre klorer kun der det skal klores. Det kommer også an på møblene, hvor mye de tåler, men noe slitasje må påregnes uansett.

- Hvilken møbler burde vi kjøpe til h*n? Må jo ha matskåler, sted å ha og noe å ha kattedo i, kattesand, kattemat, klorestativ, en plass h*n kan sove.. Hva mer?

Du har igrunnen ramset opp det som trenges. Matskåler, helst to; en til tørrfor og en til våtfor. OBS; Kjøp Royal Canin, Iams, Eukanuba eller lignende tørrfór for at katten skal få et næringsrikt kosthold. Det er mye drøyere enn butikkfór som kan sammenlignes med loff og sirup.Våtfór er kosemat. Ikke hverdagsmat.

Gjerne en vannfontene som gjør at katten har tilgang på rennende vann. De finnes i prisklasser fra et par hundre til 5-600.

Kattedo, gjerne med tak for å unngå sand over alt, koster ca 400. Plasser den et sted katten får være i fred, gjerne i en lite brukt gang eller på vaskerommet.

Klorestativ og klatrestativ finnes i mange slags typer. Google Trixie, så får du opp et drittlass med kattemøbler. Alt fra 60cm høyt med liggeplass til tre meters takhøyde-stativ.

Katten finner seg gjerne en plass å sove selv. Alt kan soves på. Særlig klær som ligger pent brettet sammen. :fnise:

Leker, baller, lekemus, catnip, går du på en dyrebutikk finner du alt mellom himmel og jord.

- Om sommeren når vi reiser på feire, er det mulig å plassere katten f.eks hos en vennefamilie? Vil det gå? Eller finnes det noe "kattehotell" som den kan bo på?

Det beste er om katten kan være hjemme og ha noen som kommer innom minst en gang daglig, evt låner huset den tiden dere er borte. Det går helt fint å plassere katten hos en venn også, men da må ikke katten gå ut.

Kattehotell finnes også, jeg har personlig ikke erfaring med dem, så det får noen andre svare på.

Det finnes også kattepassere som låner nøkkel til huset for å komme innom og mate og kose med katten daglig mens dere er borte. Det kommer litt an på hvor i landet dere bor.

Å skaffe seg katt er på mange måter et enda større ansvar enn å få barn, da man ikke nødvendigvis tar med seg katten på ferie. Det er da en selvfølge at dere skaffer kattepass som også er bra nok.

er det noe vi må være forberedt på i forhold til barn og katt?

Barn ser ikke alltid de subtile advarslene katter kommer med når de synes det er nok. Skulle katten bli irritert og slå ut med poten eller klore, så har sannsynligvis barnet ikke vært oppmerksom nok.

Det er også viktig å fortelle barnet at katten også trenger ro til å slappe av og sove, og ikke minst; få spise i fred.

Noen katter synes barn kan være slitsomme å forholde seg til da de ofte er litt voldsomme i bevegelsene, det er viktig å se etter når katten kommer i hus, slik at eventuelle episoder kan forebygges.

Endret av Minya
Skrevet

Du stiller mange gode spørsmål og ser her at du har fått mange gode svar. Kjempefint at dere tenker over og undersøker så mye før dere anskaffer katt, skulle ønske alle gjorde det. :)

Det kan være både ulemper og fordeler med voksen katt og kattunge. Med en voksen katt vet man litt mer om personligheten, og man kan prøve å finne en rolig katt som er vant til barn. Fordelen med kattunge er at tilvenningen til dere og huset kanskje går litt greiere. En voksen utekatt vil nok kunne ha problemer med å bli "delvis" innekatt.

Dessuten er det overflod av voksne omplasseringskatter, mange må bøte med livet fordi folk heller ønsker seg en kattunge....

Har erfaring med flere kattehotell (var ganske så skeptisk) og har blitt positivt overasket over bra standard og godt stell. Kattene trivdes og så ut til å ha hatt det fint.

Ellers er det jo kjempefint hvis noen kan bo hos dere når dere er på ferie, evt. om noen kjente kan ha katten hos seg. Er det snakk om kortere turer holder det lenge med at noen kommer innom en til to ganger i døgnet for stell og en liten katteprat :)

Jeg og flere jeg kjenner har veldig gode erfaringer med barn og katt.

Katter er som regel veldig forsiktige og vare ovenfor babyer, og er som regel veldig glad i å ligge inntill de små. Husk bare på at en katt kan føre til at barnet blir litt varmere (som et ekstra teppe) men kan heldigvis ikke kvele et barn.

Man må alltid holde et øye med barn og katt sammen, en liten neve er sterk og kan fort ta tak i pelsen, eller stikke i et øye. Det er ekstrent sjeldent at katter biter barn, men skulle det skje kan det føre til alvorlige infeksjoner.

Når barnet blir litt større er det viktig å forklare hva man bør og ikke bør gjøre mot katten, og å lære barnet hvordan katter kommuniserer. Dette pleier å gå veldig fint.

Babyer og barn har også helsemessige fordeler med katt, det minsker sjansene for utvikling av allergi og astma.

Når du går gravid er det greit at noen andre tar seg av kattedoen, dette for å minimere risiko for smitte av toxoplamose.

Jeg er sikker på at dette "prosjektet" kommer til å gå kjempefint! Det blir nok til stor glede for både dere, barnet og den heldige katten. :catmilk:

Skrevet

Jeg blir så glad når jeg ser at folk spør om alle disse tingene i stedet for å bare skaffe seg katt og la det skure.... :) :) :) Du har fått gode svar her :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Tusen hjertelig takk for de gode svarene! Ja, jeg vil virkelig at dette skal være en godt veloverveid avgjørelse. Vi skaffer oss ikke katt for å bare ha det, den kommer til å være et kjærkomment familiemedlem. Hjertet mitt blør for alle de stakkars dyrene som må lide for at folk bare skaffer seg dyr, og "kvitter seg" med dem når de ikke vil ha de lengre. Vi tenker på å adpotere en katt fra f.ek dyrebeskyttelsen. Jeg ser mange fordeler ved en voksen katt, framfor en kattunge. Barnet vårt har også mer erfaring fra voksene katter. Jeg håper vår pus lever godt og lenge sammen med oss:)

Takk Minya, du gav mange gode tips i forhold til utstyr. Skal faktisk sette meg ned nå og lage en liste over ting jeg syns vi burde ha. Var flere ting jeg ikke har tenkt på, men skal titte litt rundt på nettet etter hva som fins. Dette med for fra butikken viste jeg faktisk ikke om før jeg leste det her inne et sted. Veldig bra å vite!

Og Trimsi, takket være deg har jeg nå løst problemet med hva vi gjør i ferier! Om pusen klarer seg alene en helg, altså med noen som stikker innom og gir mat og vann om vi f.eks er borte i to-tre dager, så er jo det helt greit å fikse. Og når vi reiser bort på lengre ferier så kan jeg jo faktisk få noen til å bo i leiligheten og passe på katten! Det har jeg ikke tenkt på før! Men der har jeg foreldre som stiller opp uten problem, så da er det problemet løst heldigvis.

Nå ble jeg veldig glad, dere er gode å ha for å få tips og råd! Klarer å se for meg litt bedre hva vi må forberede oss på, og hva vi må vite før vi endelig kan få pusen i hus. Husker jeg leste veldig mye om katter da jeg var yngre, men nå er desverre mye glemt. Må friske opp hukommelsen litt mens vi venter.

Kjenner jeg gleder meg som et lite barn allerede:)

Gjest Armule
Skrevet

Vær en dyrevenn, og finn dere en katt gjennom dyrebeskyttelsen! Ikke bare hjelper man forlatte husdyr, men disse er allerede vaksinert, kastrert/sterilisert og id-merket.

Vi fikk våre to derfra for ikke så lenge siden, og har ikke angret et sekund.

AnonymBruker
Skrevet

Du stiller mange gode spørsmål og ser her at du har fått mange gode svar. Kjempefint at dere tenker over og undersøker så mye før dere anskaffer katt, skulle ønske alle gjorde det. :)

Det kan være både ulemper og fordeler med voksen katt og kattunge. Med en voksen katt vet man litt mer om personligheten, og man kan prøve å finne en rolig katt som er vant til barn. Fordelen med kattunge er at tilvenningen til dere og huset kanskje går litt greiere. En voksen utekatt vil nok kunne ha problemer med å bli "delvis" innekatt.

Dessuten er det overflod av voksne omplasseringskatter, mange må bøte med livet fordi folk heller ønsker seg en kattunge....

Har erfaring med flere kattehotell (var ganske så skeptisk) og har blitt positivt overasket over bra standard og godt stell. Kattene trivdes og så ut til å ha hatt det fint.

Ellers er det jo kjempefint hvis noen kan bo hos dere når dere er på ferie, evt. om noen kjente kan ha katten hos seg. Er det snakk om kortere turer holder det lenge med at noen kommer innom en til to ganger i døgnet for stell og en liten katteprat :)

Jeg og flere jeg kjenner har veldig gode erfaringer med barn og katt.

Katter er som regel veldig forsiktige og vare ovenfor babyer, og er som regel veldig glad i å ligge inntill de små. Husk bare på at en katt kan føre til at barnet blir litt varmere (som et ekstra teppe) men kan heldigvis ikke kvele et barn.

Man må alltid holde et øye med barn og katt sammen, en liten neve er sterk og kan fort ta tak i pelsen, eller stikke i et øye. Det er ekstrent sjeldent at katter biter barn, men skulle det skje kan det føre til alvorlige infeksjoner.

Når barnet blir litt større er det viktig å forklare hva man bør og ikke bør gjøre mot katten, og å lære barnet hvordan katter kommuniserer. Dette pleier å gå veldig fint.

Babyer og barn har også helsemessige fordeler med katt, det minsker sjansene for utvikling av allergi og astma.

Når du går gravid er det greit at noen andre tar seg av kattedoen, dette for å minimere risiko for smitte av toxoplamose.

Jeg er sikker på at dette "prosjektet" kommer til å gå kjempefint! Det blir nok til stor glede for både dere, barnet og den heldige katten. :catmilk:

JO, det kan fort skje. Derfor må man alltid være forsiktig når små barn sover i vogn ute. Man bør også avvenne katten i fra å sove sammen med babyen i utgangspunktet. ( De har jo lyst på flere barn )

TS; Flotte spørsmål! Det varmer å se at noen faktisk setter seg inn i hvordan det er å ha katt før de anskaffer en. Lykke til :)

Anonym poster: 144c5a87e2fc61d943ec612f971b74de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så glad når jeg leser sånne innlegg som dette! Du viser at du er reflektert, gjennomtenkt og at du virkelig ønsker og er i stand til å ta vare på en pus :) Altfor mange er for spontane når det kommer til anskaffelse av dyr dessverre, mange går lei og tenker ikke over viktigheten av å sterilisere/kastrere. Det er veldig fint hvis dere velger å ta til dere en katt fra feks Dyrebeskyttelsen eller Kattens vern. Mange katter som venter på dere!

Anonym poster: f5383f0e3099f6335b66c8bb20b029a9

Skrevet

*snip*

Takk Minya, du gav mange gode tips i forhold til utstyr. Skal faktisk sette meg ned nå og lage en liste over ting jeg syns vi burde ha. Var flere ting jeg ikke har tenkt på, men skal titte litt rundt på nettet etter hva som fins. Dette med for fra butikken viste jeg faktisk ikke om før jeg leste det her inne et sted. Veldig bra å vite!

Det er lurt å lage seg en sånn handleliste før man evt adopterer en potekledt pelsball :) Plutselig sitter du med en engangsutgift på fire-fem tusen totalt, særlig hvis du bestemmer deg for et "eksklusivt" kattemøbel. :fnise:

Det er ofte mange småting man ikke tenker på at man burde hatt før man oppdager det etterpå.

Og jeg er utrolig sær på maten jeg fórer kattene med, de skal jo ikke leve på junkfood de heller ;)

Her i huset går det i Royal Canin, gamlepus får en blanding av sterilized, indoor og oral care (eller hva pokker den siste nå heter, jeg vet jeg sier feil hver gang jeg handler :murvegg: )

Nypus får RC Kitten og kommer til å få en blanding av sterilized og oral care så snart han er voksen.

Avtale om årlig innkalling til kontroll hos en veterinær er lurt å sette opp. Veterinæren vi bruker sender automatisk innkalling hvert eneste år til alle dyrepasientene sine.

Forhør deg i nærområdet om de lokale veterinærene for å finne "den beste" i området. Det er like store forskjeller på veterinærer som det er på fastleger, så hold deg til en du stoler på når du først finner en :)

Skrevet

Angående pass i ferier så tilbyr enkelte omplasseringsorganisasjoner pass i ferier hvis du adopterer katt fra dem. Jeg er fosterhjem for katter og har hatt noen katter innom en langhelg eller en uke fordi eierne er på ferie. Katten kan også bli plassert på kattegård/kattehjem.

Ellers synes jeg det er kjempefint at du ønsker å gi en voksen katt en sjanse! Ungkatter og kattunger går som varmt hvetebrød, men voksne katter går ofte tregt å få omplassert. Jeg passer en katt som er ni år nå, og er redd det kommer til å bli veldig vanskelig å finne permanent hjem til henne.

Og husk at det finnes flere organisasjoner enn Dyrebeskyttelsen ;)

Skrevet

JO, det kan fort skje. Derfor må man alltid være forsiktig når små barn sover i vogn ute. Man bør også avvenne katten i fra å sove sammen med babyen i utgangspunktet. ( De har jo lyst på flere barn )

TS; Flotte spørsmål! Det varmer å se at noen faktisk setter seg inn i hvordan det er å ha katt før de anskaffer en. Lykke til :)

Anonym poster: 144c5a87e2fc61d943ec612f971b74de

Det er gjort mange undersøkelser bl.a i USA for å finne ut om barn har blitt kvalt av katter i vogn eller seng. Obduksjoner og undersøkelser viser at man ikke kan dokumentere dette. Av alle millioner katter rundt om i verden vil det måtte skje at en baby dør av hjertefeil eller i krybbedød når en katt ligger oppå.

Det hadde nok ikke vært så mange nyfødte kattunger som hadde overlevd hvis det at kattemor ligger over dem hadde vært dødelig.

Jeg er litt opptatt av å avkrefte disse mytene siden det skaper så mye unødvendig angst hos nybakte foreldre. Det skal godt gjøres å hele tiden klare å holde katten unna rommet der babyen er. Mange katter blir kastet ut og i verste fall avlivet. Foreldre får dårlig samvittighet og barnet mister muligheten til å vokse opp med dyr. Jeg ville vært mere engstelig for at et kattenett vikler seg rundt babyens hals enn at en katt skal skade en baby. Men! det er selvfølgelig viktig å alltid holde et øye med katten og babyen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...