AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Fra noabuse.no PSYKISK VOLD. Psykisk mishandling er all bruk av ord, stemme, handling eller mangel på handling som kontrollerer, skader eller krenker dine nærmeste. Mens mange par kan si ting som de angrer defineres psykisk mishandling som repeterende krenkelser uten hensyn til den andres følelser. I noen parforhold / familieforhold forekommer kun psykisk mishandling, mens all fysisk mishandling også inneholder psykisk mishandling. Ofte utvikles mishandlingsforhold fra psykisk til fysisk mishandling. Psykisk mishandling inkluderer: Utskjelling, truing, gjentatt sårende kritikk, ignorere, ydmyke, framsette uriktige anklager, forhør: SEKSUELL VOLD. Denne type adferd utføres for å kontrollere og ydmyke den andre. Seksuell mishandling inkluderer: Uønsket berøring, påtvunget seksuell aktivitet, smertefull seksuell aktivitet, voldtekt, sadistiske seksuelle handlinger, påtvunget seksuell aktivitet med andre, påtvunget seksuell aktivitet mens andre ser på. KONTROLLERENDE ADFERD. Den viktigste drivkraften for den som utøver vold er å opprettholde makt og kontroll over sin partner/familie. Utover de handlingene som til nå er beskrevet benyttes også andre maktmidler som krenker og skaper frykt hos partneren. Dette gjør det enda vanskeligere for partneren og handle slik at de selv og evt. barn i familien sikres verdige livsforhold. Eksempler på dette kan være: ØKONOMISK KONTROLL: Nekte partneren å arbeide, prøve å få partneren oppsagt, ta kontroll over pengene. SETTE BARNA OPP MOT PARTNEREN: True med å kontakte barnevernet dersom partneren vil reise, beskrive partneren overfor barna på en krenkende måte. TRUSLER: Utsette partneren for trusler om å skade slektninger, venner eller dem partneren jobber sammen med. True med å sette ut rykter om partneren til de samme. DOMINERENDE ADFERD: Konstant kritikk, ta alle avgjørelser i familien, krenke partneren i påsyn av andre. SETTE PARTNEREN I FORLEGENHET: Foreta handlinger i det offentlige rom som ydmyker partneren. ISOLASJON: Kontrollere hva partneren gjør, hvor partneren går, hvem partneren er sammen med og hva partneren snakker med andre om. ----- Jeg kom over ordtaket psykisk vold. Jeg er for tiden hjemme på ferie, og legger merke til at min mor repetetivt prøver å gi meg dårlig samvittighet, ruller med øynene mot meg om jeg gjør eller sier noe, og blir agressiv bare jeg minner henne på at barnet mitt sover nå (vær så snill å ikke lage bråk) Nå er hun kjempesur og vasker på badet etter at jeg kom med en kommetar om at det var ganske skittent der. Ufint av meg men sønnen min kryper rundt på golvet og jeg har han alene her og må ha han med meg om jeg skal på badet da de helst ikke orker å passe han. (om jeg lar de passe han så slår han seg og hyler) Jeg merker jo at jeg kopierer hennes oppførsel og begynner mer trusler: Vi drar i morgen om dere ikke slutter å kritisere meg! Og så leser jeg om psykisk vold da..og innser med skrekk at moren min driver med emosjonell vold, og at hun alltid egentlig har krenket meg for å kontrollere meg.. (jagd meg med kniv mellomannet, noe hun nekter for) OG så innser jeg at svigermoren min driver med psykisk vold også!! Hun baksnakker og kritiserer oss svigerdøtrene, hun skjeller folk ut, spør meg ut om ALT jeg gjør,hvor vi er, når vi dro osv.. Vet ikke hva jeg vil med inlegget, men å dele tanker med andre som kan dele sin erfaring er gull verdt. Anonym poster: 391c8b3a894987e3491df786a5016617
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 La være å reise hjem til de da. Anonym poster: 6b600d30058f01e65e7c9d4b98120889 1
Meridian Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Noen mennesker blir slemme om man er snille med de. Gir du de lillefingeren tar de hele hånden og triller deg rundt. Ikke slipp de innpå deg og gjør det klinkende klart at om de oppfører seg slikt, kommer du aldri på besøk mer. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #4 Skrevet 14. mai 2013 Noen mennesker blir slemme om man er snille med de. Gir du de lillefingeren tar de hele hånden og triller deg rundt. Ikke slipp de innpå deg og gjør det klinkende klart at om de oppfører seg slikt, kommer du aldri på besøk mer. Tusen takk for svar Det var en veldig fortvilet meg som skrev det inlegget. Egentlig skulle jeg ha sovet her til helgen, men nå tar jeg med meg barnet mitt og drar i morgen. Det skal bli deilig å se mannen igjen og komme hjem. Anonym poster: 391c8b3a894987e3491df786a5016617 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #5 Skrevet 14. mai 2013 Noe av det moren din har gjort er dumt. Så det her er ikke for å forsvare henne. Har du faktisk ofret det en eneste tanke at moren din kanskje ikke syns det morsomt at voksne utflytte mennesker med egne barn, kommer på "besøk". Dvs tar med seg en baby og flytter inn i huset hennes i flere uker? Anonym poster: 2a9939cfdf3dcfbc5a2ea0a95fd95ac0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 Noe av det moren din har gjort er dumt. Så det her er ikke for å forsvare henne. Har du faktisk ofret det en eneste tanke at moren din kanskje ikke syns det morsomt at voksne utflytte mennesker med egne barn, kommer på "besøk". Dvs tar med seg en baby og flytter inn i huset hennes i flere uker? Anonym poster: 2a9939cfdf3dcfbc5a2ea0a95fd95ac0 Vi var jo invitert da. De har jo omtrent ikke sett babyen min. Anonym poster: 391c8b3a894987e3491df786a5016617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå