Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 17 år. Da jeg begynte på ungdomsskolen fikk jeg meg en bestevenninne som gikk i klassen min. Vi hadde det utrolig morro sammen og ble bedre og bedre venner for hver dag. Hun slet veldig med selvtillitten sin, hun følte seg annenledes og stygg, men jeg hjalp hun med alt. Hun hadde komplekser for høyden sin (var ca.1.80 i 8. klasse), hun er brun, hun hadde mye kviser, hun hadde stort krøllete hår, hun var kraftig, og det var ofte hun fikk høre ting som f.eks. monster, troll, kjempe osv..

Jeg viste hun hadde det veldig vanskelig men jeg hjalp henne, jeg støttet henne og fikk faktisk mange uvenner og ble upopulær fordi jeg stod opp og støttet henne når jeg hørte hva folk sa. Hele ungdomsskolen slet hun med dette, men når vi begynte på vidregående forandret alt seg.

Jeg vet ikke om noen som har så god selvtillitt som hun har nå, å i begynnelsen synes jeg det var fantastisk, jeg unnet henne alt og var glad hun endelig så bort fra alle kompleksene hun hadde hatt med seg selv, og endelig fikk selvtillitt.

Men den ble kanskje litt for god. Hun rakker ned på andre, hun har droppa meg for andre hun har blitt kjendt med, hun snakker stygt til og om meg, hun rakker ned på meg, som f.eks. "haha du har så mye ettervekst at det ser ut som du har dipdye!", "du skulle begynt på trening med meg du, bolla!", "eehm skal du ha på deg det?" "haha se farge forskjellen på ansiktet og halsen din da!" og alt dette forran alle andre, fordi om jeg hjalp henne og få selvtillitt betryr ikke det at jeg har så mye selv, jeg har mine komplekser og de er hun veldig flink til å peke frem og minne meg og andre på. Bare jeg sier noe hun synes er untresangt ser hun stygt på meg, himler meg øynene og snur seg bort. Hun skal alltid ha førsterett til å få snakke. Om jeg snakker med noen om noe og hun har noe hun vil si, avbryter hun med en gang, forsetter vi da og snakke er hun sur resten av dagen.

Hun har altid hatt tildenser til å være litt slik, men da sa hun at hun kødda, nå virker hun mye mer seriøs og sier aldri at det er kødd.

Så dette er takken jeg får for å bygge opp selvtillitten hennes gjennom hele ungdomsskolen, hun dropper meg og rakker ned på meg forran andre, og får meg til å føle meg som dritt..

Anonym poster: b4aab4aed66a76f512a43e521429d44b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde droppet henne som venninne, uten tvil!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

You created a monster.

Nå må kan du enten drite i det, eller sette henne på plass igjen.

Det var du som hjalp henne med selvtilitten, så det er med andre ord du som kan kjappest ta den bort igjen og.

Anonym poster: 5e5cbead0e78fa7929f6c745c6310c43

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er en del som er "taper" på ungdomsskolen som bestemmer seg for å bli populære på videregående og da havner de gamle vennene gjerne øverst på ertelista fordi det er tryggere enn å skulle begynne å rakke ned på noen man ikke kjenner og som kanskje er mye "tøffere" enn deg.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er ofte slik det er med folk som har tidligere hatt dårlig selvtillitt eller tidligere mobbeoffere - mye av usikkerheten sitter igjen, og de er livredde for å ende opp som de var før. Derfor stikker de til andre for å markere seg. Klassisk eksempel på folk med for mye selvtillit og crappy selvbilde.

Ikke la henne bruke deg som en selvfølelse booster, sett henne på plass.

Gjest Awzm me
Skrevet

Hadde minnet henne på hvordan hun var før, "trollet, kjempen " osv. Før jeg hadde droppet henne.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har fortsatt veldig dårlig selvtillit, det kommer bare til uttrykk på en annen måte. Hun kjenner det sikkert som et sårt punkt at du vet hennes svake sider. Ikke finn deg i det. Hun virker også som en helt uinteressant person, hvorfor være venner med henne?

Anonym poster: 7085580097221a5495f3ab60426183f4

Skrevet

Mulig at venninnen din har fått bedre selvtillit i form av å mestre mere - men selvbildet hennes er nok ikke bedre. Ikke forvent noe fra den siden, og for all del - ikke forvent noen takk. Sett heller stjerne i margen for din egen del, som var en som hjalp til. Det er ikke alltid at man får belønning i form av gjengjeldelse.

Gjest Kiara
Skrevet

Bare si høyt og spydig mens andre hører på: Er dette takken for at jeg var din venn når ingen andre ville være det? og så går du din vei. Det vil nok få henne til å tenke litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er takken man får for å hjelpe mennesker som står alene. Aldri gjør det igjen. Hver jævla gang de har kommet seg opp med din hjelp får du bare et slag i trynet.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror ikke du har gitt venninnen din bedre selvtilitt. Jeg tror venninnen har finnet en ny overlevelsesstrategi, nemlig å rakke ned på andre før de rekker å si noe om henne.

Du burde si ifra til henne om at du synes hun går over streken. Begynn med å si det når det er alene. Hvis hun ikke tar det til seg må du bare si ifra hver gang hun sier slikt på skolen.

Det er ikke mange venner som fortsetter med slik dårlig oppførsel når de får høre "jeg blir lei meg når du.." - og de som fortsetter skal du slutte å henge med tvert!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har gitt venninnen din bedre selvtilitt. Jeg tror venninnen har finnet en ny overlevelsesstrategi, nemlig å rakke ned på andre før de rekker å si noe om henne.

Du burde si ifra til henne om at du synes hun går over streken. Begynn med å si det når det er alene. Hvis hun ikke tar det til seg må du bare si ifra hver gang hun sier slikt på skolen.

Det er ikke mange venner som fortsetter med slik dårlig oppførsel når de får høre "jeg blir lei meg når du.." - og de som fortsetter skal du slutte å henge med tvert!

Det er ikke slik at hun rakker ned på folk hun ikkje kjenner, de hun rakker ned på er meg og de andre hun har hatt siden ungdomsskolen som har hjulpet henne og bygd henne opp. Nei, vi har kanskje ikke gitt henne bedre selvtillitt, men vi har hjulpet henne til å få det og det er helt tydelig på henne at hun har.. Jeg tenker ofte på om jeg bare skal slutte å være med henne, men vi har det jo gøy når vi er alene og når de nye vennene hennes ikke er der. Jeg føler vi har gått gjennom for mye til å bare slutte å være med hverandre..

Anonym poster: b4aab4aed66a76f512a43e521429d44b

AnonymBruker
Skrevet

Hun er kun grei når dere er alene altså, med en gang det dukker opp noen andre viser hun sitt sanne jeg?

Vet du, henne bør du droppe. Hun er et håpløst prosjekt.

Anonym poster: 71855bce888d28abf86062a4048689e3

AnonymBruker
Skrevet

Dere/du har ikke gitt henne bedre selvtillit. Hun er fortsatt den samme usikre jenta som hun var på ungdomsskolen. Men som en annen nevner har hun nå funnet en annen overlevelsesstrategi, og den går utover deg og de hun kjenner godt fra før.

Det beste du kan gjøre (been there, done that) er å si klart i fra til henne. Om det føles tryggest så gjør det på tomannshånd, eller aller helst når andre også er til stede.

Er dere flere som får gjennomgå fra hennes, så alliere deg med dem også. Det er best å være flere i en sånn situasjon.

Vis med hele deg at du ikke tolerer hennes oppførsel. Slutt å vær sammen med henne. Bryter hun en samtale du er i så overse det og fortsett samtalen din. Slenger hun kommentarer til deg så sier du klart i fra at slike kommentarer hører ingen steder hjemme. Minn henne gjerne på at mennesker som ikek alrer å oppføre seg ender opp ensomme.

Viktigst av alt, ikke vis på noen som helst måte at dette knekker selvtilliten din. Vis at du har styrke og gå.

Mennesker som oppfører seg slik forblir dessverre ofte slik. De ender opp med mange bekjente, men få virkelig gode venner (om noen).

Jeg hadde en slik "venninne" på barneskolen. På ungdomsskolen og videregående endret hun seg fullstendig og ble slik som din venninne. Nå over 20 år senere sliter hun fortsatt med dette. Hun har den samme oppførselen og gjør alt hun kan for å rakke ned på andre. Men så er hun også den eneste som ikke har gode venner. Hun skifter venner flere ganger i året da det ikke tar lang tid å gjennomskue oppførselen hennes. Dessverre har hun også klart å ødelegge noen sartere sjeler enn meg på sin vei. Selv har jeg alltid svart henne med samme mynt og ikke latt det gå innover meg, men jeg slet også med lav selvtillit på den tiden. Med tid og stunder ser jeg jo at jeg er et mye bedre menneske enn hun noen gang vil bli.

Anonym poster: d3eeedfb14f32274c6564d19e520c13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk folk med dårlig selvtillit å oppføre seg slik, når de skal hevde seg. Finnes mange slike mennesker.

Anonym poster: eba4847cb5e7c4ddaac63f995ac63e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...