Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2002 #1 Skrevet 28. februar 2002 Lurer på om det er noen her som har tatt/tar/skal ta utdannelse som sosionom?? Synes det høres litt spennende ut!! Hva er deres erfaringer?? Hvilke etterutdanninger/påbygning kan man ta?? Hva med utenlandsopphold?? Takk for svar!! Klem girl-next-door
Bria Skrevet 28. februar 2002 #2 Skrevet 28. februar 2002 Jeg kjenner endel som har tatt denne utdannelsen, og de fleste av dem jobber på sosialkontor med klientbehandling. Noen av dem jobber i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede som miljøterapeut, men vernepleiere blir ofte foretrukket før sosionomene fordi de har medisinkompetanse. Det har ikke sosionomene. Vet at de siste årene har nyutdannede sosionomer hatt litt problemer med å få seg jobb på sosialkontor. Utdannelsen er spennende, du får lære mye psykologi, sosiologi, og ikke minst om lovverket. Det spørs hva du kunne tenkt deg å jobbe med når du er ferdig. Kanksje du skulle bestilt deg en time hos en yrkesveileder hos Aetat, der du kunne fått vite mer om hvilken utdannelse som kunne vært rett for deg. Videreutdanning for sosionomer er det mye å velge i: Klinisk sosionom (jobber på sykehus og hjelper pasienter med rettighete deres) Administrajon og ledelse (avdelingsleder på sosialkontor feks) Når det gjelder utlandet, tenker du da praksis i utlandet under utdannelsen, eller jobb når du er ferdig utdannet? De som har tatt praksis i utlandet, som jeg vet om, har vært i England og jobbet på barnehjem. Jeg kjenner kun en som har jobbet i England, og det var som "sosialworker." Hun jobbet med gatebarn. Betalingen var elendig, men det var en erfaring for livet. Lykke til med den utdannelsen du velger! _________________ Hilsen Bria 1212[ Dette Innlegg er endret av: Bria den 2002-02-28 19:28 ]
Gjest sexysadie Skrevet 28. februar 2002 #3 Skrevet 28. februar 2002 En venninne av meg går Sosionomutdanningen ved Hist i Trondheim.Hun er meget glad for utdanningen
Netti Skrevet 28. februar 2002 #4 Skrevet 28. februar 2002 Jeg er sosionom og har jobbet påsosialkontor og i endel administrative stillinger. Det er en virkelig spennende utdanning, men pr. i dag er de fleste yrker som sosionomene går inn i, ikke noe særlig godt betalt. Det samme gjelder for barnevernspedagoger og vernepleiere. Fagoreningen vår, FO, jobber hardt for at lønnen skal økes med kr. 50.000.- ved neste lønnsoppgjør. Vi mener vi bør komme på nivå med lærerne og sykepleierne. Vi jobber ofte med samfunnets svakeste som ikke alltid er de gruppene som har mest sympati fra folk flest. 12 1
MissiS Skrevet 4. mars 2002 #5 Skrevet 4. mars 2002 Jeg er sosionomstudent, det er kjempespennende! Sosionomene kommer mer og mer inn på andre arenaer enn før (tenker da på skoler, institusjoner, barnehager osv.) Selve utdanningen er kjempeinteressant, jeg stortrives! Du lærer masse om deg selv og utvikler/forandrer deg på mange måter. Jeg kan bare anbefale deg det! Når det gjelder div. påbygninger, stiller sosionomen på lik linje med andre helse og sosial-utdanninger og jeg vet at her i sør har de bl.a sexologi og et fag som har med barn(evern) å gjøre. Disse øker bare etterhvert, siden det er så mange nyutdannede sosionomer i dag og siden markedet ønsker folk med spesial kompetanse. Det er avhengig av hvor i landet du bor med hensyn til hvor vanskelig det er å få jobb... Vi har det sånn på vårt studium at vi har praksisbesøk hvert år + at 5. semester er ren praksis (utplassering) Skolen hjelper med å legge til rette dersom man ønsker å ta 5. semester i utlandet (mange i Afrika, Australia og England vet jeg) Lykke til!1212[ Dette Innlegg er endret av: MissS den 2002-03-04 22:26 ]
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #6 Skrevet 5. mars 2002 Fatter ikke at noen kan ønske å bli sosionom.....verre yrkesgruppe finnes ikke etter min mening. De har kun 3 års utdanning, men de oppfører seg som om de er "verdensmestere". Nei, fysj!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 På 5.3.2002 den 12.02, Gjest Anonymous skrev: Fatter ikke at noen kan ønske å bli sosionom.....verre yrkesgruppe finnes ikke etter min mening. De har kun 3 års utdanning, men de oppfører seg som om de er "verdensmestere". Nei, fysj! Ironisk at det 15 år senere er blitt et mer og mer populært studie Anonymkode: 5e83f...48c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå