AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har en oppgave som går ut på å skrive ett program som skal konvertere fra decimal float til hex og motsatt. Jeg kan egentlig gjøre det i hvilket språk jeg vil, men jeg har gjort det i java, bare fordi det er det som er ferskest i minnet. Brukeren har følgende valgmuligheter: 1. The number of bits in the exponent 2. The number of bits in the fraction 3. The excess of the exponent 4. The base of the exponent (limited to 2 or 16) 5. A normalization flag 6. If normalized, does it normalize to 0.1 or 1.0? 7. If normalized, does it drop the first (implied) 1 digit? Jeg har klart å få satt opp alt dette, men jeg sliter med selve formlene for å konvertere. Jeg har så langt klart å konvertere fra hex til binary, og deretter delt opp i eksponent og fraction. Jeg er likevel usikker, fordi hvis man bruker for eksempel String bin = Integer.toBinaryString(i); så tar den jo ikke med ledende nuller, så sign-bit og andre ledende nuller blir jo borte. Er det en måte jeg kan konvertere fra hex til binary og fremdeles beholde ledende nuller? Også usikker på hva jeg skal gjøre videre fra dette, jeg har prøvd meg på. Inputen min for det over her er nå 8, 23, 127, 2, y, 0.1, n, 41100000. Hvis det er noen som kan komme med noen form for hjelp hadde jeg satt stor pris på det, hvis det er noe jeg må utdype kan jeg gjøre det også. Anonym poster: 5b457316723b5f0989974d31d46efd32
TMB Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Og du spør om dette på KG? Tror dette vil være et bedre sted å spørre. Evnt. norskwebforum Endret 13. mai 2013 av TMB
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Og du spør om dette på KG? Tror dette vil være et bedre sted å spørre. Evnt. norskwebforum Har spurt mange steder! Anonym poster: 5b457316723b5f0989974d31d46efd32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå