Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir man ansett som mindre attraktiv blant arbeidsgivere hvis man har PPU istedenfor en lektorutdanning? :klo: Jeg dekker ikke kravene til å komme inn på lektorutdanning, så må nok ta PPU.

Anonym poster: 14756a58bb63b46ba872de43eefff281

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar en mastergrad og deretter en PPU får du tittel lektor, tar du en bachelor og deretter PPU får du tittel adjunkt. Om du er mer attraktiv med det ene eller andre kommer an på hvilke fag du studerer og kan undervisne i og hva slags jobber du søker på. Lektor er mer attraktivt på videregående sånn jeg forstår det. Barneskoler vil helst ha allmennlærene, så som adjunkt er det mest aktuelt med mellomtrinn, ungdomskole og videregående.

Anonym poster: 26069573f54d2351f4fe3980c6991a1e

AnonymBruker
Skrevet

Går det på hvilken grad det er snakk om, type bachelorgrad eller mastergrad, eller antall studiepoeng? Jeg har en bachelor + 140 ekstra studiepoeng. Hvis jeg tar PPU, blir jeg adjunkt eller lektor?

Anonym poster: 6d98815dcc51dd2ebaf5bf5265ce34f9

Skrevet

Du blir adjunkt, evt med opprykk. Du må ha master eller hovedfag for å være lektor

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du blir adjunkt, evt med opprykk. Du må ha master eller hovedfag for å være lektor

Det vet jeg. Jeg mente om det er noen forskjelle mellom å ta en lektorutdanning eller å ta en PPU etter mastergraden sin. :P

Skrevet

Mulig dere er flere Anonyme Brukere jeg svarer ;-)

Jeg vet dessverre ikke noe om lektorutdannelsen, har selv tatt PPU.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig dere er flere Anonyme Brukere jeg svarer ;-)

Jeg vet dessverre ikke noe om lektorutdannelsen, har selv tatt PPU.

Opplevde du at du var mindre attraktiv blant arbeidsgivere siden du har PPU? TS

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg. Jeg mente om det er noen forskjelle mellom å ta en lektorutdanning eller å ta en PPU etter mastergraden sin. :P

Nå var det strengt talt jeg som spurte om dette da, ikke du :P

Hilsen annen AB

AnonymBruker
Skrevet

Eneste forskjell er at du har et år mer enn de, og derfor får litt høyere lønn. Dessuten han du mer studiepoeng innen faget ditt, siden pedagogikk og didaktikk ikke har vært en del av bachelor og mastergraden din.

Anonym poster: 52217c6bf107a96e6663f30672eb0d5a

Skrevet

Jeg har aldri opplevd å være lite attraktiv på arbeidsmarkedet med min utdannelse. Men nå har jeg mellomfagstillegg i to av kjernefagene, og det er nok attraktivt. Har du norsk, engelsk eller/og matematikk i fagkretsen din, tror jeg du vil være attraktiv uansett. Jeg ser i hvertfall at det er lærere med denne kompetansen man etterlyser her jeg bor.

Jeg tror imidlertid at du bør tenke igjennom hvilke trinn du vil jobbe på. Med PPU kan du jobbe fra mellomtrinnet og ut videregående. I kommunen jeg bor i, ser jeg at de ønsker allmennlærere i barneskolen. Jeg jobber i ungdomsskolen og har kompetanse til å undervise i videregående, men der tror jeg de ville ansette en lektor framfor meg dersom h*n har samme fargekombinasjon.

Skrevet

Edit: fagkombinasjon

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det strengt talt jeg som spurte om dette da, ikke du :P

Hilsen annen AB

:fnise: Beklager!! TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å være lite attraktiv på arbeidsmarkedet med min utdannelse. Men nå har jeg mellomfagstillegg i to av kjernefagene, og det er nok attraktivt. Har du norsk, engelsk eller/og matematikk i fagkretsen din, tror jeg du vil være attraktiv uansett. Jeg ser i hvertfall at det er lærere med denne kompetansen man etterlyser her jeg bor.

Jeg tror imidlertid at du bør tenke igjennom hvilke trinn du vil jobbe på. Med PPU kan du jobbe fra mellomtrinnet og ut videregående. I kommunen jeg bor i, ser jeg at de ønsker allmennlærere i barneskolen. Jeg jobber i ungdomsskolen og har kompetanse til å undervise i videregående, men der tror jeg de ville ansette en lektor framfor meg dersom h*n har samme fargekombinasjon.

Jeg vil gjerne jobbe på en videregående, men jeg har ingen ting i mot å jobbe på ungdomsskole heller. Jeg er veldig fleksibel ift. hvilken kommune jeg vil jobbe i så jeg håper at jeg kan skaffe meg jobb i en kommune der videregående lærere er ønsket. Snart skal de kanskje gjøre det vanskeligere å bli lærer via. PPU så jeg håper at forlaget ikke blir vedtatt / at jeg blir ferdig før det trer i kraft :P

Jeg har planlagt å ta engelsk og evt. spansk (når jeg blir flytende), i tillegg til et samfunnsfaglig fag. Er dessverre ikke flink med tall så realfag er ikke aktuelt :D

Takk for hjelpen! TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...