Gå til innhold

Vil endre lærernes ferie.

monja

Anbefalte innlegg

Kommunenes sentralforbund (KS) mener at lærernes ferie må kortes ned til fem uker og at de må tilbringe mer tid på skolen. Sånn som det er nå har lærere 8 uker ferie - det vil si: 5 uker ren ferie og tre uker avspasering for lange arbeidsdager. ( http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/3675210.html )

Hva mener du om å korte inn på lærernes ferie slik at det blir mer likt ferien til oss andre? At lærere også får - så langt det er mulig - 37,5 timer på jobben per uke?

Og hva med elevene? Vil de også få kortere ferier? Hvordan vil det praktisk la seg gjennomføre? Må hele landet ta ferie sammen i løpet av den perioden barna har ferie (5 uker)? *Ville tro det stoppa opp litt da?!?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madden

Synes lærerne har altfor mye ferie slik det er nå ja...de burde kunne leve under samme forutsetningene som oss andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Synes lærerne har altfor mye ferie slik det er nå ja...de burde kunne leve under samme forutsetningene som oss andre!!

Vel, vi andre får overtid eller avspasering når vi jobber mer en 37,5 timers uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

For at lærerne skal være lengre på arbeidsplassen sin må de i hvert fall få en skikkelig arbeidsplass. Hvor mange hadde giddet å jobbe under de forholda som regjerer på altfor mange norske skoler??

Det er utrolig hva vi sender barna våre til!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Er skjønnar ikkje kvifor lærarane skal sitje på skulen i 3 veker for å planleggje "berre" fordi andre ikkje syntest det er rettferdig at dei har 7 veker ferie.

Dei jobbar ein del på fritida (les: ettermiddagen) men får dei betalt for det? Nix!

Dei får heller ikkje betalt for å ha juleferie, vinterferie og påske ferie. Dei går ulønna i ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Poenget er vel at avspaseringsbiten skal oppveie for arbeid på kveldstid og i helger? Da jeg jobbet som lærer, følte jeg at jeg jobbet konstant, og aldri kunne ta helt fri. I tillegg til planlegging som jeg fikk unna det meste av i løpet av skoledagen, kom retting, foreldresamtaler, telefoner fra foreldre, møter det ble forventet at en deltok på, osv.

Så hvis lærerne skal presses inn i "normalarbeidstiden", håper jeg virkelig det blir slik at også foreldresamtaler kan legges innenfor normalarbeidstiden, men der skriker mange foreldre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

Å ta med seg jobben hjem...både i form av "arbeid", tankevirksomhet og fysisk ta med seg jobben ved å måtte gjøre jobbrelaterte oppgaver hjemme er ikke akkurat unikt for lærere da! Nå gjør jeg dette stort sett daglig, i tillegg er det møtevirksomhet utenom vanlig arbeidstid, ulønnet og all den tid jeg må bruke til faglig oppdatering etc...

Dette gjelder sikkert stort sett for alle yrker, ikke bare lærere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Men du kan tross alt velge å ikke være tilgjengelig på telefon, for eksempel...

Nå jobber jeg MYE mer enn jeg gjorde som lærer, og også i helger og ferier (og til mindre penger). Allikevel er det en mye mindre belastning enn det å måtte være tilgjengelig til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Lærere har da mer enn 8 uker fri i løpet av ett år:

Vinterferie 1 uke

Påskeferie 3 dager

Sommerferie ?

Høstferie 1 uke

Juleferie minimum 1 uke

Selv mener jeg at lærere burde ha normal arbeidstid, slik at de slipper foeldre som synes det er helt ok å ringe søndag kl 8.30 for å snakke om barna sine, eller kl 22 når man har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Er enig i at lærarane kan ta foreldresamtalar når elevane har fri.

Men foreldre er ikkje lette folk å ha med å gjer iblandt faktisk.

Ein lærar der eg jobba praksis hadde kalla opp til foreldremøte for å snakka om diverse ting om skulen og ting som dei meinte var bra å gjera i framtida. Så snakka dei litt om konferansetimar (foreldre kjem saman med eleven på møtet) der foreldrene kunne setje seg opp på ei liste og på den tida det passar best for dei. Alle blei einsamde og det var ingen fleire spm om dette.

Så når den dagen kom og dama hadde forberedt seg godt og komt på skulen i 18 tida, så kom det 5 av 26 foreldre og elevar!!

Snakk om dautid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Vinterferie og høstferie praktiseres ulikt; uansett er det sjelden at ELEVENE har 2x1 HELE uker fri. For det meste er høstferien på to dager, og lærerne må på kurs. Vinterferien varierer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har da mer enn 8 uker fri i løpet av ett år:

Vinterferie 1 uke

Påskeferie 3 dager

Sommerferie ?

Høstferie 1 uke

Juleferie minimum 1 uke

Selv mener jeg at lærere burde ha normal arbeidstid, slik at de slipper foeldre som synes det er helt ok å ringe søndag kl 8.30 for å snakke om barna sine, eller kl 22 når man har lagt seg.

Dette er ikke ferie, men pålagt avspasering.

Litt viktig å skille mellom de to i forhold til enkelte rettigheter.

Feridagene er formelt lagt til juli måned.

Nå er nye systemer i full utvikling, undervisningsbiten blir mindre og veileder-rollen blir større og legges gjerne til ettermiddager og kvelder, med tilstedeværelse/veiledning i "lærings-sentre" i skolebygget, dessuten legges det opp til en del teamarbeid mellom forskjellige faglærere. Klassene tenkes også delt opp annerledes enn før og vil ikke være en ensartet gruppe slik det har vært. Hver elev skal i mye større grad selv ha ansvar for sin egen læring, dvs. lage sin egen plan i samarbeid med læreren. Det betyr at læreren må jobbe mer med den enkelte elev og ikke elevene som gruppe.

Hilsen en som jobber i skolen, men ikke er lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærerne er på skolen i 195 dager (39 uker). 190 av dagene (38 uker) er sammenfallende med elevenes skoledager. Den siste uken brukes til kompetanseheving/møter/planlegging.

Det er selvsagt ingen kunst å gjøre om lærernes arbeidstid til 225 dager som er såkalt normalarbeidstid i dag. Det vil bli fint for lærerne det, kan gå hjem kl. 1530 hver dag, og ikke tenke en døyt på skole og elever før man kommer dit neste dag.

Det store spørsmålet er jo om elevene er mer tjent med det?

Skal de gå på skolen 7 uker mer? OG/ ELLER ha lengre skoledager?

Skal de ha lærere som ikke har forberedt undervisningen?

Det er sikkert en stor overraskelse for mange, men lærere må faktisk forberede sin undervisning. Og nå tenker jeg ikke på halvtårsplaner og slikt. Men på den daglige undervisningen. Og den kan ikke planlegges på tider av året når elevene ikke er der.

Prøver, stiler og denslags, skal man slutte med det? Det er ikke realistisk å klare å rette det med mindre man tar det med seg hjem. Hvis ikke elevene skal vente i ukesvis på tilbakemeldingen da. DET er ikke bra sett fra et pedagogisk synspunkt, men det er neppe andre enn lærerne (og elevene!) som bryr seg om det.

Noen over her skriver at de også må ta med arbeid hjem osv. "det er helt vanlig". Det er nok riktig, men de fleste kan da avspasere (som lærerne), eller få kompensasjon på annen måte (f.eks. høy stjerne hos arbeidsgiver med bedre muligheter til forfremmelse og høyere lønn). Hvis ikke det er tilfelle, er man sannsynligvis en slags sjef som får MYE bedre betalt enn en lærer. Man vil også sannsynligvis ha et eget kontor å gå til neste dag med egen telefon og PC. Tror du mange lærere har det? Nei, de holder seg med telefon og PC selv, hjemme!

Jeg tror det er en god grunn til at arbeidsåret til lærerne en gang i tiden ble organisert slik det er blitt. Se på andre land. De som gjør det best faglig. Hvordan organiserer de undervisningen? Kjenner dere egentlig til andre land som ikke presser skoleåret sammen og lar elevene (og derved også lærerne) ha en lengre periode fri i den beste årstiden?

Hvorfor den enorme misunnelsen på lærernes arbeidstid? Hvis den er så voldsomt attraktiv, hvorfor strømmer ikke da flere til yrket? Hvorfor er det ikke en like stor kamp om å bli lærer som om å bli lege?

Hva er viktigst, å bringe lærernes arbeidstid i harmoni med "resten av samfunnet" eller at elevene skal ha best mulig skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere gjør en utrolig viktig jobb og de jobber som sagt før her mye på ettrmiddager, kveldstid og i helger. De fortjener den ordningen de har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleba - :klappe::klappe::Nikke::Nikke:

Så mye som lærerne må gjøre til "ugunstige" tider - de fortjener akkurat det de får!!! :Nikke:

Når jeg engang blir ferdig med utdannelsen min skal jeg også inn i skolen. Men som kommer til å søke jobb et helt annet sted!! Barn kan man jobbe med på flere måter... :wink: :-)

Hva gjør vi uten noen til å lære opp den neste generasjonen :-? :klø: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lærere gjør en utrolig viktig jobb og de jobber som sagt før her mye på ettrmiddager' date=' kveldstid og i helger. De fortjener den ordningen de har i dag.[/quote']

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Vinterferie og høstferie praktiseres ulikt; uansett er det sjelden at ELEVENE har 2x1 HELE uker fri. For det meste er høstferien på to dager' date=' og lærerne må på kurs. Vinterferien varierer vel?[/quote']

De jeg kjenner som jobber som lærere (ulike barneskoler) har fri begge ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Dette er ikke ferie, men pålagt avspasering.

Litt viktig å skille mellom de to i forhold til enkelte rettigheter.

Feridagene er formelt lagt til juli måned.

Nå er nye systemer i full utvikling, undervisningsbiten blir mindre og veileder-rollen blir større og legges gjerne til ettermiddager og kvelder, med tilstedeværelse/veiledning i "lærings-sentre" i skolebygget, dessuten legges det opp til en del teamarbeid mellom forskjellige faglærere. Klassene tenkes også delt opp annerledes enn før og vil ikke være en ensartet gruppe slik det har vært. Hver elev skal i mye større grad selv ha ansvar for sin egen læring, dvs. lage sin egen plan i samarbeid med læreren. Det betyr at læreren må jobbe mer med den enkelte elev og ikke elevene som gruppe.

Hilsen en som jobber i skolen, men ikke er lærer.

Jeg brukte ordet FRI, ikke ferie.

Man har fri når man avspaserer også, selv om man jhar jobbet inn på forhånd. Dette har jeg ikke sagt noe på, jeg bare skrev at det er mer enn 8 uker fri totalt i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Vel, vi andre får overtid eller avspasering når vi jobber mer en 37,5 timers uke.

Jeg får aldri hverken overtidsbetaling eller avspaseting. Er ikke alltid vanlig i privat næringsliv. Var for en stund tilbake i tjenestereise i 3 1/2 døgn uten å få så mye som en krone i kompensasjon.

Utover det tror jeg ordningen lærerene har i dag er nødvendig i forhold til generell arbeidstid og -belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...