AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Vi er et par i midten av 20-årene som tenker på å reise til Italia i sommer. Vi har ferie i juli. Vi har lyst til å oppleve Toscana distriktet, gjerne kjøre nedover/oppover der og stoppe litt undervegs. Overnatte på koselige hotell på veien. MEN jeg er litt skeptisk til å ta noe slikt på sparket, liker helst å planlegge.. Har noen gjort dette? Hvordan er det å kjøre der og er det mange hoteller/moteller i Toscana distriktet så det man bare kan stoppe innom? Vi tenker også å være litt i Venezia. Har noen vært der? Har prøvd å finne hotell osv, men synes det er vanskelig. Ønsker et 3-4 stjerners hotell med svømmebasseng, gjerne frokost. Må være litt sentralt til små butikker osv. men trenger ikke ligge midt i den største handlegaten:) Om vi skal få til begge deler, la oss si 10 netter. Hvor bør vi ta flyet til, og bør vi begynne i Venezia, eller begynne med kjøreturen. Bør vi bestille hotell rundt Toscana før vi reiser, evt. hvor? Hvor langt er Venezia i forhold til Toscana distriktet? Alle råd mottas med takk;) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Da vi var i Toscana for et par år siden booket vi på forhånd. Vi bodde forsåvidt på et sted og brukte det som base. Andre som jeg kjenner som har reist slik senere har bare kjørt og spurt. De opplevde flere ganger å få nei slik at de måtte videre, men de fikk alltid et sted å bo for natten. Ulempen med det er vel at man må begynne litt tidligere med å skaffe bosted slik at man slipper å risikere å sove i bilen. Booker man på forhånd (går fint å booke bare 1 og 2 netter de fleste steder), så har man god tid til å besøke småbyer, vingårder, restauranter, slott osv Og forresten, vi overnattet ikke på hotell. Vi bodde på vingårder. Søk gjerne på "agroturismo toscana" på google. Endret 13. mai 2013 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #3 Skrevet 13. mai 2013 Da vi var i Toscana for et par år siden booket vi på forhånd. Vi bodde forsåvidt på et sted og brukte det som base. Andre som jeg kjenner som har reist slik senere har bare kjørt og spurt. De opplevde flere ganger å få nei slik at de måtte videre, men de fikk alltid et sted å bo for natten. Ulempen med det er vel at man må begynne litt tidligere med å skaffe bosted slik at man slipper å risikere å sove i bilen. Booker man på forhånd (går fint å booke bare 1 og 2 netter de fleste steder), så har man god tid til å besøke småbyer, vingårder, restauranter, slott osv Har du et sted å anbefale? Vet så lite om Italia egentlig, og vet ikke hvor stor Toscana distriktet er. Er nok bedre å gjøre som du sier. Litt mer trygghet i å ha et sted vi kan dra tilbake til etter en lang dag:) Noe spesielt du oppfordrer oss å få med oss, et spesielt område i Toscana vi bør bli litt lengre? Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2013 #4 Skrevet 13. mai 2013 Har du et sted å anbefale? Vet så lite om Italia egentlig, og vet ikke hvor stor Toscana distriktet er. Er nok bedre å gjøre som du sier. Litt mer trygghet i å ha et sted vi kan dra tilbake til etter en lang dag:) Noe spesielt du oppfordrer oss å få med oss, et spesielt område i Toscana vi bør bli litt lengre? Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a Nr 1. Drikk vin, spis mat. Det er det distriktet er kjent for. Kjøp en bok om et eller flere distrikt. f.eks. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8203231128 Vi var mest i Chianti-distriktet, men det finnes mer til Toscana enn bare det. Nr.2 Besøk et par av de flotte småbyene som f.eks. San Gimignano (er mange flere, men husker ikke alle i farten). Av de større byene er Sienna flott. Firenze var bare varm og stressende - anbefales egentlig ikke. Med mindre du har noe spesifikt du vil gjøre der. Vi bodde blant annet et sted der de hadde svømmebasseng. Det var vanvittig deilig på de varmeste dagene. Det blir varmt. Disse har basseng, men de har få rom! http://www.poderecampriano.it/
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #5 Skrevet 13. mai 2013 Takk for svar;) Vet du hvor langt det er fra Toscana området til Venezia? Og hvor bør vi ta flyet til? Søkte på "Italia" her på KV. Steder jeg bet meg merke i: - Verona (alltid hatt lyst å dra dit!) det er vel i nørheten av Venezia? - Gardasjøen er det flere som nevner - Amalfikysten, med Napoli og Sorrenti. Hvor er dette og Gardasjøen? Litt mange spm, men blir så stresset av hele Google, alt for mye info på en gang! Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #6 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har kjørt til Italia med foreldrene mine når jeg var yngre. Vi hadde ikke bestilt noe, bare tok alt på sparket, var aldri noe problem å få hotellrom nedover Europa, ei heller når vi kom frem til Italia. Vi endte opp med å bo 2 uker på samme hotell i byen Jesolo(Lido de Jesolo), et sted som er i kort avstand til Venezia. Lett å ta dagsturer dit. Hadde stort rom, med ekstra soverom til meg og søstra mi, stor terasse med utsikt til sjøen. Hotellet hadde svømmebasseng og lå på stranda(egen strand). På kvelden stengte de hovedgata for trafikk, og det myldra alltid med masse folk, både lokale og turister. Masse restauranter og butikker :-) Tro også det er et stort badeland i nærheten. Nå er dette veldig mange år siden, vil tro det er mye mer turisme der nå(da var det egentlig mest italienere og tyskere), så ville kanskje booka hotell på forhånd for å være sikker, dersom du tenker mye på slikt. Siden dere har bil og ikke reiser med barn, så hadde jeg likevel tatt sjansen på å bare ta det spontant :-) Anonym poster: 8abf471f519519dcd9a39d67e6d777dc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #7 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har kjørt til Italia med foreldrene mine når jeg var yngre. Vi hadde ikke bestilt noe, bare tok alt på sparket, var aldri noe problem å få hotellrom nedover Europa, ei heller når vi kom frem til Italia. Vi endte opp med å bo 2 uker på samme hotell i byen Jesolo(Lido de Jesolo), et sted som er i kort avstand til Venezia. Lett å ta dagsturer dit. Hadde stort rom, med ekstra soverom til meg og søstra mi, stor terasse med utsikt til sjøen. Hotellet hadde svømmebasseng og lå på stranda(egen strand). På kvelden stengte de hovedgata for trafikk, og det myldra alltid med masse folk, både lokale og turister. Masse restauranter og butikker :-) Tro også det er et stort badeland i nærheten. Nå er dette veldig mange år siden, vil tro det er mye mer turisme der nå(da var det egentlig mest italienere og tyskere), så ville kanskje booka hotell på forhånd for å være sikker, dersom du tenker mye på slikt. Siden dere har bil og ikke reiser med barn, så hadde jeg likevel tatt sjansen på å bare ta det spontant :-) Anonym poster: 8abf471f519519dcd9a39d67e6d777dc Det er ikke snakk om å kjøre til Italia, men å fly og få oss leiebil:) Vi tenkte f.eks. å først (eller sist?) være en uke i Venezia, eller like ved, også leie bil å kjøre langs Toscana distriktet resten av ferien. F.eks. bestille hotell der to forskjellige steder. Eller er det tull å leie bil der? Noen som vet avstanden mellom Venezia og Toscana? Leiebilforhold, hvor vi bør ta fly til, hoteller i nørheten av Venezia/ i Venezia. Jeg har også sett på stedet Lido de Jesolo, virker bra;) Noen som anbefaler hotell der? Hvor langt er det derfra inn til Venezia? Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2013 #8 Skrevet 13. mai 2013 Det var helt uproblematisk å leie bil. Gjør det gjennom et kjent selskap som finnes i flere land. Merk at det ikke nødvendigvis er så veldig billig og at det alltid kommer tillegg om du vil levere fra deg bilen et annet sted enn du henter den. Kjøring i Italia er greit utenom byene. Der er det fullstendig texas. Veisystemet er bygget opp av både gratisveier og betalveier. Om du har en bok om Italia (lonely planet etc) så står det ofte litt om hvordan systemet der nede er og hvordan politiet oppfører seg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #9 Skrevet 13. mai 2013 Husker ikke helt, men fra der båtene går i Jesolo og over til Venezia, var det ihvertfall ikke langt. 20 minutter, eller noe? *gjetter* Går jo an å safe og bestille hotell for et par netter, så deretter gå litt rundt og spørre når dere er bedre kjent med stedet dere vil bo på. Anonym poster: 8abf471f519519dcd9a39d67e6d777dc
Daria Skrevet 13. mai 2013 #10 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har reist på måfå i Italia, både Toscana og andre distrikt. Vi har bestilt leiebil og booket de par første nettene på forhånd, og etter det bare kjørt rundt etter innfallsmetoden og funnet overnatting på sparket. Har alltid funnet rom. selv i Venezia i høysesongen.
Vårsøg Skrevet 13. mai 2013 #11 Skrevet 13. mai 2013 Mitt forslag: Fly til Venezia. Booke hotellrom på forhånd. Finn et hotell som ikke ligger langt fra en stopp på vaporettoen (kanalbåtene). Det er mye folk og tungt å dra bagasje rundt omkring. Fra flyplassen kommer du med båt inn til Venezia, den aller fineste ankomsten. Ingen biler i Venezia. Ingen gedigne handlegater heller. Det som selges i selve byen er stort sett souvenirer og ikke noe særlig (etter min smak). Ta båten ut til Murano. Der kan du kjøpe veneziansk glass. Ta båten til Burano. Der kan du kjøpe venezianske kniplinger. Spis lunsj der ute. Nyt båtturen over lagunen. Du får også sett Venezia fra flere vinkler. Ta båten til Lido. Der kan du bade, spise lunsj osv. Gå rundt i alle smågatene i Venezia. Se på kirker, museer. Men bo i sentrum, det er det beste. Ikke særlig natteliv i Venezia, her legger man seg "tidlig". Bør vel ha minst 4-5 hele dager i byen. Ta toget over til fastlandet (Mestre) og hent leiebilen du har bestilt på forhånd. Kan være mulig å få den hentet på Venezia-siden også. Kjør så vestover til Verona. Derfra rundt hele Gardasjøen. Muligheter for overnatting på koselige hoteller ved sjøen, mange bademuligheter, små landsbyer osv. Fra Venezia til Gardasjøen tar det ca 2 timer i bil (utenom rushtrafikken). Rundt hele Gardasjøen tar det ikke mer enn rundt 3 timer hvis du kjører i ett, men det bør du ikke. Ta mange pauser i småbyene, spis, drikk, ta kveldspromenaden langs gardasjøen, se på seilbåtene. Etter Gardasjøen kjører du til Parma. Tar rundt halvannen time. Har ikke vært der selv, men parmaskinken er jo berømt og sikkert mye god mat og vin å få tak i. Sikkert store muligheter for bra hotellrom også, for Parma er jo ikke midt i turistland. Fra Parma setter du kursen til La Spezia. Tar ca halvannen time. Kjør på snirklete småveier og nyt naturen. Overnatting får du i en av de små landsbyene. Gå stiene som går mellom landsbyene. Utsikten er fantastisk, og så kan du bade og drikke hvitvin etter vandringen. Ta toget tilbake til utgangspunktet etterpå (dersom det blir litt mye vin). Fra La Spezia kjører dere til Firenze, eventuelt videre til Siena. Tar ca 1,5-2,5 time. Nyt kunst og kultur i byene. Overnatting kan skje på hotell, eller på agriturismo utenfor sentrum. Pleier ikke være noe problem å få overnatting. Fra Siena kjører dere tilbake til Venezia, leverer leiebilen, sover en siste natt i Venezia (bør forhåndsbookes så dere slipper å stresse), nyt en siste kveld der. Dagen etter fly hjem fra Venezia. Flybilletter til Venezia kan være dyre, så et annet alternativ er å bestille flybilletter til Milano (billigere og flere avganger å velge mellom), kjøre ned til Toscana, kjøre opp til Gardasjøen og rundt den, via Verona og til Venezia. Parker bilen i parkeringshus (trangt og koster skjorta, men er et alternativ) de 3-4 dagene dere skal være i Venezia. Etterpå kjører dere til Milano, leverer bilen og tar fly hjem igjen. Det er mange fine bademuligheter i Italia i ferskvann, selv om italienerne selv har en greie med at de helst bader i saltvann. Men strendene kan være overfylte og vannet grumsete, så jeg liker bedre ferskvann. Turen fra Venezia, via Gardasjøen, ned til Parma, La Spezia, Firenze, Siena og opp igjen til Venezia, tar totalt ca 10-12 timer om man kjører direkte og mest mulig på motorveier. Men motorveier koster penger å kjøre på, og mye av sjarmen er å kjøre småveier, stoppe spontant i landsbyer eller på vingårder osv. En tur som egentlig bare tar 1-2 timer i direkte kjøring, tar fort hele dagen om man er på ferie og koser seg. Så hvis dere ikke skal kjøre dere ihjel, så tror jeg ikke det er lurt å legge inn for mye kjøring. Fra Siena til Napoli (Amalfikysten) tar det drøye 4 timer å kjøre, og fra Napoli til Venezia bruker dere rundt 7 timer. Da snakker vi teoretisk tid, altså. Som turist kjører man feil, er ikke så kjent på veiene, har lyst til å stoppe litt her og der, det kan være kø og omkjøringer osv. Derfor ikke så lurt å satse på veldig lange etapper dersom det skal bli kos og ikke stress. Ellers er det like fint å kjøre på østkysten av Italia. Mye som ligner på Toscana. Det er så mange turister i Toscana, det er både dyrt og trangt de mest populære stedene. Et like koselig alternativ kunne være Venezia-Verona-Gardasjøen-Modena-Bologna-Ravenna-San Marino-Ancona (evt ned til Pescara)-retur Venezia direkte. Fjell, hav, vingårder og mye god mat. Bruk Google-maps for å få en grov oversikt over kjøreruter og tidsbruk. Les deg litt opp på områdene dere skal til. Ha med et godt veikart over Italia hjemmefra. Bestill bil med GPS, eller ta med egen om dere har. Husk aircondition i bilen (er sikkert i de fleste, bare nevner det). Hotellrom ved ankomst og avgang er lurt å bestille på forhånd, ellers er det fint mulig å finne overnatting på sparket. Ta høyde for motorveiutgifter og høye bensinpriser. Mat og drikke er ikke billig midt i turistområdene, bedre og billigere utenfor allfarvei som regel. Solstoler på stranda koster penger. Men først og fremst: Ta livet med ro og nyt det! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #12 Skrevet 13. mai 2013 Mitt forslag: Fly til Venezia. Booke hotellrom på forhånd. Finn et hotell som ikke ligger langt fra en stopp på vaporettoen (kanalbåtene). Det er mye folk og tungt å dra bagasje rundt omkring. Fra flyplassen kommer du med båt inn til Venezia, den aller fineste ankomsten. Ingen biler i Venezia. Ingen gedigne handlegater heller. Det som selges i selve byen er stort sett souvenirer og ikke noe særlig (etter min smak). Ta båten ut til Murano. Der kan du kjøpe veneziansk glass. Ta båten til Burano. Der kan du kjøpe venezianske kniplinger. Spis lunsj der ute. Nyt båtturen over lagunen. Du får også sett Venezia fra flere vinkler. Ta båten til Lido. Der kan du bade, spise lunsj osv. Gå rundt i alle smågatene i Venezia. Se på kirker, museer. Men bo i sentrum, det er det beste. Ikke særlig natteliv i Venezia, her legger man seg "tidlig". Bør vel ha minst 4-5 hele dager i byen. Ta toget over til fastlandet (Mestre) og hent leiebilen du har bestilt på forhånd. Kan være mulig å få den hentet på Venezia-siden også. Kjør så vestover til Verona. Derfra rundt hele Gardasjøen. Muligheter for overnatting på koselige hoteller ved sjøen, mange bademuligheter, små landsbyer osv. Fra Venezia til Gardasjøen tar det ca 2 timer i bil (utenom rushtrafikken). Rundt hele Gardasjøen tar det ikke mer enn rundt 3 timer hvis du kjører i ett, men det bør du ikke. Ta mange pauser i småbyene, spis, drikk, ta kveldspromenaden langs gardasjøen, se på seilbåtene. Etter Gardasjøen kjører du til Parma. Tar rundt halvannen time. Har ikke vært der selv, men parmaskinken er jo berømt og sikkert mye god mat og vin å få tak i. Sikkert store muligheter for bra hotellrom også, for Parma er jo ikke midt i turistland. Fra Parma setter du kursen til La Spezia. Tar ca halvannen time. Kjør på snirklete småveier og nyt naturen. Overnatting får du i en av de små landsbyene. Gå stiene som går mellom landsbyene. Utsikten er fantastisk, og så kan du bade og drikke hvitvin etter vandringen. Ta toget tilbake til utgangspunktet etterpå (dersom det blir litt mye vin). Fra La Spezia kjører dere til Firenze, eventuelt videre til Siena. Tar ca 1,5-2,5 time. Nyt kunst og kultur i byene. Overnatting kan skje på hotell, eller på agriturismo utenfor sentrum. Pleier ikke være noe problem å få overnatting. Fra Siena kjører dere tilbake til Venezia, leverer leiebilen, sover en siste natt i Venezia (bør forhåndsbookes så dere slipper å stresse), nyt en siste kveld der. Dagen etter fly hjem fra Venezia. Flybilletter til Venezia kan være dyre, så et annet alternativ er å bestille flybilletter til Milano (billigere og flere avganger å velge mellom), kjøre ned til Toscana, kjøre opp til Gardasjøen og rundt den, via Verona og til Venezia. Parker bilen i parkeringshus (trangt og koster skjorta, men er et alternativ) de 3-4 dagene dere skal være i Venezia. Etterpå kjører dere til Milano, leverer bilen og tar fly hjem igjen. Det er mange fine bademuligheter i Italia i ferskvann, selv om italienerne selv har en greie med at de helst bader i saltvann. Men strendene kan være overfylte og vannet grumsete, så jeg liker bedre ferskvann. Turen fra Venezia, via Gardasjøen, ned til Parma, La Spezia, Firenze, Siena og opp igjen til Venezia, tar totalt ca 10-12 timer om man kjører direkte og mest mulig på motorveier. Men motorveier koster penger å kjøre på, og mye av sjarmen er å kjøre småveier, stoppe spontant i landsbyer eller på vingårder osv. En tur som egentlig bare tar 1-2 timer i direkte kjøring, tar fort hele dagen om man er på ferie og koser seg. Så hvis dere ikke skal kjøre dere ihjel, så tror jeg ikke det er lurt å legge inn for mye kjøring. Fra Siena til Napoli (Amalfikysten) tar det drøye 4 timer å kjøre, og fra Napoli til Venezia bruker dere rundt 7 timer. Da snakker vi teoretisk tid, altså. Som turist kjører man feil, er ikke så kjent på veiene, har lyst til å stoppe litt her og der, det kan være kø og omkjøringer osv. Derfor ikke så lurt å satse på veldig lange etapper dersom det skal bli kos og ikke stress. Ellers er det like fint å kjøre på østkysten av Italia. Mye som ligner på Toscana. Det er så mange turister i Toscana, det er både dyrt og trangt de mest populære stedene. Et like koselig alternativ kunne være Venezia-Verona-Gardasjøen-Modena-Bologna-Ravenna-San Marino-Ancona (evt ned til Pescara)-retur Venezia direkte. Fjell, hav, vingårder og mye god mat. Bruk Google-maps for å få en grov oversikt over kjøreruter og tidsbruk. Les deg litt opp på områdene dere skal til. Ha med et godt veikart over Italia hjemmefra. Bestill bil med GPS, eller ta med egen om dere har. Husk aircondition i bilen (er sikkert i de fleste, bare nevner det). Hotellrom ved ankomst og avgang er lurt å bestille på forhånd, ellers er det fint mulig å finne overnatting på sparket. Ta høyde for motorveiutgifter og høye bensinpriser. Mat og drikke er ikke billig midt i turistområdene, bedre og billigere utenfor allfarvei som regel. Solstoler på stranda koster penger. Men først og fremst: Ta livet med ro og nyt det! Fantastisk, tusen takk for mange nyttige tips! ;-D Vet du sånn noen lunde hva prisene ligger på? Selv har jeg et budsjett på ca 18 000 kr for 11-14 dager. Vil ikke bo på mindre enn 3 stjerners hotell. Er det ikke veldig dyrt å bo på hotell midt i Venezia? Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
gustav Skrevet 14. mai 2013 #13 Skrevet 14. mai 2013 Hei! Masse gode tips over her Vil bare komme med to ting: Tenker også at 3*+hotell juli i Venezia må koste skjorta. Jeg ville sterkt vurdert å overnatte i Lido deJesolo, Cavallino e.l altså den landtunga som ligger rett nord for byen. Da kan bilen stå parkert ved hotellet istedenfor parkeringshuset utenfor Venezia. Strendene er finkorna og langgrunne, og badetemperaturen som regel av det varmeste. Lokalbussen går ofte, og med båten fra Punta Sabbioni 20-25 min opplever dere den vakreste ankomsten til byen. Dogepalasset med SanMarkus-kampanilen i bakgrunnen med sol og klar himmel og det grønnblå vannet i front er til å ta pusten fra de fleste *drømme* . Og: hvis dere går for 'ta-det-på-sparket-metoden'; har du vurdert å booke første 1-2 netter på forhånd, og så ha med pc for å bestille last-minute fra hotellrommet kvelden før, når dere sannsynligvis vet ca hvilken retning dere skal? Funka greit for oss, for da slipper du å måtte stoppe og spørre på flere hotell hvis fullt..
Nasse Nøff Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 Hvis dere orker å kjøre litt ville jeg gjort følgende: Fly til Milano. Det er forholdsvis rimelig, og det går mange fly dit. Lei bil i Milano. Hvis dere flyr til Malpensa, sjekk leiebilprisene på begge terminalene. Jeg har opplevd at det har vært stor forskjell, og det går en gratis buss som tar fem minutter mellom terminalene. Kjøre til Gardasjøen/Verona. Tar to timer eller litt mer. En overnatning her. Kjøre til Venezia. Tar to timers tid. Ha for eksempel fire overnattinger her. Som andre nevner; dyrt å bo i selve Venezia, så sikkert bedre å bo i Lido de Jesolo eller lignende. Kjøre til Toscana-området (Firenze/Siena eller helst en liten småby). Rundt fire timer. Overnatt fire-fem netter på en Agriturisimo med basseng. Bruk dagene på å kjøre litt småturer og se litt av området. Kjør til Levanto eller tilsvarende (2,5 timer) og overnatt to netter her, og bruk dagen på å reise til Cinque Terre. Kjør fra Levanto til Milano. Fly hjem. Jeg liker å booke hotell på forhånd. booking.com er kjempefint. Søk på sted, og sorter etter poeng fra gjester. Da finner du fort bra som ikke er altfor dyrt. Og www.viamichelin.com er fint til å beregne reisetider. Lykke til med planleggingen!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #15 Skrevet 17. mai 2013 Veldig mange gode tips! Jeg har to tillegg. Tog er bra og billig transport i Italia. Det kan begrense antall døgn med leiebil og spare litt penger. F.eks. hvis dere velger å fly til Milano, Bergamo e.l. Dere trenger ikke forhåndsbestille, men sjekk tider her: http://www.trenitalia.com/ Jeg er ikke enig i at dere trenger 4-5 dager i Venezia med mindre det er hovedmålet. Fin by, absolutt verdt å se, men alfor varmt og full av mennesker på sommeren. Dere rekker de viltigste severdighetene på et par dager. Gir det mersmak, så reis tilbake utenfor sesong, tidlig vår eller litt utpå høsten. Anonym poster: d151fb4684c47cf6d98452178be6a761 2
hjertesukka Skrevet 19. mai 2013 #16 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Vi gjorde det slik; Tok fly til Pisa, og der ventet en forhåndsbestilt leiebil. Avgårde innover til Lucca, nydelig by. Videre til en liten landsby som heter Borgo a Mozzano, tror det skrives slik, hvor vi bodde på et lite, men fint hotell langs veien, dog uten basseng. Hadde ikke bestilt rom på forhånd. Besøkte noen venner som har olivengård der i området. Fikk låne en gammel bil av dem når vi hadde levert leiebilen fra oss. Vi likte oss godt i dette området, spesielt siden vi ble vist rundt av kjentfolk, men jeg kunne også tenkt meg andre byer. Dro til Firenze, fikk sett den vakre domen og Via Reggio, badebyen ved kysten. Det er varmt om sommeren, så man lengter til en strand. Er litt avhengig av bil i dette området, syns jeg, for å komme seg rundt, men det har dere jo tenkt. (Min erfaring er at togene er ofte fulle.) Endret 19. mai 2013 av hjertesukka
Vårsøg Skrevet 28. mai 2013 #17 Skrevet 28. mai 2013 Fantastisk, tusen takk for mange nyttige tips! ;-D Vet du sånn noen lunde hva prisene ligger på? Selv har jeg et budsjett på ca 18 000 kr for 11-14 dager. Vil ikke bo på mindre enn 3 stjerners hotell. Er det ikke veldig dyrt å bo på hotell midt i Venezia? Ts:) Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a Husk at 3-stjerners hotell i Italia ikke er det samme som 3-stjernes hotell i Usa. Du kan få hoteller i Venezia til rundt 1000-1500 kroner som er helt ok. Som noen foreslår kan du bo ute på Lido, men det er noe helt annet å bo midt i byen, våkne opp, høre lydene, se bygningene, gå rett ut i gatene. Ja, det er mange folk der i juli, og det er forskjellig hva folk er interessert i. Men bare det å gå rundt i byen er et eventyr, eller ta vaporettoen og kjøre opp og ned langs kanalen og rundt byen, se på lyset, fargene, kjenne stemningen. Titte inn i smale kanaler med innkjøring-forbudt-skilt. Titte inn i de nydeligste bakhager. Slentre langs de smaleste "callaer" hvor du nesten kan ta på begge hus ved å strekke ut armene, se hvor de smalner mot toppen, smijernsdekorasjoner langs vinduer og pelargonium og andre planter i hver krik og krok. Og ikke minst reise ut til de små øyene, se på kunsthåndtverket som kan være alt for dyrt å kjøpe, men bare synet... Spise lunsj på små barer, spise gelato og drikke deilig kaffe. Bor du på Lido, må du ta båt inn til byen for å eventuelt komme deg til øyene, ikke alle båter går dit fra Lido. Det er museer, kirker og palasser om du liker slikt. Men bare å gå rundt utenfor turistløypa langs kanalen og Markusplassen, kan være spennende. Budsjettet ditt på 18000 for 11-14 dager, hva skal det inkludere? Kun hotell, eller reise, mat osv. i tillegg?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #18 Skrevet 29. mai 2013 Husk at 3-stjerners hotell i Italia ikke er det samme som 3-stjernes hotell i Usa. Du kan få hoteller i Venezia til rundt 1000-1500 kroner som er helt ok. Som noen foreslår kan du bo ute på Lido, men det er noe helt annet å bo midt i byen, våkne opp, høre lydene, se bygningene, gå rett ut i gatene. Ja, det er mange folk der i juli, og det er forskjellig hva folk er interessert i. Men bare det å gå rundt i byen er et eventyr, eller ta vaporettoen og kjøre opp og ned langs kanalen og rundt byen, se på lyset, fargene, kjenne stemningen. Titte inn i smale kanaler med innkjøring-forbudt-skilt. Titte inn i de nydeligste bakhager. Slentre langs de smaleste "callaer" hvor du nesten kan ta på begge hus ved å strekke ut armene, se hvor de smalner mot toppen, smijernsdekorasjoner langs vinduer og pelargonium og andre planter i hver krik og krok. Og ikke minst reise ut til de små øyene, se på kunsthåndtverket som kan være alt for dyrt å kjøpe, men bare synet... Spise lunsj på små barer, spise gelato og drikke deilig kaffe. Bor du på Lido, må du ta båt inn til byen for å eventuelt komme deg til øyene, ikke alle båter går dit fra Lido. Det er museer, kirker og palasser om du liker slikt. Men bare å gå rundt utenfor turistløypa langs kanalen og Markusplassen, kan være spennende. Budsjettet ditt på 18000 for 11-14 dager, hva skal det inkludere? Kun hotell, eller reise, mat osv. i tillegg? Ja det blir nok en helt annen stemning å bo midt i Venezia, men tror nok det blir i dyreste laget. Det er mitt totale budsjett. Har ca 19 000. Ts. Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
Vårsøg Skrevet 29. mai 2013 #19 Skrevet 29. mai 2013 19000 for to personer i ti dager som skal inkludere flybilletter, hotell, mat, leiebil, bensin, veiavgifter, severdigheter og annet... Venezia eller ikke, det høres litt snaut ut. Italia er ikke et spesielt billig land. Kanskje du kunne kutte ned på antall dager, eller begrense reisingen rundt, holde dere stort sett på ett sted (billigere med samme hotell i 10 dager), og heller ta dagsutflukter med buss eller tog noen steder? Det er veldig mye å oppleve og nyte selv om man ikke reiser halve Italia rundt. Hva er det viktigste for dere med denne ferien?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #20 Skrevet 29. mai 2013 19000 for to personer i ti dager som skal inkludere flybilletter, hotell, mat, leiebil, bensin, veiavgifter, severdigheter og annet... Venezia eller ikke, det høres litt snaut ut. Italia er ikke et spesielt billig land. Kanskje du kunne kutte ned på antall dager, eller begrense reisingen rundt, holde dere stort sett på ett sted (billigere med samme hotell i 10 dager), og heller ta dagsutflukter med buss eller tog noen steder? Det er veldig mye å oppleve og nyte selv om man ikke reiser halve Italia rundt. Hva er det viktigste for dere med denne ferien? Neeei, budsjettet er for meg, samboer betaler for seg selv:) Han har mer penger enn meg da jeg er student, så hans budsjett er ikke noe å tenke på ts Anonym poster: 4e9250c361a261b69e4eeffccf96725a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå