Gå til innhold

Låne hver for seg eller sammen - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten min har tenkt å kjøpe bolig sammen. Han eier en fra før av som han skal beholde og leie ut. Jeg har ca 500.000 i inntekt brutto, 250.000 i EK og 225.000 i studielån. Han har ca 450.000 i inntekt brutto, 200.000 i EK + nesten 1 million i pant i leiligheten og ingen andre lån utover boliglån.

Han vil at vi skal ta opp lån hver for oss, mens jeg mener det er lurest å ta opp sammen for da får vi også mer istedenfor å bli vurdert som 1 person. Vi har også forskjellige banker og banken min sa i dag at det ikke er alle banker som vil låne ut boliglån i forskjellige banker pga førstepant i bolig.

Noen som har erfaring her? Hva er lurest? Hva har dere gjort?

Anonym poster: ad04b80391f79a00fa0c10dd4c259190

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss var det aldri et alternativ å skulle ta opp to lån, boligen er jo et felles prosjekt. Dere har jo til og med omtrent like stor EK og relativt lik lønn, så det er jo superenkelt å ta opp felles lån og betale 50/50. Hadde vært mer forståelig hvis dere ikke skulle eie 50/50 eller var i ulike livssituasjoner der den ene f.eks var student og ville ha avdragsfrihet et par år mens den andre ville begynne å betale ned sin andel med en gang. Hva er hans argumenter for å skulle ta opp hvert deres lån?

AnonymBruker
Skrevet

For oss var det aldri et alternativ å skulle ta opp to lån, boligen er jo et felles prosjekt. Dere har jo til og med omtrent like stor EK og relativt lik lønn, så det er jo superenkelt å ta opp felles lån og betale 50/50. Hadde vært mer forståelig hvis dere ikke skulle eie 50/50 eller var i ulike livssituasjoner der den ene f.eks var student og ville ha avdragsfrihet et par år mens den andre ville begynne å betale ned sin andel med en gang. Hva er hans argumenter for å skulle ta opp hvert deres lån?

Han mener at hans bank som han har nå sier det er lurest mtp selvangivelse, at det kun blir ført opp på den ene, at det er masse styr med det og at man kan betale ned så mye man vil og ha mer kontroll og oversikt.

Banken min sier vi burde ta opp sammen - og at de stiller seg tvilende til å låne ut 50% dersom han tar sitt lån i en annen bank pga førstepant i bolig dersom det skulle være et tilfelle en gang.

Jeg har ærlig talt ikke så mye peiling på dette med boliglån og dette er første gang jeg setter meg ordentlig inn i det(prøver hvertfall). Vil det ha noe betydning det han argumenterer med?

Takk for svar forresten :)

Anonym poster: 012ec84f489f40ce4eda050d8ee020bf

Skrevet

Han mener at hans bank som han har nå sier det er lurest mtp selvangivelse, at det kun blir ført opp på den ene, at det er masse styr med det og at man kan betale ned så mye man vil og ha mer kontroll og oversikt.

Det er ikke mye styr med selvangivelsen.

Banken melder inn to tall (på den som står som hovedlåntaker), og deres jobb er å dele de talla på to og føre inn i selvangivelsen.

Om en av dere skulle ønske å betale ned mer enn den andre, så er det fullt mulig, men da må dere holde kontrollen på dette selv. Jeg regner med at kjæresten din har lån på leiligheten som leies ut, og dermed kan han betale ned ekstra på det lånet dersom han har behov for å plassere pengene sine.

Banken min sier vi burde ta opp sammen - og at de stiller seg tvilende til å låne ut 50% dersom han tar sitt lån i en annen bank pga førstepant i bolig dersom det skulle være et tilfelle en gang.

Dette er det dere først og fremst må tenke på. Får dere i det hele tatt lånt hver for dere?

Bankene krever normalt førsteprioritet på boliglån. Det vil si at om leiligheten (må) selges, så skal deres lån innfris først. Det er ikke mulig å ha to førsteprioritetslån på ett og samme objekt, og da blir løsningen å ta opp et felles lån med begge som låntakere (låntaker og medlåntaker).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ærlig talt ikke så mye peiling på dette med boliglån og dette er første gang jeg setter meg ordentlig inn i det(prøver hvertfall). Vil det ha noe betydning det han argumenterer med?

Takk for svar forresten :)

Det med selvsangivelsen er absolutt ikke noe styr. Hvert år kommer hele lånet på meg, det eneste man må gjøre er å fordele hvem som har betalt hvor mye i renter. Betaler man 50/50 på lånet så er det jo ikke noe problem. Vi har tatt ett stort lån, og betaler 43/57 siden han har utleieleilighet med egenkapital i den fra før. Det tar to sekunder å sammenligne bankpapirer og sjekke nettbanken, så er det bare å føre inn. Hadde ikke tvilt ett sekund så lenge dere lager samboeravtale på felles eiendommer.

Anonym poster: 47644243a2cb1d47ee621cd58f0995c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer har nå kjøpt leilighet, og overtar der snart. Jeg har 300 000,- i EK (pga tidligere kjøp og salg av bolig), og han ingenting. Inntekt er noenlunde lik. Vi tenker å betale 50/50 på lånet.

Vi tenker å skrive en samboeravtale som sier at 300 000 + halvpart av eventuelt overskudd/underskudd skal jeg ha ved et eventuelt salg/vi går fra hverandre.

Vil dette være rettferdig for begge parter, eller er det noe vi glemmer å ta hensyn til?

Ps. vi planlegger bryllup så gifter oss Mai neste år :-)

Anonym poster: 571bb20fe4a856d6f87346036062b0b4

Skrevet

Siste AB: Sørg for at din EK gjør at du får en høyere eierandel i boligen, slik at du ikke bare får tilbake de 300.000, men også får noe igjen for evt verdistigning. :)

AnonymBruker
Skrevet

Siste AB: Sørg for at din EK gjør at du får en høyere eierandel i boligen, slik at du ikke bare får tilbake de 300.000, men også får noe igjen for evt verdistigning. :)

Får jo 50 % av all verdistigning + de 300k. Bør ikke det være nok? Vi betaler jo like mye ned på lånet underveis, og andre felles utgifter som mat,strøm, etc. Hvis det verste skulle skje, og vi går fra hverandre er jo ikke målet at jeg skal ha tjent mest mulig, men at ingen av oss går derfra bankerott og føler på urettferdigheten.. :-)

Skrevet

Dere bestemmer selvfølgelig selv! :) slik jeg ser det er det han som tjener på deres ordning, mens du faktisk taper penger ifht å ha de 300.000 i banken der du får renter på dem. Stiger leiligheten 50% i verdi mens dere bor der vil de 300.000 være verdt 450, og med deres ordning "gir du bort" 75.000 til ham hvis dere går fra hverandre. Men det viktigste er at dere to blir enige om hvordan dere ønsker det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere bestemmer selvfølgelig selv! :) slik jeg ser det er det han som tjener på deres ordning, mens du faktisk taper penger ifht å ha de 300.000 i banken der du får renter på dem. Stiger leiligheten 50% i verdi mens dere bor der vil de 300.000 være verdt 450, og med deres ordning "gir du bort" 75.000 til ham hvis dere går fra hverandre. Men det viktigste er at dere to blir enige om hvordan dere ønsker det! :)

Hm.. dette må jeg kanskje tenke litt mer på, men tenker jo også. hva hvis jeg f.eks. blir arbeidsledig og sambo må forsørge meg ei stund. eller om jeg blir sykemeldt over lang tid. Da blir det smålig å krangle på prosentandeler etterpå?

Får spørre rådgiver i bank når vi skal signere lånepapirer hva han mener vår avtale bør innebære.. :-)

Skrevet

Hm.. dette må jeg kanskje tenke litt mer på, men tenker jo også. hva hvis jeg f.eks. blir arbeidsledig og sambo må forsørge meg ei stund. eller om jeg blir sykemeldt over lang tid. Da blir det smålig å krangle på prosentandeler etterpå?

Får spørre rådgiver i bank når vi skal signere lånepapirer hva han mener vår avtale bør innebære.. :-)

En annen mulighet er at du får de 300 000 pluss renten du ville fått på de pengene i banken, før dere deler gevinst/tap på likt.

Gjest Mariah
Skrevet

Han tjener ca 200.000 mer enn meg, altså vi har noenlunde lik betjeningsevne, men jeg hadde mer i egenkapital. Vi valgte å gå inn med like mye EK, og jeg har i stedet prioritert privat pensjonssparing og fast spareavtale med grei rente. Hvis en av oss skulle gått inn med vesentlig mer EK eller betalt mer på lånet hadde vi valgt ulik eierandel. Ettersom jeg har mye EK og vil arve mer har vi valgt separat økonomi og det kommer vi også til å ha etter vi gifter oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...