Focklop Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Har den siste tiden vært mye plaget av kvalme, svimmelhet og hodepine. Har i tillegg migrene, og nå kommer anfallene langt hyppigere og de er verre enn før(fikk i går aura for første gang). Ømme pupper, snodig lukt på utflod(mye av det), og humørsvingninger. Fryser selv om det er 23 grader i rommet. Ser at dette kan være tegn på graviditet, og planlegger å ta en test og i tillegg en tur til legen. Men jeg går på pillen og har tatt den relativt regelmessig, så det er likevel litt rart. Saken er, jeg har ikke peiling på hva jeg/vi skal gjøre om jeg er gravid. Min kjæreste og samboer er helt fantastisk, og jeg vet at jeg vil ha barn med ham(vært sammen i over 3 år, bodd sammen i over 1 år). Han har en jobb med stabil og god inntekt, mens jeg har kun 2 år på VGS og absolutt ingen type utdanning eller jobberfaring. Måtte kutte ut skole pga. sykdom, og fikk heller ingen støtte av lånekassen da jeg flyttet sammen med kjæresten av gode grunner. Hvordan skal det gå om vi velger å beholde barnet? Vil det i det hele tatt gå? Jeg har lenge hatt lyst på barn, selv om jeg er ung, og jeg føler det vil bli et stort tap for oss begge om vi bestemmer oss for å ta abort. Jeg vet ikke om jeg kommer til å takle det. Muligheten er kanskje å få jobb veldig fort, men det er begrenset til hva jeg kan få og tjene med den skolegangen jeg har, og fraværet som skriker rødt på vitnemålet. Med tanke på hvilken jobb jeg er ute etter og kombinert med min samboers, vil vi ha ca. 23 000 å rutte med i mnd(tatt fra de faste, store utgiftene). Jeg er ganske grønn når det kommer til økonomisk støtte, noen som kan si litt om det? Finnes jo hundrevis av unge alenemødre som går skole eller bare har en liten jobb, og de ser jo ut til å klare seg? Håper så inderlig at det er noe annet som har vekket disse symptomene, men er jeg gravid har vi virkelig kommet oppi en vanskelig situasjon. Håper det er noen der ute som kan gi noen tips og råd, eller fortelle litt om hvordan det er å få barn i en lignende situasjon. Det hadde hjulpet oss mye om vi kommer til å måtte velge å beholde et barn eller ikke. Igjen, å måtte ta abort vet jeg vil bli en stor påkjenning for meg... Om det så måtte bli det vi velger, ønsker jeg også tips til hva som er best, medisinsk(?) eller kirurgisk inngrep. Blir det også vanskeligere å få barn etter abort? Sier tusen takk til alle som tar seg tid til å svare.
tulipaner Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 Det ordner seg skal du se, om du ikke har jobbet deg opp til foreldre penger saa faar du alltids penger fra Nav evt laanekassen. og din mann kan jobbe mens du er I permisjon. Det er mange som har klart dette foer og det gaar som regel veldig bra. Det finnes mange ordninger. Utdanningen kan du evt ta igjen etter permisjonen er ferdig, det er aldri for seint. Gaa inn paa nav sine sider, der kan du selv beregne hvor mye du kan faa I stoenader osv. Det loser seg skal du se!! men foer du begynner med saanne krisetanker saa boer du ta en gravi- test og faa den positive :D Uansett saa er det Gudgave til mennesket.... aa faa barn altsaa. Du maa vaere optimistisk!! :D
Focklop Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2013 Det ordner seg skal du se, om du ikke har jobbet deg opp til foreldre penger saa faar du alltids penger fra Nav evt laanekassen. og din mann kan jobbe mens du er I permisjon. Det er mange som har klart dette foer og det gaar som regel veldig bra. Det finnes mange ordninger. Utdanningen kan du evt ta igjen etter permisjonen er ferdig, det er aldri for seint. Gaa inn paa nav sine sider, der kan du selv beregne hvor mye du kan faa I stoenader osv. Det loser seg skal du se!! men foer du begynner med saanne krisetanker saa boer du ta en gravi- test og faa den positive :D Uansett saa er det Gudgave til mennesket.... aa faa barn altsaa. Du maa vaere optimistisk!! :D Tusen hjertelig takk for svar! Kjenner jeg ble litt lettet nå. Godt å vite
Focklop Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2013 Leste nettopp at om en har migrene uten aura, kan man få aura om en er gravid. Interessant. Tror nok det er på tide med en graviditetstest.
sjøhest Skrevet 13. mai 2013 #5 Skrevet 13. mai 2013 Ville tatt testen før jeg begynte å bekymre meg! 2
Teriyaki Skrevet 13. mai 2013 #6 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Først og fremst: Ta en test før du begynner å bekymre deg. Det ordner seg skal du se, om du ikke har jobbet deg opp til foreldre penger saa faar du alltids penger fra Nav evt laanekassen. og din mann kan jobbe mens du er I permisjon. Det er mange som har klart dette foer og det gaar som regel veldig bra. Det finnes mange ordninger. Utdanningen kan du evt ta igjen etter permisjonen er ferdig, det er aldri for seint. Gaa inn paa nav sine sider, der kan du selv beregne hvor mye du kan faa I stoenader osv. Det loser seg skal du se!! men foer du begynner med saanne krisetanker saa boer du ta en gravi- test og faa den positive :D Uansett saa er det Gudgave til mennesket.... aa faa barn altsaa. Du maa vaere optimistisk!! :D Går du enda på skole? Du må ha gått på skole i minst seks måneder for å ha rett på støtte fra Lånekassen. Har du ikke opparbeidet deg rett på foreldrepenger fra Nav, får du kun utbetalt engangsbeløpet på 35 000 kr og et månedlig beløp på 970 kr (barnetrygd). Forutsatt at du ikke har rett på andre stønader fra Nav, men disse har i så fall ikke noe med graviditeten å gjøre. Dersom du får deg en vanlig butikkjobb så fort som mulig, så kan du klare å rekke å jobbe deg til permisjonspenger. Jeg har hatt 100% butikkjobb og da tjente jeg 26 000 før skatt. De ser ikke på vitnemål da, så det skal du ikke tenke på. Men om du har attester fra tidligere ekstrajobber er det fint. Dette med alenemødre som klarer seg fint: Det er fordi de får overgangsstønad på 10 000 kr i måneden + barnebidrag fra far. Og dersom de studerer får de også støtte fra lånekassen. Overgangsstønaden og barnebidrag får man ikke når man er sammen med faren. Men med 23 000 utbetalt etter at de største utgiftene er betlat, så bør dere absolutt klare dere ganske greit. Vi har 13-14 000 igjen etter huslån, bilån ++++, men klarer oss fordet. Lykke til. Endret 13. mai 2013 av Teriyaki
Focklop Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2013 Først og fremst: Ta en test før du begynner å bekymre deg. Går du enda på skole? Du må ha gått på skole i minst seks måneder for å ha rett på støtte fra Lånekassen. Har du ikke opparbeidet deg rett på foreldrepenger fra Nav, får du kun utbetalt engangsbeløpet på 35 000 kr og et månedlig beløp på 970 kr (barnetrygd). Forutsatt at du ikke har rett på andre stønader fra Nav, men disse har i så fall ikke noe med graviditeten å gjøre. Dersom du får deg en vanlig butikkjobb så fort som mulig, så kan du klare å rekke å jobbe deg til permisjonspenger. Jeg har hatt 100% butikkjobb og da tjente jeg 26 000 før skatt. De ser ikke på vitnemål da, så det skal du ikke tenke på. Men om du har attester fra tidligere ekstrajobber er det fint. Dette med alenemødre som klarer seg fint: Det er fordi de får overgangsstønad på 10 000 kr i måneden + barnebidrag fra far. Og dersom de studerer får de også støtte fra lånekassen. Overgangsstønaden og barnebidrag får man ikke når man er sammen med faren. Men med 23 000 utbetalt etter at de største utgiftene er betlat, så bør dere absolutt klare dere ganske greit. Vi har 13-14 000 igjen etter huslån, bilån ++++, men klarer oss fordet. Lykke til. Tusen takk! Nei, jeg går ikke på skole nå. Måtte ta et godt pust i bakken for å bli frisk(kronisk hodepine, migrene, depresjon, mistanke om ME, lista er lang). Planen var egentlig å jobbe ganske fort etter jeg fullførte 2'året, men ååh så godt det var å endelig slappe av... Ble heldigvis frisk av det da, så nå er det sannelig på tide med jobb, hehe. Tar testen i dag. Vet nesten ikke hva jeg håper på lenger, kommer sikkert til å bli litt skuffet om den er negativ, hihi. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #8 Skrevet 13. mai 2013 Må du oppdatere oss når du har testa Anonym poster: 523991157f37fe899f40f628355006e6
Focklop Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2013 Testet negativt, ble faktisk skuffa, hehe. Men uansett takk for tips og råd, kan være godt å vite om "uhellet" skal være ute senere en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå