Gå til innhold

11 mnd og krabber fortsatt ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jenta mi blir 11 mnd nå denne uka, men hun krabber ikke, setter seg ikke opp på rumpa eller reiser seg. Hun åler seg kun fremover enda og det har hun gjort siden hun var 8 mnd. Er hun veldig sent utviklet?

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe utviklingen hennes?

Anonym poster: a46f09bdbbcb302051218b91d70778a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg laga små hinderløyper hjeme, ei sammenrulla dyne eller pute som hun kan åle seg over, ei ganske flat eske eller ei pute etc. Dette gjorde at hun ikke kunne åle seg på samme måte og etter hvert kom hun på å gå opp på knærne. Vår jente har en skjevhet som ville bli utbedret ved krabbing på knærne så jeg fikk tips av fysio om å lage et lettere ulennt terreng for å stimulere mer muskelbruk og få bedre koordinasjon enn på glatte gulv. Jeg skrur og opp varmen og tar av strømpebukse for at hun lettere skal kunne kjenne underlaget uten å skli. Har ei stor matte fra xxl som jeg bruker å legge meg ned på sammen med henne så klatra hun og ålte seg på meg. Starta med å hjelpe henne opp på magen min så ålte hun seg ned, etter vert kom hun seg opp alene for så å bruke knær for å lettere komme opp.

Ikke alle trenger å styre like mye som oss med dette likevel, som regel finner de fint ut av det på egenhånd når de er klar. Vi måtte bare oppmuntre pga assymmetri hos barnet.

Anonym poster: 8538af0e9e757e6f6c0052345e81a230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter satt seg opp uten støtte da hun var 12 mnd og krabbet ikke før hun var 13 mnd. Nå er hun 19 mnd og kan gå opptil 10 skritt alene, men så setter hun seg ned. Ikke modig av natur. Men hun har feilstilling i føttene og skal nå ha spesialsko, håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste du kan gjøre for babyen er å slappe av og la henne følge sitt eget tempo. Jeg vet at det kan være lett å bli stressa over at andre babyer har kommet lenger, du kjenner eller vet gjerne om noen som går, og så leser man gjerne om alt babyen "skal kunne" når de er så og så gamle.

Men dette er ikke noen fasit.

Som mor til to barn som har vært litt sene motorisk, så vet jeg at ikke alle kan være kjapt ute. Jeg var selv et bedagelig barn. Første gutten min gikk ikke før ved 18 mnd. akkurat som meg, og minsten på 13 mnd. har krabbet/kravlet ordentlig ca 1 mnd. Han begynte å åle seg fremover ved 10 mnd. alder. Det er ingen verdens ting galt med noen av mine barn.

Dog har begge vært tidlig ute med språk. Det er ofte sånn, at en baby fokuserer enten på motorikk eller språk. Jeg har barn med språkører og en bedagelig natur. ;)

Anonym poster: 5e196d6b5f1fbd5e5aebac813a870246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress det kommer. Legg leker babyen må strekke seg etter, hinderløyper osv som godt tipset over her :-)

Endret av melonen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser ikke på at hun ikke krabber eller reiser seg, da jeg vet om flere helt normale barn som ikke gjør det i den alderen (inkl. min egen sønn, selv om han kom seg fram ved å hoppe på rumpa). Jeg har hatt venninner med barn som har vært tidlige motorisk, og sånn sett kunne jeg valgt å stresse, når sønnen min ikke har vært spesielt rask der. Men jeg tror ikke det har noe særlig for seg å gjøre masse greier, med mindre de har spesielle fysiske grunner som hindrer dem og som de trenger trening pga. av. Men du kan jo diskutere dette med helsesøster på 1-årskontrollen?

Jeg fikk beskjed om at de ikke bekymret over manglende krabbing, så lenge de viste tegn til å ville bevege seg i den alderen. Det er visst gunstig for ryggen å krabbe, men alle gjør jo ikke det. Noen begynner bare å gå i stedet.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...