Gå til innhold

Stell av buskroser (hvit kystrose)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor plantet jeg 3 buskroser av typen hvit kystrose (visst nok). Det ser ut som om de har klart seg bra i vinter. Nå har jeg klippet de i en høyde på ca 0,5 m.

Hva mer skal jeg gjøre for at de skal få det bra? Skal de gjødsles og med hva (gjerne med noe enkelt og billig)?

Anonym poster: 84dff9d91fbccb1da67ecaa30f11aee9

Skrevet

Gjødsle gjerne med pellettert hønsegjødsel nå, så igjen midt i juni og så en siste gang midt i juli, dvs. 3 ganger fram til midten av juli. Det er godt for alle planter, også roser. Går greit å bruke blåkorn som gjødsel også, men helst hønsegjødsel først og eventuelt blåkorn de neste to gangene. Koster ca 150-300 kr for en sekk gjødsel på hagesenter avhengig av størrelse.

IKKE gjødsle etter midten av juli. Da vil rosene vokse for mye utover sensommer og høst, og de vil kunne fryse mye ned om vinteren. Bor du i veldig kalde strøk kan det hende du bør ta siste gjødsling tidlig i juli.

Kystkvitrose er hardfør, så du vil sikkert ikke få store problemer med den. Kan hende du ikke får så mye blomster på den i år. Men den vil sikkert bli høy og tett og et fantastisk skue neste år. Engangsblomstrende roser trenger ikke mye beskjæring dersom de ikke har frosset ned om vinteren. Du bør uansett maks kutte ned grenene med 1/3 av lengden for å beholde blomstringen.

AnonymBruker
Skrevet

Gjødsle gjerne med pellettert hønsegjødsel nå, så igjen midt i juni og så en siste gang midt i juli, dvs. 3 ganger fram til midten av juli. Det er godt for alle planter, også roser. Går greit å bruke blåkorn som gjødsel også, men helst hønsegjødsel først og eventuelt blåkorn de neste to gangene. Koster ca 150-300 kr for en sekk gjødsel på hagesenter avhengig av størrelse.

IKKE gjødsle etter midten av juli. Da vil rosene vokse for mye utover sensommer og høst, og de vil kunne fryse mye ned om vinteren. Bor du i veldig kalde strøk kan det hende du bør ta siste gjødsling tidlig i juli.

Kystkvitrose er hardfør, så du vil sikkert ikke få store problemer med den. Kan hende du ikke får så mye blomster på den i år. Men den vil sikkert bli høy og tett og et fantastisk skue neste år. Engangsblomstrende roser trenger ikke mye beskjæring dersom de ikke har frosset ned om vinteren. Du bør uansett maks kutte ned grenene med 1/3 av lengden for å beholde blomstringen.

Tusen takk for svar :)

Hadde en gang sånn pelletert hønsegjødsel, men det stinket noe forferdelig i lang tid etter at jeg hadde gjødsla med det. Finnes det noen typer som ikke lukter? Ca hvor mye skal jeg ha rundt hver busk, skal jeg grafse gjødsla litt ned i jorda? Blåkorn har jeg aldri hørt om. Må finne ut hva det er. Kan man ha blåkorn også på andre hagestauder?

Vanligvis bruker jeg bare "vanlig" hagegjødsel kjøpt på felleskjøpet og hiver litt utpå alt fra plen, busker og mellom stauder. Syns type og mengde gjødsling er så vanskelig.

For noen år siden kjøpte jeg en type spesialgjødsel til rhododendroen min på Plantasjen. Kom til å tenke på at det kanskje finnes en type spesialgjørdsel for buskroser? Sikkert dyrt, men da blir det kanskje rett.

Skrevet

Du kan grave ned hønsegjødselen rundt/mellom rosene, så unngår du lukt. Grav 15-20 cm ned, legg i et par never gjødsel og fyll på med jord. Gjør dette 4-5 steder rundt hver rose, ca 30 cm fra stammen så du ikke ødelegger alle røttene. Hønsegjødsel er naturgjødsel/organisk gjødsel.

Blåkorn er kunstgjødsel/mineralgjødsel/syntetisk gjødsel. Kan brukes over alt. Små, blå korn, lukter ikke. Planter er ofte glad i organisk gjødsel, som hønsegjødsel, men de vokser jo på syntetisk også. Er smak og behag hva man liker best. Bedre å gjødsle med det man får tak i, enn ikke å gjødsle i det hele tatt.

Mineralgjødsel som blåkorn gjør ingen ting for jorden, mens organisk gjødsel gjør gjerne at jorden blir bedre og rikere i tillegg til å gi næring til blomstene. Derfor er det nok lurt å ikke bare bruke syntetisk gjødsel.

Spesialgjødsel til roser er uforholdsmessig dyrt, i hvert fall når det ikke er snakk om særdeles tandre saker.

Du skal gjødsle når det regner, eller så må du vanne godt etter gjødsling, for den kan svi bladene på plantene hvis det er tørt.

Plenen kan du gjødsle et par ganger i måneden fram til september. Den vokser godt og må klippes oftere, men blir mye grønnere og finere. Stauder og busker gjødsles 3 ganger før midten av juli.

Surjordsplanter som rhododendron kan du gi surjordsgjødsel, for vanlig gjødsel har ikke den riktige næringssammensetningen.

Trenger ikke gjøre det mer avansert enn det i første omgang. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen, Vårsøg.

Så snill du er som tar deg tid til å svare meg.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...