hagegnom Skrevet 13. mai 2013 #1 Skrevet 13. mai 2013 Hei! Jeg skal plante bringebær i hagen nå i vår. Men jeg har erfart at det er innmari mye mark i bær, om de ikke blir sprøytet. Er det lov å sprøyte hjemme i egen hage, på lik linje som bønder? Og hvor får jeg kjøpt sprøytemiddel? Kan hvem som helst kjøpe det hos plantasjen, FK o.l?
OPIgirl Skrevet 13. mai 2013 #2 Skrevet 13. mai 2013 (endret) For å få kjøpt sprøytemiddel må du ha tillatelse fra en eller annen instans. Ellers får du kjøpt sprøytemidler på felleskjøpet. Du må bare legge frem bevis for at du har lov til å sprøyte. Endret 13. mai 2013 av OPIgirl
hagegnom Skrevet 13. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2013 Er det mulig å få denne tillatelsen for en "vanlig" person da?
OPIgirl Skrevet 13. mai 2013 #4 Skrevet 13. mai 2013 Jeg vet ikke helt. Jeg skal spørre samboeren. Han har drevet gården vi bor på.
Vårsøg Skrevet 13. mai 2013 #6 Skrevet 13. mai 2013 Det er begrenset hva du kan sprøyte med i egen hage. Sprøytemidler er faktisk gift, og skal brukes med forsiktighet, da de også dreper nytteinsekter. Det er bringebærbillen som legger egg som blir larver i bringebærene. Hvis du dekker rundt bringebærene med duk og bark, vil du lage et godt bomiljø for bringebærbillens fiender. Så rister du bringebærbuskene ofte og regelmessig fra knoppsetting og til de begynner å lage kart. Da vil bringebærbillene falle på bakken og mange av dem vil bli spist opp. Det er også viktig å plukke stygge bær og destruere dem. Da kvitter man seg med marken før den kryper ned i bakken og forpupper seg. Gjør du dette, vil det bli færre og færre biller, og dermed færre og færre bær med mark i. Planter må pleies. Du kan sammenligne dette med å luke ugress. Det må gjøres det også hvis det ikke skal bli overgrodd. Les hva Bioforsk skriver om bringebærbillen: http://www.bioforsk....10&p_dim2=22085
Gjest TinaT Skrevet 13. mai 2013 #7 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har hatt bringebær i hagen i årevis og har aldri hatt problemer med mark i bæra. Har faktisk aldri sett en eneste mark og jeg har aldri sprøytet. De eneste bærene jeg har sett mark i er bær fra viltvoksende busker. Mitt råd er ihvertfall å prøve det først.
Melkebarten Skrevet 13. mai 2013 #8 Skrevet 13. mai 2013 For og kunne kjøpe sprøytemidler som bøndene har så må du ha et autorisasjonsbevis som blir utstedt av mattilsynet i den kommunen som du bor i, men til og med da er det ikke sikkert at du får det. Fordi det er et krav om at du skal bruke det i jobben, hadde det vært lett og skaffe seg det hadde alle gjort det. Hilsen en som har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå