Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 20.000 kr på sparekonto, og jeg har et kredittkort der jeg skylder 20.000 kr. Minstebeløp på tilbakebetaling på kredittkortet er på ca. 600 kr hver mnd.

Jeg føler meg fristet til å tømme sparekontoen for å bli kvitt kredittkortet (betaler jo høy rente der). Samtidig er jeg litt redd for å kvitte meg med bufferen jeg endelig har klart å spare opp. Så jeg vurderer å betale ned en del av kredittkortet, men la noe stå igjen på sparekontoen.

Hva ville dere gjort?

Anonym poster: 8707a5363af5a365530c420528ba0b3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betalt kredittkortet, og begynn å spar til ny buffer umiddelbart.

I en periode blir da bufferen din å bruke kredittkortet igjen, men forhåpentligvis slipper du det.

• Liker 5
Skrevet

Betal kredittkortet du, den renta er som du vet skyhøy. Vinninga går opp i spinninga mer eller mindre, hvis du betaler bare 600 kr i måneden på det.

Skrevet

Betal ned ja, og bruk heller kredittkortet som buffer ved behov.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere har nok rett. Jeg har mest lyst til å klippe kredittkortet i småbiter når jeg har betalt alt ned, så det sitter langt inne å tenke på det kortet som en buffer. Men så er det jo vanvittig å drive å betale så masse i renter når jeg egentlig ikke trenger det.

TS

• Liker 1
Gjest Skogkar
Skrevet

Ja, dere har nok rett. Jeg har mest lyst til å klippe kredittkortet i småbiter når jeg har betalt alt ned, så det sitter langt inne å tenke på det kortet som en buffer. Men så er det jo vanvittig å drive å betale så masse i renter når jeg egentlig ikke trenger det.

TS

Betal ned kredittkort, og bruk ALDRI kredittkort igjen, med mindre du er 100% sikker på at du kan betale tilbake beløpet du skylder før rentene begynner å løpe.

Når man begynner å sluntre unna kredittkortgjeld så betaler man mer for en vare enn den opprinnelig kostet grunnet renter. Holder du på slik vil du aldri komme deg ovenpå.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Er du i tvil, så betall i hvert fall 10-15 000 kr på kredittgjelda og la 5000 kr være en buffer. Neste mnd så prøver du å nedbetale mer enn vanlig uten å røre bufferkonto.

Og ja, å klippe kortet er en god ide.

Skrevet

Betal ned kredittgjelda og klipp kortet i småbiter.

Skrevet

Klipp kortet, men la det stå igjen 5000 i buffer slik at du slipper å ta ny kreditt hvis feks kjøleskapet ryker mens du betaler ned resten. De 600kr du snart da har til overs hver mnd kan gå til å bygge opp buffersone igjen, sammen med andre penger du får spart :)

AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Du har 0 kroner. Det som trekker ned går det renter på, mens de du har vokser saktere. Selvfølgelig skal du betale ned kredittkortlånet ditt først!

Anonym poster: 671e7e0c5603b1d0d4439a244604bf02

• Liker 4
Gjest celebi
Skrevet

Jeg blir skremt over at myndige mennesker kan ha så lite peiling på økonomi.

Selvfølgelig skal du betale ned kredittkortgjelden din! Du har ingen buffer, du har bare lånt penger på den dyreste måten som går an.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skremt over at myndige mennesker kan ha så lite peiling på økonomi.

Selvfølgelig skal du betale ned kredittkortgjelden din! Du har ingen buffer, du har bare lånt penger på den dyreste måten som går an.

Jeg blir også skremt.

Anonym poster: 671e7e0c5603b1d0d4439a244604bf02

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...