Gjest HappyWaffle Skrevet 13. mai 2013 #1 Del Skrevet 13. mai 2013 som overskriften sier så er jeg 160 cm høy og 80 kg tung (det var det vekta viste sist så pluss/minus et par kg). min BMI er da 31,25 som vil klassifiseres som fedme. Jeg går ikke kun ut etter BMI da den ikke sier hele sannheten. MEN jeg er så driiit lei valker. jeg vil gjerne gå ned i vekt, men hvordan? jeg veit at sunt kosthold og trening har alt å si. men jeg er bare så utrolig dårlig på kosthold. jeg prøver å spise mest mulig grønnsaker osv, men glipper veldig lett og tar meg en sjokolade midt i uka når jeg er på jobb (jobber så klart på en matbutikk) og godterihylla skriker etter meg. er det noen som har gode råd til hva jeg burde gjøre for å ha et stabilt blodsukker? Eller tips til hvordan jeg mest effektivt skal gå ned i vekt? dette er IKKE for at menn skal snu seg etter meg eller noe, men jeg vil gjerne føle meg vel i trange topper osv, noe jeg ikke gjør med valker som henger over buksekanten! å det hjelper ikke å skrive "du må like den DU er osv" for jeg er jo fullt klar over det. men selvtilliten min har gått i dass etter noen kommentarer fra blant annet min egen FAR!! så vær snille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #2 Del Skrevet 13. mai 2013 For det første bør du velge en slankemetode og ha en plan. Å spise mest mulig grønnsaker er ingen plan. Grovt sett har man jo to måter å gå ned i vekt på: lavkalori a la grete roede, eller lavkarbo. Du må velge en av disse, på nettet finner du masse menyforslag. Med deg feks inn i vektklubb.no eller greteroede på nett, da får du oversikt over hva du spiser. Ang søtsug bør du kutte ut alt sukker i minimum en måned. Man blir gjerne avhengig av sukker, du trenger en avvenningskur. Etter en måned kan du tillate deg litt i begrensete mengder en sjelden gang. I matbutikken fins det jo masse annet du kan kjøpe istedet for sjokolade. Litt frukt og en joghurt feks? Ellers bør du sette opp en treningsplan, begynn gjerne med 3 ganger i uken, og følg planen. Dette demper også apetitten. Ang stabilt blodsukker bør du holde deg unna raske karbohydrater som sukker, fint mel inkl pasta. Spis langsomme karbohydrater, evt følg en lavkarbodiett. Anonym poster: fbe351acf00a6dba9c0afcb0d7caac3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 13. mai 2013 #3 Del Skrevet 13. mai 2013 Grunnen til at du har blitt så overvektig som du er skyldes i all hovedsak feil livsstil over lengre tid. Sjansene for å gå varig ned med en midlertidig kur er minimale. Du har mye bedre sjanser hvis du legger om til en sunnere livsstil som du faktisk kan leve med resten av livet. Det betyr at du ikke skal gjøre noen drastiske og plutselige omlegginger som å halvere matinntaket, bare spise grønnsaker og kruskakli, trene seks dager i uka osv. Når sjokoladene skriker mot deg, må du ha noen teknikker for å kunne motstå. Jeg er ingen ekspert på det, men hva med å se ned på valken når fristelsen melder seg? Da ser du jo umiddelbart konsekvensen av å spise mye sjokolade. Ikke legg opp til noe umenneskelig treningsregime. Det viktigste er å være i aktivitet hver dag. Da mener jeg ikke at du skal bli sliten hver dag, men gå eller bruk sykkelen så mye som mulig, stå istedenfor å sitte osv. I tillegg er det ikke dumt å trene en organisert aktivitet i tillegg. Siden du er såpass overvektig vil jeg anbefale deg å ikke begynne med vektbærende aktiviteter, men sykling/spinning eller svømming. Jogging ville gitt veldig høy belastning på leddene dine. Det viktigste er imidlertid at du driver med noe du liker, ellers blir det vanskelig å opprettholde det over tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 13. mai 2013 #4 Del Skrevet 13. mai 2013 Enig med Wiggins. Du skal ikke slanke deg, du skal endre livsstil. Godt sagt En kur vil virke mens du går på den (kanskje), men etterpå går du opp i vekt igjen. Jeg tror at det lureste stedet å starte er å kutte ut alt sukker og bare det. Unn deg alt annet du vil ha, men ikke sukker. Skal du gjøre kroppen din en tjeneste og få en "kickstart" så vil dette gjøre det så utrolig mye enklere for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 13. mai 2013 #5 Del Skrevet 13. mai 2013 Når sjokoladen skriker mot deg, skrik tilbake at nå vil du slanke seg og ta en yoghurt eller frukt. Hold ut i bare 2-3 uker, så ser du at du får mindre og mindre lyst på søtsaker. Jeg er så å si sukkerfri siden oktober-november i fjor. Begynn å trene noe - se for eksempel tråden om Butt Bible, programmet ble ganske populært her. Du vet selv at trening og riktig kosthold er veien å gå, så det er bare å samle viljen din, finne motivasjon og stå på. Motivasjon finner du ved å se på deg selv i speilet og bestemme at slikt er både farlig for helsen din og ubehagelig for deg å se på. Jeg anbefaler ikke drastiske tiltak som ekstremt få kalorier eller ekstremt lavkarbo, fordi du får en midlertidig effekt og du får kiloene tilbake når du begynner å spise normalt. Velg deg en diett du kan leve med, spis nok og riktig mat. Kutt ut brus, sukker, ferdigmat, McDonalds, osv junk og lag sunne måltider for deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #6 Del Skrevet 13. mai 2013 Meld deg på et Grete Roede-kurs. Anonym poster: 8b1e94776997882950ce14d2d5e73886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #7 Del Skrevet 13. mai 2013 Du må nok endre livvstil ja. Mer aktivitet, sunnere og mindre mat. Kanskje litt avsporing, bare lurer siden vi er like høye. Du er vel ikke så overvektig? Jeg har selv lagt på meg 10 kg over de siste 3 åra, veier 74 kg nå og jeg er ikke spesielt overvektig vil jeg si. Anonym poster: 6f3d097edf099833b782a521f53855aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #8 Del Skrevet 13. mai 2013 Gode råd over her, men husk at det er mye sukker også i frukt, så pass på inntaket og bytt gjerne ut fruktsnacksen med grønnsaker i stedet. Cherrytomater, gulrøtter, stangselleri eller hva du måtte like. Bær er også ypperlig, samt vannmelon. Anonym poster: 5d89ebf0d0d44de93433e9779818f1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. mai 2013 #9 Del Skrevet 13. mai 2013 takk for supre svar :D skal prøve dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #10 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg har gjort "dette" (dvs var 173 cm høy og 90 kg, så jeg var i samme område) før en gang og kommet meg ned i en bmi på ca 23. Jeg var så fornøyd med meg selv og trivdes så godt. Det var gøy å trene og jeg hadde ikke noe stort problem med å spise sunt det aller meste av tiden (man kan jo ikke legge opp til at man aldri skal unne seg noe ekstra, så på ferie, i selskap og i jula tillot jeg meg "det meste" men i litt mer begrenset omfang enn før). Nå er jeg over 80 kg igjen, etter to svangerskap med bekkenløsning og en tung periode på det psykiske plan. Forsøker nå å ta fatt på det hele igjen. Å trene synes jeg ikke er det vanskeligst. Det er jo tross alt veldig gøy, når man finner "sin" greie. Jeg elsker å jogge, men sliter dessverre nå med hofteproblemer og holder meg derfor mest til romaskina nå. Og vekter, da. Det var en oppdagelse for meg at jeg elsker å trene med tunge vekter. Hadde synlig definerte overarmer og det digget jeg. Mat er litt verre nå som småbarnsmor, men jeg må bare ta meg sammen igjen. Det fine er at jeg er glad i å lage mat. Å lage mat fra grunnen av er kjempelurt, for da vet man hva som er i den. Å spise mye grønnsaker og kjøtt er tingen for meg. Jeg spiser frukt maks en gang om dagen, pga høyt sukkerinnhold. Brød, pasta, ris osv er noe av det enkleste å kutte. Det utgjør mange tomme kalorier og man savner det i liten grad. Spiser rugsprø med god ost på som kos, men ikke hver dag. Psyken må ikke undervurderes. Det er en sirkeleffekt der. Når man føler seg bedre fysisk, så får man det også bedre psykisk. Selvfølelsen øker pga trening osv. Samme effekt fungerer selfølgelig motsatt vei, som du jo er veldig klar over. Lykke til! Til både deg og meg Anonym poster: 3a444f2e304fab04bf11d2ded6ee5655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #11 Del Skrevet 13. mai 2013 Hihihihihi, jeg er 170 cm og 50 kg Anonym poster: 240b37079951ea0244f6ead00c407832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #12 Del Skrevet 13. mai 2013 Hihihihihi, jeg er 170 cm og 50 kg Anonym poster: 240b37079951ea0244f6ead00c407832 Dust Anonym poster: fbe351acf00a6dba9c0afcb0d7caac3e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #13 Del Skrevet 13. mai 2013 Hihihihihi, jeg er 170 cm og 50 kg Anonym poster: 240b37079951ea0244f6ead00c407832 Ja vel? Anonym poster: 6f3d097edf099833b782a521f53855aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #14 Del Skrevet 13. mai 2013 Meld deg på EasyLife, der får du hjelp til å endre livsstil til etter du er ferdig på shake og du går ned masse. Anonym poster: 90577bdbdfa56394c99febf0ecac0b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #15 Del Skrevet 13. mai 2013 Meld deg på EasyLife, der får du hjelp til å endre livsstil til etter du er ferdig på shake og du går ned masse. Anonym poster: 90577bdbdfa56394c99febf0ecac0b12 Mye lurere å droppe å gå på noen shaker og bare gå rett på varig livsslisenring. Anonym poster: 3a444f2e304fab04bf11d2ded6ee5655 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #16 Del Skrevet 13. mai 2013 Hihihihihi, jeg er 170 cm og 50 kg Anonym poster: 240b37079951ea0244f6ead00c407832 Ikke særlig med muskler, med andre ord. Pingle. Hihihihi. Anonym poster: 4e3357657158dcdfda94932e119cf7b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå