Gå til innhold

Gå i fjellet alene i sommer?

Anbefalte innlegg

Gjest abcdefgh
Skrevet (endret)

Vurderer å tilbringe en del tid alene i fjellet denne sommeren. For det meste i telt med fisking som hovedaktivitet. Noen som har erfaringer med å gå alene ? Tipper turene blir maks 3-4 dager pr. tur.

Hvordan er miljøet på hyttene til DNT f.eks ? Om man går til en mindre hytte som har få sengeplasser , og når man kommer så er der en gjeng allerede.. Kleint å bo der da? Booker man noe overnatting på forhånd ? Hvordan er kutymen generelt? Lett å komme i kontakt med folk på de større hyttene? Er spesielt en hytte jeg har sett meg ut som jeg skal sove i . Tenkte å melde meg inn i DNT for nøkkel , ellers blir det telting og utfordre seg litt på å trives i eget selskap.. ( ser litt mørkt på å være i landskap uten mobildekning ;D )

Er i forholdsvis god fysisk form. Dvs. løper mila på 1 time , går masse turer i ganske lett turterreng og driver en del med core og styrke trening... Hvor fit må man være? Ser for meg den tunge sekken og bratt terreng blir bøygen. Går mest i veldig lett terreng til vanlig. Tenkte å begynne med noen 1 nattsturer i nærmiljøet med telt og tung sekk før sommeren slår inn.

Ellers aldri reist på overnattingsturer i fjellet alene. Mest fordi jeg ikke har turt. I år har jeg bestemt meg! Noen som har tips/råd/erfaringer? Regner med sekken fort blir 15 kg ? Pakkeliste?

Endret av abcdefgh
Videoannonse
Annonse
Gjest Skogkar
Skrevet

Vurderer å tilbringe en del tid alene i fjellet denne sommeren. For det meste i telt med fisking som hovedaktivitet. Noen som har erfaringer med å gå alene ? Tipper turene blir maks 3-4 dager pr. tur.

Hvordan er miljøet på hyttene til DNT f.eks ? Om man går til en mindre hytte som har få sengeplasser , og når man kommer så er der en gjeng allerede.. Kleint å bo der da? Booker man noe overnatting på forhånd ? Hvordan er kutymen generelt? Lett å komme i kontakt med folk på de større hyttene? Er spesielt en hytte jeg har sett meg ut som jeg skal sove i . Tenkte å melde meg inn i DNT for nøkkel , ellers blir det telting og utfordre seg litt på å trives i eget selskap.. ( ser litt mørkt på å være i landskap uten mobildekning ;D )

Er i forholdsvis god fysisk form. Dvs. løper mila på 1 time , går masse turer i ganske lett turterreng og driver en del med core og styrke trening... Hvor fit må man være? Ser for meg den tunge sekken og bratt terreng blir bøygen. Går mest i veldig lett terreng til vanlig. Tenkte å begynne med noen 1 nattsturer i nærmiljøet med telt og tung sekk før sommeren slår inn.

Ellers aldri reist på overnattingsturer i fjellet alene. Mest fordi jeg ikke har turt. I år har jeg bestemt meg! Noen som har tips/råd/erfaringer? Regner med sekken fort blir 15 kg ? Pakkeliste?

Omfattende spørsmål å svare på, men jeg kan prøve.

DNT-hyttene er kjempebra, men er de fulle når du kommer så er de fulle. Men som regel er de ikke det. Og folk er kjempehyggelige. Det ses på ingen måte kleint ut å komme alene, tvert i mot tror jeg de fleste ser på det som spennende og interessant.

Fysisk form er ikke så viktig som den mentale formen. Tempoet kan du tilpasse som du vil, det samme med lengden på turen. Det viktigste er hvordan du takler å være alene, og eventuelt om noe skulle skje. Evnen til å ikke få panikk, tenke logisk, praktisk og klart om du skulle vrikke foten eller gå deg bort.

Terp kart og kompass på noen små dagsturer i nærmiljøet i forkant av turen. Sørg for at skoene du skal bruke er gått inn slik at du unngår gnagsår. Husk å imprignere sko, jakke og bukse før tur.

Jeg kommer sikkert ikke på alt i farta, men det viktigste du har med deg, uansett årstid er;

ulltøy to skift

to par bomullssokker og minst to par ullsokker

to boxere per uke

vindjakke

regntøy

Shorts om sommeren

to t-skjorter i bomull

sovepose

lighter, fyrstikker og flintstikke

førstehjelpsutstyr /nål og trå - for ødelagte klær og evnt om du må sy deg selv (det har jeg faktisk opplevd)

knert med jagermeister (om du må sy deg selv..essensiellt)

god bok

gps (optional, greit å ha)

primus

havregryn

posesupper/gryter

sjokolade

fiskeutstyr

kikkert

vanntette poser (til mobil og kart)

liggeunderlag

to bæreposer

god kniv /evnt også en liten øks eller samekniv

blyant (til evnt merking på kart)

kart/kompass

Tja..har jeg glemt noe?

Ellers så er det bare å traske i vei. Velg en relativt enkel og populær rute. Om du synes det blir for mye folk (noe du helt sikkert ikke synes..men om du vil være helt ensom) så tar du en liten avstikker i åpent terreng. Hvis du f.eks går på et høyt platå og ser et spennende område mellom der du er og et annet platå, så ta gjerne turen over til andre siden som en liter avstikker-ekspedisjon. Da er det lett å orientere seg, og du vet at veien tilbake til den kjente løypa er DEN veien.

God tur, og håper du får en fantastisk tur i naturen. Det er ingenting som og slå opp leir ved et stille vann og slenge ut flua i håp om noe annet til middag enn posesuppe :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beroende på hvor skvetten en er så kan en jo ta med seg en startpistol. For å skremme elg/bjørn/ulv/gaupe/hva en enn måtte støte på av udyr. Pang pang og dyret er borte.

Anonym poster: bb6e05015f834c8e0140e756a0d4fd64

Gjest Skogkar
Skrevet

Beroende på hvor skvetten en er så kan en jo ta med seg en startpistol. For å skremme elg/bjørn/ulv/gaupe/hva en enn måtte støte på av udyr. Pang pang og dyret er borte.

Anonym poster: bb6e05015f834c8e0140e756a0d4fd64

Dårlig idè. Elg finnes ikke på fjellet, ikke gaupe heller, ulv trives heller ikke på fjellet (og er strengt tatt ikke noe man vil skremme vekk, da de ikke er farlige), og skulle man støte på bjørn så er det siste du vil gjøre å prøve å skremme den vekk. Skremme vekk bjørn er ikke noe du gjør med mindre du har en diger pistol eller rifle du evnt kan skyte den med om den ikke lar seg skremme. Bjørn trives for såvidt ikke noe godt på fjellet heller, men holder seg som regel nede i skogen.

Jeg har gått i fjellet og i skogen et halvt liv og har enda til gode å se både bjørn, gaupe og ulv. Det er det siste man skal bekymre seg for i den norske faunaen. Ser du bjørn, pris deg lykkelig over at du har fått den ære å se naturens konge på nært hold, nyt øybelikket i fem sekunder, gå skrått vekk fra bjørnen i rolig tempo, og sett deg ned på en stein og tenk på hvor fantastisk heldig du har vært.

• Liker 4
Gjest bustyvel
Skrevet

DNT-hyttene er kjempebra, men er de fulle når du kommer så er de fulle.

Det er ikke helt riktig. Dersom de ligge ved (bil)vei er de som regel strenge på akkurat dette, men de som ligger langt uti gokk skal i utgangspunktet kunne stappes til det ekstreme. Er en grunn til at de fleste hyttene har riiiikelig med sovesalplasser og ekstra madrasser serru ;) Dette vet jeg iallefall er praksis for hyttene i Jotunheimen.

De betjente hyttene bør man imidlertid booke i forveien, med tanke på at de gjerne vil vite hvor mange som kommer til middag etc., de selvbetjente og ubetjente er det sjelden mulig å bestille plass på. Ofte er det hyttevakt på disse typene hytter i høysesongen, så du skal nok se at de rydder plass til deg.

Skrevet

Syns det er flott at man vurderer å benytte tilbudene alene jeg. Det er overhodet ikke rart i mine øyne i hvert fall... Men, husk å si fra til noen hvor du går og hvor lenge du skal være borte, slik at noen etterlyser deg om det skulle skje noe...

• Liker 1
Gjest Skogkar
Skrevet

Det er ikke helt riktig. Dersom de ligge ved (bil)vei er de som regel strenge på akkurat dette, men de som ligger langt uti gokk skal i utgangspunktet kunne stappes til det ekstreme. Er en grunn til at de fleste hyttene har riiiikelig med sovesalplasser og ekstra madrasser serru ;) Dette vet jeg iallefall er praksis for hyttene i Jotunheimen.

De betjente hyttene bør man imidlertid booke i forveien, med tanke på at de gjerne vil vite hvor mange som kommer til middag etc., de selvbetjente og ubetjente er det sjelden mulig å bestille plass på. Ofte er det hyttevakt på disse typene hytter i høysesongen, så du skal nok se at de rydder plass til deg.

Jeg mente; "er de fulle, så er de fulle". Da er det ikke plass til noen flere :) Jeg aner ikke noe om praksisen på hytter nær bilveier. Og ærlig talt aner jeg ikke veldig mye om praksisen på andre hytter heller, da jeg helst unngår hytter.

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg mente; "er de fulle, så er de fulle". Da er det ikke plass til noen flere :) Jeg aner ikke noe om praksisen på hytter nær bilveier. Og ærlig talt aner jeg ikke veldig mye om praksisen på andre hytter heller, da jeg helst unngår hytter.

Ja, ser den :) Men de er som regel veldig, veldig innstilte på at alle skal få tak over hodet, på ei hytte vest i Jotunheimen var det så ille at betjeningen sov ute en natt, for at folk skulle få sove inne. Det kaller jeg service :)

• Liker 1
Gjest Skogkar
Skrevet

Ja, ser den :) Men de er som regel veldig, veldig innstilte på at alle skal få tak over hodet, på ei hytte vest i Jotunheimen var det så ille at betjeningen sov ute en natt, for at folk skulle få sove inne. Det kaller jeg service :)

Sånn er fjellfolk :) Flott innstilling ja.

Skrevet

For en del år siden sov jeg sammen med min alaskan under en stein utenfor Bossbu. Hytta var så og si full, og hund var ikke velkommen. Jeg valgte å ligge ute sammen med hunden min framfor ei stappende full hytte. Masse knott, men vi fikk ei god natt vi to, uten telt, under en stein. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det pleier vere veldig trivelig på DNT hytter. Opplegget varierer litt etter om du skal på betjente eller sjølvbetjent/ubetjent hytte. På betjente hytter kan du vanligvis bestille på forhand, men du trenger ikkje. Dei fleste som reiser i flokk er forberedt på å måtte dele plassen med andre, og det er ikkje uvanlig å dukke opp aleine. Min opplevelse er at ein kjem lett i kontakt, men så klart avheng dette av kven du treffer på.

Så lenge det finnes ein ledig krok, pleier ikkje folk få overnatte på hyttene. Men sjekk gjerne med lokalforeningen om det er planlagt arrangement. Mange plasser blir det f.eks. feira Olsok på hyttene, då er det gjerne stappfult.

Når det gjeld fysisk form kan ein klare seg lenge men å tilpasse lengden på dagsetappene. Men skal du dra med telt o.l. blir nok sekken fort både 15 kg og meir. Du bør prøve deg fram og trene på å bære vekt før du legg ut på langtur. Eg kan fin gå timesvis med lett sekk, men plasser 15-20 kg på ryggen min så er det ikkje så trivelig å ha meg med på tur lenger...

Men opp og ut på fjelltur aleine anbefales! Husk kart og kompass, og nyt friheten og naturen!! :-)

Gjest abcdefgh
Skrevet

Her var det mange gode tips og erfaringer! Pakkelisten er ca slik jeg hadde sett for meg. Tips til bra undertøy forresten ? Har en tendens til å få gnagsår på turer som blir en 2-3 timer+..

Tror jeg kommer til å benytte meg av en ubetjent hytte , men vet der er betjente hytter i nærheten. Så får man heller oppsøke de om det er krise. Grei sikkerhet ihvertfall.. Bare legger man igjen penger for overnatting på de ubetjente hyttene eller?

Har igrunn sett meg ut en meget primitiv hytte med litt historisk sus i som jeg skal overnatte i : http://ut.no/hytte/fieldfarehytta . Ca. 4-5 timers gange med sekk. Ellers blir det telting og fisking i området nært der. Spørs om det blir første testtur i helgen om ikke 17. Mai feiringen går for hardt for seg :D Klør noe alvorlig etter å fiske ørret , og må trene med sekk gåing!

Ellers om noen er lokalkjent på Sunnmøre, når er det vanlig at snøen og isen på vannene går i Tafjordfjella? Det området jeg skal være i ligger vel på ca 1000-1300 m.o.h . Slutten av Juni?

Skrevet

Her var det mange gode tips og erfaringer! Pakkelisten er ca slik jeg hadde sett for meg. Tips til bra undertøy forresten ? Har en tendens til å få gnagsår på turer som blir en 2-3 timer+..

Tror jeg kommer til å benytte meg av en ubetjent hytte , men vet der er betjente hytter i nærheten. Så får man heller oppsøke de om det er krise. Grei sikkerhet ihvertfall.. Bare legger man igjen penger for overnatting på de ubetjente hyttene eller?

Har igrunn sett meg ut en meget primitiv hytte med litt historisk sus i som jeg skal overnatte i : http://ut.no/hytte/fieldfarehytta . Ca. 4-5 timers gange med sekk. Ellers blir det telting og fisking i området nært der. Spørs om det blir første testtur i helgen om ikke 17. Mai feiringen går for hardt for seg :D Klør noe alvorlig etter å fiske ørret , og må trene med sekk gåing!

Ellers om noen er lokalkjent på Sunnmøre, når er det vanlig at snøen og isen på vannene går i Tafjordfjella? Det området jeg skal være i ligger vel på ca 1000-1300 m.o.h . Slutten av Juni?

Om det ikkje er supervarmt synest eg sjølv av ullundertøy, feks frå devold, er veldig greit å ha på slike turer. Men er jo ikkje særlig kjend med herremodellene...

Du kan enten legge igjen penger i betalingskonvolutt, eller bruke slik betalingssak (som eg ikkje husker navnet på) som du fører opp kontonr og det du skal betale for. Lurt å huske kontonr og medlemsnummer!

Fieldfarehytta er fantastisk, Tafjordfjella også!! Er langt frå lokalkjend, men har vore der eit par ganger. Har halvveis planer om tur der i sommar :-)

Trur første gangen eg var der var slutten av juni eller begynnelsen av juli, då var isen gått ved Veltdalshytta. Du kan jo ringe turistforeningen og spørje, pleier vere folk der som veit slikt.

Gjest abcdefgh
Skrevet

Om det ikkje er supervarmt synest eg sjølv av ullundertøy, feks frå devold, er veldig greit å ha på slike turer. Men er jo ikkje særlig kjend med herremodellene...

Du kan enten legge igjen penger i betalingskonvolutt, eller bruke slik betalingssak (som eg ikkje husker navnet på) som du fører opp kontonr og det du skal betale for. Lurt å huske kontonr og medlemsnummer!

Fieldfarehytta er fantastisk, Tafjordfjella også!! Er langt frå lokalkjend, men har vore der eit par ganger. Har halvveis planer om tur der i sommar :-)

Trur første gangen eg var der var slutten av juni eller begynnelsen av juli, då var isen gått ved Veltdalshytta. Du kan jo ringe turistforeningen og spørje, pleier vere folk der som veit slikt.

Høres bra ut :) Gikk du fra Zakariasdammen til Fieldfarehytta? Husker du tidsbruk? Tung tur? Regner med man følger Veltdalen fra Reindalsseter til Fieldfare?

Skrevet

Høres bra ut :) Gikk du fra Zakariasdammen til Fieldfarehytta? Husker du tidsbruk? Tung tur? Regner med man følger Veltdalen fra Reindalsseter til Fieldfare?

Har gått frå Reindalsseter via Pyttbua til Veltdalen, og opp Hulderkoppen. Begge gangene har eg gått ned igjen nedre Veltdalen. Om du skal fram og tilbake same veg anbefaler eg opp Huldrekoppen (dvs stien vest for Nausthornet), og så tilbake den andre veien.

Det er nokre år sia, men kan ikkje hugse det var ein spesielt tung tur. Men eg har ikkje gått heile strekket frå Zakariasdammen på samme dag. Turen frå Zakariasdammen opp til Reindalsseter kan vere tung med tung sekk, men ta tia til hjelp så går det greit det og! :-) Tipper eg hadde rundt 10-12 kg sekk på siste turen til Veltdalen, og brukte kanskje 3 timer. Vertfall litt mindre enn oppgitt gangtid på turbeskrivelsen.

Hm... kjenner eg får veldig lyst å dra på tur no!! :fnise:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Bare kjent i Jotunheimen, da jeg jobbet der noen sommere. Det var utrolig enkelt å gå der pga godt merkede stier. Gikk mange dagsetapper alene, men sov på betjente hytter, eller i telt, så kjenner ikke så godt til de ubetjente.

Sekken og tyngden går seg fort til. Tungt med en gang, men så blir sekken fort en del av deg, og det er bare å vandre på. Helt herlig å gå i fjellet. Både alene, og sammen med hyggelige folk. Var også trivelig å gå de mest brukte stiene, for alle er hyggelige på fjellet. Fort gjort å komme i snakk med folk.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med ullundertøyet til devol og aclima (ser forresten for meg at du er mann) http://komplettfritid.no/nettbutikk/bekledning/undertoy/herre2/underdel3?orderby=createdasc Samboeren min er ihvertfall veldig fornøyd med devold og aclima sine boxere (jeg også :) ).

Du kan enten legge igjen penger på hytten eller så skriver du ned kortnummeret ditt på et ark. Hyttene har disse liggende og det er veldig lett forklart. Ivertfall så skriver du hvor mange dager du overnatter og hva du tar av mat. det pleier også å ligge en veldig grei prisliste på hyttene :) Med andre ord ikke stress og du slipper å ha med penger det holder med bankkort :)

Og du trenger ikke være redd for at du er i dårlig form, den kommer seg veldig raskt :) Jeg har gått i fjellet etter langt sykdoms opphold og det gikk kjempe fint (gikk med sekk pakket for å sove i telt i 2 uker). Brukte litt lengre tid men hvorfor skal man stresse sant ;)

Gjest abcdefgh
Skrevet

primus

havregryn

posesupper/gryter

Du som har levd halve livet i skauen , tørrmelk eller morsmelkerstatning til havregrynen ? :D

Gjest Skogkar
Skrevet

Du som har levd halve livet i skauen , tørrmelk eller morsmelkerstatning til havregrynen ? :D

Brystmelk fra ei lokal budeie :) Jeg bare koker opp med vann jeg, men om du absolutt må ha melk på så tørrmelk.

• Liker 1
Gjest abcdefgh
Skrevet

Brystmelk fra ei lokal budeie :) Jeg bare koker opp med vann jeg, men om du absolutt må ha melk på så tørrmelk.

Haha :D Da går jeg for det. Synes det blir litt kjedlig bare med vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...