Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Aargh. Jenta her er 3 måneder. Fullammet til hun var 3 uker, da forsøkte vi litt mme fordi hun var så misfornøyd hele tiden. Jenta var tydelig sulten og det var riktig å gi flaske. Så klarte hun seg på 1 flaske om dagen i ganske mange uker. Men hun legger dårlig på seg og derfor har vi i samråd med helsesøster blitt enige om å gi flaske etter hvert måltid. Resultatet er at det har blitt masse flaske og mindre og mindre amming. Hun blir gjerne ammet på kvelden i 23-24tiden, blir hun ammet til 12-13 på dagen, da har hun behov for flaske. Og da blir det mest flaske frem til kvelden igjen.

På morgenen renner melken. Utpå dag er det nesten tomt..

Jeg har forsøkt å drikke masse vann, ha to-tre dager der jeg ammer en gang i timen + pumper etterpå (og står opp 1-2 ganger på natten og pumper). Jeg merker ca ingen forskjell annet enn at jeg blir sliten og lei, når jeg først ammer i 15 min også pumper i 30 minutter er det et kvarter til det er på'n igjen.. Har i disse periodene også drukket amme-te, spist godt og hvilt mye.

Hva annet kan jeg prøve? Hun sover gjennom natten, til ca 7-8. Men som sagt hjelper det i alle fall ikke å pumpe en gang eller to på natten..

En annen ting: Nå skal hun jo liksom være mett og fornøyd og drikker godt med melk fra flaske til hun ikke orker mer. Allikevel tar det bare 1-2 timer før hun vil ha mer mat igjen. Sånn er det hele dagen. Er det vanlig?

Og for ordens skyld: Jeg ønsker helst å amme, jeg synes det er praktisk, koselig og jeg tror det er det beste for barnet mitt. Samtidig lurer jeg litt på hvor lenge jeg skal presse på for dette? Akkurat nå er det alltid kaos i hvorvidt hun er fornøyd med pupp eller ikke - dagen lang..

Kan også nevne at hun stort sett er en glad og fornøyd jente. :)

Edit: Fullammet til hun var 3 uker, ikke 3 mnd. :)

Endret av Tirius
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør deg selv først og fremst: VIL du dette? Er du helt sikker? For det er ikke sikkert du syns arbeidet er verdt det. Om ikke, så er det helt greit å slutte! Og spesielt når det er snakk om litt dårlig vektøkning i tillegg (selv om ikke alle babyer legger på seg så mye, ta høyde for det også).

Men dersom du virkelig vil:

Ammer du om natten, eller gir du flaske mens du pumper? Det er om natten det er best å øke produksjonen pga hormoner osv, så om det ikke fungerer å pumpe, kan det hjelpe å la babyen spise. Babyen er mye mer effektiv enn en pumpe, og det er bedre for deg å gi baby mat enn å pumpe, mtp stress, følelser, hormoner osv. Om baby sover rundt er det fordi hun er mett og fornøyd pga MME, det kan hjelpe å ikke gi så mye MME slik at hun ønsker å amme om natten.

Det er klart du er inne i en "ond" sirkel nå, mer flaske gir mindre melk, som gir enda mer flaske osv. Du må kanskje kutte litt på flaskene, som en nevner over så er hjelpebryst flott. Da vet du at hun får nok mat, og hun spiser fra deg. Det er rett og slett produksjon og etterspørsel. Du gjør alt riktig, bortsett fra at det er baby som bør øke produksjonen, ikke bare en pumpe, tror jeg.

I tillegg er kanskje dette lurt når du gir flaske: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Anonym poster: 99d431e4588b570f8852a50970b58c63

Skrevet

Prøv akupunktur. Hjalp her. Men sier som andre her at ikke stress med det med mindre du absolutt vil. Jeg ser på det sånn at barnet har mye mer glede av en mor som er opplagt, ustresset og glad enn å absolutt få morsmelken...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på som deg. Han får først pupp, så flaske og så pumper jeg. Har gjort det siden han var en uke. Det er et h....... slit og ork, men jeg VIL virkelig amme og gi han den morsmelken han kan få. Har prøvd alt du også har prøvd, men produksjonen kommer ikke opp i det han trenger så jeg fortsetter med styret mitt. Nå er han 4 måneder.

Du må bare finne ut om du virkelig VIL. Om ikke du vil ta jobben og blir sliten og lei er det kanskje best å gi flaske. Jeg har hørt at ikke alle får opp produksjonen uansett hva man gjør.

Lykke til.

Anonym poster: 4a7d14580960235387365de0a2133af8

Skrevet

Siden du ikke vil slutte å amme, må gi litt erstatning og trenger å få opp produksjonen, så tror jeg at et hjelpebryst vil være akkurat det du trenger! :)http://ammehjelpen.n.../86/hjelpebryst

Hjelpebryst har jeg aldri hørt om, tusen takk! :) Det skal prøves. :)

Spør deg selv først og fremst: VIL du dette? Er du helt sikker? For det er ikke sikkert du syns arbeidet er verdt det. Om ikke, så er det helt greit å slutte! Og spesielt når det er snakk om litt dårlig vektøkning i tillegg (selv om ikke alle babyer legger på seg så mye, ta høyde for det også).

Men dersom du virkelig vil:

Ammer du om natten, eller gir du flaske mens du pumper? Det er om natten det er best å øke produksjonen pga hormoner osv, så om det ikke fungerer å pumpe, kan det hjelpe å la babyen spise. Babyen er mye mer effektiv enn en pumpe, og det er bedre for deg å gi baby mat enn å pumpe, mtp stress, følelser, hormoner osv. Om baby sover rundt er det fordi hun er mett og fornøyd pga MME, det kan hjelpe å ikke gi så mye MME slik at hun ønsker å amme om natten.

Det er klart du er inne i en "ond" sirkel nå, mer flaske gir mindre melk, som gir enda mer flaske osv. Du må kanskje kutte litt på flaskene, som en nevner over så er hjelpebryst flott. Da vet du at hun får nok mat, og hun spiser fra deg. Det er rett og slett produksjon og etterspørsel. Du gjør alt riktig, bortsett fra at det er baby som bør øke produksjonen, ikke bare en pumpe, tror jeg.

I tillegg er kanskje dette lurt når du gir flaske: http://ammehjelpen.n...om-flaskemating

Anonym poster: 99d431e4588b570f8852a50970b58c63

Ja, jeg vil virkelig. Om jeg får det til. Det jeg ikke vil er å fortsette sånn som nå. Jeg føler jeg har gjort et ærlig forsøk flere ganger nå, og om det ikke hjelper på 1-2 forsøk til så gir jeg meg nok. Men i utgangspunktet vil jeg. Du har jo helt rett i at det blir en ond sirkel.

Jeg ammer ikke på natten. Har forsøkt å vekke henne på natten for å gi mat, men hun er jo helt i svima på natta og det er ikke mye hun får i seg før hun sovner (og ja, jeg kjemper iherdig for å holde henne våken). Jeg kan selvsagt stå opp og vekke henne skikkelig, men jeg er jo litt redd for å ødelegge rutinene. Jeg har dessuten masse melk på natten, så hun klarer jo knapt å drikke litt fra ett bryst. Hun har sovet gjennom natten siden før hun fikk mme på kveldstid (og noen netter før hun fikk mme i det hele tatt), så jeg tror ikke hun våkner uansett.

Når du sier jeg kan prøve å kutte ned på flaskene så dukker det opp enda et problem. Når jeg har lite melk blir hun illsint. Fly forbanna. og da må jeg jo nok en gang gi flaske i stede for å amme - for så å pumpe. Men hjelpebryst skal prøves!

Tusen takk for svar :)

Prøv akupunktur. Hjalp her. Men sier som andre her at ikke stress med det med mindre du absolutt vil. Jeg ser på det sånn at barnet har mye mer glede av en mor som er opplagt, ustresset og glad enn å absolutt få morsmelken...

Jeg føler ikke jeg blir uopplagt eller stresset, egentlig. Det er ikke helt meg å bli det. Men det er jo litt styrete i lengden :-) Akupunkturtime har jeg faktisk i dag, skal ta det opp med henne! Takk. :)

Jeg holder på som deg. Han får først pupp, så flaske og så pumper jeg. Har gjort det siden han var en uke. Det er et h....... slit og ork, men jeg VIL virkelig amme og gi han den morsmelken han kan få. Har prøvd alt du også har prøvd, men produksjonen kommer ikke opp i det han trenger så jeg fortsetter med styret mitt. Nå er han 4 måneder.

Du må bare finne ut om du virkelig VIL. Om ikke du vil ta jobben og blir sliten og lei er det kanskje best å gi flaske. Jeg har hørt at ikke alle får opp produksjonen uansett hva man gjør.

Lykke til.

Anonym poster: 4a7d14580960235387365de0a2133af8

Takk for at du deler dine erfaringer - selv omde ikke var så veldig gode. Håper du får det til! Tusen takk. :)

Skrevet (endret)

Har hørt at bukkehornkløver skal hjelpe med å få opp produksjonen, de burde ha slikt på innvandrer butikk. Ikke spis dette om du er allergisk mot belgfrukter som peanøtter. Da kan det oppstå en kryss allergi siden bukkehornkløver er en belgfrukt. Tror de anbefaler 1 teskje 3 ganger om dagen. Husk å ha vann å svelge med. Jeg glemte å si at doseringa er for frø eller for malt bukkehorkløver.

Endret av Ismara
Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg. Fullammet første to ukene, så ble plutselig det meste av melken borte over natten. Gjorde alt for å få opp produksjonen men det gikk ikke. Endte med at jeg delammet til baby var 10 mnd (sluttet fordi tennene ble så store at han bet meg til blods ved hver amming - au!), fornøyd med det. Ammet først, flaske etterpå, så pumping. Etter seks mnd gikk jeg over til å bare pumpe på kvelden som han fikk i flaske dagen etterpå. Masse jobb, men jeg synes det var verdt det.

Noen får bare ikke nok melk. Vær fornøyd med det du får til :o)

Skrevet

Bukkehornsfrø kan gi deg litt drahjelp, såfremt du følger opp med hyppig amming.

Jeg sleit vel mer enn gjennomsnittet med å få opp produksjonen og hos meg måtte det fire slike økedøgn til før jeg merket noen forskjell. Men merket tydelig bedring etter at jeg begynte med frøene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...