Gå til innhold

skaffe oss 2 eller 3 katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sitter med en vanskelig avgjørelse. Vi har bestemt oss for å skaffe oss katt, jeg har alltid ønsket dette siden min mann og jeg ble sammen. Jeg har selv vokst opp med katt i barndommen.

Vi har 2 unger sammen, og vi har 2 ute kaniner.

Vi skal nå skaffe oss innekatt. Jeg har kjøpt en kattunge rasen Maine Coon, som jeg gleder meg til å hente om en ukes tid, siden vi skal ha innekatt så fikk datteren min lov til å være med å bestemme kattunge nummer to, som hun ønsket en hellig Birma. Denne skal vi hente i juni, tenker da de vil få selskap i hverandre.

Vi har stort hus på 3 etasjer, og stor hage som jeg skal sette opp en kattegård til dem.

Men så har det seg også sånn, at en kattunge som jeg sendte forespørrsel på, nå viser seg å være ledig, dette er en norsk skogkatt, en rase jeg har ønsket meg :-) Og denne kattungen er noe av det vakreste som jeg har sett. Vi har fått tilbud på god pris for den, og den er henteklar samtidig som den hellige Birma pusen.

Men nå lurer jeg på om 3 katter kan bli for mye. Min mann sier han synes det blir for mye, men at det er mitt valg og han trekker seg ut. Så jeg sitter nå å prøver finne ut av det selv. Fikk vel beskjed av han at velger jeg 3 katter, så er jeg egostisk.

Jeg har satt meg inn i hvor mye arbeid det er, og jeg er også klar over at det vil koste mer med 3 rasekatter enn 2. Men likevel så klarer jeg ikke å si nei, så jeg sliter med å bestemme meg.

Tar jeg vann over hodet? Er det best å gå for de 2 vi har sagt, eller vil man ikke merke så mye forskjell på 2 eller 3 katter? :-)

Håper på gode tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... litt vanskelig denne her, for jeg skjønner at du har falt pladask for katt nummer tre ;-)

Jeg ville allikevel anbefale deg å starte med to. Man vet aldri hvordan to katter kommer overens, sev om de "vokser opp" sammen. Lynnet til katter er så utrolig forskjellig. Noen er krevende og dominerende mens andre kan være underdanige og engstelige.

Det å ha kattunger er også ofte overaskende krevende. Jeg kjenner flere med både katt og hund som har opplevd at kattungen var krevde mere jobb enn valpen. Ikke meningen å skremme dere altså :) jeg er sikker på at det blir kjempemorsomt, utrolig koselig og en berikelse med disse kattene, uansett om det blir to eller tre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre katter og man merker ikke så stor forskjell på to eller tre, men problemet kan være om de går sammen alle tre.

Kunne ikke ha alle tre tilslutt for de gikk ikke sammen. Den ene skulle hele tiden ta en av de andre, og da begynte også den tredje ta den svake. Hun tok aldri igjen, og det ble rett og slett ikke bra for henne å ha det sånn så vi måtte plassere henne et annet sted.

Sjansen er vel større for at det går bra om de vokser opp sammen, men man kan aldri vite. Kommer an på kattenes personlighet osv.

Anonym poster: 312c9ff33226a17d979a3a55d2698eef

Skrevet

Jeg nekter å tro at kattunger er mer krevende enn valper. Jeg har 5 katter og har hatt veldig mange hunder opp igjennom. Noen en katt har brukt litt mer tid på å venne seg til de andre kattene, men det var fordi hun hadde med seg kattunger når hun kom hit. Kattunger som vokser opp sammen går som regel fint sammen senere også (min erfaring ihvertfall + de jeg kjenner som jobber for Dyrebeskyttelsen).

Det jeg tenker er at man kanskje skulle respektert mannen og heller være enig om at to er nok istedenfor å insistere på tre stykker. Katter (spesielt kattunger) er jo alltid verdens søteste så klart man vil ha de...

Men hvis jeg først skulle hatt tre hadde jeg nok valgt å ta alle samtidig som kattunger. Det kan være mer utfordrende å få inn en kattunge når de andre er voksne. Spesielt hvis de er innekatter om man evt ikke har et eget rom m/burdør som de kan venne seg til hverandre gjennom.

Skrevet

For det første: Norsk Skogskatt og Maine Coon er IKKE innekatter. De må ha tilgang på uteareal; plass å løpe på, gjerne en stor hage med trær å klatre i. Er du klar over hvor mange timer i uka du må bruke bare på børsting av disse to rasene, og med en Birma i tillegg, som krever en helt annen type stell..? Alle kattene må børstes hver eneste dag; her snakker vi ikke om en 5-minutters-light-børst, men the real deal. Kattekassene (som det må være flere av for så mange katter, særlig når minst én er innekatt) må tømmes flere ganger om dagen; alle kattene må få ormekurer 2-3 ganger i året + vanlig veterinærsjekk, og det er ikke sikkert de tåler samme mat, så man må passe på at alle får sin mat og ikke spiser opp de andres. Birmaen har for øvrig ikke retningssans, så vær obs på at dersom den skulle smette ut døra vil den gå seg bort og ikke være i stand til å finne veien hjem.

Gå tur på eiendommen med de to andre kattene i bånd når de er gamle nok, så lærer de seg hva som er puseterritorie - så sant dere ikke bor langs motorveien er det ingen grunn til at de to førstnevnte kattene ikke skal kunne gå ute som andre katter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to huspuser og en Hellig Birma, og synes ikke det er mer jobb med 3 enn med 2. Jeg vil råde deg til å forsikre de, så er du sikret fra den utgiften som evt er det som skiller 2 fra 3 sånn økonomisk sett.

Når alle tre også er kattunger når dere får de så tror jeg ikke dere vil ha noen store problemer med å få de til å passe sammen. Vi fikk vår Pus1 som 12 uker gammel, Pus2 var ca 8 uker gammel(dumpet ute)og kom tre år etter nr 1, Pus3 var 9 år da vi fikk henne og kom tre år etter nr 2 igjen. De er ikke bestiser, men de kommer godt overens.

Jeg er ikke helt enig i endel av det Strixvaria skriver, og for katter, som mennesker er det ingen fasit. Man kan ha ulike erfaringer med hva som er bra. Jeg kjenner flere Main Coon-eiere som har de som innekatter, og de har det supert, men de trenger jo litt areal da, de er store puser. Jeg kjenner også noen få Hellig Birmaer som er ute og elsker det, men de fleste jeg kjenner er inne. Kjenner også Skogskatter hvor noen er inne og andre ute. Det viktigste når man har innekatt er nok stimuli i form av lek, klatrestativ osv og at de er inne fra de er små. Og når du skal bygge kattegård så er jeg 100% sikker på at pusene får det supert.

Når det gjelder kattekasser så kjøp Main Coon-kasser, de er ekstra store(og velg en med tak) Vi klarer oss med to kasser på tre katter, og det holder å rydde den en gang om dagen som tar meg ca 5 min. Med andre ord ikke en stor jobb. Noen trenger 3-4 kasser, men det ser du an.

Ang børsting så børster vi vår Hellige Birma annenhver dag, og huskattene også selv om det er mest for kos. Og det er ikke veldig slitsomt. Så på Cats 101 på Animal Planet at de anbefalte 2-3 ganger pr uke på Main Coon og Hellig Birma, og hver dag på Perser.

Veterinærsjekk og vaksiner må de ha en gang i året, vi betalte sist ca 1500,- for alle våre tre og da med en dyrlege som kom hjem til oss. Vår dyrlege mener ormkur er unødvendig på innekatt, men det er sikkert delte meninger om dette også.

Vi har opplevd det Strixvaria sier om at vår Hellige Birma ikke tåler samme kattemat som de to andre. Snakket med dyrlegen om dette og nå spiser alle tre et allergifor som gjør at alle tre kan spise det samme. Men klart at situasjoner som det kan oppstå, men det kan det like gjerne med to som med tre.

Jeg synes at om du ønsker deg tre katter og har såpass gjennomtenkt syn på det som du virker som du har så hadde jeg gjort det. Det er ikke noe særlig mer jobb med tre enn med to, men det er selvfølgelig ekstra glede. Med alle dyrehold kan det oppstå problemer, men da er det beste å fokusere på løsninger. Jeg anbefaler forsikring på det varmeste og godt fôr fra dyrlege/dyrebutikk. Kjøp 10 kg sekker, det er billigst.

Lykke til og gled dere masse!

AnonymBruker
Skrevet

Bare tull at det er "raser" som ikke kan gå inne. en katt som er vokst opp inne, kjenner ikke noe annet. Så lenge det er plass til at kattene kan legge seg i hvert sitt hjørne av huset hvis de vil være i fred går det nok helt fint. mainecoon og skogkatt er ofte aktive katter, som liker å være høyt og lavt. Så vær forberedt på katter som kan like å være både høyt og lavt. Katter oppdratt av en seriøs oppdretter skal også være godt sosialisert, som er en forutsetning for avslappede harmoniske katter som er tamme nok til ett inneliv.

Den eneste rasen som er forhåndsdefinert på grunn av rase med tanke på stell er perser på grunn av mengden pels, som gjør det vanskelig for katten å stelle alt selv til en hver tid. på de som er semilanghår, som skogkatt og mainecoon kommer behovet for stell HELT an på PELSKVALITETEN på katten. Noen katter har fin glatt pels som aldri floker seg, mens andre får pels som er mere ullaktig i større eller mindre grad. Det er "ulla" som floker seg hovedsaklig.

Og å stemple en hel rase til å være uten retningssans er også i overkant spesielt. Og direkte feil. Finnes Birmaer som går helt fint ute som hvilken som helst skogkatt eller mainecoon. og at de ikke har retningssans har jeg aldri hørt om, og står ikke i en rasebeskrivelse. Googlet ekstra for å være sikker, denne påstanden er feil.

innekatter har godt selskap av hverandre, og de vil sette pris på litt forandring og få være litt i utegård for å kjenne på spennende lukter, og høre lyder de ellers ikke gjør inne.

I alle raser er det katter som helst vil være alene, men spesielt på rasekattene vil man ha fram gode sosiale katter som vil passe i en familie. Oppdrettere ØNKSKER at spesielt sosiale individer skal få lov til å komme til ett sted hvor de har selskap av en annen katt. Og det gjelder introdusering av en ny katt. Er det mye lettere å sette sammen en voksen og en kattunge, enn to fremmede voksne katter. De voksne kattene forstår at en kattunge på 3 mnd er nettop det, og vil normalt sett ikke plage den, med mindre den voksne katten er usikker av seg. To kattunger er selvfølgelig det letteste utgangspunktet. Om kattene går sammen har også mye å gjøre med EIERS adferd den første tiden etter den nye katten har kommet i hus.

Til de som dømmer folk som har katten inne, gjenomsnittlig levetid for en utekatt er 3-4 år. For en innekatt er det godt over det tre/firedoble.

jeg syns det virker som at TS har kattens velferd i fokus, og har gode forutsetninger for å kunne ha 3 katter som innekatt.

Jeg har 3-5 katter hjemme hos meg. Når man først har kattekasser som skal tømmes, har det ingenting å si at det er en til som har vært oppi der. Eneste er at man må minst ha 2 kasser med 3 katter, med 2 katter hadde det KANSJE holdt med 1, men 2 eller 3 hadde vært best. "regelen" er antall katter +1. men det finnes også de som har 3 små katter som ikke har problemer med å dele samme do.

For mannen din sin del vil det være liten forskjell på 2 og 3 katter ut over kostnader, og en ekstra som vil ha kos og mat.

mvh Rasekattentusiast med katter som ALDRI har problemer med floker i sin semilange pels.

Anonym poster: 2978b19a197d77664c875488b701ebfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...