Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det slik at sossialekt (ja, med to s-er, ja) kommer i første rekke, deretter ferdigheter med kølle* og skøyter for å komme på landslaget? Er det i tillegg et pluss at man ikke kan snakke rent?

Kjør debatt!

*Er det forresten lov å spørre om ferdigheter med kølle er viktig?

Endret av OneLove
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er jo meget viktig at man snakker så reint(beklager, rent) som mulig for å spille på hockeylandslaget. Tror man egentlig blåser i ferdighetene i hockey og heller ser på hvordan vedkommende snakker. Beklager, du sier butikken i stedet for buttikken.. du kan dessverre ikke være med på hockeylandslaget. Troll.

Anonym poster: 65c202031bfa118fb618ef77eeabf882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosiolekt er et totalt misforstått begrep å bruke i denne sammenhengen. En sosiolekt betyr ikke annet enn at folk snakker forskjellig innenfor samme geografiske område, påvirket av f.eks sosial tilhrighet. Dvs at de av oslos befolkning som snakker "pent", også har sosiolekt, ikke bare de som, slik du tror, snakker røffere.

Anonym poster: 55a22ba0154504d19f7e4995061d6b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar forbehold om at jeg misforsto deg, dog, når jeg leser startinnlegget en gang til.

Gjest Novacane
Skrevet

Håper egentlig jeg har misforstått innlegget .. du mener altså at hockeylandskapet er satt sammen av menn som ikke "snakker rent" og ikke pga hockeykunnskaper?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Troll.

Anonym poster: 65c202031bfa118fb618ef77eeabf882

"Skråblikk og generaliseringer" er vel stedet for å trolle litt? ;-)

Sosiolekt er et totalt misforstått begrep å bruke i denne sammenhengen. En sosiolekt betyr ikke annet enn at folk snakker forskjellig innenfor samme geografiske område, påvirket av f.eks sosial tilhrighet. Dvs at de av oslos befolkning som snakker "pent", også har sosiolekt, ikke bare de som, slik du tror, snakker røffere.

Som jeg skrev "(..) sossiolekt. Med to s-er, ja". Da sikter jeg til østkant/trygdekontoret-sosiolekt (eller sossiolekt, om du vil).

Tar forbehold om at jeg misforsto deg, dog, når jeg leser startinnlegget en gang til.

Litt stedsforvirret med tanke på forum, kanskje?

Håper egentlig jeg har misforstått innlegget .. du mener altså at hockeylandskapet er satt sammen av menn som ikke "snakker rent" og ikke pga hockeykunnskaper?

Hockeykunnskaper er greit å ha, men hjelper lite. Hockey-ferdigheter er en bedre egenskap å ha. For meg virker det som sossiolekt (med to s-er, ja) er viktig ingrediens for å komme på landslaget.

Endret av OneLove
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på Østfold-dialekt?

Anonym poster: 2ea5d726bc0fd34baf5a2642e814c311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...