AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Jeg og samboer har vært sammen i 7 år, og har på de årene vært på 2 ferier utenlands. Ellers har vi vært på campingturer med telt, noe som er etter hans ønsker. Jeg har pollenallergi og synes ikke telt er toppen av lykke. Vi har snakket om at denne sommeren som kommer nå skal vi på en skikkelig ferie, til varmere strøk. Begge har vært enige. Vi har bestemt oss for hvilket land vi vil til og når vi skal dra. Så i dag tenkte jeg at vi kunne bare bestille, det er jo ikke noe å vente med. Så bli samboeren min så sur og furten, vil liksom ikke se på dataskjermen når jeg skulle bestille og eneste svaret jeg fikk var "vet ikke". Han oppførte seg om en liten barnslig unge. Han liker ikke å planlegge ting, så derfor kommer vi oss ingen steder, for man må jo ofte planlegge litt før man skal ut og reise. Så i år tenkte jeg at nå må det være min tur til å ha noe jeg skulle sagt, vi kan ikke bare dra på campingtur med telt til nabofylkene. Jeg tenkte som så at han har vært enig i ferie så langt, så da bare bestiller jeg. Han klarte jo ikke si noe annet enn "vet ikke" heller, så hva skal man tro da? Like etterpå gikk han ut uten å si noe.. For ordens skyld, vi har god økonomi og jeg betaler selvfølgelig min egen billett.. Vil deres mannfolk på ferie? Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2
Armitage Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Her er det jeg som heller vil bli hjemme enn å dra bort. Jeg forbinder alltid reiser og ferie med stress. Det kan også ha en sammenheng med at jeg er litt introvert. Så jeg greier ikke å slappe av med mange mennesker tilstede. Men det kommer selvfølgelig helt an på hvor vi skal hen også. Hater syden og slike steder der man hovedsaklig drar for å drikke eller bade. Det kan jeg gjøre hjemme. Hvis jeg skal dra bort så må det være et sted hvor man kan oppleve noe interessant. 1
Cata Skrevet 12. mai 2013 #3 Skrevet 12. mai 2013 Har ikke mannfolk i hus så det kan jeg ikke uttale meg om, men om jeg hadde hatt så ville det vært meg som hadde nølt. Jeg er hverdagsmenneske og ikke spesielt glad i ferie. Eksen prøvde flere ganger å få meg med til Syden, og jeg blånektet hver gang . (Hører med til den historien at i tillegg til at jeg ikke hadde spesielt lyst så valgte han alltid tider på året som er temmelig umulige for meg å reise på og vi kunne aldri bli enige om bosted. Han ville leie leilighet, jeg ville bo på skikkelig hotell.) Men ville ikke akkurat jublet for campingferie heller da. Når det er sagt så synes jeg det er nokså dårlig gjort av samboeren din å først gi inntrykk av at han vil på ferie, for så å furte når det er i ferd med å bli noe av. Han kunne heller vært klar på at han ikke vil utenlands fra dag 1, så kunne du valgt å reise med en venninne eller noen andre som faktisk har lyst til å reise samme sted som du.
Steinar40 Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Det er stress å reise på ferie. Men mitt inntrykk er at de fleste reiser allikevel. Spesielt når dama organiserer alt det praktiske. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 Enig med Cata i at det viktigste er tydelig kommunikasjon. Det å ikke ville dra på ferie er forsåvidt noe man skal få lov til, men da må man være ærlig på det. Å trekke seg fra noe som har vært planlagt, uten en gang å ta en skikkelig samtale om det, er overhodet ikke OK uansett hvilket tema det gjelder. Når det er sagt, så hadde nok ikke jeg holdt ut 7 år med en mann som ikke ville reise. Her er det hobby nr en for oss begge. Det å planlegge, drømme om og reise på turer er noe vi bruker mye tid på og noe som virkelig binder oss sammen som par. Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Det er stress å reise på ferie. Men mitt inntrykk er at de fleste reiser allikevel. Spesielt når dama organiserer alt det praktiske. Det finnes da plenty av menn som elsker å reise, og å organisere og planlegge Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 Folk er forskjellige da. Noen liker å dra på telttur / campingtur i lille Norge, og hvis de virkelig vil gjøre noe drastisk, kjøre over svenskegrensen gjerne. Andre foretrekker å reise på hytten sin på fjellet eller ved sjøen, samme rutine hvert år. Jeg er ikke en av disse mennene. Når jeg vokste opp var derimot foreldrene mine veldig glad i å reise innelands. Erfaringen jeg sitter igjen med, er at Norge er stort sett bare Norge, med en litt varierende dialekt. Forsåvidt någet likt over hele skandinavia og. Samme kultur, men forskjellige dialekter. Så jeg liker å reise i ferier hvert fall. Foretrekker sydover til et nytt usett sted, men helst ikke bare en charter-tur til syden. Anonym poster: 4790604306412559bfd9534b3c69266d 3
Steinar40 Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Det finnes da plenty av menn som elsker å reise, og å organisere og planlegge Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 Ja, men da blir det nok fort en type ferie som dama helst ikke vil være med på
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 Ja, men da blir det nok fort en type ferie som dama helst ikke vil være med på Hæ? Hva slags ferie skulle det liksom være? Mulig jeg har vært heldig med min omgangskrets, evt omgås svært reiseglade mennesker. Men at mannfolka også ivrig planlegger både dett og hint av turer er veldig vanlig. Enten det er backpacking i Asia eller safari i Afrika osv. Den eneste kjønnsforskjellen jeg ser på mine venner og kolleger er det som går på shopping. Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Har ikke mannfolk i hus så det kan jeg ikke uttale meg om, men om jeg hadde hatt så ville det vært meg som hadde nølt. Jeg er hverdagsmenneske og ikke spesielt glad i ferie. Eksen prøvde flere ganger å få meg med til Syden, og jeg blånektet hver gang . (Hører med til den historien at i tillegg til at jeg ikke hadde spesielt lyst så valgte han alltid tider på året som er temmelig umulige for meg å reise på og vi kunne aldri bli enige om bosted. Han ville leie leilighet, jeg ville bo på skikkelig hotell.) Men ville ikke akkurat jublet for campingferie heller da. Når det er sagt så synes jeg det er nokså dårlig gjort av samboeren din å først gi inntrykk av at han vil på ferie, for så å furte når det er i ferd med å bli noe av. Han kunne heller vært klar på at han ikke vil utenlands fra dag 1, så kunne du valgt å reise med en venninne eller noen andre som faktisk har lyst til å reise samme sted som du. Det er akkurat det jeg tenker også, når han først har sagt ja, så må han nesten stå for det. Jeg har jo gått og gledet meg helt siden vi snakket om at vi skulle på utenlands ferie i år. Har undersøkt hvor det er fint å reise når vi har ferie og funnet noen steder som passer fint til oss. Spurte han i formiddag om vi kunne bestille tur i kveld, og da sa han ja. Føler meg ikke som verdens beste kjæreste når jeg nærmest bestiller uten å få et klart ja fra han, men han er jo voksen og må jo klare å si nei om han ikke vil. Aaah, kjenner jeg blir så irritert på han når han er sånn. Han har en jobb som innebærer litt reising, så det er ikke sånn at han ikke liker å reise, men det er heller ikke sånn at det bare er reising på jobben hans slik at han heller vil være hjemme.. ts Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2
Rosalie Skrevet 12. mai 2013 #11 Skrevet 12. mai 2013 Vi har til tider ulike forventninger i forhold til ferie (vi ønsker begge å reise til varmere strøk, så det er sagt), så da har han fått siste ordet ett år, og jeg det neste. Jeg hadde blitt forbannet om bare han skulle ha siste ordet, og jeg tror at da hadde vi ikke kommet til å reise på ferie sammen.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 Jeg hadde blitt forbannet om bare han skulle ha siste ordet, og jeg tror at da hadde vi ikke kommet til å reise på ferie sammen. Enig. Har man alt for ulike forventninger, så får man enten føye hverandre annenhver gang eller velge å reise på ferie hver for seg (dvs med andre) Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #13 Skrevet 12. mai 2013 Vi har til tider ulike forventninger i forhold til ferie (vi ønsker begge å reise til varmere strøk, så det er sagt), så da har han fått siste ordet ett år, og jeg det neste. Jeg hadde blitt forbannet om bare han skulle ha siste ordet, og jeg tror at da hadde vi ikke kommet til å reise på ferie sammen. Enig. Har man alt for ulike forventninger, så får man enten føye hverandre annenhver gang eller velge å reise på ferie hver for seg (dvs med andre) Anonym poster: 1f2fe171fdf9bd8e57a3111523b8a7c0 Det er slik jeg tenker også, og nå har jo han fått viljen sin de siste 5 årene. De to ferieturene vi har hatt utenlands var i løpet av de to første årene vi var sammen. Når jeg satt og skulle bestille spurte jeg "Skal jeg bare bestille da?" så svarte han "ja" skikkelig irritert. Så hva nå, skal jeg bare betale depositumet så ikke turen bli kansellert? Eller skal jeg vente til han kommer hjem fra furteturen sin? For ordens skyld må jeg si at han er en bra kar ellers, men når det kommer til slike ting som innebærer planlegging og avgjørelser svikter han helt. Har i det siste forstått at jeg bare må handle på vegne av oss begge når det kommer til slikt som å planlegge ferie. ts Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2
nellymor Skrevet 12. mai 2013 #14 Skrevet 12. mai 2013 drit i han og bestill tur med ei venninne istedet
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #15 Skrevet 12. mai 2013 Jeg og samboer har vært sammen i 7 år, og har på de årene vært på 2 ferier utenlands. Ellers har vi vært på campingturer med telt, noe som er etter hans ønsker. Jeg har pollenallergi og synes ikke telt er toppen av lykke. Vi har snakket om at denne sommeren som kommer nå skal vi på en skikkelig ferie, til varmere strøk. Begge har vært enige. Vi har bestemt oss for hvilket land vi vil til og når vi skal dra. Så i dag tenkte jeg at vi kunne bare bestille, det er jo ikke noe å vente med. Så bli samboeren min så sur og furten, vil liksom ikke se på dataskjermen når jeg skulle bestille og eneste svaret jeg fikk var "vet ikke". Han oppførte seg om en liten barnslig unge. Han liker ikke å planlegge ting, så derfor kommer vi oss ingen steder, for man må jo ofte planlegge litt før man skal ut og reise. Så i år tenkte jeg at nå må det være min tur til å ha noe jeg skulle sagt, vi kan ikke bare dra på campingtur med telt til nabofylkene. Jeg tenkte som så at han har vært enig i ferie så langt, så da bare bestiller jeg. Han klarte jo ikke si noe annet enn "vet ikke" heller, så hva skal man tro da? Like etterpå gikk han ut uten å si noe.. For ordens skyld, vi har god økonomi og jeg betaler selvfølgelig min egen billett.. Vil deres mannfolk på ferie? Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2 Er du hundre prosent sikker på at dere faktisk er enige i at dere begge ønsker å reise på ferie? Og, kan det være at din mann enten har flyskrekk eller er veldig lite komfortabel med andre kulturelle eller sosiale arenaer enn det han er vant med? Anonym poster: b353f025316786cf498c251ac4e3c4af
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #16 Skrevet 12. mai 2013 Er du hundre prosent sikker på at dere faktisk er enige i at dere begge ønsker å reise på ferie? Og, kan det være at din mann enten har flyskrekk eller er veldig lite komfortabel med andre kulturelle eller sosiale arenaer enn det han er vant med? Anonym poster: b353f025316786cf498c251ac4e3c4af Ja, vi har vært helt enige når vi snakket om ferie tidligere. Nei, han er ikke redd for å fly, som jeg nevnte tidligere her innebærer jobben han har reising, da gjerne til andre verdensdeler. Da reiser han ofte alene, så den biten er helt uproblematisk Det er vel bare 30-årstrassen som er i sving... ts Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2
Armitage Skrevet 12. mai 2013 #17 Skrevet 12. mai 2013 Ja, vi har vært helt enige når vi snakket om ferie tidligere. Nei, han er ikke redd for å fly, som jeg nevnte tidligere her innebærer jobben han har reising, da gjerne til andre verdensdeler. Da reiser han ofte alene, så den biten er helt uproblematisk Det er vel bare 30-årstrassen som er i sving... ts Anonym poster: 7fd34f3f41f39a99c61133a4d6e369f2 Men hvis han reiser mye til utlandet i jobben, så kan det kanskje hende at han ikke har så lyst til å reise på ferie til utlandet også? Selv om han liksom var enig da dere snakket om det. Mest sannsynlig så var han kanskje bare i dårlig humør over noe annet akkurat der og da når du spurte om dere skulle bestille. Vent til han kommer igjen og snakk ordentlig om det da. Ikke la ham stikke av før du har fått et ordentlig svar fra ham. Si til ham at du ikke har så veldig lyst til å bestille ferie hvis han gir uttrykk for at han ikke vil og at han får snakke ordentlig ut om hva som plager ham så dere får klarhet i ting. 1
Cata Skrevet 12. mai 2013 #18 Skrevet 12. mai 2013 Er du hundre prosent sikker på at dere faktisk er enige i at dere begge ønsker å reise på ferie? Og, kan det være at din mann enten har flyskrekk eller er veldig lite komfortabel med andre kulturelle eller sosiale arenaer enn det han er vant med? Anonym poster: b353f025316786cf498c251ac4e3c4af Det med flyskrekk tenkte jeg også på kan være et tema, i og med at han alltid velger "nære" ferier. Selv om han reiser i forbindelse med jobb, kan han likevel ha en mild flyskrekk som gjør at han helst vil unngå å fly. Jeg gjør det selv. Liker meg ikke i fly, men reiser greit nok når jeg må - det frister imidlertid ikke med lange flyturer for å komme meg på ferie. Men, som sagt, det hadde vært enklere om han hadde sagt det som det var i så fall.
Steinar40 Skrevet 12. mai 2013 #19 Skrevet 12. mai 2013 Det med flyskrekk tenkte jeg også på kan være et tema, i og med at han alltid velger "nære" ferier. Selv om han reiser i forbindelse med jobb, kan han likevel ha en mild flyskrekk som gjør at han helst vil unngå å fly. Jeg gjør det selv. Liker meg ikke i fly, men reiser greit nok når jeg må - det frister imidlertid ikke med lange flyturer for å komme meg på ferie. Men, som sagt, det hadde vært enklere om han hadde sagt det som det var i så fall. Hva kan være bedre enn å sitte i 12+ timer stuet som kveg på et fly i turbulens? hehe 1
Anglofil Skrevet 12. mai 2013 #20 Skrevet 12. mai 2013 Det er greit å ikke ville reise, men da må man være enig om det fra starten av. Selv hadde jeg nok aldri orket å være sammen med noen som ikke var glad i å reise. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå