AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Om faren hadde atopisk eksem får vel nesten alltid barnet det samme? Men når kommer det, fra under eller over 1 års alderen? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Tror det er vanlig å dukke opp sånn rundt 3-4 mnd alderen. Men selvfølgelig veldig individuelt da. Anonym poster: 8b3106623fc8463e656855c5604d5482
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #3 Skrevet 12. mai 2013 Tror det er vanlig å dukke opp sånn rundt 3-4 mnd alderen. Men selvfølgelig veldig individuelt da. Anonym poster: 8b3106623fc8463e656855c5604d5482 Ok:) Er det noen erfaringer her om hvor på kroppen det pleier å vises først? Hva trigger slike eksem? Hva kan gjøres for å unngå det? Hva trigger allergier/astma/eksem hos spedbarn? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2
isbjørnungen Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Viktig å bruke fuktighetskrem, men ikke for ofte heller. 1-2 ganger daglig. Atopisk eksem er vanligvis i bøyefurer. Alt det der dukker opp hvis det skal dukke opp. Er ikke gunstig å bo i veldig forurenset miljø, men får ungen astma etc, så gjør den det Ville ikke bekymret meg så mye for det, heller ta det når det kommer!
Tordensky Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 Kommer det så kommer det. Men du kan jo være forsiktig med parfymerte produkter og ull. Her kom det rundt 3mnd og da i pannen, bak knærne, ørene og på lårene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Vår har det mest i kinnene. Han fikk det da han var rundt året og begynte å være mer ute. Hvor mye han har varierer med årstidene og temperaturer ute. Anonym poster: 1b464c9aa07ac9d0e908995446811a90
Magnifique Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Hei. Atopisk dermatitt (eksem) debuterer nesten alltid før barnet har fylt 5 år. Hvis en, eller begge foreldrene har hatt det som barn, er det vanlig at barnet også får det. (Det er også større sjanse for å utvikle det, hvis en av foreldrene har, eller har hatt astma, eller høysnue). Men det er ikke bare arv som spiller inn - også miljøfaktorer. Hudbarrieren er tynnere enn normalt, og gir dermed mindre beskyttelse. Ofte har barnet en fukfattig/tørr hudtype, som produserer lite talg, som er med på å beskytte huden mot bakterier. Mangel på sollys, kulde og fuktighet er typisk på vinteren, og eksemet har lettere for å utvikle seg da. Eksemet sees ofte på armer (strekksiden), rundt munn, på baksiden av legger, lår og på knoker. Unngå ulltøy på huden. Smør rikelig med fet fuktighetskrem, lite og ofte. (Gjerne beriket med b-vitamin). Oljebad kan også funke. Unngå kontakt med stoffer som irriterer huden (parfyme, osv.) Håper dette hjalp litt Endret 14. mai 2013 av Sulosi
enogto Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Slo ut ved 2,5 måneds alder. Begynte med kinnene. Senere også hender, bak ørene, lårene, albuer, ankler og knær. Smører med fet fuktighetskrem og reseptfri hydrokortison, men må nok ha sterkere kortison snart for det blir ikke helt borte (smører iht et opplegg legen satte opp). Gir oljebad 1 gang i uken, (evt. 2). Det er ikke sikkert barnet får det selv om faren hadde det, men det er vel en økt risiko? Min far hadde eksem uten at jeg fikk det. I min manns familie er det flere med eksem, og nå har sønnen vår det også. Du bør ikke begynne å smøre forebyggende tidlig, for babyer har et naturlig fettlag. Det er også slik at babyer kan få utslett i begynnelsen (nesten litt kviseaktig?) uten at det er eksem. Det kan også være aktuelt å sjekke om barnet kan ha melkeallergi før man begynner med kortisonkremer. Edit: Ville ikke kjøpt inn for mye ull. Vi fikk mye som vi ikke fikk brukt, fordi han reagerte på det. Endret 12. mai 2013 av enogto
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #9 Skrevet 13. mai 2013 Hva er årsakene til atopisk eksem? Hvorfor?? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #11 Skrevet 13. mai 2013 Gener Hva er årsaken til at noen får det - i det hele tatt- i genene? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2
Tordensky Skrevet 13. mai 2013 #12 Skrevet 13. mai 2013 "Det er en betydelig arvelig faktor i samsvar med definisjonen av atopi. Om begge foreldre har eller har hatt atopisk eksem, har hvert av deres barn ca 50-70 % risiko for atopisk sykdom og ofte med atopisk eksem som start. Om det ikke er noen kjent atopisk sykdom i kjernefamilien, er risikoen for hvert barn likevel 10-15 %, og også noen av disse vil få atopisk eksem. Arvelighet ved atopi er omtalt i et annet dokument, se atopisk allergi. Noe av den immunologiske delen av atopi synes å være knyttet til spesielle kromosomer , men atopisk eksem er meget mer enn IgE-immunologi, selv om det synes klart at immunologiske forhold er viktige. Mer enn 75 % av pasienter med atopisk eksem har forhøyet serum IgE. Mange har IgE antistoffer mot vanlige fødemidler og inhalasjonsallergener, og noe (men ikke alt) av dette har betydning for eksemet." Men man vet lite om hvorfor det oppstår
Gjest Lypcha Skrevet 13. mai 2013 #13 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Her slo det ut ved 3 mnd alder. Først i kinnene og så videre på lår og litt på mage. Man burde holde seg unna klær med ull og bade i oljebad og smøre fuktighetskrem minst 2 ganger om dagen og oftere om nødvendig. Også ikke ha det altfor varmt inne siden varme ofte får det til å klø mer. Edit: bruker også parfymefrie såper, kremer og vaskepulver. Endret 13. mai 2013 av Lypcha
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #14 Skrevet 13. mai 2013 "Det er en betydelig arvelig faktor i samsvar med definisjonen av atopi. Om begge foreldre har eller har hatt atopisk eksem, har hvert av deres barn ca 50-70 % risiko for atopisk sykdom og ofte med atopisk eksem som start. Om det ikke er noen kjent atopisk sykdom i kjernefamilien, er risikoen for hvert barn likevel 10-15 %, og også noen av disse vil få atopisk eksem. Arvelighet ved atopi er omtalt i et annet dokument, se atopisk allergi. Noe av den immunologiske delen av atopi synes å være knyttet til spesielle kromosomer , men atopisk eksem er meget mer enn IgE-immunologi, selv om det synes klart at immunologiske forhold er viktige. Mer enn 75 % av pasienter med atopisk eksem har forhøyet serum IgE. Mange har IgE antistoffer mot vanlige fødemidler og inhalasjonsallergener, og noe (men ikke alt) av dette har betydning for eksemet." Men man vet lite om hvorfor det oppstår Takker for god beskrivelse av hva det er. Synes du ikke det er merkelig at norske leger ikke vet hvorfor? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2
Catgirl Skrevet 13. mai 2013 #15 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Nei, tror ikke alltid barna får det om faren har det. Men det sies at sykdommer i "atopi familien" er mer arvelige i en familie som: atopisk eksem, astma, høysnue, allergier. I min familie har jeg en bror med alvorlig atopisk eksem, en halvsøster med asthma, morfar med lettere eksem, mormor med ekstrem høysnue. Resten av oss har noen allergier for diverse ting. Mor har 9 barn og er kun en av oss som har atopisk eksem. Jeg har litt allergier og reagerer mest på støv og litt på pollen. Tok en blodprøve av igE og det var såklart forhøyet. Endret 13. mai 2013 av Catgirl
*Joyce* Skrevet 13. mai 2013 #16 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Her kom det ved 3-årsalderen hos eldste. Atopisk eksem fra begge sider, mannen har vokst det av seg, jeg ikke, så det kom ikke akkurat som noe stort sjokk. Det er i tillegg pollenallergi og astma på begge sider. Begge jentene har hatt tørr hud fra starten av, men eksem ble det altså ikke før litt senere - lillesøster har ikke fått noe enda. Vi har tatt forhåndsregler fra starten av, som sjelden bading, smøring ved behov, vi unngår SLS og parabener (siden jeg reagerer på begge deler), m.m. Men ull bruker vi, da vi ikke ser oppblussing av "god" ull - dvs ren merino og ull/silke-blandinger. Jeg må jo si at det er en viss praktisk fordel i at jeg er atopiker selv, for jeg har jo noen års erfaring å ta utgangspunkt i når vi skal teste ut ting. Men det blir fortsatt en del prøving og feiling, særlig med tanke på kosthold. Kumelk ser ut til å forverre hos eldste. Endret 13. mai 2013 av *Joyce*
Amanlis Skrevet 13. mai 2013 #17 Skrevet 13. mai 2013 Hos min sønn på 3 slo det også ut ved ca tre mnd alder. Vi smurte med Aderma og badet ham i Adermas Havrebad. Det fungerte veldig bra. Jeg ville ikke bade han i olje siden det kan tette porene ii huden slik at den ikke får puste.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #18 Skrevet 13. mai 2013 Takker for god beskrivelse av hva det er. Synes du ikke det er merkelig at norske leger ikke vet hvorfor? Anonym poster: a7665a07a14879a15986877cbe20b8f2 Øøøøøh, det er vel ikke NORSKE leger som ikke vet hvorfor, det er tross alt et internasjonalt fagfelt det her. Ingen vet helt hva det kommer av - og det er tilfellet med mange sykdommer. Hva er så merkelig med det, forresten? Anonym poster: ac5586970989d3c504b8d66658ad1fc5 4
Teriyaki Skrevet 13. mai 2013 #19 Skrevet 13. mai 2013 Både jeg og min samboer vart hardt rammet som barn. Selv var jeg født med det, men sønnen vår på havvannet år viser foreløbig ingen tegn til å ha arvet det.
prinsessemamma3 Skrevet 14. mai 2013 #20 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Interessant å lese det dere skriver. Nesten ingen som nevner kumelk, som er en klassisk årsak til atopsik eksem og allergi for mange. Det fokuseres det lite på i skolemedisinen og man skriver heller ut kortisonsalver som kan være tøffe mot huden. Det mange ikke vet er at vi mennesker forandrer oss genetisk veldig sakte: 0,05% på 100 000 år. Det betyr at vi genetisk er ganske så like som for 100 000 år siden. Kumelk og gluten kom inn i vårt kosthold for under 10 000 år siden. Det betyr at vi egentlig ikke er laget for å tåle dette. Vil du vite mer: sjekke ut www.utenglutenogmelk.info. Jeg er trebarnsmamma og vi fikk et nytt liv da vi kutte tut melk og gluten fra vårt kosthold. Det var det ingen leger som fortalte meg. Endret 14. mai 2013 av Sulosi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå