Gå til innhold

ASamboere og hjemflyttet datter på 21 år.

Anbefalte innlegg

Gjest Samboern
Skrevet

Min samboer og jeg har det i grunnen veldig fint. Men for noen måneder siden flyttet hans datter på 21 år hjem igjen. Og det er der problemen starter.

Hans datter bor helt gratis hjemme.Det er forsåvidt greit. Men hun vasker ikke sine egne klær engang. Å langt mindre gjør hun noe i huset. Bare om vi minner henne på dette. Hun har eget rom, men sitter faktisk i stuen hele tiden. Hun er ute noen dager i uka, men ellers hjemme.

Min samboer gjør alt etter henne. Rydder ting bort som hun har brukt osv. Og når jeg påpeker at hun kunne gjort det selv, sier han at han "prøver" å appelere til hennes samvittighet.

Jeg prøver å si til han at når hun har lært fra hun var liten at far rydder det bort, så har hun han der hun vil...rundt lillefingeren.

Han sier og at det er jeg som prøver å gjøre henne til et dårlig menneske, at det er jeg som har store problemer med dette.

Jeg vet ikke om jeg holder ut dette mer. Er det noen som kan si om jeg er et dårlig menneske på grunn av dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor bor en 21 åring hos faren sin? Er det noe spesiet som har skjedd?

Skrevet

En 21 år gammel jente skal absolutt rydde etter seg selv. Jeg har hatt ansvar for hus og hage siden jeg var 19, så for meg er det skikkelig fjernt at en 21-åring faktisk ikke løfter en finger når hun attpåtil får bo gratis hos sin far.

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke la far få skjemme bort datteren sin litt da.. tror vel ikke hun blir der forever?

Klesvasken gjør hun helt sikkert selv, når hun ikke har rene klær..

Det er veldig vanlig når ungdommen flytter hjem, så går de tilbake til barndommen..

• Liker 3
Skrevet

Flyttet hun hjem for "godt" eller er det en midlertidig tilværelse til hun finner seg et nytt sted?

Jeg tenker først og fremst at så lenge dere har snakket om dette, og det var greit for deg at hun flyttet inn med dere, så må du la han gjøre som han vil. Så lenge det ikke innebærer at du må rydde opp etter henne. Jeg tenker ofte at man skal passe på å blande seg inn i foreldre/barn-forhold fra utsiden, da det kan skape en dårlig stemning mellom dere igjen.

• Liker 4
Gjest Rumpenisse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg holder ut dette mer. Er det noen som kan si om jeg er et dårlig menneske på grunn av dette?

Nei, det gjør deg ikke til et dårlig menneske. Men så lenge det er han, og ikke du, som må gjøre all ryddinga etter henne, ser jeg ikke det store problemet. Eller ok, det er sikkert irriterende å se på, men forsøk å gi en lang faen i stedet for å irritere deg.

Skrevet

At en 21-åring ikke rydder opp etter seg, ikke evner å vaske sine egne klær og generelt må bo hjemme i den alderen er et tegn på tidligere omsorgssvikt. Ved å skjemme henne bort har foreldrene tatt fra henne selvstendigheten, og det er ikke sikkert at hun i det hele tatt vet hvordan vaskemaskinen fungerer. At faren prøver å lempe dette over på deg ved å si at det er du som er vanskelig, er en dårlig forsvarsmekanisme. Spør han om han synes det er kult å ha en datter på 21 år som ikke klarer å vaske klær, og minn ham på hvem sin skyld det er.

Og krev selvsagt at hun bidrar med både vask, rydding osv. + husleie og sin andel av matbudsjettet dersom hun skal bo hos dere. Noe annet vil være absurd. Det skulle bare mangle at en 21-åring som bor hjemme faktisk bidrar som andre. Hun kan finne seg en jobb som alle andre - det er faren som lar henne drive på, og det er han som må få opp øynene her.

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

For din del ts, så synes jeg ikke du skal blande deg særlig om dette bare er en midlertidig løsning. Det går ikke ut over deg at hun ikke rydder, men faren. Men det vil nok gå ut over deg og du vil bli sett på som den som ødelegger forholdet deres om du lager en sak ut av dette. Er det verdt det?

Gjest Samboern
Skrevet

Dette skal bare være en midlertidig løsning fram til høsten - sier hun.

Og det er lettere sagt en gjort å ikke blande seg inn. For jeg liker å ha rene kopper når jeg skal lage middag. Jeg liker ikke å ha en overfylt skittentøyskurv på bade. Han er ikke så veldig flink til å se det som må gjøres han heller. Så jeg føler at jeg må blande meg inn. Å jeg føler at jeg er fremmed i mitt eget hus.

Om det var greit at hun flyttet inn hadde jeg vel ikke så mye jeg skulle sagt, da det egentlig er hans hus.

Skrevet

Da synes jeg du skal dra grenser der hvor det går utover deg og slik du vil leve. Og så lar du far og datter finne ut av resten. Du kan kreve at kjøkkenet holdes rent og ryddig, om det er slik dere hadde det før hun flyttet inn. Be henne oppbevare skittentøyet sitt på rommet sitt, si hun må gjerne låne vaskemaskina nå den er ledig, men du vil ikke ha skittentøy utover badet. Lukk døren til hennes rom om det er ille. Så avtaler du når dere tre setter dere ned sammen, hvordan renholdsoppgaver skal fordeles fremover. Tre personer skitner til mer enn to. La henne få sin andel, og forvent at det blir gjort uten mas.

• Liker 13
Gjest LadySizz
Skrevet

Eeehh,synes du at det at hun er i stuen er ett problem også? Da synes jeg du er litt vel "streng"...

Kan forstå du irriterer deg over en voksen jente som flytter inn igjen,men hun blir da ikke der for alltid,og du har da lov til å si ifra,du bor jo der du også,selv om det er hans datter.

• Liker 6
Gjest Samboern
Skrevet

Er greit å sitte i stuen når du skal se tv, men å sitte i stuen pal med pc det synes jeg blir litt for mye. Jeg føler faktisk at jeg igjen har små barn som sitter med ørene på stilk for å høre alt vi sier. Jeg føler faktisk at jeg ikke kan si alt jeg har lyst å si.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så merkelig at 21-åring bor hjemme?

Jeg er selv 21 år og blant mine venner er det like mange som har flyttet ut som bor hjemme. Grunnen til at jeg bor hjemme er at jeg studerer og høgskolen er 5 min unna samtidig som jeg jobber og sparer alt jeg kan til at jeg få kjøpt meg leilighet om noen måneder da jeg er ferdig med studiene!

Anonym poster: 95da52ae8c301bcdae28dcb85cc7d8fa

• Liker 16
Gjest Gjest
Skrevet

Er greit å sitte i stuen når du skal se tv, men å sitte i stuen pal med pc det synes jeg blir litt for mye. Jeg føler faktisk at jeg igjen har små barn som sitter med ørene på stilk for å høre alt vi sier. Jeg føler faktisk at jeg ikke kan si alt jeg har lyst å si.

Etter dette innlegget fra TS må jeg si at jeg ser hvem problemet er og at det ikke er hverken far eller datter.

Det er hans hus, det er hans barn, det er hans valg hvordan han behandler henne og hun må selvfølgelig få sitte i stuen når hun vil, siden det også, pr. nå er hennes hjem.

At hun ikke rydder osv må løses med kommunikasjon, men jeg vil tippe du har en del å gå på når det kommer til slikt selv..

Gjest Gjest
Skrevet

Mange 21 åringer bor hjemme for å spare penger. Har du fulgt med på dagens boligmarked? Hvis faren syntes det er greit har du ingenting du skal ha sagt. Spesielt når han eier huset. Du er bare en ny dame, hun er hans datter.

Tenk litt på situasjonen hun er i. Fra mai får man ikke studielån, altså null stipend. Men man har eksamen og skole fortsatt. Noen har ikke eksamen før langt ut i juni. Det er da ganske vanskelig å plutselig betale leie, at, strøm, osv når man mister 6900 kroner. Er ikke mange som kan jobbe ekstra i eksamensperioden.

Bare tenk på hvor overpriset mange steder er.

Du kan jo bare snakke med henne om klesvask og ansvar selv. Ellers må jeg si du høres ut som en tenåring. "Kan ikke snakke om alt når hun er tilstede", "hun sitter på stuen hele tiden". Må si du høres litt bortskjemt ut selv altså.

Jeg bor i kollektiv med 6 stykker. Her er det ingen som klager over at andre sitter i stua hele dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det så merkelig at 21-åring bor hjemme?

Jeg er selv 21 år og blant mine venner er det like mange som har flyttet ut som bor hjemme. Grunnen til at jeg bor hjemme er at jeg studerer og høgskolen er 5 min unna samtidig som jeg jobber og sparer alt jeg kan til at jeg få kjøpt meg leilighet om noen måneder da jeg er ferdig med studiene!

Anonym poster: 95da52ae8c301bcdae28dcb85cc7d8fa

Det blir veldig spesielt med voksne mennesker som bor hjemme ja.

• Liker 10
Gjest Naria
Skrevet

At hun selvsagt skal dra sin del av lasset slik at det ikke blir mer å gjøre på deg/dere av husarbeid og slikt er bare rett og rimelig og det har du all rett til å kreve. Men når det gjelder det jeg siterer over her synes jeg det er du som er urimelig. Alle personer i husstanden må få lov til å oppholde seg i fellesrom slik som stue så lenge de ikke plager andre med støy o.l.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Mange 21 åringer bor hjemme for å spare penger. Har du fulgt med på dagens boligmarked? Hvis faren syntes det er greit har du ingenting du skal ha sagt. Spesielt når han eier huset. Du er bare en ny dame, hun er hans datter.

Tenk litt på situasjonen hun er i. Fra mai får man ikke studielån, altså null stipend. Men man har eksamen og skole fortsatt. Noen har ikke eksamen før langt ut i juni. Det er da ganske vanskelig å plutselig betale leie, at, strøm, osv når man mister 6900 kroner. Er ikke mange som kan jobbe ekstra i eksamensperioden.

Bare tenk på hvor overpriset mange steder er.

Du kan jo bare snakke med henne om klesvask og ansvar selv. Ellers må jeg si du høres ut som en tenåring. "Kan ikke snakke om alt når hun er tilstede", "hun sitter på stuen hele tiden". Må si du høres litt bortskjemt ut selv altså.

Jeg bor i kollektiv med 6 stykker. Her er det ingen som klager over at andre sitter i stua hele dagen.

Hvor leser du at denne 21-åringen er student? Det har ikke jeg oppfattet. Du forstår heller ikke at TS har behov for å være alene med samboeren sin av og til? Skal hun vente med mer privat samtale til de har lagt seg for natten, eller skal de måtte gå ut for å snakke?

Jenta sitter jo plantet i sofaen nesten hele tiden,

Endret av Arabella
  • Liker 9
Skrevet

Jeg er enig i at hun må få lov til å bruke fellesarealene på lik linje med andre, ellers så synes jeg det er en selvfølge at en 21 åring bidrar i husstanden han eller hun bor, spiller ingen rolle om det er hjemme hos foreldrene eller i et bofellesskap. Jeg ville også ergret meg over en voksen kvinne som ikke bidrar - og så lenge det går utover TS i form av mindre trivelig hjem med rot og skit, så har hun absolutt lov til å reagere.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Dama oppfører seg som at hun bor på hotell.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...